Perjantai 20.7.2018

Arvio: Autokauppa hiipuu edelleen – ”Suomessa Länsi-Euroopan vanhin autokanta”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
23.5.2013 12:18
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Tänä vuonna myydään Autoalan keskusliiton arvion mukaan noin 105 000 uutta autoa.
|

Autoalan keskusliitto arvioi, että tänä vuonna Suomessa myydään yhteensä 105 000 uutta autoa. Viime vuonna uusia autoja myytiin noin 110 000.

Automyynnin alkuvuosi oli Suomessa surkea verrattuna edellisvuoden vastaavaan aikaan. Tilastokeskuksen mukaan automyynti väheni maaliskuussa vuodentakaisesta 47,3 prosenttia. 

Alkuvuoden pudotus selittyy kuitenkin sillä, että vuoden 2012 huhtikuun alussa noussut autovero aiheutti ennen veronkorotusta myynnin lyhytkestoisen piristymisen. 

– Veromuutos selittää täysin maaliskuun myynnin. Silloin meni yhteensä 22 000 autoa eli 10 000 uutta autoa enemmän kuin normaalisti, autokauppiaita edustavan Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa sanoo Uudelle Suomelle.

Autokaupan hyvinä vuosina 2003–2006 uusia autoja myytiin Suomessa noin 145 000 vuodessa. Sen jälkeen Yhdysvalloista alkanut taloustaantuma laski automyynnin alimillaan 90 000 autoon vuodessa.

– Sen jälkeen autoja on myyty 111 000–126 000 vuodessa, joka on korkeintaan tyydyttävä tahti, Rissa sanoo.

Autoalan keskusliiton mukaan uusia autoja pitäisi myydä lamaa edeltäneiden hyvien vuosien tapaan noin 150 000 vuodessa, jotta Suomen autokanta uudistuisi eikä vanhenisi.

Rissan mukaan Suomessa autojen keski-ikä on 11 vuotta, jolloin romutettavat autot ovat jopa 20-vuotiaita. Rissan mukaan Suomi on Länsi-Euroopan vanhin maa autokannan keski-iällä mitattuna.

RIssan mielestä vanha autokanta on turvallisuusriski, ja lisäksi vanhojen autojen päästöt ovat oleellisesti suuremmat kuin uusien autojen. Aalto-yliopisto tutki viime vuonna vuosien 2001-2009 kolarit Suomesa.

– Tutkimuksen mukaan kymmenen vuotta vanhat autot olivat merkistä ja mallista riippuen 10-50 prosenttia turvattomampia kuin nykypäivän autot, Rissa sanoo.

Aalto-yliopiston suunnittelija ja kolaritutkimuksen tekijä Esa Karvonen sanoo olevansa samaa mieltä siitä, että uudempi autokanta olisi turvallisuuden kannalta parempi. 

– Kyllä riski loukkaantua on suurempi vanhemmalla autolla, Karvonen sanoo Uudelle Suomelle. 

Tutkimuksessa ei tarkasteltu sitä, lisääkö auton ikä riskiä joutua onnettomuuteen vaan ainoastaan sitä, miten auton ikä vaikuttaa kolariilanteessa.

Yle Uutiset kertoi keskiviikkona, että ”kesäauton” hankkiminen ei enää ole yhtä suosittua kuin ennen. Sensijaan ihmiset haluavat käyttää halpojakin autoja useamman vuoden ajan.

– Kuluttajan kannalta varmasti on järkevää käyttää auto loppuun asti, Rissa myöntää.

Henkilöt: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Jani Hätönen

Vanhin, saastuttavin, turvattomin. Ja nyt kun uusi teknologia (uudet päästöttömät / vähäpäästöiset polttoaineet, pienempi fossiiliisten polttoaineiden kulutus) vähentää päästöjä, johon on perustunut polttonesteiden verotus, tulee markkinoille, niin "YLLÄTTÄEN" on tulossa kilometripohjainen auton käytön verottaminen kun moraalinen oikeutus saastuttavuuden perusteella tapahtuvaan liikkumisen kuppaamiseen on murenemassa. Kiitos Suomen Valtio tästäkin.

Vielä kun joku tutkiva journalisti laskisi mikä on turvattoman autokannan vaikutus onnettomuuksien henkilövahinkoihin/kuolemiin. Montako kymmentä ihmistä kuolee koska autokanta on vanhaa.

