Keskiviikko 21.11.2018

Ennennäkemätön lausunto vireillä: Puuttuuko komissio Italian budjettiin?

16.10.2018 19:01
    Euroopan komission puheenjohtaja Jean-Claude Junckerin mukaan Italian budjetin hyväksyminen voisi aiheuttaa vastustusta muissa EU-maissa.

Euroopan komissio saattaa poikkeuksellisesti ottaa kantaa Italian budjettiesitykseen, joka rikkoo lupauksia valtionvelan leikkaamisesta. Budjettiin sisältyy muun muassa perustulo pienituloisille, Kauppalehti kertoo.

Italia toimitti maanantaina yöllä ensi vuoden budjettinsa tunteja kestäneiden maratonneuvottelujen päätteeksi. Iso kuva eli Italian ehdottama budjettialijäämä on yhä aiemmin esitetyt 2,4 prosenttia. Se on siis huomattavasti suurempi kuin edellisen hallituksen tälle vuodelle ennakoima 0,8 prosentin alijäämä.

Italian valtiovarainministerin Giovanni Trian mukaan 2,4 prosentin alijäämä on tarpeellinen Italian hidastuvan talouskasvun piristämiseksi, uutistoimisto Bloomberg kirjoittaa.

Italia ennakoi talouden kasvavan ensi vuonna 1,5 prosenttia, kun tänä vuonna kasvu on 1,2 prosenttia. Ilman hallituksen budjetin elvyttävää politiikkaa, talouskasvu olisi vain 0,9 prosenttia, Italia arvioi. Italia ennustaa, että työttömyysaste laskee 9,8 prosenttiin 10,6 prosentista.

Bloombergin mukaan Italian parlamentin budjettitoimisto, itsenäinen talouspolitiikkaa valvova elin, on kieltäytynyt tukemasta hallituksen talousennusteita ja sanonut, ettei niitä voi hyväksyä saatavilla olevan tiedon perusteella.

Juncker vihjaa komission kannasta

Euroopan komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker tapasi italialaisia toimittajia tiistaina. Hänen viestinsä oli se, että Italian ensi vuoden budjettiehdotus rikkoo maan aiemmin tekemiä lupauksia leikata valtionvelkaa.

Uutismedian mukaan Juncker sanoi, että Italian budjetin hyväksyminen voi aiheuttaa vastustusta muissa EU-maissa.

”Jotkut muista maista voisivat alkaa haukkua meitä ja syyttää siitä, että olemme liian joustavia Italian kanssa”, Juncker sanoi Bloombergin mukaan.

”Pidämme hyvän keskustelun italialaisten ystäviemme kanssa, jotka tietävät, että heidän velkatasonsa on liian korkea ja että budjettiehdotus ei täysin kunnioita euroalueen ministereiden tekemiä suosituksia”, Juncker sanoi The Financial Timesin mukaan.

EU:n kasvu- ja vakaussopimuksen mukaan valtion budjettialijäämien raja on kolmessa prosentissa ja velkataso 60 prosentissa bruttokansantuotteesta.

Italialla on velkaa noin 130 prosenttia vuosittaisesta bruttokansantuotteesta, toiseksi eniten Kreikan jälkeen.

Komissiolla on nyt viikko aikaa miettiä, miten se kommentoi Italian budjettiehdotusta. Sen jälkeen Italian hallituksella on mahdollisuus viilata budjettisuunnitelmiaan.

Jos komissio päätyy vaatimaan Italialta korjauksia budjettiin, se olisi poikkeuksellista. Komissio ei tehnyt vastaavaa edes silloin, kun Ranska vuosien ajan laati budjetteja yli kolme prosentin alijäämällä.

Italian budjettisuunnitelmat sisältävät muun muassa perustulon köyhille. Lisäksi hallitus aikoo sallia 38 vuotta työuran tehneiden jäädä eläkkeelle jo 62 vuoden iässä. Se olisi vastoin aiempien hallitusten eläkeiän nostoja.

Kattaakseen kasvavat menot Italia aikoo leikata suurimpia eläkkeitä, mistä hallituksen mukaan kertyy noin miljardi euroa kolmen vuoden aikana. Lisäksi leikataan maahanmuutosta.