Tiistai 20.11.2018

Ministeri haluaa tutkia Arctia Shippingin tilit – ”Kenen kukkarosta liikevoitto on maksettu?”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
14.10.2013 07:43
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Liikenneministeri Merja Kyllönen haluaa Arctia Shippingiin erityistilintarkastuksen.
|

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) haluaa selvittää Arctia Shippingin liiketoimintaa erityistilintarkastuksella.

-Talvimerenkulun turvaamisesta vastaavana ministerinä olen erittäin kiinnostunut tietämään ja näkemään puolueettoman osapuolen selvittämänä ne todelliset hyödyt, jotka offshore-toiminta taloudellisesti on suomalaiseen talvimerenkulkuun ja jäänmurtopalveluihin tuonut. Mistä liikevoitto on syntynyt ja kenen kukkarosta se lopulta on maksettu, hän kysyy blogissaan

Kyllönen korostaa, että sataprosenttisessa valtionyhtiössä näiden asioiden kuuluu ja pitää olla päivänvalon kestävää tietoa.

-Tällä hetkellä perusjäänmurto ja offshore-toiminta on kyllä Arctiassa eriytetty erillisiin tytäryhtiöihin. Mutta onko offshore-toiminnan sisällä se suuri osuus, jonka Liikennevirasto maksaa monitoimimurtajista (Nordicasta ja Fennicasta) talvimerenkulun varmistamiseksi?

Kyllönen haluaa, että samassa yhteydessä tehdään myös selvitys Itämeren jäänmurtotoiminnan laskutuksesta.

Hän ihmettelee myös sitä, miksi muun muassa keskustan puheenjohtaja ja kokoomuksen kansanedustaja haluavat pitää arktisen jäänmurron sen valtion käsissä, jos se on kannattava tulevaisuuden toimiala.

-Eikö yksityinen yritysmaailma ole kiinnostunut näin mittaviksi korostetuista mahdollisuuksista? Vai onko riski sittenkin liian iso kantaa - niin iso, että se halutaan pitää suomalaisten veromaksajien hartioilla, Kyllönen kysyy.

Pitäisikö valtionyhtiön osallistua offshore-toimintaan Jäämerellä?

875 ääntä annettu
Henkilöt: 
Yritykset: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Juhani Vinberg

Niinpä. Jos murtaja tekee työtä 100 päivää vuodessa ja haisee lopun aikaa, liiketaloudellisesti on viisasta laittaa se töihin haisemisen sijasta. Vaikka sinne Alaskaan. Oliskos liikenneministerin aihetta perehtyä myös radan tekemiseen Pohjoiselle Jäämerelle - huoltovarmuus paranisi entisestään, kun tämä Hassin rikkidirektiivi vie kuljetukset Perämeren satamista kannattamattomiksi.

Ilari Kiema

Urho vm. 1975 ei haise eikä kulu Katajanokan laiturissa. Alus toimii jäättömänä aikana ravintolalaivana, mistä ei kerry käyttötunteja jäänmurrossa. Mitä vähemmän vuotuisia käyttötunteja kertyy, sitä pitempään sillä voi vielä murtaa talvisin jäätä. Vanhat vahvat murtajat eivät voi toimia arktisilla alueilla, vaan ne pitäisi korvata uusilla ja kalliimmilla monitoimimurtajilla.

Kyllösen selvitys on erittäin tarpeellinen. Olematta kirjanpidon asiantuntija on vaikea tietää, missä määrin off shore –toiminnan kustannuksia on siirretty kotimaisen jäänmurron kontolle. Sinänsä tällainen korkeintaan parinkymmenen miljoonan euron suuruinen vuosivoitto – sikäli kun se on totta – on marginaalinen summa tähän kohuun sekä arktisen jäänmurron riskeihin nähden.

