Torstai 27.6.2019

KL: Anne Berner nimitetty – SEB: Suomen ratahankkeet kiinnostavat

Luotu: 
26.3.2019 18:07
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Alma Talent
    Kuva
    Anne Berner.
|

Toimitusministeristön liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) on nimitetty ruotsalaispankki SEB:n hallitukseen yhtiökokouksessa. Kauppalehti kertoo, että Berner ei itse päässyt paikalle yhtiökokoukseen. Berner aloittaa SEB:n hallituksessa kesäkuun alussa.

LUE MYÖS: Näin Sipilä perusteli Anne Bernerin jatkoa – Nyt Sipilän ero jäädyttää jättihankkeen

SEB:n konsernijohtaja Johan Torgeby kertoo Kauppalehdelle, että Suomeen suunnitteilla olevat miljardien eurojen rata- ja väylähankkeet ovat kiinnostavia myös SEB:n näkökulmasta.

”Ehdottomasti. Infrastruktuurin tarve on yksi megatrendeistä. Kun katsoo asiakaspohjaamme, niin merkittävä osa siitä on altistunut tälle megatrendille. Olemme erittäin mielellämme rahoituskumppanina tällaisissa transaktioissa”, Torgeby sanoo.

LUE MYÖS:

Antti Rinteen junapuheista ihmetys – Sdp tyrmää Anne Bernerin yhtiömallin

Näkökulma: Juha Sipilän ja Anne Bernerin puheet eivät täsmää

Professori: Anne Bernerin pitäisi erota – ”Päivämäärät selittelyä”

Henkilöt: 
Yritykset: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Kalle Kaskinen

Yle 1.2.2019 "Helsingin, Tampereen ja Vantaan kaupunginjohtajat ehtivät jo perjantaina lähettää yhteisen tiedotteen, jossa ne kannattavat yhtiömallia ratahankkeiden kehittämiseksi. Kaupungit aloittavat valmistelut osallistuakseen Suomirata-hankeyhtiöön." Ja "Työeläkeyhtiöden kanssa on käyty keskusteluja ja heidän kiinnostuksena osallistua tähän harjoitukseen on suuri." Anne Berner kertoi tiedotustilaisuudessa. On suunniteltu, hyvä niin.

Veikko Hintsanen

tietoista toistoa toiston jälkeen , median taholta .

alla muistutusta hankkeen järjettömyydestä ja kansakunnan liikenne infra kehittämisen kokonaisedun vastaisuudesta , samoin uusintana, kun on mahdollisuus:

http://meeviren.puheenvuoro.uusisuomi.fi/269803-populismia#comment-4099308

http://bionavigaattori.puheenvuoro.uusisuomi.fi/271987-vapaavuori-lyly-v...

VAltiovalta on tietoisesti jättänyt huomioimatta omat sopimuksensa . EU:ssa on jo vuonna 2011 sovittu liikennestrategia jossa edellytetään maantieliikenteen siirtämistä vesille.
https://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2011_white_paper_en
ja ottamaan huomioon liikenteen mahdollisuudet kaikkien viiden liikennemuodon avulla.
https://ec.europa.eu/transport/modes_en
ja josta mm EU tilintarkastustuomioistuin on muistuttanut tarkastuksessaan.
https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/INSR15_01/INSR15_01_FI.pdf

Markku Lehto

Kyllähän sellainen rahoitushanke pankkia kiinnostaa, jossa velallinen ei lyhennä lainaa ollenkaan, vaan maksaa täydestä velkapääomasta vuosikymmeniä korkoa.

Mutta kun rahasta ja sen puutteesta Suomessa liikenneinfran yhteydessä puhutaan, niin pari epäloogisuutta:

1. Suomessa kyllä riittää yritystukiaisiin laskutavasta riippuen 4 - 8 miljardia euroa joka vuosi. Tuosta summasta jos leikattaisiin ratainfran kuntoon saattamiseen joka vuosi 1 - 1,5 miljardia, nin 7 - 10 vuodessa olisi Suomen radat kunnossa. Nopeampaa ei Suomen rempallaan olevaa rataverkkoa pysytyttäisi kunnostaamaan. No, toisaalta nythän, kun tuo yritystukihimmeli on nostettu esiin, niin yht'äkkiä hallituksenkin suunnasta on alettu kertomaan, että leikkausten aika on ohitse.

2. Kun rahaa ei ole kotimaisen rataverkon rakentamiseen tunnu olevan, niin kuitenkin valtiovaltakin kaavailee Tallinnan ja Helsingin välille rautatietunneleita, joidenka todellinen kustannus (ei siis mikään 15 miljardia ) lienee 20 - 25 miljardin paikkeilla. Veratailuna voi käyttää Kanaalin puolta lyhemmän tunnelin kustannuksia. Siihenkö sitten kyllä jostain rahat löytyy, vai otetaanko siihenkin lainaa, jota ei sitäkään lyhennetä, SEB -pankilta ?

No tuo, että velkaa ei lyhennetä, näyttää Ruotsissa olevan melko vakiintunut tapa myös ruotsalaisten asuntovelallisten keskuudessa. Mutta puhutaanko silloin enää omistusasunnoista vai torppari-suhteesta pankkiin ?

Elina Timonen

Tämä on loputtava. Suomalaisten rahoilla pidetään yllä miljoonabisneksiä, joisden rahvirrat valuvat Caymansaarille. Ei enään yhtäkään bisnesihmistä politiikkaan. Ranskassa entisen ministerin karenssiaika on yli 10 vuotta ennen kuin saa siirtyä elinkeinoelämän palvelukseen. Meillä se on pari viikkoa.