Lauantai 15.12.2018

Elina Lepomäki: ”Suomesta tulee käytettyjen autojen loppusijoituspaikka – Autovero on poistettava”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
20.11.2018 13:31
  • Kuva: Alma Media arkisto / Pasi Liesimaa
    Kuva
    ”Se, mitä pidetään nykyään suuripäästöisenä, oli vielä 5 vuotta sitten pienipäästöistä. Nyt näitä autoja tuodaan verotuksen takia Suomeen. Autokanta vanhenee ja keskipäästöt kasvavat. Onhan se toki outoa muutenkin, että Suomesta tulee Ruotsissa ja Saksassa käytettyjen autojen loppusijoituspaikka. Alhaisemmalle elintasollemme emme voi lyhyellä tähtäimellä mitään, mutta verotukselle voimme. Autovero on poistettava”, Elina Lepomäki linjaa.
|

Kokoomuksen kansanedustaja Elina Lepomäki kommentoi tuoreita tietoja käytettyjen autojen tuonnista Suomeen.

Uusi Suomi kertoi viikonloppuna, että autoja Suomeen tuova ST Tuontipalvelu tiedotti alan räjähdysmäisestä kasvusta. LUE TARKEMMIN: Autoja Suomeen tuova yritys: ”Tällaista räjähdysmäistä kasvua ei ole nähty koskaan aiemmin”

”Ihmisten on kaikin mokomin saatava tuoda itselleen ulkomailta käytetty auto, mutta verotuksella siihen ei valtiolla pitäisi olla mitään syytä kannustaa”, kommentoi Lepomäki Facebook-julkaisussaan.

Lepomäen mukaan tämän kehityksen myötä osa kaupan arvonlisästä jää Suomen ulkopuolelle. Lisäksi uusi autokanta olisi turvallisempaa ja ympäristöystävällisempää kuin vanha.

”Se, mitä pidetään nykyään suuripäästöisenä, oli vielä 5 vuotta sitten pienipäästöistä. Nyt näitä autoja tuodaan verotuksen takia Suomeen. Autokanta vanhenee ja keskipäästöt kasvavat. Onhan se toki outoa muutenkin, että Suomesta tulee Ruotsissa ja Saksassa käytettyjen autojen loppusijoituspaikka. Alhaisemmalle elintasollemme emme voi lyhyellä tähtäimellä mitään, mutta verotukselle voimme. Autovero on poistettava”, Lepomäki linjaa.

ST Autopalvelu kertoi viikonloppuna näin:

”Menossa on nyt jo neljäs perättäin kasvun vuosi käytettyjen autojen maahantuonnissa. Verottajan julkisten autoveropäätöksien luettelojen perusteella tämän vuoden tammi - lokakuun aikana on tehty verotuspäätöksiä 31214 maahantuodusta henkilöautosta. Tämä tarkoittaa historiallisen suurta 34 prosentin kasvua viime vuoteen verrattuna.”

”Jos vertaillaan kolmea viime kuukautta elokuusta lokakuuhun, oli kasvu jo 53 prosenttia verrattuna viime vuoteen. Tällaista räjähdysmäistä tuonnin kasvua ei ole nähty koskaan aiemmin. Minkäänlaisia hidastumisen merkkejä ei ole ilmassa”, yritys jatkoi.

Suuren kasvun ensisijainen syy on ”ennätyksellisen halpa Ruotsin kruunu ja suuret vaihtoautovarastot Ruotsissa”. Yritys mainitsi myös saksalaisten ja muidenkin eurooppalaisten lisääntyneen pelon dieselautojen omistamiseen.

Käytettyjen autojen tuonti-ilmiötä selitti myös Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä aiemmin tässä kuussa. Kallio kritisoi, että kehitys on vääränsuuntainen suhteessa päästöjen vähentämisen tavoitteisiin. LUE TARKEMMIN: Suomesta tuli vanhojen ruotsalaisdieselien hautausmaa? – Autontuojat Ylellä: Pieleen menee

Uuteen päästömittaustapaan sopeutetun autoverouudistuksen piti olla veroneutraali, mutta osa autoista on kallistunut reippaasti. Autoverouudistus tuli voimaan syyskuun alussa.

