Lauantai 18.11.2017

Varoitus Suomelle – ohittamassa jopa Kreikan

Jaa artikkeli:
Luotu: 
26.11.2013 08:59
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Hallitus kokoaa tällä viikolla rakenneuudistuspakettia, jolla tähdätään kestävyysvajeen ja budjettialijäämän supistamiseen.
|

Suomen valtion menojen osuus bruttokansantuotteesta lähestyy huolestuttavaa rajapyykkiä, kirjoittaa Helsingin yliopiston kansantaloustieteen tutkijatohtori ja konsulttiyhtiö GnS Economicsin toimitusjohtaja Tuomas Malinen Puheenvuoron blogissaan.

EU-komissio varoitti äskettäin Suomea kasvavasta budjettialijäämästä, vaikka budjetti läpäisikin komission tarkistuksen. Malisen mielestä varoitus oli toimenpiteenä lievä: Suomen julkinen sektori on paisumassa Euroopan unionin suurimmaksi suhteessa bruttokansantuotteeseen.

–Arvioitaessa Euroopan Unionin ja OECD-valtioiden menojen osuutta BKT:sta Suomen edellä on Euroopan komission tämänhetkisen arvion mukaan enää kaksi maata: Tanska ja Kreikka, Malinen kirjoittaa.

Hänen tarkastelemiensa komission tilastojen mukaan Suomen valtion menojen osuus bkt:sta on 57,9 prosenttia. Vastaava luku on Tanskassa 58,19 prosenttia, Kreikassa 58,21 prosenttia – ja vertailuna Ruotsissa vain 51,8 prosenttia bkt:sta.

–Ensi vuotta koskevassa ennusteessaan komissio arvioi, että Suomen valtio nousee ykköspaikalle. Suomen julkinen sektori toisin sanoen kasvaisi ensi vuonna [suhteellisesti] suuremmaksi kuin Kreikan! Malinen kirjoittaa.

–Vaikka komission ensi vuoden ennusteeseen liittyy huomattavaa epävarmuutta, siinä muun muassa Kreikan julkisen sektorin oletetaan pienentyvän huomattavasti, on Suomi silti kyseenalaisessa seurassa.

Suomen julkisen sektorin suhteellista osuutta on kasvattanut etenkin bruttokansantuotteen selvä lasku vuodesta 2007. Valtion eläminen yli tulojensa ei Malisen mukaan ole ongelma lyhyissä, muutaman vuoden mittaisissa suhdannetaantumissa, mutta Suomen trendi on huolestuttava.

–Mikäli Suomen valtion menojen kasvu jatkaa vuosien 1999–2013 trendillään ja tulojen kasvu vuosien 2010–2013 (finanssikriisin jälkeisellä) trendillään, olisi Suomen valtion budjettivaje kymmenen vuoden kuluttua noin 61 miljardia euroa! Malinen kirjoittaa.

Hallitus esittelee tämän viikon lopussa rakennepakettiaan, jonka tavoitteena on alijäämän supistaminen.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Henkilöt: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Ahti Nuottimäki

Tilannehan on se, että emme pysty pitämään yllä nykyisen kaltaista hyvinvointivaltiota näillä eväillä. Ja näköpiirissä ei ole, että tilanne meidän kohdalla juurikaan kohentuisi. Niinpä tulossa ovat kovat leikkaukset. Siihen tarvitaan laajaa hallituspohjaa ja suurta vastuullisuutta politiikoilta.
Tosiasiat on vihdoin tunnustettava ja kerrottava kansalle. Kyllä kansa ymmärtää, jos sama viesti tulee kaikilta puolueilta.

Jaska Ojansuu

Yhdysvalloissakin taloustieteilijät ihmettelevät Suomen "halukkuutta" olla maksumiehenä EU:ssa. Ihmetellään miksi erosta EU:sta tai eurosta ei edes keskustella. Se voisi olla myös vaihtoehto, eikä mikään huono. Kataiselle pedataan paikkaa Euroopan korkeille palleille, siksi ei saa Euroopan Unionin pamppuja nyt suututtaa, ettei hyvä rahakas virka mene ohi sivusuun.

