Tiistai 23.7.2019

Rinteen hallituksen pöytäkirjasta paljastui yllätys – Liikennehankkeisiin 259 miljoonaa lisäbudjetissa

Luotu: 
18.6.2019 09:42
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Alma Talent
    Kuva
    Sanna Marin kertoi hallituksen lisäbudjetista tiedotustilaisuudessa.
|

Antti Rinteen hallituksen ensimmäinen lisäbudjetti suuntaa kaikkiaan 259 miljoonaa euroa perusväylänpitoon.

”Lisätalousarvioesityksessä ehdotetaan määrärahoihin 162 miljoonan euron lisäystä ja varsinaisiin tuloihin 298 miljoonan euron lisäystä. Verotuloarviota ehdotetaan korotettavaksi yhteensä 298 miljoonalla eurolla, johon on vaikuttanut muun muassa ansio- ja pääomatuloveron sekä arvonlisäveron tuottoarvioiden nousu. Esitys vähentää valtion nettolainanoton tarvetta 136 miljoonalla eurolla, jolloin valtion nettolainanotoksi vuonna 2019 arvioidaan 1,7 miljardia euroa”, hallituksen tiedotteessa sanotaan.

LUE MYÖS: Antti Rinteen hallitus linjaa aktiivimallista: ”Muutosten valmistelu on käynnistetty”

Liikenneministeri Sanna Marin (sd) sanoo, että perusväylänpidon kokonaisuus on 259 miljoonaa euroa ja tämän vuoden osuus on 40 miljoonaa.

”Perusväylänpidon määrärahatasoon ehdotetaan 40 miljoonan euron korotusta tälle vuodelle korjausvelan kasvun hillitsemiseksi. Määräraha ehdotetaan käytettäväksi seuraaviin hankkeisiin: Tampere–Seinäjoki-rataosalla turvalaitteiden uusiminen, Helsinki–Turku-radan peruskorjaus, Kokkola–Pietarsaari-rataosalla turvalaitteiden uusiminen, Oulun ratapihan peruskorjaus ja turvalaitteet, Akaan raakapuunkuormauspaikan rakentaminen, E18 Turun kehätien 2. vaihe Kausela–Kirismäki ja Helsinki–Pietari-radan sekä Saarijärvi–Haapajärvi-radan korjaaminen”, hallitus kertoo.

Nyt päätettyihin hankkeisiin ei sisälly nopeita ratahankkeita itään, pohjoiseen ja länteen, eli niin sanottuja Tunnin junia sekä Itärataa. Nämä laitetaan liikkeelle erillisellä päätöksellä, hallitus kertoo.

Hallituspuolueista on myös kritisoitu Turun Tunnin junaa ja korostettu nykyiseen rataan panostamiseen. Nyt hallitus siis kertoo panostavansa Helsinki–Turku-radan peruskorjaukseen.

LUE LISÄÄ:

Ihmetys Tunnin junasta heräsi hallituspuolueissa: ”Matka-aika oikeasti 1 h 27 min”

Maakuntajohtaja vastaa kansanedustajille: Tunnin juna olisi nimensä veroinen – näin onnistuisi Turku-Helsinki 65 minuutissa

Hallituksen lisäbujdettineuvotteluiden pöytäkirjasta paljastui myös yllätys: Hanko-Hyvinkää-radan sähköistäminen.

”Hanko–Hyvinkää -rataosan sähköistys ja tasoristeyksien turvallisuuden parantaminen edesauttavat rautatiekuljetusten kustannuskilpailukykyä ja vähentävät liikenteen aiheuttamia päästöjä. Hankkeen ratasuunnittelu on käynnissä ja sen on arvioitu valmistuvan vuodenvaihteessa 2019/2020. Kustannusarvio on 62 milj. euroa. Hanke käynnistetään vuonna 2020”, pöytäkirjassa sanotaan.

Antti Rinne sanoi huhtikuussa Hangon lehdessä, että Hanko-Hyvinkää -rata sähköistetään mahdollisimman nopeasti. Hanketta ei kuitenkaan mainittu hallitusohjelmassa. Liikenneministeri Sanna Marinin mukaan Hanko-Hyvinkää-radan sähköistäminen on nyt pöytäkirjassa, koska hanke alkaa aikaisintaan vasta vuonna 2020.

”Tässä kohtaa on jo sitouduttu siihen, että tämä kokonaisuus toteutetaan. Neuvotteluissa tästä on sovittu”, Marin sanoi tiedotustilaisuudessa.

LUE MYÖS: Liikenneministeri Sanna Marin: 3 suurta raidehanketta ”eivät ehdi liikkeelle” Rinteen hallituksen aikana

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Juha-pekka Naukkarinen

Eihän näillä tie ja rata hankkeilla paljon taloutta korjata,kuluthan menee verorahoista,sen sijaan suomalainen tuote pitäisi saada kaupaksi ulkomaille pudottamalla työn hintaa ja houkuttelemalla työttömät töihin,sekä tekemällä Suomesta houkuttelevan investointi kohteen ulkomaisille osaajille,aivan järjettömiä nämä Rinteen hallituksen suunnitelmat,eikö totuus uppoa päähän,että rakenteelliset epäkohdat remonttiin ja äkkiä,Sipilän hallitus oli jo oikeilla jäljillä,mutta homma jäi pahasti kesken,Suomi ajautuu EU:n holhoukseen tämän hallituskauden aikana!