Keskiviikko 24.7.2019

Hallitusohjelman kirjaus autoilun verotuksesta hämmästyttää: ”Pitää tulla yllättäen ja yön yli”

  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
|

Autotuojat ry arvostelee voimakkaasti uuden hallitusohjelman liikennepoliittisia linjauksia. Pelkona on, että ne johtavat alaa vahingoittaviin markkinahäiriöihin, Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo.

”Oliko välttämätöntä kirjata mukaan maininta vaalikauden aikana tapahtuvasta autoilun verotuksen muuttamisesta. Mikäli asialle ei heti olla valmiita tekemään jotain, kirjaukset lisäävät markkinoiden odotusarvoa, mikä on myrkkyä autokaupalle”, hän kummastelee.

LUE MYÖS: Taloustieteen professori suomii suomalaista autoverotusta: Tässä selitys ”hirmutasolle”

Kallion näkemyksen mukaan autoalan veromuutoksia pitää valmistella mieluummin huopatöppöset jalassa.

”Autoilun verotus kaipaa kipeästi muutosta. Mutta se pitää valmistella virkamiesjohtoisesti ja asettaa voimaan yllättäen ja yön yli niin, ettei markkinahäiriöitä pääse syntymään”.

Viimeksi hallitus muutti autoveroa nimenomaan yllättäen ja yön yli. LUE LISÄÄ: Suomen hallitukselta äkkipäätös autoverosta

Kallion mielestä liikenteen verotuksen kaltaisesta herkästä aiheesta tulisi tiedottaa vasta kun pelimerkit ovat selvillä.

”Jos siitä jotakin halutaan julkisuuteen sanoa, hallituksella pitäisi olla uusi laki valmiina takataskussaan. Ei ole toivottavaa, että asiat jäävät roikkumaan ilmaan.”

Yllätysmomenttia voivat syödä myös hallituksen aikeet valmistella linjauksiaan kattavissa työryhmissä.

”Jos autoilun veromuutoksia valmistellaan laajapohjaisissa komiteoissa ja työryhmissä voi jokainen kuvitella, kuinka yllättäen ne lopulta tulevat.”

LUE MYÖS: Autoja Suomeen tuova yritys: ”Tällaista räjähdysmäistä kasvua ei ole nähty koskaan aiemmin”

Hyvääkin Kallio löytää hallituksen linjauksista. Esimerkiksi hän nostaa vähäpäästöisten työsuhdeautojen verohuojennukset, mutta…

”Autokauppa ei ole kovin hyvin vetänyt ja yrityskauppa on pitänyt kauppaa jollakin tavalla käynnissä. Hyviäkään aikeita ei kannata silti mennä liian aikaisin kaikkien tietoon lausumaan. Sen olisi voinut viedä marraskuussa yllättäen yön yli eduskuntaan ja ajaa ennen joulua läpi, jolloin markkinahäiriö olisi jäänyt mahdollisimman lyhyeksi”, Kallio tiivistää.

Kuntien vastuulle suunniteltuja tienkäyttömaksuja Kallio vieroksuu syvästi.

”Siinä annettaisiin kunnille mandaatti päästä autoilijan taskuille. Ja kun tietää minkälaisessa taloudellisessa tilanteessa kunnat ovat, niin se käsi ei enää taskusta lähde”, hän synkistelee.

Hän korostaa, että Autotuojat ei ole tienkäyttömaksuja vastaan. Rahastuksen pitäisi vain olla valtiovallan kontolla.

”Silloin voitaisiin liikenneverotuksen kokonaismäärä pitää ennallaan esimerkiksi autoveroja laskemalla. Valtio haluaa joka tapauksessa kerää vuotuisen 8,5 miljardin euron verosiivun, jonka päälle tulisi vielä kuntien ottama osuus.”

Toisaalta Kallio lohduttautuu sillä, että moniin verotusta koskeviin linjauksiin on tarkoituksellisesti jätetty tulkinnanvaraisuutta.

”Ihan tarkkaan ei sanota, aiotaanko verotusta laskea vai korottaa, joten autokaupassa kannattaa nyt pitää pää kylmänä ja pohtia hankintaa vain omista lähtökohdista käsin.”

LUE MYÖS: TE: Suomesta löytyy polttoaine, joka laskisi päästöjä parhaimmillaan 90 % - Miksi puhutaan vain polttoaineverojen korottamisesta?

Henkilöt: 
Jaa artikkeli: