Tiistai 25.9.2018

Suomalainen asiantuntija Donald Trumpin uudesta uhkauksesta:”Aikamoinen yhä kalliimmaksi tuleva sotku”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
23.6.2018 11:51
Päivitetty: 
23.6.2018 12:28
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva
    Pasi Kuoppamäen mukaan korkeampi tulli eurooppalaisille autoille näyttää todennäköiseltä.
|

Wilson Centerin vieraileva tutkija, Danske Bankin pääekonomisti Pasi Kuoppamäki ei usko Euroopan unionin perääntyvän, vaikka Yhdysvaltain presidentti Donald Trump uhkaa jälleen uusilla tuontitulleilla.

–Vaikea uskoa, että EU pakittaisi tulliasiassa heti kun käsketään. Korkeampi tulli eurooppalaisille autoille näyttää siis todennäköiseltä. Onhan tämä jännää pitkään junnanneiden TTIP-neuvotteluiden jälkeen, mutta aikamoinen yhä kalliimmaksi tuleva sotku silti, Kuoppamäki kommentoi Twitterissä.

Trump sanoo olevansa tyytymätön Yhdysvaltain ja EU-maiden välisiin tariffeihin ja kaupan esteisiin.

–Jos näitä tariffeja ja esteitä ei pian poisteta, asetamme 20 prosentin tariffit kaikkiin heidän (EU:n) autoihin, jotka tuodaan Yhdysvaltoihin. Rakentakaa ne täällä, Trump tviittasi perjantaina.

 

Kokoomuksen kansanedustajan Arto Satosen mukaan nyt puhutaan isoista asioista.

–On hölmöä, että kauppajätit ja liittolaiset ajautuvat kauppasotaan, jonka häviäjiä ovat tavalliset eurooppalaiset ja amerikkalaiset, hän kommentoi Twitterissä.

OP varoitti tuoreessa talouskatsauksessaan Trumpin kauppapolitiikan aiheuttamasta epävarmuudesta.

–Tähän mennessä ehdotettujen toimien suora vaikutus ei ole suuri, mutta ne nostaisivat epävarmuutta ja arvoketjujen ja kauppavirtojen muutokset voivat häiritä kansainvälisen kaupan rytmiä, ekonomistit sanovat.

OP:n mukaan suurin ongelma on epävarmuus politiikan suunnasta ja mahdollisesta kostotoimien kierteestä maailmankaupassa.

Lue myös: Donald Trumpilta uusi uhkaus Euroopalle: ”Rakentakaa ne täällä!”

Jaa artikkeli:

Kommentit

Petri Hämäläinen

Mitä tässä nyt taas lässytetään?

Tottakai kauppasota ja tullit ovat Euroopalle ja erityisesti Saksalle kauhistus kun kauppataseen ylijäämä USA:n kanssa on niin posketon.

USA:lle se on vain eduksi kun työpaikat palaavat maahan ja kotimainen tuotanto laajenee.

Mitä tässä on väärää ja valittamista?!

Markku Koivisto

Mitäpä siinä varsinaisesti väärääkään, mutta on vaan oman tuotannon suojaamista, kun ei reilussa kilpailussa pärjää. Protektionismiksi kutsuvat. Muutama vuosikymmen siitä eroon on monin sopimuksin pyritty. EU; GATT; ja mitä niitä on kaikenlaisia Amerikanmaiden ja Aasianmaiden keskinäisiä.

Harri Tapani

"eroon on monin sopimuksin pyritty. EU; GATT; ja mitä niitä on kaikenlaisia Amerikanmaiden ja Aasianmaiden keskinäisiä"

EPA Sopimuksiksikin niitä on sanottu, EU on tässä ollut jonkinlaisen pahiksen roolissa.

"Mitä EPA-sopimukset ovat ja kuka niistä hyötyy?"

http://maailmantalous.net/fi/artikkeli/mita-epa-sopimukset-ovat-ja-kuka-...

