Keskiviikko 19.12.2018

Jan Vapaavuori Tallinnan-tunnelista Optiossa: ”Ei realismia”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
28.9.2018 18:28
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Alma Talent
    Kuva
    Tällä hetkellä ei ole realismia olettaa Tallinnan-tunnelihankkeen käynnistyvän, Jan Vapaavuori sanoo.
|

Helsingin pormestari Jan Vapaavuori ei usko Helsingin ja Tallinnan välisen tunnelihankkeen toteutumiseen – ainakaan tällä hetkellä. Vapaavuori arvioi asiaa Kauppalehti Optiossa.

”Tallinnan-tunnelista olisi iloa koko maalle, mutta ainakin tällä hetkellä ei ole realismia olettaa hankkeen käynnistyvän. Ideatasolla se olisi valtava mahdollisuus: Jäämeri yhdistyisi Berliiniin”, Vapaavuori sanoo.

Julkinen rahoitus Helsingin ja Tallinnan yhdistävän rautatietunnelin rakentamisesta junnaa paikallaan. Samalla pelialalta tutuksi tullut Peter Vesterbacka puuhaa omaa tunnelhankettaan yhtiönsä Finest Bay Arean kautta.

Vesterbacka kertoi alkukuusta Helsingin Sanomissa, että viralliset rahoituskeskustelut hankkeen tiimoilta olisivat alkaneet.

Hanke on herättänyt epäilyksiä Suomen Tallinnan-suurlähetystössä.

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Mikko Toivonen

Tallinna tunnelilla ei todellakaan ole ainakaan vuosikymmeniin reaalisia toteutumismahdollisuuksia.
Ensin on valmistuttava aivan uusi eurooppalaisen leveyden nopea kiskoyhteys Varsovaan tai Berliiniin sellaisena että kiskot voivat ottaa myös rekat kyytiin.
Myös Suomen puolelle okis silloin rakennettava melkoiset pätkät euroopalaisella kiskoleveydellä sekä matka, että ratapihakiskoja. Millään telinvaihdolla ei edes kannata tulevaisuutta ajatella. Korkeintain konttien siirtoa raiteelta toisen leveyden raiteen vaunuihin jotka ovat rinnakkain konttikraanan alla.

Jopa silloin kun Rail baltica olisi olemassa voitaisiin liikenne hoitaa lähes junan nopeudella uusilla junalautoilla Suomen päästä Tallinnan raidepäähän. Kustannukset olisivat minimaaliset tunnelivaihtoehtoon verrattuna.

Siis jäitä hattuun tunnelihankkeen kanssa ja ohjelmaan junalauttoja nykyisen lauttakaluston lisäksi. Junalautat voivat kuljettaa rekkoja odotellessaan raiteen valmistumista.

Juha Lapveteläinen

Olen ihmetellyt meren alta menevää tunnelihanketta Helsingin ja Tallinnan välillä, kyseessä on mieletön megaluokan hanke jota pidän jopa vaarallisena ratkaisuna matkustajille. Esimerkiksi rannikon läheisyydessä, maan pinnalla ilmassa metalliputken sisällä kulkevaa luotijunaa, mitä keski- euroopassa on jo suunnitteilla, puolestaan pitäisin erittäin hyvänä ratkaisuna "Jäämeri yhdistyisi Berliini" hankkeelle. Nämä luotijunat kulkevat jopa 1200km/h, niitä kutsutaan hyperloop- juniksi. Tämän kaltaisen ratkaisun voisi toteuttaa yhteistyössä Venäjän valtion kanssa joka lisäisi varmasti myös suomalaisten päivämatkailua naapurimaahan, pysähdyspaikkoina toimisivat Viipuri, Pietari, Narva ja Tallinna. Osa hyperloop- junista pysähtyisi jokaisessa kaupunkikohteessa, joka toinen puolestaan menisi suoraan Tallinaan asti. Kuinka kauan matka kestäisi Helsingistä Tallinaan tällaisella vaihtoehdolla?