Perjantai 19.7.2019

Taloustieteen professori suomii suomalaista autoverotusta: Tässä selitys ”hirmutasolle”

Luotu: 
6.4.2019 12:33
  • Kuva: Lauri Olander/ Alma Talent arkisto
    Kuva
|

Taloustieteen professori Matti Virén ihmettelee, miksi Suomessa autoja verotetaan totaalisesti eri tavalla kuin muita hyödykkeitä.

”Niin koska ne saastuttavat. Mutta niin tekevät kakki energian käyttöä tarvitsevat vempeleet. Miksi siten lentokoneita ei veroteta, tai muskeliveneitä, mönkijöitä, lumikelkkoja, helikoptereita, traktoreita. Tai pesukoneita”, hän kysyy Puheenvuoron blogissaan

Virénin mukaan Suomessa autoverotuksen ”hirmutaso” selittyy osin sotien jälkeiselle vaihtotasevajeella, jota yritettiin paikata estämällä kaikin keinoin tarpeetonta tuontia. 

”Kun tuontia ei enää kehdattu rajoittaa tuontirajoituksin, laitettiin verot niin korkeiksi, että autosta tuli todellinen ylellisyyshyödyke. Ylellisyyshyödyke Länsi-Euroopan harvaanasutuimmassa maassa! Sen jälkeen kun (markan) valuuttakurssin sallittiin joustaa vapaasti (1992) ja erityisesti sen jälkeen, kun liityttiin euroalueeseen (1999), tällaista maksutaseen pakkopaitaa ei enää ole ollut, mutta ”valtaa pitävät” eivät suuremmalti kiirehtineet autoverotuksen kohtuullistamisessa. Korkeasta veroasteesta oli tullut valtiolle saavutettu etu”, hän kommentoi.

Virén huomauttaa, että auto on valtaosalla suomalaisista välttämättömyyshyödyke; jolloin sen kysyntäkäyrä on hyvin vähän hintajoustava. Tämä tarkoittaa hänen mukaansa sitä, ettei verojen korottaminen pitkässä juoksussa vaikuta paljoakaan kysynnän määrään. 

”Eli kyse on verottajan kannalta ihanteellisesta hyödykkeestä. Toki autoverotus tässä mielessä on koko taloudenkin kannalta hyvä, jos ja kun verotuksen (välittömät) hyvinvointitappiot jäävät pieniksi. Ongelma vaan on siinä, että autoon liittyy työn tarjonnan ja muun taloudellisen toimeliaisuuden suhteen tavattoman suuria ulkoisvaikutuksia, joiden hyvinvointivaikutukset voivat olla moninkertaisia alkuperäiseen vaikutukseen verrattuna.”

Kokoomus on linjannut, että se haluaisi poistaa autoveron kokonaan ja painottaa auton hankinnan sijaan päästöjen verotusta. ininen tulevaisuus esittää autoverosta luopumista asteittain.

Keskusta ei kannata veron poistoa, vaan autoverotus tulee keskustan mukaan tulevallakin vaalikaudella toteuttaa niin, että veronalennukset kohdistuvat vähäpäästöisiin autoihin.

Lue myös:

Keskusta tyrmää autoveron poiston: ”Selkeä tulonsiirto hyvätuloisille”

Autovero: Kai Mykkäsen linjaus tv:ssä kummastuttaa – Keskusta kuumottaa hallituskumppania

Jos autovero loppuisi, bensan hintaan tulisi hurja korotus, laski Soininvaara – Kokoomus: Bensan hintaan ei kosketa

”Tiettyyn ihmisryhmään kohdistuva pakkoverotus” – Kansanedustajalta suorat sanat eduskunnan autoveropäätöksistä

 

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Matti Viren
Matti Viren
Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Jukka Mattsson

Eli olemme synnyttäneet kauhunkierteen. Keksitään hyvä verolähde ja se vastakohdaksi hyvä kulutuskohde joka on valtionhallinto tai muut julkiset palvelut.

Eipä ihan heti päästä veroja laskemaan alemmaksi jos tuota kulutusta ei saada pienennettyä.

Kaikesta sitä kansa saa kärsiä sodan jälkeen. Nyt jo yli 70 vuotta eikä loppua näy. Seuraavaa sotaa odotellessa?

Kenneth Ainetdin

Mistä näitä professoreita oikein tulee?
"Virén huomauttaa, että auto on valtaosalla suomalaisista välttämättömyyshyödyke; jolloin sen kysyntäkäyrä on hyvin vähän hintajoustava. "

Kyllä se kysyntäkäyrä on hyvinkin hintajoustava. Miksiköhän Suomen autokanta on euroopan vanhimpia? Olisikohan hinnalla jotain asian kanssa tekemistä? Virén, mitä luulet?

Erkki Malinen

On se vaihtotase vieläkin tärkeä mittari, jos se on miinuksella maa on kusessa. Ei meidän kannata Kreikasta mallia ottaa, sielä myytiin Borceja euroopan eniten ennen romahtamista. Onkohan näillä taloustieteilijöillä kaikki ruuvit tallella.