"EPA-sopimukset ovat vaarallisia"

https://www.kepa.fi/uutiset-media/uutiset/tutkija-euroopan-kiina-kritiik...

Siellä on aikoinaa MAI-soipmus, mutta siitä ei pidetty, sitä pidettiin laajalti vastenmieleisenä ja demokratian vastaisena, lopulta se kaatui mielenosoituksiin pitkin maailmaa ja viimein Ranska totesi sen olevan huono asia ja pysäytti silloin sen etenemisen tilapäisesti, mutta tottahan asia on ollut edelleen esillä ja etenemässä, sopimuksen nimi vain on vaihtunut MAI, GATS, TTPI CETA jne. Se että se ei välttämättä ole edellenkään hyvä asia ja heikentää demokratiaa entisestään ei tietenkään noiden sopimusten lobbajia ja eteenpäin ajajia ole häirinnyt.

Markku Lehto

Suostuuko jenkki-duunari tekemään työtä meksikolaisen duunarin palkalla ? Jos ei, niin kalliiksi tulevat jenkkiautot jenkeille.

Tulleillako saadaan vanhentuneet tehtaat jenkeissä kannattaviksi verrattuna muiden maiden vastaaviin ajanmukaisiin tuotantolaitoksiin ?

Petri Hämäläinen

Lopettakaa laspellinen kitinä, tehkää itsenäistä Eurooppaa hyödyttävää politiikkaa.

Ennen kaikkea perustakaa eurooppalaisia kilpailijoita Applelle, Googlelle, Facebookille ja Amazonille. Ja Mastercardille, Visalle ja Paypalille. Ja hotel.comille, booking.comille ja AirBnB:lle. Ja Uberille.

Jos ei muuten, niin tullien avulla !

Harri Tapani

Kuka onistaa patentit yms. No ei tämä "vapaakauppa" nyt niin yksioikista ole.

"Reagan pelasti Amerikan elektroniikka-alan valtavilla tukiaisilla Japanin kilpailulta suoraan veronmaksajien kukkarosta. [...] Clinton pelasti Amerikan tomaatinviljelijät Meksikon kilpailulta NAFTA:sta huolimatta. Suurella summalla Meksikon hallitukselle pidettiin halvat tomaatit poissa Amerikan markkinoilta ja tällä tavoin säilytettiin tuhansia työpaikkoja ja kiitollisia ääniä." Jne.

https://agricolaverkko.fi/review/eliitin-demokratia/

Pertti Salolainen

Kauppasota tulee kaikille kalliiksi. EUn tulee viedä kaikki rikkomukset WTOn käsittelyyn. Samaan aikaan kauppasodan kanssa presidentti Trumpin hallinto toimii liittokansleri Merkeliä vastaan ja USAn Saksan suurlähettiläs rohkaisee oikeistolaisia liikkeitä. Miten tämä on sopusoinnussa suurlähettilään tehtävän ja aseman kanssa?

Harri Tapani

"Samaan aikaan kauppasodan kanssa presidentti Trumpin hallinto toimii liittokansleri Merkeliä vastaan ja USAn Saksan suurlähettiläs rohkaisee oikeistolaisia liikkeitä."

Heh, eihän tämä ole ollenkaan ensimmäinen kerta eikä Saksa ainoa maa jossa USA tuota ja vastaavaa on tehnyt, joskaan ei kaikkialla aivan noin avoimesti kuin Trumpin hallinto nykyisin. ja kyllähän Salolainekin tietää, että Saksakin kuului jo PNAC-suunnitelmassa kurissapidettävien joukkoon.

https://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/243438-donald-trumpin-uhkaus-tuontitul...

Petri Kivenheimo

US:n aiemman artikkelin (https://www.uusisuomi.fi/raha/251937-donald-trumpilta-uusi-uhkaus-euroop...) mukaan nykytilanne olisi tällainen:

Uutistoimisto Reutersin mukaan EU:sta Yhdysvaltoihin tuotavista henkilöautoista maksetaan tällä hetkellä 2,5 prosentin tariffit ja kuorma-autoista 25 prosentin tariffit. EU perii puolestaan Yhdysvalloista tuoduista autoista 10 prosentin tariffit.

Jos nyt Trump on sillä kannalla, että tällainen on USA:n kannalta kohtuutonta, niin miten olisi muuttaa EU:n amerikkalaisautotulleja USA:n tyylisiksi (laskea yleisesti 2,5 %:iin mutta korottaa joiltain osin 25 %:n tasolle)? – Koska Trump on tunnetusti vikkelä käänteissään, niin EU:nkin olisi nähdäkseni hyvä kehittää jonkinlainen nopeiden vastatarjousten valmistelutapa, niin ei tarvitsisi mennä näissä ulkomaanosakauppakuvioissa ihan tyhmimmän kautta.

Erityisen tärkeää olisi mielestäni päästä Washingtonin kanssa sellaisiin neuvottelusuhteisiin, jotka antaisivat jonkinlaisen sisäpiirinäköalan siihen, miten Trump lähipiireineen eri vaihtoehtoja lopultakin arvottaa. Sen jälkeen pitäisi oleman "kauppasotakaruselliin" astumisen sijasta mahdollista valita kyseeseen tulevista, USA:n toimeenpanovallan näkökulmasta samanarvoisista vaihtoehdoista se EU-etujen kannalta vähiten huono.

Mikko Räsänen

Näiden mediatalojen luoma illuusio typerästä Trumpista on ihmeellinen. Hämmästyttää myös se miten hyvin tuo propaganda uppoaa kansaan. Trump eroaa eurooppalaisista poliitikoista siinä, että hän haluaa laittaa asioihin vauhtia. Vatulointi ei kuulu hänen metodeihinsa. Juuri sen vuoksi hän on joutunut perinteisten hitaiden ja aikaansaamattomien poliitikkojen hampaisiin. Media taas nuolee päättäjiä ja kirjoittaa juuri sitä mitä on tarpeen kirjoittaa. Median mukaan Trumpin piti tuhota USA:n talous puolessa vuodessa. Niin ei käynyt. Median mukaan Trumpin piti aloittaa sota (jossain?), niin ei ole käynyt. Päin vastoin - PK:n kanssa ollaan jo neuvottelupöydässä vaikka se suuresti mediaa närästääkin. Toiset tekee ja toiset höpöttää. Suomalaisten lemmikki Obama - ei saanut yhtään mitään merkittävää aikaiseksi. Ei kerta kaikkiaan mitään. Ainoastaan pakolaisongelman Eurooppaan ja USA:n talouden rappion.

Harri Tapani
Vastaus kommenttiin #13

"Hämmästyttää myös se miten hyvin tuo propaganda uppoaa kansaan"

Ei hämmästytä ollenkaan, kun sitä on seurannut eri muotoisena jo tuollaiset parikymmentä vuotta noin enemmänkin. Mediamanipulaatio on harvinaisen tehokasta monella asiassa.

Petri Kivenheimo

No en usko, etteikö Trumpilla mitään logiikkaa olisi, ja senhän luulisi käyvän ilmi jo tuosta edelliskommentistanikin.

Tuosta antamastasi linkistä sai selville Trumpin hallinnon linjaksi mm. taloudellisen nationalismin, mutta mitä se tarkkaan ottaen vaikkapa EU:n suhteen merkitsee, niin sitä tuskin voi selvittää käymättä kunnon neuvotteluja. Sitä mukaa kuin Washingtonin ajattelutapa niin sanoakseni syvätarkasti eurooppalaisille avautuisi, EU:llakin olisi mahdollisuus omaksua omissa otteissaan jokin selkeä, oman talousnäkemyksensä mukainen logiikka.

Nähtiinhän se jo G7-kokouksessakin, että tämä nykyinen "puhutaan yhdessä Trumpille järkeä niin saadaan sen pää kääntymään" (vai pitäisikö sanoa: "haukutaan Trump ruotuun") -linja ei toimi. Pitäisi ensin kysellä, kuunnella ja todella käsittää, missä oikein mennään, eikä puhua heti päälle.

Trumpilla esimerkiksi on tapana perustella tullinkorotuksia sillä, että tähän mennessä USA:ta olisi kohdeltu kauppasuhteissa epäoikeudenmukaisesti ja nyt pannaan kova kovaa vastaan. Tällaisia väitteitä hän yleensä havainnollistaa jollain konkreettisella väitteellä jostain selkeästä epäkohdasta. En ole sellainen asiantuntija, että osaisin arvioida näitä väitteitä, mutta joka tapauksessa niitä olisi puitava myös julkisesti. Miksi esim. (lähteenä Reuters) EU nykyään perii amerikkalaisista henkilöautoista nelinkertaista tullia USA:n vastaavista eurooppalaisautoista perimään verrattuna?

Onko EU tosiaan viime kädessä niin herkkähipiäinen, että se mieluummin ryhtyy suoralta kädeltä kauppasotaan Atlantin yli kuin lupaisi ottaa nykyisten autotulliensa rukkaamisen harkittavakseen ja pyytäisi tähän tarkoitukseen kohtuullisen määräajan, jonka kuluessa asia voitaisiin sekä EU:n sisällä että Atlantin yli käytävissä kauppaneuvotteluissa kunnolla puida USA:n pidättyessä uhkaamistaan tullinkorotuksista? Mitä neuvottelutarjouksen esittämisellä menetettäisiin?

Pasi Anttila

Lisää töitä maahan josa Obaman kaudelta on perintönä miltei täystyöllisyys. Samaan aikaan Trumpin hallinto pyrkii estämään maahanmuuttoa ja poistamaan maasa jo asuvia ulkomaalaisia. Ketkä sitä työtä siellä' tarvitsee kun miltei kaikilla jo on töitä. Trumpin politiikka tältäosin vaikeuttaa amerikkalaisten yritysten työllistämistä kun työvoimaa ajetaan maasta pois.

Mitä tuklee lauseeseen "valmistakaa ne autot täällä" niin niinhän eurooppalaiset autonvalmistajat juuri suurimassamäärin tekevät.

Se mistä olen sama mieltä on se että kyllä tullien pitäisi olla se sama 2,5% molempiinsuuntiin, jos tässä eu:n alemmassa prosentissa ole jotain kytköksiä joihinkin toisiin tuotteisiin ja niiden tulli prosentteihin. Sitä en tiedä.

Harri Tapani

"Obaman kaudelta on perintönä miltei täystyöllisyys."

Heh, legendaa ja tilastokikkailua jota on harjoitettu jo vuosikymmeniä siellä ja totta kai myös myöhemmin EU:ssakin.

Kyllä siellä töitä on, mutta niillä ei tule toimeen kts. "working poor", haluaisivat sellaisia ns. kunnon työpaikkoja kuten joskus oli esim autotehtaissa joiden palkalla pärjäsi, ne sieltä ovat vähentyneet ja siirtyneet muualle, Suomessahan on käynyt hieman samoin, pätkä ja silpputyöt ovat kasvaneet kyllä ja sitä myöten myös eläkeläisköyhyys uhkaa ja on todellisuutta yhä useammille.

William Blum kirjoitti tästä joskus melko kuvaavasti otsikolla:

"The myth of America’s “booming economy”

https://williamblum.org/essays/read/the-myth-of-americas-booming-economy

Kyseli että miksä se sellainen "booming economy" on jossa vain kodittomien suojeien ja soppakeittiöiden määrä kasvaa. Se toki oli jo ennen Obamaa, mutta ei se tilanne sitä ole kaikkialla ollenkaan parantunut.

Petri Hämäläinen

Globanismi perustuu ajatukseen vapaasta kaupasta. Ei siinä mitään. Mutta kun globaalit kuljetukset ovat täysin verovapaita (varustamotoimi, ilmakuljetukset, raskas polttoöljy ja kerosiini), niin kuljetuksen pituudesta tulee merkityksetön. Itse asiassa maiden sisäiset kuljetukset muuttuvat kalliiksi kun niitä hulluna verotetaan. Samoin kuin kotimaista tuotantoa.

Suurimmat saastuttajat: ilmakuljetukset ja merikuljetukset.

Seuraus kotimaassa : teollisen tuotannon (muiden kuin korkean lisäarvon vientituotteiden) alasajo ja joukkotyöttömyys.

Miten ihmeessä nykyinen globaali markkinatalous nykymuodossaan (jossa sianlihaa kuljetetaan Suomesta Kiinaan) voi mitenkään olla Vihreiden, kommarien tai kenenkään mielestään edistyksellisesti ajattelevan mukaan mielekäs?

Heikki Rosti

Eu nyt putosi päinvastoin kuin Lissabonin sopimuksessa oli tarkoitus maailman huipulta farmiliigaan,noh farmiliigasta vain yksi tie ylöspäin ja raskaat tullit vain sivujuonne,joten Jenkkilästä meillä paljon oppimista,varsinkin idän suuntaan.

Tapio Mäkeläinen

Jenkkilä on kaksi rikasta rannikkoa joiden välissä on 5000 km pitkä ja 2000 km leveä kehitysmaa , lievästi liioitellen.
Mä en tiedä mitä oppimista meillä sieltä olisi. Kahden firman hommissa siellä rampannut ja huonommaksi menee koko ajan ainakin perheellisillä palkansaajilla.
Jos jostain päin pitäisi oppia niin swedujen markkinointi- ja tuotteistamisosaamisesta.

Tuohon autohommaan liittyen voi todeta että taannoin Atlantassa jonkin aikaa ollessani seurasin autokantaa. Sedanit oli aasiasta tai Audeja ja Bemareita. SUV’ t pääosin jenkkejä mutta myös muita. Meillä iso US Toyota. Pick Upit kaikki jenkkejä ja niitä oli paljon. En sit tiiä millaista ATL alueen eteläosissa oli mutta sinne nyt ei järkevä mene hortoilemaan.
Jos Trummppia nyppii että luxury osasto on liikaa saksalaista niin Merkelin neuvo tehdä parempia autoja on totta.
Koska hra DT mahtaa huomata hänellä on linnassa enemmän ukkoja kuin armeijassa väkeä. Sillä yhtälöllä ei maailmaa hallita.

Markku Lehto

Olin 90-luvun puolessa välissä käymässä USA:n Georgian osavaltiossa. Eräällä jenkki-tutulla käydessäni kiinnitin huomiota, että hän ajoi Toyotalla. Kysyi häneltä, miksi hän amerikkalaisena ajaa japanilaisella autolla. Hän vastasi, että hän on elämässään ostanut riittävästi jenkki-autoja ja kyllästynyt siihen, että niissä oli aina vikoja. Sitten hän oli hankkinut japanilaisen auton, eikä vikoja ole ollut.

Muistan aikoinaan puhutun, että jo 70 -luvulla, kun jenkkiautojen laatu alkoi laskea, japanilaiset olisivat opettaneet jenkeille laadun tekemistä. Siitä muistan nähneeni myös filmin, jossa amerikkalaiseen autotehtaaseen ilmestyivät japanilaiset laittamaan tuotannon kuntoon. Filmin juoni oli jenkkikulttuurin ja japanilaisen kulttuuriin kohtaaminen tehdastuotannossa.