Politiikka on pääosin poliitikkojen omien ambitioiden tuote ja heidän omien etujensa ajamista. Toiselle sijalle tulevat yhteiset edut. Näin se vain on.

Henri Alakylä

Pitäisi avata silmät, niin näkisi itsenäisen rahapolitiikan mahdollisuudet päästä tästä kurimuksesta ulos lievemmin vaurioin. Ei se nyt aivan sattumaa ole, että nimenomaan täällä Euroopassa tässä kriisissä on ryvetty vuosikaudet ilman parantumista.

Johan Von
Vastaus kommenttiin #23

Itsenäisellä rahapolitiikalla olisimme Abanian tasolla ilman mitään toivoa. Hiukan ajattelukykykyä ja historian muistelua. Vaikka Ruotsi onkin oman valuuttansa avulla jotenkin pärjännäyt Silläkin on ollut vaikeuksia . Ja Ruotsin valtio osaa sentään hoitaa talouttaan aivan toisella tavalla kuin suomi omaansa. Muuten ei julkinen talous ole kuin osa suomen vaikeuksista pääasia on viennin onneton taso. Jos vientiä ei saada vetämäämään on aivan sama kuinka halvalla täällä toistemme paitoja pesemme. Vienti ensin kuntoon ja viennin ededellellytykset niin jotenkin pärjäämme tosin suomella on paha tapa myydä vähänkin tuottavat vientiyritykset ulkomaisille yrittäjille. Typerin oli Kemiran myyminen YRAalle. Kepun ministerin sinauksella. Himan ymmärrän kyllä tätä kauppaa sillä kemira oli vaikeuksissa huonon johdon tähden. Mutta suomen itsenäisenne rahapolitiikkaan vain hullu voi uskoa. EUJ:ssa jotenkin olemme pärjänneet. Ja ei hallituskaan typeriä päätöksiä ole tehnyt vaikka ei suinkaan loistavia. Mutta tyydyttävästi on tominut.

Lauri Furtato

Niin suojatyöpaikat on poistettava ja julkisen korkeimmat palkat alennettava. Jos leikataan häntäpäästä eli köyhimmiltä niin sillä ole mitään vaikutusta vaan korkeintaan negatiivinen vaikutus. Suomesta jo nyt kykenevät mielellään lähtevät paremmille vesille ja elintasopako lisäänyisi.

Markku Laitinen

Hallituksen pitäisi nyt alkaa kantamaan sitä paljon puhumaansa vastuuta ja erota heti paikalla. Saman voisi tehdä eduskunta ja uusien vaalien jälkeen uuden eduskunnan ensimmäiseksi tehtäväksi pitäisi laittaa Perustuslakituomioistuimen perustaminen.

Perustuslakituomioistuimen ensimmäiseksi tehtäväksi pitäisi laittaa tutkittavaksi eu:hun ja euroon menemisen kaikki vaiheet oman maamme Perustuslain näkäkulmasta!

Johan Von
Vastaus kommenttiin #31

Oikeastaa voidaan Ollin hyvyttä vasta arvostella kun seuraava astuu paikalle. Voisi lyödä vetos, että suomessa vielä itketään kun muistellaa Rheniiä ja sitä, että sai Olli jotain suomellekkin aikaan. Vaikka oliki EU:lle toimintansa pyhittänyt virkamies. Mutta tasapuolinen silti. Harvemmin muo muut tekevät mtta kuin vetävät kotiin päin.

Pekka Tanskanen

"Hallitus esittelee tämän viikon lopussa rakennepakettiaan, jonka tavoitteena on alijäämän supistaminen."

Ja syyllinen alijäämäänhän on…..lapsiperheet! Lisää veroja niille.

Tai jotain muuta aivan käsittämätöntä, mutta pääasia että itse ongelmavyyhteä ei edes aleta selvittämään. Se kun on sattumoisin se oma pesä.

Liian vaikeaa, liian kallista, ei jaksa. Mistäs me saataisi lisää lainaa?

