Sunnuntai 18.11.2018

Näinkö saadaan Suomen automarkkinoille iso määrä käytettyjä sähköautoja? – Rkp ehdottaa hankintatukea

Jaa artikkeli:
Luotu: 
7.11.2018 17:01
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva
    Tällä vauhdilla henkilöautoliikenne ei sähköisty tarpeeksi nopeasti, rkp toteaa.
|

Rkp ehdottaa tänään julkistetussa vaihtoehtobudjetissaan hankintatukea vähäpäästöisten autojen hankintaan.  

”Vähäpäästöistä liikennettä voidaan mielestämme edistää tukemalla täyssähkö-, vety- ja kaasuautojen hankintaa. Ehdotammekin täyssähkö-, vety- ja kaasuautoille hankintatukea, joka kohdistuisi niin yksityishenkilöille kuin yrityksillekin”, oppositiopuolue rkp ehdottaa.

”Uusista myydyistä autoista noin viidennes on työsuhdeautoja ja niiden vaihtuvuus on nopea. Mikäli työsuhdeautot korvattaisiin vähäpäästöisillä vaihtoehdoilla, olisi kuluttajien saatavilla muutaman vuoden kuluessa merkittävä määrä käytettyjä vähäpäästöisiä autoja”, puolue uskoo.

Toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä sanoi juuri eilen, että syyskuun alussa voimaan tullut autoverotuksen uudistus ajaa tällä hetkellä Suomea taaksepäin tavoitteissa vähentää liikenteen päästöjä ja uudistaa autokantaa. LUE LISÄÄ: Suomesta tuli vanhojen ruotsalaisdieselien hautausmaa? – Autontuojat Ylellä: Pieleen menee

LUE MYÖS: Kansanedustaja myöntää: Uusi autovero on ”järjetön Suomelle” – poistaisi sen kokonaan

Rkp toteaa, että Suomen tieliikenteen päästöistä noin 60 prosenttia aiheutuu henkilöautoliikenteestä.

”Yksi keskeinen toimi vähentää liikenteen päästöjä on autokannan uusiutuminen vähäpäästöisillä vaihtoehdoilla”, puolue jatkaa.

Juha Sipilän (kesk) hallituksen tavoitteena on, että vuonna 2050 Suomen teillä kulkisi vähintään 250 000 sähkökäyttöistä autoa ja vähintään 50 000 kaasukäyttöistä autoa.

”Ilman uusia toimenpiteitä sähkökäyttöisten autojen määrän lasketaan vuonna 2030 kuitenkin olevan vain 120 000 kappaletta ja kaasuautojen määrän noin 13 000 kappaletta”, rkp toteaa perusteena hankitatukiehdotukselleen.

Rkp:n mainitsemat luvut 120 000 sähköautosta ja 13 000 kaasuautosta löytyvät hallituksen selonteosta koskien ilmastopolitiikan suunnitelmaa.

Rkp:n esittämä hankintatuki merkitsisi 18 miljoonan euron lisäpanostusta verrattuna hallituksen budjettiin. 

LUE MYÖS:

Kd: Ay-jäsenmaksujen verotukeen mullistus – ”Jäänne menneiltä ajoilta”

Vihreät: Lentovero Suomeen

Jaa artikkeli:

Kommentit

Hannu Saarenmaa

En droppe i havet. Jos oikeasti halutaan muutosta, niin täyssähköautoilta poistetaan autovero ja -käyttövero kokonaan. Niinkuin Norjassa.

Ei maksa valtiolle mitään, koska täysähköautoja ei maassa juurikaan ole, vielä.

Onko RKP:ssa yhtään autoverotuksen asiantuntijaa?

Risto Salonen

Rkp muuttaa tuonnin rakennetta: öljyn tuonti pienenee, mutta sähkön tuonti lisääntyy. 25% sähkön kulutuksesta on tuontia ja kun kulutus lisääntyy niin tuonti lisääntyy, koska kapasiteetti on täyskäytössä.
Tuulimyllyt eivät vajetta täytä, koska tuulettomanakin aikana autoja pitää ladata ja pakkasella vielä enemmän.

Mikko Toivonen

Sähköautoilla ei rationaalin tiedon ja päättelyn perusteella ole milloinkaan laajasti vaikuttavaa määrämerkitystä. Siksi niitä ei lainkaan kannattaisi tukea.
Tulevaisuus on nopeasti metaanikäyttöisillä kulkuvälineillä sekä polttoaineen satavuuden että valmistuksen helppouden vuoksi.
Vety tuskin koskaan saavuttaa merkittävää asemaa ongelmiensa vuoksi. Maakaasun ohella tulevaisuus voi rakentua jossain vaiheessa hiilidioksidista tai metaanista rakennetuista synteettisistä nestemäisistä polttoaineista.

Mutta nämä asiathan ovat normaalin påliitikon ymmärryksen yläpuolella- flyger över mjället!

Jaakko Aalto

Ei sitä asiaa, johon joku taho ei tahtoisi valtion rahoja upotettavaksi. Tämä tapaus kuuluu kyllä niihin hölmöimpiin. Valtion rahoja halutaan upotettavaksi siihen, että markkinoille saataisiin tungetuiksi ne tekniikaltaan vanhentumaan päässeet sähköautot.