LUE MYÖS:

Kansanedustaja myöntää: Uusi autovero on ”järjetön Suomelle” – poistaisi sen kokonaan

Sdp heittäisi hallituksen autoveroalen roskiin – Suomi pikavauhtia sähköautojen aikaan

Näinkö saadaan Suomen automarkkinoille iso määrä käytettyjä sähköautoja? – Rkp ehdottaa hankintatukea

Keskustalaiset ministerit ja koko Suomen autoala ovat solmineet diilin – koko maan autokantaa ollaan nopeasti uudistamassa

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Hannu Rautomäki

Autoveroa on roimasti alennettava, että ihmisillä olisi varaa ostaa enemmän uusia autoja, mutta samalla pitäisi päättää, mistä syntyvä verovaje katetaan, ettei köyhä valtio köyhdy lisää.
Turhiksi todetuissa yritystuissa olisi paljon leikattavaa, mutta hallitus ei niihin puuttunut ollenkaan.
"Ekonomisti: Turhat yritystuet valuvat osakkeenomistajille – uskallettava luopua"
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/219404-ekonomisti-turhat-yritystuet-val...

Harri Kovala

Ei synny verovajetta, kun kasvavan automyynnin, vakuutusten, polttoaineiden yms alv-määrä nousee, sekä polttoaineverot ja valtiovarainministeriöstä, trafista ja tullista voidaan lopettaa kaikkien autoveroa käsitelleiden henkilöiden virat.

Valtio saattaa jäädä jopa voittopuolelle autoveron lopettamisessa.

Janne Pirinen

Elinan puoluetoveri Petterihän on puhunut että auton ostamisesta maksettavaa autoveroa vähennettäisiin ja auton omistamisesta maksettavaa ajoneuvoveroa korotettaisiin. Minusta Nikon idea on paljon järkevämpi. Auton omistaminen saastuttaa aika paljon vähemmän kuin polttoaineenkuluttaminen.

Kalevi Salonen

Syy Elinan ulostuloon autoveroasiassa lienee tosiaan tulossa olevat vaalit.

Laajemmasta näkökulmasta tarkasteltuna vanhojen autojen tuominen Suomeen ei ole mikään haitta. Luultavimmin se on meille taloudellinen etu suhteellisen edullisten autojen muodossa. Nimittäin vaikkapa viisi vuotta vanhojen autojen romuttaminen ei ole mikään ympäristöteko vaan rasite. Vastakkain ovat siis auton käytöstä ja valmistuksesta koituva ympäristörasitus ja silloin ei ole mitään järkeä romuttaa autoja alle puolessa niiden huolettomasta käyttöiästä. Globaalisti on myös samantekevää missä päin päästöt alueellisesti tapahtuvat.

Siis iankaikkisilla puheilla tarpeesta uudistaa autokantaa päästöjen takia ei ole katetta. Ne ovat autokauppiaiden, autotehtaitten tai neljän vuoden välein puolueiden etuja ajavien propagandaa.

Pertti Aaltonen

Myös monen Suomeen uutena tuodun auton loppusijoituspaikka on Suomi. Usein jopa melko nopealla aikataululla. Saattaa olla, että vain 200 tkm ajettu auto pistetään paaliin. täysin loppuun ajettuna.

Muutamilla laatumerkeillä ajetaan 500 tkm melko pienillä korjauksilla. Niissä on myös paljon paremmat turvavarusteet kolarien varalta. Käytettynä tuotuna hinta saatttaa olla vain 10 - 20 t euroa. Pientä uuttaa autoa ei juuri saa alle 20 t euroa. Ilmeisesti jossain määrin valtiovallan piirissä on herätty kiertotalouteen. Korjauksiin voidaan käyttää purkuosia ja se antaa työtä ja korvaa tuontia.

Jos haluttaisiin vähentää liikenteen päästöjä, niin silloin pitäisi romutuspalkkio maksaa kun luopuu kokonaan omistamasta tai vuokraamasta autoa. Ai niin, siitä valtio ei saa tuloja. Tarkoitus pyhittää keinot.

Janne Ruusunen

Mistä revit mielipiteesi että uutta autoa ei saa alle 20000€?
Autotalli.com ja uusia ajamattomia autoja löytyi 487, joista heti ajoon löytyy 245 autoa. Ja tämä oli vain yhdestä paikasta katsottu luku. Halvin oli 10400€ eli mainitsemallasi summalla saa lähes kaksi autoa.
Ai niin, mutta sinähän halusit ajaa sillä 500tkm ajetulla 20000€ hintaisella autolla.
Be my quest.