Johan Von

Mitäs jos ei otettas lainaa vaan tehtäs Latviat. Laitettas hampaat naulaan kiristettäs vöitä ja elettäs puutteessa seuraavat viisi vuotta. Voisi tehdä hyvää isomahaisille avustuksiin tottuneille suomalaisille. Sen jälkee tavallinenkin elämä vois tuntua luksukselta

Pasi Käyhkö

Aloittakaamme kulujen karsinta kansallisista maataloustuista (n. 1,2miljardia €). Niistä pois 500milj. € ja yritystuista pois 400mij.€. Lisäksi, eikä pienimpänä, valtion ja kuntien hallinnon virtaviivaistamisen ja tehostamisen prosessit käyntiin voimakkaammin välittömästi. Kuntien pakkoliitokset voimaan (voinnee vaatia lakimuutoksen, joten muutetaan tarvittaessa lakia)) Irtisanottujen suojatyöaika kiinteänä korkeintaan 18 kuukauteen. Lisäksi esim subjektiivinen lasten päivähoito-oikeus pois. Nyt hallitus ryhtyköön reippasti töihin. Edellä mainituilla säästöä kertyy jo useita miljardeja.

Mauno Strandén

Olisko hyvä lopettaa koko maailman sosiaalituet yli miljardi€, kun ne on jatkuneet jopa 40 vuotta, eikä tulosta näy! Puoluetuet ja puolueiden nuorisojäjestöille kaikille sama tuki, kun mikä on pienin tuki Suomessa! Lopetettava veroparatiiseja käyttävien hyysäys!
Tuskin mikään on niin tehokasta kuin maatalous, jos on sille kateellinen, on jokaisella oikeus aloittaa sillä rahan teko, mutta nyt päinvastoin lopetetaan kaikki tilat??
En ole maanviljelijä, sivusta seuraan..

Veli Laurinsalo

Ei Kataisen hallitus ole tilannetta tällaiseksi saanut. Kuka muistaa, kun vuosia sitten vaalien alla poliitikot kilvan puhuivat jakovarasta. Ainoastaan kokoomus toppuutteli, että ei tässä kireässä taloudessa ole mitään jakovaraa. Tämä jakovarapolitiikkahan on valtion talouden ryvettänyt, ja samalla nostanut verotusta maailman huipputasolle. Päiväkoti joka niemennotkelmaan, runsaita tukia sinne sun tänne, kavereille ja kaverin kavereille. Jokainen "jakovaraan" tuhlattu ja normaalista rahankierrosta veroilla nyhdetty euro on pois kansantalouden Jassosta, eli kun euron laittaa kiertämään kansantalouteen ikään kuin Jasso-pelin raha-aukosta sisään, maksetaan sillä päivässä lukuisia maksuja, palkkoja ja tavaraostoja, joka saa aikaan tervettä taloudellista toimeliaisuutta ja kasvua. Kun se euro verotetaan pois, ei synny palkanmaksua ja tavaranostoja, joista sitä verotettavaa tuloa valtiolle syntyy.
Nyt eletään siis sen typerän jakovarapolitiikan kurimuksessa, maksut on määritelty lakisääteisiksi ja ei auta kuin ottaa lainaa lisää, ja kiristää lisää verotusta. Aivan kuin valtio sovittaisi hirttosilmukkaa kaulaansa.

Lauri Kiiski

Kokoomus nyt lisää menoja ilman jakovaraakin. Talous ei ole kasvanut sitten v. 2006, mutta silti Kokoomuksen ent. VM ja nykyinen PM on löytänyt runsaasti jaettavaa ilman mitään olemassa olevaa jakovaraa varsinkin julkisen sektorin palkankorotuksiin.

Kataisen aikan Suomen julkinen sektori sitten ohittaakn Kreikan mammuttimaiseksi pääministerin itsensäkin arvostelleen julkisen talouden.

Mauno Strandén

Kyllä ne kaiken hässäkän keskellä löytää jotain vikaa perussuomalaisista, jota suosiollisen median kanssa vatvotaan ja kauhistellaan?
Muistettaisiin nyt vaan käteisen lupaus: Tämä lama ei meitä koske! Sain juuri niskalenkin asiat on hyvin hoidossa! Saimme rakennettua palomuurin, murheet ei ulotu meille?
Valehtelu on eduskunnassa pannassa, mutta mitä muuta tämä on?

Hannu Arte

Demokratia on siitä kivaa, että vasta täydellisen romahduksen jälkeen löytyy yhteinen missio. Siihen asti kaikki pitävät kiinni "saavutetuista eduista" ja viihtyisistä työajan viettopaikoista. Sota on tähän asti ollut kansoja yhdistävä prosessi. Toivottavsti löytyy jokin helpompi keino?
Katainen ja Urpilainen ovat vain kuskin roolissa. Äänestäjät ovat kyydin tilanneet.

Lauri Kiiski

Näinhän se tapahtuu kätevimmin yhteiskunnan siirtäminen uuteen " normaaliin ".
Negatiivinen pointti tässä on se, että murroskohdassa tapahtuu vääjäämättä aina omaisuuden uusjako maksukykyisimpien hyväksi.

Milton Friedman ja Chigacon pojat tämän kai alkujaan keksivät ja testasivat toimivaksi.

Urho Pieski

Nyt media taas haukkumaan oppositiota niin saadaan nuokin velat saataviksi, hallitus on voinut täysin vapaasti mellastaa ja ajaa suomea selvitystilaan ilman että yksikään valtamedia olisi millään tavoilla kritisoinut suomen harjoittamaa EU-politiikkaa.
En ihmettele ollenkaan vaikka media keksisi että tämä tilanne johtuukin opposition harrastamasta politiikasta, onhan opposition riveissä kestosyyllinen Väyrynen, sitähän voi aina syyttää.

Ilkka T Arvola

Demokratia on tällaista, kun se on vastuuttomien käsissä. Nykyinen hallitus ei pysty päättämään muusta kuin uusista menoista, "kun muuten menetetään ääniä". Äänien ostoon vaan ei ole enää rahaa muuten kuin velalla.
Etujärjestöt lakkoineen ovat toinen vastuuton joukko. Palkka- ja muiden edtujen pitää aina olla suuremmat kuin muilla, muuten johto vaihdetaan seuraavassa kokouksessa.
Meillekin tarvitaan samaa pakkoa kuin muissa Euroopan kriisimaissa. Se on ensin lainansaannin hinta ja sitten saatavuuden lakkaaminen kokonaan.
Olisi aika noloa joutua hakemaan vakuuksia kun lähdetään kerjäämään Kreikalta meille Suomelle lainaa. Juuri äsken Hallitus uhosi kuin sumusireeni Kreikan holtittomuudesta.

Lauri Viljanen

Tässä sitä kervistellään kaulaa myöten siinä itsessään ja yhä syvemmälle mennään. Nykyistä irtisanomis tahtia julkisen sektorin osuus kansantuotteesta ylittää 70% jo ensi vuonna.. Lisävelkaa tarvitaan 10 mrd jotta budjetti pysyisi hallinnassa. Mitä tekeekään hallitus ? Yrittää paikata 10 mrd:n vajetta 1mrd:n säästöillä, joista taitaa olla koossa 100 miljoonaa jos sitäkään.Britit tarjoavat katumusta ,mutta parempi on mukaella kirkon miehiä ja huutaa HALLELUJAA.

Olli Toivo Olavi Puolitaival

Uusi Kreikka-sekoilu
KOLUMNIT
29.10.2013 08:00 Kommentoi 7
Maan korkein lainvalvoja on antanut Jutta Urpilaisen johtamalle valtiovarainministeriölle tiukat nuhteet. Oikeuskansleri Jaakko Jonkan mielestä ministeriön virkamiehet tyrivät pahasti yrittäessään salata Suomen ja Kreikan kriisipaketin sopimuspaperit.
Oikeuskansleri moittii tapaa, jolla salauspäätös syntyi. Siinä oli käytetty lain vastaisesti ulkopuolista apua. Jopa niin paljon, että ulkoa saadut ohjeet vaikuttivat ratkaisevasti ministeriön Kreikka-papereiden salauspäätökseen. Se kirjoitettiin valmiiksi muualla. Virkamiesten tehtävät ja heidän käyttämänsä julkinen valta olivat luisuneet vääriin käsiin. Valtioneuvoston linnan ulkopuolelle.
Ensi kuulemalta saattaa tuntua hyvältä, että ulkopuolinen apu on valtiovarainministeriön virkamiehille kelvannut. Näin ei ole. Tässä puhutaan isoista asioista: asiakirjojen julkisuudesta ja ulkopuolisen päästämisestä sorvaamaan salauspäätöstä. Oikeuskansleri ei pienistä moitteita jakele.
Tätä uusinta Kreikka-sekoilua Jonkka piti niin vakavana, että tutki sen ja löysi selviä virheitä. Hän ihmetteli sitä, että valtiovarainministeriön korkeat virkamiehet eivät tunne Suomen julkisuuslakia, vaan joutuvat hakemaan apua muualta. Tässä tapauksessa tunnetulta helsinkiläiseltä asianajotoimisto Hannes Snellmanilta.
Lasku valtiolle oli 25 000 euroa. Jonkka pyytää valtion taloutta valvovaa virastoa selvittämään, onko valtiovarainministeriö käyttänyt veronmaksajien rahoja oikein. Takana lienee ajatus, että lasku on liian suuri. Sekä se, miksi ulkopuolista piti käyttää. Oikeuskansleri muistuttaa, että julkisuuslain tunteminen kuuluu virkamiesten virkavelvollisuuteen.
Ministeri Urpilainen myöntää, että hänen alaisensa tekivät virheitä hyväksyessään asianajotoimiston kirjoittamat salausohjeet lähes sellaisenaan. Keväällä hän oli vielä sitä mieltä, että mitään virhettä ei tehty.
Jonkan moitteet Kreikka-papereiden salailuoperaatiosta sai ministerin toisiin mietteisiin. Urpilainen sanoo että, virkamiehiä on nyt alettu kouluttaa julkisuuslain saloihin. Jo on aikakin. Pääsääntö on ollut ja on edelleen, että viranomaisten paperit ja päätökset ovat muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta julkisia. Ne pitää pyydettäessä antaa. Ei luulisi olevan ylivoimaisen vaikeaa.
Suomen ja Kreikan välinen tukipaketti, niin sanottu vakuussopimus, on ollut alusta lähtien oudon salaperäisyyden peitossa.
Maiden valtiovarainministerit Jutta Urpilainen ja Evangelos Venizelos allekirjoittivat sen viime vuonna Brysselissä. Mediaa ei päästetty paikalle. Kreikan vaatimuksesta sopimus salattiin. Urpilainen ja hänen avustajansa hyväksyivät sen mukisematta. Siitä koko Kreikka-sopimuksen salailu alkoi.
Kansanedustajillekaan sopimusta ei haluttu näyttää. Monen tivaamisen jälkeen valtiovarainministeriö joutui lopulta taipumaan. Yksi edustaja kerrallaan sai sitä lukea – englanninkielisenä. Harva heistä ymmärsi, tuskin yksikään kunnolla.
Vasta puhemies Eero Heinäluoman jyrähdettyä alkoi papereita tulla myös suomeksi. Mutta ei vieläkään kaikkia.
Vasta korkeimman hallinto-oikeuden todettua salailun lainvastaiseksi, alkoi Kreikka-sopimuksen koko sisältö aueta. Selvisi, että Suomi ei lainannutkaan Kreikalle, vaan maan neljälle pankille. Minne tukipaketin rahat lopulta menivät? Kansainvälisten riskisijoittajien taskuihin? Saako Suomi koskaan omansa kokonaan korkoineen takaisin? Tuskin saa.
Pääministeri Katainen on lupaillut Kreikalle uutta kriisitukea. Onko velkainen Suomi taas kerran menossa etelän euroveljeä jelppaamaan?
Kirjoittaja on eläkkeellä oleva Ylen politiikan toimittaja, joka aloitti uransa Länsi-Uusimaassa.

