Lauantai 20.7.2019

Uusi vero voimaan jo 1.1.2020 – Yrittäjiä kauhistuttaa: ”Maasta pakenevia yrityksiä jahdataan”

Luotu: 
17.6.2019 14:59
Päivitetty: 
18.6.2019 08:43
  • Kuva: Pekka Karhunen / Alma Talent arkisto
    Kuva
    Juho Romakkaniemi.
|

Suomen hallitus valmistelee uutta yritysten maastapoistumisveroa. Valtioneuvosto tiedotti valmisteluun liittyvästä lausuntokierroksesta perjantaina.

Hallituksen mukaan ehdotetut lakimuutokset turvaisivat Suomen verotusvaltaa ja verotuloja. Ehdotuksen mukaan varojen realisoitumaton arvonnousu katsottaisiin veronalaiseksi tuloksi, jos Suomella ei siirron vuoksi olisi enää verotusoikeutta muualle siirtyneisiin varoihin.

LUE MYÖS: Mikko Kärnä hämmästyi Maria Ohisalon lausunnosta – Kertoo hallitusneuvotteluiden taustapaperin kirjauksesta

”Ehdotuksen mukaan varojen realisoitumaton arvo katsottaisiin veronalaiseksi tuloksi silloin, kun verovelvollinen siirtää Suomessa sijaitsevasta kiinteästä toimipaikastaan varoja tai kiinteän toimipaikan liiketoiminnan toisessa valtiossa olevaan päätoimipaikkaansa tai kiinteään toimipaikkaansa ja Suomella ei siirron johdosta olisi enää verotusoikeutta kyseisiin varoihin”, hallituksen julkaisema lakiluonnos toteaa.

Veroa ei tarvitsisi maksaa, kun varojen siirto liittyy arvopapereiden rahoitukseen, varat on asetettu vakuudeksi tai varojen siirto tapahtuu vakavaraisuusvaatimusten täyttämiseksi tai likviditeetin hallinnan vuoksi ja varojen on tarkoitus palautua Suomeen vuoden kuluessa.

”Arvo, joka katsottaisiin veronalaiseksi tuloksi, määriteltäisiin laissa maastapoistumisarvoksi”, luonnos jatkaa. Tämä määrittely on siis valmistelussa vielä edessä.

Epäselvää on myös se, minkä verran lainsäädännön muutoksen arvioidaan turvaavan euromääräisesti valtion verotuloja.

LUE MYÖS: Sdp:n julistus ihmetyttää – Yrittäjä: ”Joutuisin purkamaan molempien nollatuntilaisten sopimukset”

Lausuntokierros jatkuu elokuun 8. päivään saakka ja lait tulisivat voimaan jo 1. päivänä tammikuuta 2020.

Lakiehdotus on herättänyt tuoreeltaan keskustelua sosiaalisessa mediassa. Monet yrittäjät kauhistelivat perjantaina lakiehdotusta. Myös Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi antoi ajatukselle tylyn tuomion omassa tviitissään.

Hänen mielestään Suomen ”verotuksen tasossa on jo pahasti jotakin vialla, jos pitää maasta pakenevia yrityksiä ryhtyä jahtaamaan”.

Tiedote sai Aalto-yliopiston rahoituksen professorin Vesa Puttosen jopa hauskalle tuulelle.

 

 

Valtioneuvoston tiedotteen mukaan kyseessä on muutos, jolla pyritään yhdenmukaistamaan EU-maiden verojärjestelmiä ja poistamaan harmonisoimattoman järjestelmän ongelmia. Samansuuntaista lainsäädäntöä on jo voimassa useissa EU-maissa, kuten Ruotsissa ja Saksassa.

Lakiin kuuluisi myös veron lykkäysmahdollisuus viidelle vuodelle silloin, kun varat siirtyvät toiseen EU:n jäsenvaltioon tai Euroopan talousalueella sijaitsevaan valtioon, jolla on Euroopan unionin kanssa sopimuksen keskinäisestä avunannosta verosaatavien perinnässä.

Sdp:n veropoliittinen asiantuntija Lauri Finér selvensi asiaa vastauksessaan Romakkaniemelle.

