Perjantai 19.7.2019

Talouselämä: Mika Ihamuotila tietää, miksi Suomi häviää Ruotsille

Luotu: 
12.10.2013 15:52
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva
    Marimekon toimitusjohtaja Mika Ihamuotila.
|

Suomalaisten muotoilu-uskovaisuus selittää sen, miksi suomalaiset eivät ole onnistuneet luomaan maailmaanlaajuisesti tunnettuja kulutusbrändejä kuten ruotsalaiset. Näin sanoo Marimekon toimitusjohtaja Mika Ihamuotila Talouselämän haastattelussa.

- Suomalaisilla oli jo 1960- ja 1970-luvuilla valtavan hyvää muotoilun osaamista. Marimekko, Artek ja Iittala ovat kuitenkin yhä pieniä yrityksiä. Ruotsalaisesta Ikeasta tuli skandinaavisen tyylin levittäjä maailmalla – muotoilun tason ja hinnan suhteen toki eri kategoriassa, Ihamuotila vertaa.

Yritysten on hänen mielestään tyhmää lähteä maailmalle pelkkä muotoilu edellä, olisi se sitten miten hienoa muotoilua tahansa.

-Ei kukaan amerikkalainen tai kiinalainen asiakas lähde kauppoihin ostamaan nimenomaan suomalaista designia. Hän lähtee ostamaan talvitakkia tai jotain kivaa olohuoneeseen.

Henkilöt: 
Yritykset: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Antti Kettunen

No lähteekö amerikkalainen tai kiinalainen asiakas ostamaan ruotsalaista itsekoottavaa huonekalua? Ne lähtevät ostamaan mahdollisimman halvalla jotain joka toivottavasti rimaa hipoen täyttää tarpeensa, ainakin jos ikeaan menevät.

Ihamuotilan kannattaisi harkita uraa poliitikkona: paljon puhetta sanomatta mitään oleellista.