Tiistai 20.11.2018

Vasemmistoliitto haluaa lentoveron – ”Keski- ja suurituloiset maksavat”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
9.11.2018 16:01
  • Kuva: Petteri Paalasmaa
    Kuva
    "Suomessa olisi käytössä samanmallinen lentovero kuin Ruotsissa. Siellä se on kuusi euroa EU:n sisällä ja 25-40 [euroa] EU:n ulkopuolella. Suomessa tasoja toki voisi säätää kansallisesti miten haluaa", Li Andersson kuvaa vasemmistoliiton ehdotusta.
|

Vasemmistoliitto esittää vaihtoehtobudjetissaan edellisvuoteen verrattuna uusina asioina lentoveroa, muoviveroa ja elintarvikkeiden valmisteveroa.

Vasemmistoliiton varjobudjetissa lentoveron tuotto olisi valtiolle 100 miljoonaa euroa vuodessa, kuten vihreidenkin aiemmin julkaistussa vaihtoehtobudjetissa. Vasemmiston esittämä lentovero perustuisi matkan pituuteen ja matkustusluokkaan.

”Meidän budjetissa tuotto on laskettu sen mukaan, että Suomessa olisi käytössä samanmallinen lentovero kuin Ruotsissa. Siellä se on kuusi euroa EU:n sisällä ja 25-40 [euroa] EU:n ulkopuolella, matkan pituudesta riippuen. Suomessa tasoja toki voisi säätää kansallisesti miten haluaa”, vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson kertoo Uudelle Suomelle.

 

 

Myös vihreät on viitannut Ruotsin-malliin pohjana Suomen lentoverolle.

”Eduskunnan tietopalvelun arvion mukaan Ruotsin malli tuottaisi Suomeen siirrettynä 90 miljoonaa, Saksan malli 110 miljoonaa ja Iso-Britannin malli 200 miljoonaa euroa vuodessa ilman käyttäytymisvaikutuksia. Ruotsissa lentoveron on arveltu vähentävän matkustusmääriä 2–3 prosenttia”, vasemmistoliitto kertoo varjobudjetissaan.

”Lentäminen korreloi vahvasti elintason kanssa, joten suurimman osan sen tuotosta maksaisivat keski- ja suurituloiset (ja heidän työnantajansa)”, puolue toteaa.

Lentoveroa puolue perustelee näin:

”Lentoliikenne kasvaa nopeasti, ja samalla kasvavat sen päästöt – nopeammin kuin minkään muun liikenteen osa-alueen. Saastuttaja maksaa –periaate toteutuu lentämisen kohdalla erityisen huonosti.  Lentoliikenne on vapautettu kansainvälisesti polttoaineverosta, ja EU:n päästökaupan vaikutus lentämiseen on pieni. Lentorahti on halpaa, ja lentäminen on usein edullisin matkustusmuoto. Tilanne on ympäristön kannalta kestämätön.”

Lisäksi vasemmistoliitto esittää, että Suomessa ”valmistellaan ja otetaan käyttöön uusi elintarvikkeiden valmistevero, joka perustuu tuotteiden ympäristö- ja terveysvaikutuksiin ja kohtelee kaikkien kategorioiden tuotteita samalla tavoin”.

”Ryhdytään valmistelemaan muoviveron tai laajemman ympäristöperusteisen pakkausveron käyttöönottoa”, varjobudjetissa myös linjataan.

Muoviveron ajatus nousi hiljattain esille myös yhteistyöryhmän raportissa, jossa pohdittiin askelia kohti kestävää muovitaloutta. Raportissa esitettiin muoviveron käyttöönoton selvittämistä kertakäyttömuovien vähentämiseksi ja korvaavien ratkaisujen vauhdittamiseksi.

LUE MYÖS:

Näinkö saadaan Suomen automarkkinoille iso määrä käytettyjä sähköautoja? – Rkp ehdottaa hankintatukea

Kd: Ay-jäsenmaksujen verotukeen mullistus – ”Jäänne menneiltä ajoilta”

Vihreät: Lentovero Suomeen

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Markku Lehto

hengitysilma-

Sehän olisi aivan perusteltua, koska ihminen tuottaa ulos hengittäessään hiilidioksidia. Mutta millä perusteella siitä hengitysilmaverosta saataisiin progressiivinen, kun me kaikki keskimääri kulutamme happea ja tuotamme CO2:ta noin saman verran tulotasosta ja omaisuudesta riippumatta.

No tokihan ne jotka tekevät työmatkansa polkupyörällä tai kulkevat jalan kuluttavat työmatkallaan enemmän happea ja tuottavat CO2:ta enemmän kuin julkisessa kulkuneuvossa tai oman auton ratin takan istuvat.

Niin ja vielä hikoilevat enemmän... siispä vielä hikoiluvero.