 

 

Lakiehdotus liittyy vuonna 2016 EU:ssa sovittuun yritysten veronkiertoa ehkäisevään direktiiviin. Se velvoittaa jäsenmaita tekemään tarvittavat muutokset kansalliseen lainsäädäntöön 31. joulukuuta 2019 mennessä.

Finérin mukaan maastapoistumisvero on huono ilmaisu. Samasta verosta onkin käytetty myös nimeä arvonnousuvero.

Veron tarkoitus on kohdentaa verotusoikeus valtiolle, jossa ollessaan yrityksen arvonnousu on kertynyt. Tämä vastaa kansainvälisen verotuksen keskeistä periaatetta, jonka mukaan ensisijainen verotusoikeus on maalla, jossa tulo on kertynyt.

LUE MYÖS: Miten Rinteen hallitus korvaa aktiivimallin? – Työministeri Harakka toi esiin ongelman ja ensimmäiset 9000 uutta työpaikkaa: ”Hieno aloitus”

Päivitys 18.6. klo 8:43: Otsikkoa muokattu. Lakiehdotuksen tausta on vuodessa 2016, joten kyseessä ei ole Rinteen hallituksen alulle panema esitys.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Mark Andersson

Kyllä nyt nousi hirveä huuto ja haloo, kun veronkiertoa yritetään vihdoinkin panna aisoihin.

Jos yritykset ja ökyrikkaat maksaisivat kiltisti veronsa, niitä voisi alentaa, ja julkiset palvelut taata.

Mutta ei kun ei. Mieluummin otetaan fyrkat arkkuun mukaan kuin käytetään yhteiseen hyvään.

Mark Andersson

Tarkkoja summia on mahdoton laskea, mutta poliisin arvion mukaan harmaan talouden veronmenetykset ovat 4-6 miljardia/v, yksityishenkilöillä arviolta 5 mrd € veroparatiiseissa, veromenetykset 100-200 miljoonaa/v, yrityksillä veroparatiiseissa, yritysten aggressiivinen verosuunnittelu aiheuttaa plus-miinus 1 mrd € veromenetykset, yritykset veroparatiiseissa EU-tasolla noin 60 mrd €/v, Suomen osuus arviolta 1-2 miljardia.

Jos yritykset ja yksityiset maksaisivat asiallisesti veronsa, sitä kertyisi Suomen valtiolle plus-miinus 10 miljardia vuodessa, jolloin verotusta voitaisiin keventää ja koko julkinen sektori hoitaa kunniallisesti.

Mutta ei.

Risto Salonen
Vastaus kommenttiin #11

Harmaan talouden veromenetykset 4-6 miljardia vuodessa. Tarkoittaa 20%:n verokannalla 20-30 miljardin veronkiertoa eli 10-15% bruttokansantuotteesta. Olisikohan poliisi käyttänyt sitä kuuluisaa hihaa laskiessaan summia.

Pasi Käyhkö

Mikä ja kuka on ökyrikas? Kyllä Suomessa hyvin toimeentulevat jo riittävästi rahoittavat yhteiskuntaa. Joten ei ne suuret tulot, vaan kohtuulliset maltilliset menot vievät oikeaan suuntaan. Joten, jospa hillittäisiin menoja.

Timo Laine

Suomessa on noin yhden käden sormilla laskettava määrä ökyrikkaita. Ehdotan, että heille määrätään sadan prosentin omaisuusvero, jolloin pääsemme eroon ökyrikkaiden aiheuttamista veromenetyksistä lopullisesti. Sen jälkeen ehkä pääsemme pohtimaan sitä, miksi mikään verottaminen ei riitä, vaan aina pitäisi saada lisää säilyttääksemme jonkun utopistisen hyvinvointivaltion, joka meillä saattoi lähestulkoon olla 80-luvun lopulla.

Soisin myös termin verotulo jättämistä roskatynnyriin kolisemaan, verotuloja ei ole olemassakaan, vaan verot ovat ainakin allekirjoittaneelle olleet aina menoja. Verokertymä kuvaa takavarikoidun omaisuuden määrää selkeämmin.

