Maanantai 28.5.2018

Nokia teki paluun kärkikahinoihin – Älypuhelinmarkkinassa historiallinen käänne joka ”tuottaa aivan uusia vaikeuksia”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
11.5.2018 08:05
  • Kuva: EPA
    Kuva
|

Nokian puhelinbrändi on palannut Euroopan markkinoilla merkkikohtaisen vertailun kärkipäähän. Tutkimusyhtiö Canalysin mukaan. Nokia oli tammi-maaliskuussa Euroopan viidenneksi myydyin älypuhelinmerkki.

Nokian uusia älypuhelimia valmistaa brändilisenssillä HMD Global. Canalysin mukaan sen puhelimia myytiin Euroopassa ensimmäisen vuosineljänneksen aikana 1,6 miljoonaa kappaletta, mikä tarkoittaa 3,5 prosentin markkinaosuutta.

Eniten myynyt valmistaja oli saman analyysin mukaan Samsung, joka myi 15,2 miljoonaa puhelinta ja sai 33,1 prosentin markkinaosuuden. Samsungin myynti kuitenkin laski vuodessa 15,4 prosenttia eli selvästi eniten kärkivalmistajista.

Samsung sai rahassa mitattuna kuitenkin nostettua myyntinsä arvoa yli 20 prosenttia kalliin ja entistä aiemmin vuoden alussa markkinoille tuodun Galaxy S9 -mallin ansiosta, Canalys arvioi.

Canalys listaa Euroopan toiseksi myydyimmäksi älypuhelinvalmistajaksi alkuvuodelta Applen, jonka iPhoneja myytiin 10,2 miljoonaa kappaletta. Tämä tarkoittaa 22,2 prosentin markkinaosuutta ja 5,1 prosentin myynnin laskua. Myös Apple sai osittain turvaa kalliiden iPhone -uutuuksien myynnistä.

Nokian edellä olivat myös kiinalaisvalmistajat Huawei ja uutena Xiaomi. Vielä pienemmät valmistajat, kuten Alcatel, Sony ja LG, kärsivät tutkimusyhtiön mukaan merkittävästä myynnin laskusta alkuvuonna.

Canalysin mukaan Euroopan älypuhelinmarkkinoilla nähtiin kokonaisuutena suurin myytyjen laitteiden määrän lasku koskaan yksittäisellä vuosineljänneksellä. Myynti laski tammi–maaliskuussa 6,3 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan jaksoon.

Erityisesti tämä näkyi Länsi-Euroopassa, johon luetaan myös Suomi. Alueen älypuhelinmarkkina laski kappalemääräisesti 13,9 prosenttia 30,1 miljoonaan kappaleeseen. Itä-Euroopassa suunta oli toinen, ja nousua tapahtui 12,3 prosenttia.

–Tämä on uusi aikakausi älypuhelimille Euroopassa. Muutamat jäljellä olevat kasvumarkkinat eivät riitä paikkaamaan saturoituneita markkinoita, Canalys toteaa.

–Siirrymme kasvukaudesta sykliseen aikakauteen. Tämä tuottaa aivan uusia vaikeuksia vakiintuneille toimijoille, ja odotamme useiden pienempien brändien lähtevän markkinoilta tulevina vuosina.

Lue koko juttu Kauppalehdestä

Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit