Keskiviikko 19.12.2018

Jymyuutinen mediamaailmaan: MTV3:n omistaja vaihtuu – Telia ostaa Bonnierin tv-toiminnan

Jaa artikkeli:
  • Kuva: Alma Talent / Petteri Paalasmaa
    Kuva
    Telia-kauppaa osattiin odottaa ja se on herättänyt pelkojakin etenkin MTV:n uutistoiminnan jatkosta.

Teleoperaattori Telia Company ostaa Bonnier AB:lta Bonnier Broadcastingin. Suomalaisen MTV:n lisäksi kauppaan kuuluvat ruotsalainen TV4 ja lisäksi C More.

Yritysostolla Telia vahvistaa sisältötarjontaansa strategiansa mukaisesti.

–Tämä on erittäin tärkeä päivä Telia Companylle. Yritysosto on luonnollinen tapa täydentää ydinliiketoimintaamme. Lisäksi miljoonat asiakkaamme luovat meille ainutlaatuisen aseman markkinoilla. Yhdessä Bonnierin kanssa palvelemme asiakkaitamme ja katsojia uusin tavoin ja luomme uusia liiketoimintamahdollisuuksia, Telia toimitusjohtaja Johan Dennelind sanoo tiedotteessa.

–Kunnioitamme yrityskaupassa muodostuvaa uutta rooliamme mediatalon omistajana. Meillä on selkeä näkemys siitä, kuinka ylläpidämme toiminnan journalistista riippumattomuutta jatkossakin. Toivotan Pohjoismaiden parhaisiin kuuluvat sisällöntuottajat ja julkaisijat tervetulleiksi Telia Companyyn.

Kun yritysosto on toteutunut, Telia aikoo perustaa uuden liiketoiminta-alueen, johon sisältyisivät Telian nykyinen tv-liiketoiminta ja Bonnier Broadcastingin toiminnot. Uutta liiketoiminta-aluetta johtaisi todennäköisesti Casten Almqvist, joka on nykyisin Bonnier Broadcastingin toimitusjohtaja.

Bonnier Broadcastingin osto ei vaikuta Telian osakkeiden takaisinosto-ohjelmaan tai osinkopolitiikkaan.

Kaupan toteutuminen vaatii vielä kilpailuviranomaisten hyväksynnän, jonka odotetaan tulevan vuoden 2019 toisella vuosipuoliskolla.

Henkilöt: 
Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Ji Ris

Seuraavaksi onkin mielenkiintoista, mikä on Telian strategia mediatalolle.

Ohessa linkki tutkimukseen vuodelta 2016, jossa esitellään The Trio -malli median uudistamiseksi:

- kolme häviäjää, teleoperaattori, mobiiliverkon valmistaja ja mediatalo liittoutuvat
- tämä Trio mullistaa medialiiketoiminnan uuden sukupolven tuotannolla ja ratkaisuilla
- näin jopa 20 % operaattoreista ja mediataloista voi selvitä, muut kuolevat.

Ideana on ottaa rahat takaisin osapuolilta, jotka tappoivat median ja journalismin. Nykyinen duopoli, Google ja Facebook, vievät viidenneksen digimainonnasta. Tämä tapahtui syyntakeettomien nuorukaisten (Sergey Brin, Larry Page, Winklevossin veljekset ja Mark Zuckerberg) uusilla digipalveluilla ja algoritmeilla. Nyt on aika muuttaa Trion kautta kolme toimialaa startup-henkisiksi.

- https://www.axios.com/facebook-google-duopoly-advertising-tech-giants-me...

Telia-Bonnier yhdessä Ericssonin avulla voi tehdä ihmeitä, kuten voisi esimerkiksi Elisa-Nokia-Sanoma -triokin. On kuitenkin oletettavaa, että tutkimuksessa esitetyt trio-kombinaatiot Euroopassa ja Yhdysvalloissa onnistuvat paremmin. Kohta näemme ns. Internal Startup -tytäryhtiöitä, joissa kolme yhtiötä muodostaa 150-200 henkilön innovaatio-startuppeja, jotka tuottavat nopeasti emoyhtiöilleen palveluja, formaatteja, tuotteita, prosesseja, teknologioita, tulouttamismalleja jne., jolloin Google, Facebook ym. eivät pysy mukana.

Tutkimus:
- https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1605/1605.09626.pdf

Verkkosivu:
- https://innovationsocietal.wordpress.com/media/restructure-the-media/

JRi