Mika Jahkola

Juuri luin uutisen, että romuautojen kierrätystä hoitava Suomen Autokierrätys arvioi, että Suomessa on yli puoli miljoonaa autoa kateissa. Rekisterissä olevien autojen määrä kasvaa vaikka liikennesuorite vähenee.
"Kateissa" olevat autot ovat käytännössä vanhoja romuja, jotka eivät liiku enää mutta niitä ei ole asianmukaisesti romutettu.
Tällainen määrä haamuautoja vääristää autojen keski-ikää aika tavalla.

Mauri Hyhkö

Pannaan paremmaksi; -96 diesel Golf, 290000 ajettu enkä aio vielä ainakaan kolmeen vuoteen luopua. Luotettava auto ja edullinen korjata sekä huoltaa. Halpoja kilometrejä jäljellä vielä sata tuhatta. Turvallinen koska traktorimainen ajonautinto ei anna nukahtaa pitkälläkään taipaleella. Ajakoot "bitti-hirviöillä" ne joillaon siihen varaa.

Matti Hietala

Ei autokannan vanhuus mikään huono asia ole.
80- ja 90-luvun autot ovat usein jopa kevyempiä ajaa kuin tämän päivän autot ja niiden kanssa ei joudu naimisiin pakkohuoltojen kanssa eikä tarvitse huolehtia OBC-vikakoodeista.
Itse olen varsin tyytyväinen 84-mallin Camryyn jolla on ajettu 600000 km. Kaikki pelaa edelleen luotettavasti ja kulutus on noin 6 l/100km.
Todella edullista ja mukavaa ajoa. En vaihtaisi uuteen autoon vaikka saisin ilmaiseksi. Huollot on helppo tehdä itse ja kaikkia varaosia saa edullisesti Motonetista tai USA:sta verkkokaupasta. Toimitusaika USA:stakin vain reilu viikko ja osien hinnat rahteineen ja tulleineen alle kolmasosa Suomen hintatasosta. USA:sta saa osia joita Toyotakaan ei enää Suomessa myy.

Aki Terentjeff

Hallitusneuvos Heikki Kuitunen on autoveromme isä, Oman osansa ovat tehneet Niinistö ja Katainen.
Autovero pidetään sen takia korkealla että autokauppiailla on mahdollisuus kikkailla verojen kanssa ja yksityistä tuontia torpataan kovilla hintapyynnöillä joihin Tulli tukeutuu MAHDISSAAN.
Onneksi tämä markkinakikkailu käy vain omaan nilkkaan.
Mitä nopeammin automarkkinat normalisoidaan Suomessa, sitä nopeammin autot alkaa uudistumaan ja kauppa alkaa käymään.

EU:ssa valmisteltavana oleva direktiivi poistaa rekisteröintiveron (autovero) 2015 alussa, joten vain hullu ostaa auton sitä ennen kuin tilanne normalisoituu. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:52005PC0261:... 8 artikla Voimassapidon kieltäminen
Jäsenvaltiot eivät saa 1 päivästä tammikuuta 2016 alkaen pitää voimassa rekisteröintiveroja.
Sääliksi käy vain niitä onnettomia jotka autovero tappaa sitä ennen kuolonkolareissa ILMAN TURVAVARUSTEITA JOTKA OVAT NORMIKAMAA MUUALLA MUTTA EI SUOMESSA esiintyvissä vanhoissa paskoissa, kiitos älyttömän autoveron.

Aki Terentjeff

"Jäsenvaltiot, joissa on korkea rekisteröintivero, voivat sopeutua käyttöveroihin siirtymiseen tarpeen mukaan viimeistään vuoteen 2016 mennessä. Näissä maissa aiheutuu erityisesti siirtymäajan ensimmäisinä vuosina autoverojärjestelmän sopeuttamisesta ja hallinnoimisesta koituvia siirtymäkustannuksia. Toisaalta etuna ovat autoverojärjestelmän alhaisemmat hallintokustannukset siirtymäajan päätyttyä. Tämä vaihtoehto ei aiheuttaisi pitkällä tähtäimellä mitään hallinnollisia lisäkustannuksia jäsenvaltioille. Koska melkein kaikissa jäsenvaltioissa jo sovelletaan käyttöveroa, siirtyminen rekisteröintiverosta käyttöveroihin päinvastoin alentaa hallintoviranomaisten ja kansalaisten hallinnollista taakkaa, sillä kahden veron sijasta sovellettaisiin ainoastaan yhtä veroa. " lähde :eur-lex