Keskiviikko 19.12.2018

Elon Musk taipui: Maksaa jättisakot ja astuu syrjään Teslan hallituksen johdosta

Jaa artikkeli:
  • Kuva: EPA
    Kuva
    Elon Musk siirtyy syrjään Teslan hallituksen puheenjohtajan paikalta, mutta jatkaa yhtiön toimitusjohtajana.
|

Sähköautovalmistaja Tesla ja yhtiön toimitusjohtaja Elon Musk ovat tehneet sopimuksen Yhdysvaltojen finanssivalvonnan SEC:n kanssa petossyytteistä. Musk siirtyy syrjään hallituksen puheenjohtajan paikalta, mutta jatkaa yhtiön toimitusjohtajana, kertoo uutistoimisto Reuters.

Lisäksi sekä Tesla että Musk maksavat 20 miljoonaa dollaria SEC:lle.

Sopimus tulee helpotuksena markkinoille, kun pitkä oikeusjupakka vältetään. Teslan osake oli perjantaina kovassa pudotuksessa, kun Yhdysvaltojen finanssivalvonta SEC haastoi torstaina toimitusjohtajan ja suurimman osakkeenomistajan Elon Muskin oikeuteen petoksesta.

SECin haasteen mukaan Musk antoi vääriä ja harhaanjohtavia lausuntoja Twitterissä elokuussa eikä informoinut asianmukaisesti sääntelyviranomaisia yritystä koskevista tapahtumista. Syytteet tulivat Muskin harhaanjohtavista tviiteistä, joissa hän vakuutti, että hänellä oli rahoitus varmistettu suunnitellulle yhtiön poisvedolle pörssistä.

Lue myös: 

Elon Muskin kannabisshow kummastuttaa – sekasortoisen Teslan osake syöksyy

Elon Muskilta taas uusi käänne: ”Vetäytyminen olisi ollut häiritsevämpää kuin arveltiin”

Henkilöt: 
Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Tero Ojala

Ihan hyvin nämä akkukäyttöiset autot kulkee, enemmänkin polttomoottorit tuntuu olevan lapsenkengissä. Satojen vuosien kehitykselläkään ei ole päästy eroon jakopään, öljypumppujen ym. rikkoutumisista. Äärimmäisen virhealtis teknologia, mutta ymmärtäähän sen kun kyse on laitteesta, jonka sisällä räjäytetään sähköiskuilla räjähdysainetta jopa 85 kertaa sekunnissa. Ja mekaaninen kitka on niin valtava, että kaikki moottorin liikkuvat sisäosat pitää olla paineistetussa öljykammiossa kaiken aikaa, ettei ne sulaisi. Ja tietty tämä öljykin pitää säännöllisesti vaihtaa, koska se menettää nopeasti puhtauden ja sitä myötä kitkanpoiston ominaisuudet.

Ei sellaista koskaan saada kestäväksi. Mutta akkuteknologiassa ei ole läheskään yhtä suuria ongelmia, valtaosalle akkujen kapasiteetti ja latausnopeus on ihan riittäviä.

Toki parannettavaa riittää, mutta sähköautoilussa onkin se hieno puoli, että tulevaisuus on rajoittamaton. Polttomoottoreiden tulevaisuus taas on jo ollut pitkään ohi, alati monimutkaistuvilla ja virheherkillä ratkaisuilla on pystytty viilaamaan muutamia desejä pois kulutuksesta ja muutamia grammoja pois päästöistä. Mutta loppupeleissä kyse on laitteesta joka polttaa polttoainetta, ja se asia ei muutu vaikka kuinka monta kertaa pakokaasut kierrättäisi takaisin moottoriin (ja samalla huoltamot pääsee putsaamaan lisää uusia EGR-suittimia)