Keskiviikko 14.11.2018

”Meistä tulee merten Tesla” – Itsevarman suomalaisyhtiön ensimmäisen veneen osti Cheek

Jaa artikkeli:
Luotu: 
27.8.2018 07:46
  • Kuva: Q-Jachts
    Kuva
    Muusikonuransa viikonloppuna lopettanut Jare Tiihonen osti ensimmäisen Q30:n yhdessä Jens Kyllösen kanssa.
”Meistä tulee merten Tesla”, mainitsee suomalaisen Q-Yachtsin myyntijohtaja Joakim Hilden jo Kauppalehden haastattelun toisessa lauseessa.
 
Q-Yachts on vuosia kaikessa hiljaisuudessa kehitellyt markkinoille uniikkia konseptia moottoriveneilystä. Hiljaisen ja täysin sähköllä toimivan veneen ajatuksena on ollut tuottaa purjehduksen kaltaista luonnossa liikkumista ilman melua, vauhdikkaammalla ja vaivattomammalla etenemisnopeudella.
 
Q-Yachts lanseerasi Q30 veneen muutama kuukausi sitten. Tuotteen on ideoinut Janne Kjellman, jonka veneilijät tuntevat miehen edellisestä keksinnöstä, purjeveneiden sähköpropulsiosta. Tähän mennessä Q30 on esitelty jo yli 70:ssä kansainvälisessä julkaisussa, mutta jäänyt taka-alalle Suomessa. Syyttä.
 
Q30:n voi ladata satamassa tai mökillä tavallisesta pistorasiasta. Akuston kapasiteetti on 30 kilowattituntia. Toimintasäde 9 solmun matkavauhdilla on 42 mailia tai 5 tuntia.
 
Hilden sanoo Q-Yachtsin tilanteen olevan siinä mielessä mukava, että tuotetestaukset on tehty, ensimmäinen vene rakennettu ja myyty ja neljä uutta venettä rakentuvat Kotkan veistämöllä. Niistä kaksi on myyty Australiaan ja Sveitsiin, yhden yritys aikoo pitää itsellään.
 
Q30:n hinta veroineen Suomessa on 225 000 euroa. Suurin menekki veneille löytyykin ulkomailta, minne Q-Yachts on jo suunnannut lonkeronsa. Ensimmäisen veneen ostaja löytyi kuitenkin Suomesta.
 
Viikonloppuna rap-uransa lopettanut Jare ”Cheek” Tiihonen ja entinen pokeriammattilainen Jens Kyllönen ostivat ensimmäisen valmistuneen Q30-veneen.
 
”Törmäsin Instagramissa kuvaan Q30 veneestä. Aloin tutkimaan mikä vene oli kyseessä ja ilokseni löysin tiedon, että se on suomalaisen Q-Yachtsin vene. Ei mennyt montaa tuntia, kun olimme Jensin kanssa jo ensimmäisellä koeajelulla.”, Jare Tiihonen kertoo.
 
Veneen on muotoillut suomalainen suunnittelutoimisto Aivan. Rungon kehitti saman toimiston Navia Design -haara.
 

Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Mikko Toivonen

Tuo 42 mailia on hitaan laivan yhdessä vahdissa etenemä matka. Ei yhdellä vahdilla mitään meriä, ei edes rannikkovesiä purjehdita.
Ajatus on yhtä kuollut kuin sähköautot. Se kaatuu täysin varmaan tulossa olevaan akkumateriaalien pukaan. Vaikka pulaa ei tulisikaan niin tuolla mailimäärällä ei juurikaan kotikaupungin ulkosaaria pidemmälle mennä.