Esa Aaltonen

Sen ymmärrän ettei Ilari ole käynyt maanpuolustuskurssia, mutta eikö Kyllönenkään ole? Käsittääkseni ihan ensimmäisen päivän perusteisiin kuuluu kertaus Suomen strategisista liikennereiteistä maailmalle. Jäänmurtajat ovat niin meillä kuin muuallakin käytännössä sotalaivoja! Kyllösen kysymys on vähän sama kuin jos kyselisi, että miksi hävittäjien ilmatankkauskoneet eivät ole yksityisiä?
Jotkut ruotsinlaivojen miinanlaskukiskot on (tähän asti) voitu lobata niihin aluksiin erilaisin järjestelyin mutta kokonaiset, merivoimien speksit täyttävien jäämurtajat ovat ehkä vähän eri kokoluokan juttu.
Toisaalta väylät ovat Suomen valtion vastuulla - voisiko yksityinen jäänmurtoyritys edes teoriassa saada toimintaansa kannattavaksi kun miettii millaisen vastuuvakuutuksen se joutuisi ottamaan Itämerellä tapahtuvan öljyvahingon takia?
No vasemmiston edustajia realismi ei ole koskaan kiinnostanut :-)

Jorma Harkonen
Vastaus kommenttiin #10

Arktikselle voi yritysmaailma hankkia vaikka kuinka monta jäänmurtajaa tekemään bisnestä. Ja samat omistajat kantakoot myös vastuun kun öljyä alkaa ryöpytä jään alle eikä sille pystytä tekemään mitään. Onhan se nyt täysin ääliömäinen ajatus, että suomalaisten veronmaksajien pitäisi joutua maksumiehiksi. Sen sijaan Itämerellä tarvitaan valtion omistamat murtajat, jotka takaavat merenkulun sujumisen.

Markku Kivelä

Missä määrin ravintolatoiminnan kustannuksia on siirretty jäänmurron kontolle, tulee myös selvittää. Myös järjetön perustelu käyttötunneista säästämiseen ontuu pahasti. Koneet on tehty, jotta ne pyörivät. Laivoilla on tietty käyttöikä ja tietty käyttötarkoitus. Urho on liian kevyt murtaja arktiseen jäänmurtoon ja avustustyöhön. Siksi se seisoo Katajanokalla. Myös siinä on perustelu sille, ettei tarvita enempää "perinteisiä" jäänmurtajia vaan ympäri vuoden käytössä olevia vankempirakenteisia arctisille alueille sopivia.
Vaikka Urholle perustettaisiin ympärivuotinen ravintola, eikä käyttötunteja enää tulisi, tulisi ikä vastaan ja romutus.

Sauli Aittola

Mahdollisimman hyvä käyttöaste siinä työssä mihin murtaja on tehty pitää olla tavoitteena. Pääomakulut nousee kohtuuttomiksi muuten. Tuskin ravintolaksi murtajia kannattaa rakentaa.
Kyllösen selvitys tietysti on tarpeen jos sitä ei tilata Himaselta eikä maksa kohtuuttomia. Tilinpäätöksistä kai nämä asiat pitäisi selvitä.

Jussi Rajaniemi

No aatehan tässä palaa. Kyllöstä ei kiinnosta kannattava liiketoiminta, vaan aate. Jokainen voi itse käydä katsomassa miten homma kannattaa. Arctia Shipping koostuu kolmesta yhtiöstä:
Arctia Karhu Oy, satamajäänmurto ja hinauspalvelut, voitto + 6 miljoonaa
Arctia Offshore Oy, offshore-palvelut, voitto + 51 miljoonaa
Arctia Icebreaking Oy, jäänmurtopalvelut, +24 miljoonaa

Iivari Lappalainen

"Haluaa tutkia Arctian tilit"

...niin mitään tekemistähän asialla ei ole tämän Hautala jupakan ja uuden murtajan Liikenneviraston alle kepuloimisen kanssa?

Oikein hävettää nämä meidän politiikkomme.

Mutta eiköhän Kyllönen & Hautala & kumppanit saa liikennevirastolle muutaman lisäviran hankittua, millä varmistetaan ettei sitten se uusi murtaja pääse koskaan satamusta ulos.

Joku kalahan voisi vaikka häiriintyä ja laivojen aiheuttamat aallotkin ovat aivan varmasti riski jollekin eliölle.

Eikö innokkaimmat viherpiiperöt muuten osaa ajatella asiaa niin, että luonnon ja arktisten alueiden kannalta on parempi että ne työt tehdään laadukkaalla suomalaisella osaamisella ja kalustolla, sen sijaan että jostain trooppiselta seudulta tulee joku "ammattilaisporukka" hoitamaan homman kotiin?

....ne arkisten aluiden työthän eivät nimittäin jää tekemättä, vaikka poliitikkomme pilaisivatkin -Suomen- mahdollisuudet ko hommiin osallistumisesta.