Pasi Käyhkö

Tämä Suomi on järjettömyyksien valtakunta. Nykyinen hallitus etsii kaikki mahdolliset ja mahdottomatkin kohteet verotuksen piiriin. Maa ajetaan syvään taantumaan.
Samalla vielä jo nytkin EU:n alueen jyrkintä ansiotulon veroprogressiota aiotaan jyrkentää.

Harri Kota-aho

Se siitä isänmaallisuudesta. Tottakai verot maksetaan siihen maahan missä ollaan tulotkin tehty. No, jos haluaa siirtää yrityksensä ulkomaille ,niin kyllä nekin varmaan haluaa verotuloja tuloksesta. Ainahan kannattaa yrittää ,jos on hyvä liikeidea nähdäkseni Suomi on ainakin kohtuullisen turvallinen kohde yrittämiselle.

Jukka Ylikoski

Yrityksen arvon nousu ja sen verottaminen. Kyllä Suomessa jo nyt verotetaan yrityksen kaikkea tuloa 20% verokannalla. Mitähän tällainen tuloihin perustumaton arvonnousu on? Miten sitä olisi tarkoitus verottaa? Onko kysymyksessä mahdollisesti realisoimaton rahoitusomaisuuden pörssiarvon nousu? Saisiko yritys sitten vefonpalautuksen rahoitusomaisuuden pörssiarvon laskiessa. Nythän rahoitusomaisuuden arvonnousu verotetaan sen myynnin yhteydessä 20% verokannalla.

Jaakko Hakala

Meillä yrittäjät vaatii palkkajoustoja ym. TES:n heikennyksiä, mutta ei olisi valmis luopumaan omista eduista mikä Suomessa on mahdollista. Otetaampa esim. Fiskars osti Arabian tehtaan Suomessa ja vastaavan keramiikka tehtaan Ruotsista. Ostojen jälkeen tehtaat suljettiin ja siirrettiin halpatyövoiman maihin. Eikä puhettakaan mistään korvauksista työläisille. Esim. Saksassa ja Belgiassa olisi tullut melkoiset korvaukset. Kaiken huipuksi kolme omistajaa jakoivat itselleen 10milj. osakeannit. Häviäjiä olivat valtio ja työläiset. Ei kyseessä todellakaan ole kateusvero.

Tapio Lehtimäki

Palkka on työläisen saama korvaus. Kun työt loppuvat, loppuu palkanmaksukin. Nyt sitä palkaksi kutsuttua korvausta saavat halpatyömaissa yritysten palveluksessa olevat duunarit.

Mitä tästä opimme? Kun ahne valtio ja ahneet omistajat käyvät kilpasille, valtio häviää.

Ei yrityspakoa mitkään maastapoistumisverot pysäytä. Liiketoiminnan voi lopettaa yhdessä maassa ja polkaista käyntiin toisessa. Pelit ja vehkeet voi myydä uudelle firmalle romutettavan kaluston hinnalla ja tehdä niistä vielä mehevät poistot kirjanpitoon.

Tappiolle väännetty tulos ja nollattu tase ei aiheuta veroseuraamuksia. "Hyvä kun siitäkin päästiin", tuumataan verovirastossa.

kari laaksonen

Veronkierron estäminen on hyödyksi maalle, se on selvää eli lisää resurseja sinne missä ne oikeat vaikutukset ovat eli järjestäytynyt rikollisuus ja talousrikollisuus laajasti. Sen sijaan yritysten toimintamahdollisuuksien evääminen ja yritysvastaisuus ovat eri asioita. Se kuka rahansa tienaa yrittämällä, ei pidä joutua munattoman demarikoneiston ja muden pärjäämistä pelkäävien uhriksi.

Jani Pohjolainen

Tein vuosikausia siirtohinnoittelua kansainvälisessä vientiyrityksessä. Tehdas ja pääkonttori Suomessa. Tarkoittaa sisäistä myyntiä omalle tytäryhtiölle johon lisätään sitten paikallinen kate. Jokainen voi arvata jos kyseessä oli matalan verotuksen kohdemaa, niin minne suurin osa voitoista ohjataan.