Pertti Ikonen

Kyllähän tuo vero käy vähätuloisten nilkkaan todella kipeästi. Siis juuri kun lentoja on voinut hankkia etukäteen edullisesti vähävarainenkin, niin tuo edullisuus loppuu vasemmiston ehdottamaan veroon. Ei hyvä. Kyllä vähävaraisellakin on varaa lentää halvalla. Erittäin useasti lentäminen on halvempaa kuin vastaava junamatka.

Juhani Nyström

Tasa-arvoisuuden vuoksi muillekin matkustajille oma veronsa. Juna-, laiva-, katu, tie-verot. Kertymät olisivat huomattavat ja sitten voisi jakaa rahaa maahanmuuttajien sopeuttamiseen, hoitoon, koulutukseen, perheiden yhtdistämiseen, terveydenhuoltoon, eläkkeisiin, liikunta-välineisiin, asumiseen, lepo- ja virkistystoimintoihin.

Erkki Vainionpää

Vihervasemmiston lentoveroesitys on susi ja riittämätön. Se ei vähennä päästöjä tippaakaan. Lentämisen osalta pitää ottaa säännöstely käyttöön. Esimerkiksi asukasta kohti yksi Euroopan lento kerran vuodessa ja yksi kaukolento kolmen vuoden välein. Yritys- ja politiikkamatkailuun sitten se vero, esim. 200/500 euroa per lento.

Markku Lehto

Ei kai AS Tallink Group saa Suomen valtiolta tukea kauppa-alusten työvoimatukeen.

Lainaus lähteestä:

PTT raportteja 252
PTT Reports 252
KATSAUS KAUPPAMERENKULUN TILANTEESEEN SUOMESSA
Henna Busk
Valtteri Härmälä
Helsinki 2016

"Varustamojen saama kauppa-alustuki on muodoltaan Euroopan komission
hyväksymä työvoimakustannustuki, jonka kautta EU:n jäsenmaat voivat
laskea merenkulun työvoimakustannuksia. Kyseinen tukimuoto on
käytössä kaikilla merkittävillä EU:n merenkulkumailla ja Suomen
kilpailijamailla Viroa lukuun ottamatta. Valtiot tukevat kotimaan lipun alla
purjehtivia ulkomaan liikenteen laivoja palauttamalla työnantajan
maksamia sosiaalivakuutus- ja eläkemaksuja työnantajalle. Tukea saavat
alukset rekisteröidään kauppa-alusluetteloon."

ja samasta lähteestä vielä:

" Suomen kannalta merkittävistä
maista ainoastaan Virolla ei ole käytössään työvoimakustannustukea.
Julkisen tuen puute selittyy sillä, että Viron työvoimakustannustaso
merityössä on muutoinkin 30–40 prosenttia pienempi kuin Suomessa tai
Ruotsissa. (Sjöfartsnäringen och dess konkurrenskraft, 2015). "

ks. https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/152f4a67-c6f4-42c1-a070-f3527548d8...

Kannattaa muutenkin lukea tuo katsaus, sillä mm. siinä nousee esiin se, miksi merenkulku on Suomelle elintärkeää. Jos Itämerta pitkin kulkeva merenkulku lopahtaisi Suomen ja muun Euroopan välillä, Suomi "kuivuisi" puolessa vuodessa. Siinäpä onkin Suomelle pähkinä meidän viher-vasemmistolle purtavaksi, kuinka tuo Suomelle elintärkeä vienti ja tuonti hoidetaan jatkossa niillä päästöttömillä purjelaivoilla, varsinkin jäätalvina.

Pasi Käyhkö

Helsingistä operoi myös kokonaan suomalainen Viking Line.
Molemmat yhtiöt harrastavat myös risteilytoimintaa ja vain ankkuroituvat satamaan, ns 24h:n risteily.
Mielestäni kauppamerenkulku on eri asia ja myös tärkeä Suomelle.

Hannu Lehmussaari

Populistinen ehdotus, jossa vasemmisto on taas riistämässä rahaa niiltä, jotka ovat kovalla työnteolla rahansa ansainneet. Kohta joku repii perintörikkaat tähän, mutta se ei muuta tilannetta, että keskituloiset joutuvat TAAS maksuhenkilöiksi vähemmistön koittaessa populismillaan kosia ääniä niiltä, joilla ei ole varaa lentää tai muutenkaan matkustaa kuin viinanhakureissulle Tallinnaan...
Ja kuten yllä mainittiin, voi tämä kateusvero pilata pienituloisen perheen lomamatkasuunnitelmat, kun lentolippujen hinta nousee yli sen maksukykyrajan.
Samaan aikaan Vasemmistoliitto järjestää varmaan lisää tällä tavalla päättyviä risteilyjä:
https://www.seiska.fi/Uutiset/Raju-sunnuntaikanni-Li-Andersson-ryyppasi-...