Markku Kivelä

Yksityisen on vaikea lähteä kilpailemaan valtioyhtiötä vastaan. Yritystoiminta vaatisi valtavan alkupääoman, ehkä noin miljardin. Ja sitten tarjoustoiminta jne.
Ei siinä 45 milj. tuotoilla (josta vielä pitää vähentää liiketoiminnan kulut, rahoituskulut, laivojen ja satamapaikkojen kiinteät kulut) tarvittavaa alkupääomaa alle 30 vuoteen maksettaisi. Ja senjälkeen, jos 30 vuotta on ympäri vuoden laivoilla murrettu, pitäisi jo uudet ostaa ja vanhat romuttaa.

Teijo Killström

Kyllä kiinnostaa mutta pääomakulut ovat suuret.
Ruotsin monitoimimurtajat ovat yksityisiä, ovat arktisilla vesillä mutta niillä on myös sopimus Ruotsin valtion kanssa jäänmurtoduuneista.
On siellä iso ja laajeneva bisnes.

Syy siihen että miksi Suomessa ei näin ole, on se että sillä yksityisellä sektorilla jolla olisi rahaa, ei ole osaamista eikä kiinnostusta näihin bisneksiin.

Urho Pieski

Stalinisti on kovasti huolissaan kun valtion omistama yhtiö tuottaa voittoa, sitä tyhmempi äkikseltään luulisi että ministeri olisi tyytyväinen. Ei ihme että viherstalinisti Hautala otti yhtiön silmätikuksi, sehän tulee omillaan toimeen

Jorma Harkonen

Onko tuollainen nimittely asiallista keskustelua? Poliittisella kannalla ei liene mitään merkitystä jos ministeri haluaa nähdä valtionyhtiön tilit. Jos niissä ei ole mitään salattavaa ei ole ongelmaakaan. Pysytäänkö kuitenkin asiassa?

Olli-Pauli Sarvaranta

Ihmeellistä narinaa! Kyllä tässä patavanhoillinen oikeistolainenkin haluaa tietää, mikä on aitoa voittoa ja mikä tulonsiirtoa esimerkiksi alusten hankintahinnan korotuksen tai huoltojen ja henkilöstön palkkojen kautta. Etenkin mahdollisten vahinkovastuiden suuruu ja jyvitys on mielenkiintoinen. Turha moittia ketään ja etenkin ryhtyä panettelemaan nimeltä mainittuja henkilöitä jo ennen selvityksiä. Joidenkin kirjoittajien mottona tuntuu yhä olevan; täydellisen tietämättömyyden antamalla ehdottomalla itsevarmuudella! Me muut odotamme selvitysten tulosta.

Mark Andersson

Tässäpä uusi päänahka median kynittäväksi: nainen ja sopivasta puolueesta! Sopii kuin valettu pudotettavaksi.

Nyt kaikki pienet kengänkoron katkeamisetkin tarkkailuun. Eiköhän vuodelta 2010 löydy joku päivä, jonka kulkua Kyllönen ei muista tietokoneen tarkkuudella, ja silloin on oikea hetki iskeä.

Voi että viestimet taas saavat polttoainetta myyntiinsä...

Kai Auvinen

Ja vielä tämäkin. Nainen ja sopivasta puolueesta. Onko niin että väärintoiminut vasemmistolainen / vihreä naisministeri on arvostelun yläpuolella. Eihän heitä saa arvostella. Kun ovat vielä naisiakin. Ei vaikka väärin tekisivät.
Nyt meni Markilta kirjoitus jo runsaasti hölmöilyn puolelle. Sanoisinko vajaaälyiseksi.

Paavo Kervinen

Ensin tämä vassaritrolli avustaa Hautalaa pitämään paatin satamassa ja minimoi sen toiminnan Itämerelle.

Sitten hän vaatii selvitystä miksi ei profiitti kulje.

Kyllösen tavoite näyttää olevan laivabisneksen totaalinen tuhoaminen Suomesta.

Heikki Karjalainen

Kyllöseltä ehdottoman oikea vaatimus. Sen jälkeen eteenpäin vaikka arktisille alueille, jos talous pitää paikkansa. Samoin riskienhallinta vastuineen. Mielestäni tämä ei ole niin vihreätä kuin vasemmistolaista politiikkaakaan, vaan kokonaisselvitys, minkä jälkeen voidaan tehdä politiikkaa.

Jari Martikainen

Kyllöseltä täysin uskomaton lausunto.

