Keskiviikko 19.12.2018

Suomen hallitukselta äkkipäätös autoverosta – ”Yllättäen ja yön yli”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
3.12.2018 13:38
Päivitetty: 
3.12.2018 14:00
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
|

Hallitus antaa pikavauhtia eduskunnalle esityksen, joka korvaa aiemmin syyskuussa käyttöönotetun autoverotaulukon, Autoalan tiedotuskeskus kertoo. Myös hallitus tiedotti asiasta tänään.

”Uutta alempaa verotasoa aletaan soveltaa jo 3.12. alkaen siten, että Verohallinto korjaa 3.12. tai sen jälkeen ensirekisteröitävien autojen autoverotuksen uuden verotaulukon mukaiseksi jälkikäteen”, Autoalan tiedotuskeskus kertoo.

LUE JATKOJUTTU:  ”Autovero alentuisi keskimäärin 500 €” – Hallituksen papereissa karkea arvio

EU:ssa astui 1.9.2018 voimaan uusi WLTP-päästömittaustapa, joka kiristi erityisesti keski- ja suuripäästöisten autojen verotusta. Vanhalla päästömittaustavalla tyyppihyväksytyt autot jäivät vanhan alemman verotaulukon piiriin, autoala toteaa.

”Näin verotus ohjasi hankkimaan suuremmat autot käytettynä ulkomailta. Tämä oli paitsi kansantaloudellisesti, myös päästötavoitteiden kannalta kestämätöntä”, autoala toteaa.

”Hallitus toimi rivakasti ja vastuullisesti. Autoveromuutoksen toteutustapa on kuin oppikirjasta: yllättäen ja yön yli”, sanoo tiedotteessa Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

LUE LISÄÄ: Elina Lepomäki: ”Suomesta tulee käytettyjen autojen loppusijoituspaikka – Autovero on poistettava”

”Suomi on ensimmäinen maa, joka on pystynyt onnistuneesti sopeuttamaan autoveronsa tason uuteen päästömittaustapaan”, jatkaa Kallio.

Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa on samoilla linjoilla.

”Uuteen WLTP-päästömittaukseen siirtyminen on aiheuttanut harmaita hiuksia niin kuluttajille, autokaupalle kuin verottajallekin koko Euroopassa. Suomessakaan ei vältytty harmilta, mutta nyt saavutettu lopputulos on erinomainen – se takaa, että hallituksen tavoitteet autokannan nopeammasta uudistumisesta ja autoilun verotuksen painopisteen siirrosta hankinnasta käyttöön toteutuvat”, Rissa sanoo.

Syyskuun alussa käyttöönotettu uusi henkilö- ja pakettiautojen kulutuksen ja päästöjen WLTP-mittausmenetelmä (Worldwide harmonized Light Vehicle Testing Procedure) kuvaa aiempaa NEDC-mittausta tarkemmin liikenteessä syntyviä päästöjä – niinpä testi onkin aiempaa pitkäkestoisempi, kuormittavampi ja tarkemmin säännelty. Lisäksi uusi mittaustapa ottaa huomioon myös auton lisävarusteet, jos ne vaikuttavat auton ilmanvastukseen, painoon tai vierintävastukseen.

Uusi päästötesti antaa auton hiilidioksidipäästöille 20–30 prosenttia suurempia arvoja kuin aiempi mittausmenetelmä. Vaikka päästö- ja kulutusarvot ovatkin uudella mittaustavalla suurempia, eivät WLTP-hyväksytyt autot kuluta aiempaa enempää polttoainetta tai aiheuta enempää päästöjä, vaan kyse on mittaustavan muutoksesta. Tekniikan kehittyessä uudet autot ovat jatkossakin vanhempia vähäpäästöisempiä.

Hallitus valmisteli jo keväällä uuden autoverotaulukon, jonka tavoitteena oli varmistaa, ettei uuden mittaustavan mukaisten autojen verotaso kiristyisi. Uusi verotaulukko astui voimaan syyskuun alussa.

Verotaulukkoa valmisteltaessa käytettävissä oli vasta vähän autojen WLTP-päästöjä koskevia tietoja. Taulukon määrittelyssä käytettiin tästä syystä EU-komission tutkimukseen perustuvia WLTP-simulointiaineistoja. Verotuksen tasoa olikin nyt tarpeen arvioida todellisten WLTP-arvojen perusteella.

”Uusi verotaulukko on keskimäärin veroneutraali aiempaan nähden. Yksittäisten mallien osalta autovero voi NEDC-mittaukseen nähden laskea tai nousta, sillä mittaustapojen väliset erot vaihtelevat mallikohtaisesti”, Autoalan tiedotuskeskus kertoo.

Hallitus muistuttaa tiedotteessaan eduskunnan edellyttäneen, että valtiovarainministeriö seuraa verotaulukoihin tehtävien muutosten vaikutuksia ja esittää eduskunnalle asiantuntijaselvityksen muutosten vaikutuksista verotuksen tasoon autojen eri hiilidioksidipäästötasoilla tämän vuoden loppuun mennessä. Teknologian tutkimuskeskus VTT:n selvitys luovutettiin valtiovarainministeriölle 30. marraskuuta. Selvityksen perusteella mittaustavan muutos on nostanut päästöarvoja Suomessa jonkin verran enemmän kuin oli ennakoitu, hallitus kertoo.

LUE MYÖS: 

Autoja Suomeen tuova yritys: ”Tällaista räjähdysmäistä kasvua ei ole nähty koskaan aiemmin”

Suomesta tuli vanhojen ruotsalaisdieselien hautausmaa? – Autontuojat Ylellä: Pieleen menee

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Kari Aaltonen

Mitenkäs näissä Bernerin suosimissa sähköautoissa, otetaanko verotuksessa huomioon akkujen valmistukseen vaikuttavat ympäristö vaikutukset, sekä raakaaineiden louhinnan ympäristövaikutukset.
Mitenköhän ympäristöystävällistä on näiden litium pattereiden jälleen käsittely.

Upe Sariola

500€ ei uuden auton hinnassa tunnu missään, yhtä tyhjän kanssa. Koulutuksesta säästettiin laadusta satojen miljoonien edestä ja nyt luvataan 50 miljoonaa takaisin. Vaalit ovat näköjään tulossa kun pientä silmänlumetta luvataan.