Keskiviikko 17.10.2018

Pääanalyytikko ministerin Finnair-huomiosta: ”Konkreettinen esimerkki valtio-omistajan riskeistä”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
2.8.2018 19:23
|

Sijoitusasiantuntijat ovat keskustelleet Twitterissä kriittisesti omistajaohjausministeri Mika Lintilän (kesk.) näkemyksestä, että Finnair lentää liian laiskasti Pohjois-Suomeen.

–Kysyntää olisi, mutta Finnair ei halua lentää. Aikooko ministeri kysyä Finnairilta, miksi se ei tartu business-mahdollisuuteen? Vai aikooko omistajaohjausministeri pakottaa Finnairin lentämään kannattamattomasti, professori Vesa Puttonen pohtii.

Inderesin pääanalyytikon Sauli Vilénin mukaan kyseessä on konkreettinen esimerkki valtio-omistajan riskeistä.

–Jos olisi kannattava business-mahdollisuus, olisi tämä korjattu markkinan taholta 99 prosentin varmuudella. Konkreettinen esimerkki valtio-omistajan riskeistä. Näitä ei pidä unohtaa!

Lintilä kertoi aikaisemmin torstaina Uudelle Suomelle Pohjois-Suomen yrittäjien yhteisestä huolesta, joka on Finnairin harvat lennot Helsinki-Vantaalta Ivalon lentokentälle talvisesongin ulkopuolella.

–Täällä pohjoisessa isoin ongelma on saavutettavuus eli Finnairin lennot pohjoiseen. Siitä tuli erittäin kovaa kritiikkiä Utsjoella ja Ivalossa. Se vaikeuttaa matkojen järjestämistä, Saariselän Kakslauttasesta puhelimitse tavoitettu elinkeinoministeri sanoi.

Ministeri on kuullut yrittäjien tarinoita siitä, kuinka paljon esimerkiksi Norjan pohjoisosassa sijaitsevaan Tromssaan lennetään myös kesäisin. Niinpä hän aikoo ottaa pohjoisen-lennot puheeksi valtioenemmistöisen Finnairin kanssa ensi viikon lomansa jälkeen.

–Kyllä siitä pitää Finnairin kanssa keskustelu käydä. Periaatteista ja strategiasta, siitä, miksi kotimaassa ei lennetä kesäaikana, vaikka selvästi kysyntää olisi. Kyllä heillä varmaan syynsä on, mutta itse tietysti toivoisin, että kotimaan lennot turvattaisiin. Ymmärrän, että strategia on rakennettu Kauko-Aasian varaan, mutta kyllä meillä on velvollisuus kotimaan liikenteestä pitää huolta.

Lue myös: Elinkeinoministeri Lintilä: Terrafamen arvo jo ”satoja miljoonia” – myynti mahdollinen ”ajan kanssa”

Finnairin osakkeen hinta päätyi torstaina 3,9 prosentin laskussa 7,82 euroon.

Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Markku Lehto

"Aikooko ministeri kysyä Finnairilta, miksi se ei tartu business-mahdollisuuteen? Vai aikooko omistajaohjausministeri pakottaa Finnairin lentämään kannattamattomasti, professori Vesa Puttonen pohtii."

Eihän tuo kannattamattomuus ole kepu-ministerille mikään ongelma. Lisätään valtion budjettiin kohta "Pohjois-Suomen turistilentojen tuki" xxx miljoonaa, ja johan homma saadaan rullaamaan. Budjettiperusteluna voitaisiin käyttää vaikka: "Ilmaston muutoksen torjuminen vähentämällä pohjoisen turistiautoliikennettä siirtymällä turistimatkailussa vähäpäästöisten lentokoneiden käyttöön."

Sinne budjetin syövereihin muiden tuulimylly-, maatalous- ja yritystukien sekaan tuokin tuki saadaan ujutettua. Ei kai tuo Pohjoisen-Suomen lentoreittituki sitten kovinkaan erotu sieltä laskutavasta riippuen vuosittaisesta 4 000 - 8 000 miljoonan euron yritystukipotista johon Pekkarisen työryhmä ei saanut ainuttakaan leikkausehdotusta. No, veronmaksajathan eli kuluttajat sen viimekädessä maksaa, joten väliäkös sillä.

Risto Salonen

Ministeri Lintilän on hyvä tietää, että valtio on vain yksi osakkeenomistaja pörssiyhtiössä. Yhtiökokous valitsee hallituksen, joka ohjaa yhtiön toimintaa ei siis omistajaohjausministeri.
Finnairin saa ulos pörssistä. Puolikkaan osto maksaa sellaiset 500 miljoonaa.

Susanna Oksanen

Lintilä viitannee toiveineen kärkihankkeeseen matkailun edistämisen saralla. Saavutettavuus tosiaan on ongelma niin pohjoisen kuin monilla muillakin osin Suomea. Ketään ei kiinnosta jo lentokoneessa kauan istuttuaan uhrata arvokkaasta loma -ajastaan tuntikausia bussissa tai junassa istumiseen. Se ei ole edes mielekästä ajankäyttöä,matkustaminen itse. Tähän meillä olisi ratkaisu: Olemassaoleva lentokenttäverkostomme nimenomaan pienempien kenttien osalta. Syöttöliikenne taksien tai bussien kanssa Malmille ja siitä pienemmillä koneilla, eri paikkakunnille. Näin asiakkaan, eli matkailijan matka-aika pienenee, loma - aikaa säästyy itse lomailuun ja kohteessa olemiseen. Yleisilmailu ja pienemmät kenttämme ovat olemassaoleva ratkaisu. Hyödynnetään sitä!

Markku Lehto

Muuten, miksi suomalaisten koululaisten kesälomia halutaan myöhentää niin, että elokuu olisi vielä täysi lomakuukausi ? Eikös keski-eurooppalaiset ole juuri elokuussa liikkeellä ? Jos näin on, niin sehän vain lisäisi lomapalveluiden kysyntäpiikkiä elokuussa. Eikö kysyntää kannattaisi tasata koko kesälle ?