Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen kertoo Uudelle Suomelle, että olisi valmis poistamaan dieselveron. Kansalaisaloite dieselveron poistamiseksi keräsi eilen maanantaina vain yhdessä päivässä eduskuntakäsittelyyn tarvittavan määrän allekirjoituksia. Tätä kirjoitettaessa aloitteella on kannattajia jo yli 85 000.
Lue tarkemmin: Dieselveron poistamiselle hurja kannatus – Kansalaisaloitteen tekijä pöllämystyi täysin
Heinonen sanoo, että nykytilanteeseen on löydettävä joka tapauksessa joku ratkaisu. Dieselin litrahinta on jopa ylittänyt bensan litrahinnan. Heinosen mukaan tilanne on nyt se, että autoilija ei enää saa ikään kuin vastineeksi mitään vuotuisesta dieselverosta.
Heinonen myöntää, että dieselveron poistaminen ei olisi varsinaisesti ympäristöteko.
”Mutta tällä hetkellä se on oikeudenmukaisuusteko. Näyttää siltä, että automaailmassa tapahtuu nyt niin paljon ja niin nopeasti, että tässä kannattaisi nyt toimia mieluummin etunojassa ja aktiivisesti, kuin se, että tehdään pakon sanelemana ratkaisuja”, Heinonen sanoo.
”Ei ole kestävä malli, että meillä on dieselvero ja dieselin hinta on korkeampi kuin bensiinin. Ei voi olla niin. On syntynyt epäreilu ja vääränlainen tilanne. Nyt dieselautoilijoiden niskassa on tietynlainen raippavero.”
Heinonen vaati myös Twitterissä, että tilanne ”on oikaistava välittömästi”.
Julkisessa keskustelussa on epäilty, että dieselveron poisto johtaisi polttoaineveron korotukseen, mikä puolestaan nostaisi polttoaineen hintaa.
Heinonen toteaa, että hinta ja vero ovat eri asioita. Hän huomauttaa, että hyöty tulisi siitä, että dieselautot kuluttavat vähemmän kuin bensiinikäyttöiset autot. Hän kuitenkin puhuu verorasituksen jakautumisesta oikeudenmukaisemmin tienkäyttäjien välille.
Heinonen ei suoraan osaa sanoa, miten hän paikkaisi dieselveron poistosta aiheutuvan veromenetyksen valtiolle.
”Kokonaisuus pitäisi olla erilaisia tienkäyttäjiä ajatellen oikeudenmukainen ja reilu. Siihen varmaan on löydettävissä malli, jossa verorasite jakautuu oikeudenmukaisemmin kaikkien tienkäyttäjien kanssa.”
Myös perussuomalaiset vaatii dieselveron poistamista. Puolueen kansanedustaja Ville Tavio jätti lokakuun lopulla kirjallisen kysymyksen aiheesta. Ministeriltä ei vielä ole tullut kysymykseen vastausta.
Ilman muuta voi toteuttaa ja yleisesti hyväksytty verotuksen neutraalisuuden periaate puoltaa sitä. Vai laitetaanko pelkästään punaiset polkupyörätkin verolle? HUOM veroja voi myös ALENTAA jos ei löydy rahaa kerralla poistamiseen.
— Ville Tavio (@VilleTavio) November 13, 2018
Tavio huomauttaa lisäksi, ettei poistaminen ole ainoa vaihtoehto - veroa voi aina myös alentaa.
LUE MYÖS:
Suomesta tuli vanhojen ruotsalaisdieselien hautausmaa? – Autontuojat Ylellä: Pieleen menee
Kansanedustaja myöntää: Uusi autovero on ”järjetön Suomelle” – poistaisi sen kokonaan
Kommentit
Dieselvero pois ja määrätään dieselin hinta 95 oktaanisen tasolle. Jos markkina hinta alenee. niin veron osuus nousee. Oikeudenmukaista ja valtiokin saa menetettyjä euroja takaisin muuttuvan veron muodossa.
Mites jos määräävät diesel ja pensavero prossat samaksi?
Sitten diisel olisi huomattavasti kalliimpi kuin pensa .
Tällä hetkellä dieselin polttoainevero on 53,02 senttiä/litra kun taas bensinin 70,25 senttiä/litra ja tämän päälle tulee vielä alv. Dieselistä maksettaan 2,52 senttiä/litra korkeampaa hiilidioksidiveroa kuin bensiinistä, joten dieselin polttoainevero olisi käyttömaksun poiston jälkeen yhteensä 72,77 senttiä/litra eli muutos nostaisi dieselin verollista kokonaishintaa nykyisestä 24,49 senttiä/litra.
Dieselautoilijana tuonkokoinen korotus ja käyttövoimaveron poisto kelpaisi minulle.
Mulle ei, kun tulee paljon kilsoja.
Vaihdat sitten bensa-autoon.
Niin pitäis mutta kun on aika uusi, häviäis aika reippaasti.
Sitäpaitsi ei tiedä milloin poistuu autovero niin tulis tupla tappio.
Kun aloite menee eduskuntaan, niin nähdään oikeudenmukainen ajattelu, mitä kyllä ei ole viimeaikoina näkynyt.
Tänäaamuna Nesteen energiaasiantuntija Höpö kertoi hinnannousun johtuvan maailmanlaajuisen kysynnän lisääntymisestä markkinoilla olevan valmiin polttoaineen määrään nähden.
Mies kertoi myös syksyn lisäävän lämmitysöljyn kysyntää, joka nostaa myös dieselin hintaa.