Ensin hän on itse tekemässä päätöstä seuraavasta jäänmurtajahankinnasta. Vieläpä sellaista päätöstä, että ko. jäänmurtaja tulee hänen oman ministeriönsä alaisuuteen ja että tilattavan jäänmurtajan malli ei (tarkoituksella) sovi offshore toimintaan.

Päätöksen jälkeen alkaa sitten haikailla lukuja offshore-toiminnan kannattavuudesta.
Olisikohan ollut aivan kohtuuton vaatimus ministerille, että ko.päätöstä tehtäessä "numeroista" olisi otettu selvää - jo silleen ennen päätöksentekoa.

Marko Reinikainen

No tilintarkastushan tulee sopivaan saumaan. Ei kai siinä mitään pahaa ole.
Yksityistetään homma, koska se on nyt ihan hailee onko armeijalla tarvittaessa jäänmurtajia (dorka juttu). Jäänmurtajat, Pohjanmaa jne. vastaan mitä?
Voi sitten yksityisen omistuksessa mennä turvaamaan Shellin toimintaa omalla vastuullaan. Vai voiko sille monitoimimurtajalla murtaa vihollisen hyökkäysaallon kaakossa kun rynnivät kolmen prikaatin voimin heti ens alkuun sieltä Imatran kautta sisään. Ihan oikeasti. Sitä paitsi armeija voinee ottaa käyttöön mitä haluaa sodan aikana. Ihmettelen jos ei voi.

Muutaman kymmenen miljoonan vuoksi kannattaa varmaan mennä sinne vastoin Arktista strategiaa. Se suomen strategia on jo nyt osoittautumassa sanahelinäksi unohdin ihan tässä kirjoitellessa. Näyttää ihan siedettävältä paperilla, mutta tässähän sitä ollaan.
Siellä Arktiksella ei pitäisi porata yhtään mitään ja varsinkaan sillä nojalla mennä sinne että me varmistamme että mitään ei tapahdu. Hohhoijaa, haukotuttaa.
Se p..ka mitä sieltä nostetaan on sitten fossiilisten lopputaseessa mukana vaikka nyt pitäisi keskittyä pelkästään niiden leikkaamiseen. Ja kiire on tullut jo nyt siinä hommassa.
Ai niin unohdin myös että tänne kirjoittavat kieltävät ihmisen osuuden koko ilmastonmuutoksen osatekijänä.

Voitas samantien laittaan arpajaiset Linkolan tyyliin kun lukee noita juttuja ja menteliteettia.

Markku Kivelä

Nyt on Liikenneministeri siirtynyt ulos mukavuusalueeltaan. Mikä on hänen osaamisalueensa - en tiedä, ei ainakaan liikenne! Muistan esityksen työmatkakulujen vähennyksestä, siis tarkoitti kilometrikorvausten pienentämistä puoleen. Pieleen män.
sitten ajokorttiuudistus, jonka piti laskea ajokortin hintaa. Pieleen män.
Maakuntien lenttokenttien tuki. Pieleen män (paitsi Kajaani). Nyt yritetään kannattavaa liiketoimintaa, joka siis tuottaa valtion kassaan selvää rahaa, ajaa vaikeuksiin. Toivottavasti tämä nyt menee pieleen! Ylhäällä kerroin miksi tämä liiketoiminta ei kiinnosta yksityistä sektoria, en lähde toistamaan.

Heikki Kotamies

Täysin käsittämätöntä, että liikennemisteriö ei tiedä valtion täysin
omistaman yhtiön toiminnasta mitään eikä voi niistä edes keneltä-
kään kysyä, vaan tarvitaan ulkopuolinen selvittäjä.

Ainoa asia, josta valtio eli virkamiehet ovat olleet kiinnostuneita,
oli rikosilmoituksen tekemättä jättäminen.

Olisi todella aiheellista selvittää virkamiesten toiminta, kun jopa
ministeri näin toteaa, että kukaan ei tiedä mitään valtionyhtiön
asioista valtionhallinnossa, vaikka valtio on yhtiön ainoa omistaja.

Jorma Harkonen

Kyllä on maailmankirjat sekaisin kun vasemmistolainen liikenneministeri kannattaa arktisen jäänmurtamisen ja sen riskien yksityistämistä ja ottamista pois valtiolta. Ja sitten tämä joistain kommenteista päätellen osittain jopa äärioikeistolainen äijälauma haluaa sosialismia, eikä yksityisyritteliäisyyttä. Kommenteissa esiintyvä naisviha on tietysti sitten vielä asia erikseen.