Kimmo Koskinen

Voi tätä ihanaa yksinkertaisuutta. Kaikki (lento)liikenteeseen kohdistettavat lisämaksut valuvat sitä käyttävien kansainvälisen lentorahdin ja liikematkustuksen kulujen nousun myötä lopulta palvelujen ja tuotteiden hintoihin ja sitä myöten vähävaraistenkin lompakolle. Yksisuuntaista taikaseinää valtiolle tämäkään ehdotus ei pysty luomaan, mutta toki kun otetaan peiton päästä pois palanen, voidaan se ommella toiseen päähän.

Lentämistä sinänsä pitää kyllä rajoittaa, ensimmäiseksi ehdottaisin Berliiniin suuntautuvien vapaa-ajan huvimatkojen kieltämistä.

Markku Lehto

"Meidän budjetissa tuotto on laskettu sen mukaan, että Suomessa olisi käytössä samanmallinen lentovero kuin Ruotsissa. Siellä se on kuusi euroa EU:n sisällä ja 25-40 [euroa] EU:n ulkopuolella, matkan pituudesta riippuen."

Paljonkohan tuollainen vero vähentäisi lentomatkustamista sekä päästöjä ja paljonko se on vähentänyt lentomatkustamista Ruotsissa ?

Jos oikeasti halutaan vähentää lentomatkustamista, niin tulee perustaa purjelaivavarustamoja, jotka alkavat kuljettaa matkustajia päästöttömästi purjelaivoilla. Vasemmisto voi perustaa valtion omistaman purjelaivayhtiön ja vihreät tietenkin yksityisellä rahoituksella laittamalla osakeannin pystyyn sekä keräämällä erilaisilta sijoittajilta rahoituksen. Nämä sijoittajat varmaan kiljuen haluavat sijoittaa rahojaan tällaiseen päästöttömän matkustamisen muotoon. Ja tuotto on varmasti taattu. Toki vihreät ovat valmiita myös itse sijoittamaan omaisuutensa moiseen ilmastomuutosta torjuvaan yritykseen.

Parin viikon lomalle Thaimaaseen mennään sitten 2 - 3 kuukauden purjehduksella ( lyhyemmän kautta Suezin kanavan kautta ) ja saman verran käytetään aikaa paluumatkaan. Tuohan ei ole mikään ongelma, sillä jos muutamme viher-vasemmiston ajamaan elämän malliin, koska aikakäsitehän muuttuu siinä täysin.

Markku Lehto

No kyllähän sillä hintaerolla jo valitsisi sen purjelaivavaihtoehdon. Mikä olisi sen mukavampaa, kuin löhötä meno- ja paluumatkalla 2 - 3 kuukautta purjelaivan kannella ja ottaa aurinkoa. Öisin voisi ihailla Etelän ristiä tähtitaivaalla. No ehkä välillä olisi niitä taifuuneja ja muita myrskyjä, mutta sehän olisi vain ekstriimiä.

Juha-pekka Naukkarinen

Tässä nähdään taas kerran vihervasemiston ehdotus verosta,jota itse eivät edes maksaisi,polttoaineveron reilu korotus olisi paikallaan,sillä hillittäisi liikenteen kasvua teiden ylläpitokustannusten nousua,siellä on ruuhkaa,ei yläilmoissa,sen lisäksi autot ja polttoaineet ovat tuontitavaraa,jotka ihmiset ostavat velaksi ja tupruttavat ne savuna taivaalle,valtava kansantaloudellinen tappio,kaikkine onnettomuus kuluineen,miksi ei vihervasemmisto tätä aja ponnekkaasti,no siksi,että suojelevat omia henkilökohtaisia etujaan,hillotolpasta on pidettävä kiinni,vaikka vastoin omia periaatteitaan,tässä näkyy se todellinen luonne tämän porukan motiiveista! Vaalit ovat lähellä ja Suomen kansa rakastaa yksityisautoilua,olisi poliittinen itsemurha nostaa veroja tässä tilanteessa,miksi he eivät sano totuutta ääneen,kuten toitottavat monta muutakin asiaa,kateutta herättäen vähäosaisissa!

Pertti Yritys

Kyllä Li Andersson petaa itselleen Finairin hallituspaikka ajatelkaa niitä kaikkia ihania ilmaisia lentoja ekaluokassa ja mitkä rahat vielä siitä raskaasta työstä mitä Finnairin hallitus joutuu tekemään! Lisäksi halpalentoyhtiöitä käyttävät ihmiset joutuvat maksamaan lentoveroa enemmän kun mitä matka maksaa! Onhan se paljon mukavempaa olla kentällä kun ei kaikki persaurkiset ole sielä jonottamassa ja häiritsemässä!

Pekka Saikkonen

Ei, vaan kaikki maksavat, tavalla tai toisella.

Pienituloiset tulisivat kuluttamaan entistä vähemmän ja lentämään aiempaakin harvemmin. Suuri- ja keskituloisten käyttäytymiseen nämä verot eivät juuri vaikuttaisi.

Tämän kaltaista sosiaalista eriytymistäkö Vasemmistoliitto haluaa edistää?