Kysymys todellisesta maailmasta kuuluukin: Miksi dieselin hinta on ollut rajussa kasvussa, vaikka maailmanmarkkinahinta on laskenut jo liki 2 kk ja miksi lämmitysöljyn hinta on dieselistä poiketen pikemminkin laskenut tänä syksynä, vaikka on samaa tavaraa ?
Ne haluavat poistaa käyttövoimaveron jotta voivat nostaa dieselveron, siten saavat enempi verotuloja ja käyttäjä maksaa.
Kimmo Kiljunen ajoi eläkeindeksin muuttamista palkkojen korotusten mukaan ja sai yli 80000 nimeä kansalaisaloitteeseen,eikä päässyt eduskunnankäsittelyyn,onko tämä demokratian irvikuva? Miten dieselvero sinne pääsisi,olisi hyvä tietää kriteerit näiden asioiden suhteen!
Dieselpolttoaine on bensiiniä arvokkaampi tisle, siksi se on kalliimpaa. Bensiini halvempana tisleenä on Suomessa verojen takia kallista.
dieselhän on kerosiinin sivutuote jota tulee samaan tahtiin k,un lentolioikenne kasvaa
Dieselvero eli sen käyttövoimavero kyllä onkin muinaismuisto liikenteen tolkuttoman verotushyväksikäytön ajoilta ja pitäisi poistaa.
Samalla kuitenkin dieselin käyttäjien tulisi tietää, että dieselöljy on bensaa kalliimpaa tuotta ja sen luonnollinen hinta olisi aina bensaa korkeampi ja niin onkin tasa-arvoisen verotuksen maissa.
Meillä se on pumpulla ollut bensaa halvempaa ja on edelleenkin alihinnoiteltu siksi, että dieselöljyn verotaso on bensaa kevyempi ja sitä keveyttä on tavallaan kompensoitu bensiinin hinnalla.
Miksi lisätä saastuttamista bensa-autojakin enemmän, ja samalla vähennettäisiin valtion verotuloja?
"Diesel-autot saastuttavat bensa-autoja enemmän"
https://tekniikanmaailma.fi/diesel-autot-saastuttavat-bensa-autoja-enemm...
Siksi koska kiisseli on ylivoimaisen leppoisa ajettava.
No eihän ne dieselit tuon linkkisikään mukaan saastuta yhtään sen enempää kuin bensa-autot.
Verotulot kerätään jatkossa pumpuilla niiltä, jotka sitä dieseliä käyttävät eikä omaisuusverona niiltä, jotka vain sattuvat omistamaan dieselillä käyvän auton.
Kokoomuksen Timo Heinonen on valtiovarainministeri Petteri Orpon puoluetoveri, joten tämähän on puolueen sisäinen asia. Toki pääministerillä (Neuvostoliiton muistoyhdistys) on sananvaltansa asiassa.
Dieselin hinta on ollut jo vuosien ajan n. 30 senttiä kevyesti verotettua lämmitysöljyä - joka on samaa tavaraa - kalliimpaa.
Nyt hintaero on kasvanut 50 - 60 senttiin, joten jossakin on nyt mätää oikein kunnolla. Biodieselin hinta pompsasti lokakuun aikana yli 300 % ylöspäin, eikä tästäkään ole viitsitty edes uutista vääntää.
Viime viikolla oli uutinen,että suomalaiset hakevat vanhoja diesel autoja Saksasta ja Ruotsista enemmän kuin koskaan,liittyiskö raju dieselin hinnannousu tähän?
Mites eläkeläisten raippaveron poisto? Asiahan on EU ihmisoikeden käsittelyssä,Suomi toimii tämän veron suhteen EU:n vastaisesti asettamalla eläkeläisten verotuksen eriarvoiseen asemaan,eipä taida poliitikkoja kiinnostaa,kateellisuusverostahan on kyse,on pelko oman hillotolpan menetyksestä,kun vaalit lähestyy!
Taas asia vaati aloitteen ja sai nukkuvat kansanedustajat hereille. Vai onko vaalit liian lähellä.
Isot yhtiöt määräävät täysin millä tuotteilla käydään hintasotaa.Kyllä tässä kartellin hajua on.
Kyllä niitä veronpoistajia löytyy näin vaalien alla mutta kun vaalit on ohi kukaan.ei puhu mitään.
Todellinen oikeudenmukaisuusteko ja samalla ympäristöteko olisi käyttövoimaveron poisto biokaasulta. Biokaasu on puhtain ja lähes päästötön ja täysin kotimainen polttoaine, jonka käyttöä lisäämällä voitaisiin nopeiten vähentää liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä. Sen käytöstä kuitenkin rangaistaan käyttövoimaverolla.
Miten Virossa löytyy osaamista tasaverotukseen polttonesteissä ja käyttöverossa, sielä se on centilleen sama ja monessa muussa valtiossa, mikmsi se on suomessa mahdotonta?? viro tekee oikeestaan kaikki toisin kun suomi, ja talous nousee kun raketti
No ni nyt saatiin vaalipuhetta.
300 miljoonaa on suuri summa. Esim. makeisvero pitäisi kolminkertaistaa
Vaalien alla mystisesti kumpuaa uusia ongelmia, joita hallituspuolueet sitten sankarillisesti ratkaisee.
Päättäkää nyt, ketä äänestätte, eikä sitten vaalipäivän läheisyydessä [propagandan aiheuttaman] fiiliksen pohjalta.