Sunnuntai 25.2.2018

500 miljoonan euron tilaus tulossa Turkuun – taas rakennetaan risteilijä

Jaa artikkeli:
Luotu: 
12.2.2018 19:57
Päivitetty: 
12.2.2018 20:00
|

Hurja risteilijöiden rakentamistahti näyttää jatkuvan Turussa, Kauppalehti kertoo.

Saksalainen TUI Group kertoo tilaavansa Meyer Turku -telakalta uuden Mein Schiff 7 -risteilijän. Turun telakalta tilattava risteilijä on suunniteltu toimitettavaksi vuonna 2023. Saksalaislehti Frankfurter Allgemeine Zeitungin mukaan tilauksen arvo on noin 500 miljoonaa euroa.

TUI:n mukaan tilattava risteilijä on samanlainen kuin Mein Schiff 1 ja Mein Schiff 2 -alukset. Niiden matkustajakapasiteetti on 2 894 henkilöä.

- Olemme erittäin kiitollisia, että TUI Cruises haluaa meidän rakentavan uuden aluksen modernien ja kauniiden Mein Schiff -alusten sarjaan. Toteutuessaan rakentaminen tuo lisää hyvää työtä niin Turun telakalle kuin koko suomalaiseen meriklusteriin. Tähän valmistaudumme rekrytoinneillamme ja investoinneillamme, Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer kommentoi tiedotteessa.

Meyer Turun viestintäjohtaja Tapani Mylly vahvisti jo aiemmin Ylelle tiedon tilauksesta. Hänen mukaansa kaikkia sopimukseen liittyviä ehtoja ei ole vielä käsitelty. Meyer Turun tiedotteen mukaan "sopimus on rahoituksen osalta edelleen avoin" ja rahoituksesta neuvotellaan pankkien ja Finnveran kanssa.

Lähde osin: Kauppalehti

Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Mikko Toivonen

Olet kyllä Hannu oikeassa tuossa syväpuolessa analyysiä. Historiallinen fakta kuitenkin on, että Suuret telakat eivät onnistuneet suomalaisen johdon alla enää sen jälkeen kun suuret suomalaiset vuorineuvokset tulivat eläkeikään. Tarkoitan nyt esimerkiksi Masaa ja Taunoa (Matomäki)
Onneksi meillä on vielä pari pienempää nousevaa telakkaa ja jos saataisiin Helsingin telakalle Meyerin luokkaa oleva perheyhtiö operoimaan niin ei sillä enää väliä olisi vaikka voitosta osa kotiutuisi omistajalle muualle. Ylivoimaisesti suurin tulonmuodostusosa jäisi kuitenkin kotimaahan ja kuten Meyerin tapauksessa loistavan ja vastuullisen yrittäjän toimesta.
Täytyy pitää sormet ristissä, että Rauman telakka pääsisi kunnolla jaloilleen ja Mäntyluodon telakka kykenisi jatkamaan ja sekin mieluiten palaamaan yrittäjävetoiseen omistukseen öljy-kaasuyhtiö käyttäjävetoisesta omistuksesta

Kari Helstamo

Joskus sitä tekee mieli sanoa toiselle todella ilkeästi, mutta olkoon. Sinä saat elantosi varmaan jostain todella tärkeästä työstä ja niiden jotka ei saa tulisi sitten olla työttömänä?
Olisiko sinun syytä syytä sulkea tietokoneesi, jonka valmistamiseen on käytetty luonnonvaroja ja jonka käyttämää sähköä käytät jonninjoutavan teksin suoltamiseen?

Timo Vahtera

Apua.... Ihan oikeasti. Nyt jokainen suomalainen muuttaa savimajaan asumaan ettei suomen hiilijalanjälki kasva. Toisin kuin Kiinan 250 000 hiilivoimalaa. Jokainen ymmärtää, että Suomella ratkaiseva rooli ilmanpäästöjen vähentämisessä.

Pasi Anttila

Ei ole linjassa, tiedän. Se oli vain sellainen täky. Suomessa puhutaan, ja maailmalla myös kuinka ilmastonmuutos on meidän kohtalon kysymys, eloonjäämistaistelu.
Tästä puhutaan erikseeen, samaan aikaan ollaan haalimassa mahd. isoa talouskasvua, mahdollisimman isoa turistivirtaa suomeen. Eli mahdollisimman paljon päästöjä.

Tavoitteet taitaa olla ristiriidassa.
kun sen ilmastonmuutoksen hillitsemiseks pitäs tehdäkkin jotain, muutakin kun maitopurkkeja kierrättää.

Kari Helstamo
Vastaus kommenttiin #12

Ymmärrätkö ollenkaan mitä talouskasvulla tarkoitetaan? Kävin kurssin, jossa vetäjä selitti, että 3% kasvu tarkoittaa nykytasolla pysymistä. Jos sinulle kelpaa menneen maailman elintaso, niin pudota ihmeessä omaasi vaikkapa Linkolan tasolle.
Näin kun toimit voit jotenkin perustella nälkäiselle ihmiselle, kuinka hän ei voi tavoitella vaurautta. Jos toimit alalla, joka tuottaa saasteita, niin järjestä toki ensi tilassa hiilijalanjälki perseeseesi.

Mikäli haluaisit poistaa edellä mainitsemasi turhamaisuudet, niin mikäpäs siinä. Olisiko hyvä, jos suomalainen virkamies tutkisi hallinto alamaisen tarpeet ja sitten anoisit lupaa esim. ravintola illalliseen tai televisioon (ei tule lupaa)yms. Näiden palveluiden tuottamiseen tarvitaan väkisinkin fossiilisia polttoaineita. Sitten kun turhien tavaroiden tuottaminen on lopetettu sinä varmaan keksit uuden talousjärjestelmän, jolla suljettujen tehtaiden ja kauppojen työväki saa elantonsa.

En ole varma onko turismi tarpeen, mutta laivalla niitä ainakin saa vietyä ison määrän kerrallaan.

Timo Vahtera

Voe jeesus Hannu.
Telakan osuus laivasta on 10 -15 %. Kaiken muun tekevät alihankkijat. Jos Turussa tehdään 1 miljardin laiva, siitä valuu 300 miljoonaa pelkästään helsinkiläisille suunnittelu- ja projektinhallintayrityksille. Rauta ja sen hitsaaminen mitään maksa.

Jos Nokia ei olisi 90 % ulkomaalaisten omistuksessa, niin tilausten merkitys olisi suurempi...

Markku Lehto

Ohessa lontoon murteella Meyer Turku -telakan sivustolta.

"Today, MEYER TURKU has around 1,700 employees and is a major employer in Southwest Finland but also throughout the maritime network in Finland. It is remarkable that, all combined, the Finnish maritime cluster employs over 40, 000 people. The cluster is a network of all actors involved in technology, education, training and manufacturing, formed around the maritime industries and shipping."

Kyllä kai se hieman lämmittää 1 700 telakkaduunaria ja heidän perheitään, kun töitä riittää ja palkkaa tulee.

Eero Pekonen

Saksalaiset perheyritykset porskuttavat ja pystyvät pitkäjänteiseen kehitystyöhön. Pitäisikö suomalaisten poliitikkojen perehtyä Saksan perintöverotukseen sensijaan, että meille on kehitelty kaikenlaisia vakuutuskuoria ja hallintarekistereitä, jonne voi piilottaa yritysten myynnistä saadun varallisuuden. Ei ihme,että meidän lähes kaikki yritykset on kohta myyty ulkomaalaisille!