Torstai 20.9.2018

Kansainvälinen asiantuntija tylyttää syvällä rämpivää suomalaisyhtiötä: ”Odotan tilanteen heikentyvän”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
24.2.2018 11:20
|

Tunnettu teknologiaan, peliyhtiöihin ja mobiilipalveluihin erikoistunut riippumaton analyytikko Richard Windsor ennustaa peliyhtiö Rovio Entertainmentille vielä nykyistäkin synkempiä aikoja.

–Odotan tilanteen heikentyvän, mikä johtaa myös yhtiön arvostuksen heikentymiseen edelleen, hän kirjoittaa blogissaan.

Rovio julkaisi torstaina ennakotietoja viime vuoden viimeisen neljänneksen tuloksestaan ja äärimmäisen heikon ohjeistuksen tälle vuodelle.

Yhtiö odottaa 260-300 miljoonan liikevaihtoa ja vertailukelpoisen liikevoiton olevan 9-11 prosenttia. Analyytikoiden odotukset olivat huomattavasti korkeammalla.

–Itse näen merkkejä koko mobiilipelialan markkinoiden alamäestä, sillä kuluttaminen näyttää suuntautuvan mediapalveluihin kuten Netflixiin. Odotan, että nyt rajuksi pettymykseksi osoittautunut ohjeistus saattaa edelleen heikentyä, Windsor sanoo.

Hän neuvoo Roviota suuntaamaan katseensa Aasiaan, jonka mobiilipelimarkkinoilla Windsor ei vielä näe laskun merkkejä.

–Se voisi tarjota väliaikaista helpotusta yhtiön tilanteeseen.

Rovion osake putosi Helsingin pörssissä torstaina pahimmillaan yli 40 prosenttia. Perjantaina osake kiipesi prosentin verran plussalle. Vuoden alusta osake on halventunut lähes 45 prosenttia.

-Se ei näillä tasoilla ole mitenkään houkutteleva, Windsor kuittaa.

Henkilöt: 
Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Mikko Toivonen

On luonnollisesti täysin selvää, ettei Rovio menesty pelkän Angry birdsin siivittämänä enää kauaakaan kun lintuparka alkaa olla jo melkoisen ikääntynyt.
Yrityksen on kyettävä kehittämään uutta menestyvää. Jos se sen kykenee tekemään niin kyllä se selviää ja menestyy. Pystyykö! On se kysymys.

Teemu Terava

Just noin se menee. Rovion elinkaari on sama kuin sen tuotteiden elinkaari. Ainut keino jatkaa Rovion elinkaarta on joko löytää tuotteille uusia markkinoita tai kehittää uusia tuotteita, jotka menestyvät markkinoilla kilpailijoita paremmin.