Ari Prihti

Hyvin pitkälti hallituksen aikaansaannoksia nämä sotkut ovat.Hyvin osuva on tähänkin kohtaan Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soinin sanat "Missä EU-Siellä ongelma"
Ei kai kukaan voi väittää etteikö syyt löydy eu.n sisältä ja valuvikaisesta eurosta,toimimattomasta hallituksesta.
Joku voi tosiaan vierittää syyn opposition niskaankin,niinkuin kirjoituksissa on todettu aikaisemminkin jo.

Jarmo Lius

Suomi uppoaa suurten ikäluokkien ansaitsemattomiin eläkkeisiin. Suuret ikäluokat kuittaavat yleislakolla kiristetyt historian suurimmat saamiset, joista valtaosa tulee nykyisiltä lapsiperheellisiltä ja työikäisiltä tulonsiirtona suoraan pullamössöikäpolven tilille.

Suuret pullamössöt ikäluokat vieläpä uusimman tutkimuksen mukaan auttavat omia lapsiaan vähemmän kuin aiemmat ikäluokat. He matkustelevat ympäri maailman suomalaisia eläkerahoja kourissaan ja tuhlaavat rahat ulkomaisiin palveluihin. Samaan aikaan Suomessa palvelutyöntekijät voivat köyhästi ja ennätysmäärä palvelualan yrityksiä kaatuu konkurssiin.

Suomi ei taida päästä ylös ilman maan julistamista poikkeustilaan. Siksi se olisi syytä tehdä pikaisesti; poikkeustilasäädösten keinoin leikataan eläkkeistä 10-50 %. Leikataan sen verran kun rahaa eläkeläisten matkalaukuissa virtaa rajojen ulkopuolelle, niin ei enää virtaa.

Venäjä kahli rahavirrat vuosituhannen vaihteessa. Maa oli ajautumassa konkurssiin 1998. Se selvisi sillä kun rahavirrat ulkomaille otettin hallintaan. Sama on nyt tehtävä Suomessa.

Olavi Nieminen

Outoa.
Minulla on takana yli 40v:n uraputki ja olen eläkkeeni täysin ansainnut.
En edusta myöskään pullamössöikäpolvea.
Vuosituhannen lopulla eläkeasiantuntija esitelmöi, että eläkkeet riittävät kaikille ja myös tuleville sukupolville.
Mikä nyt on muuttunut?

Jarmo Lius

Ymmärsinkö oikein, Olavi Nieminen, että sinulle riittää eläkkeeksesi se osa, joka eläkesäästöistäsi riittää maksuun? Onnea valintasi johdosta, taidat yllättyä, miten vähään joudut tyytymään. Valtaosan eläkemaksuista puristetaan irti nykyisestä yhteiskunnasta. Jos nyky-yhteiskunnan tuotto on laskettua heikompi, ei siitä pysty puristaa irti sopimusten mukaisia suorituksia. Eläkkeet on sijoitettu menneisyyden rakenteisiin kuten sanomalehtipaperikoneisiin. On palattava sopimusten tekohetkeen ja katsottava, millä luvuilla suuten pullamössöikäluokkien eläkkeet matemaattisesti laskettiin ja sijoittaa kaavoihin nykytilanteen luvut.

Fredrik Sehr

Mitähän kokoomuslainen Stubb nyt miettiä, siitä on rrunsas vuosi sitten kun hän oli "läksyttämässä" Belgiassa että Suomen tapaan pitää toimia. Ja miten se on mahdollista, että 100.000 vuosipalkan verotus helpottuu 2014 kuin mekein kaikille muille verotus on kiristynyt. Tämä tieto verottajien paperista!

Markku Anttila

Niin ensin piti rahaa syynätä sinne kreikkaan tuhottomasti ja kohta ollaan ite kusessa ja rahaa tuskin on tulossa takaspäin.. Sitten on just nuo maahanmuuttajat eivät tietenkään kaikki mutta on niitä jotka tulevat asumaan eivät tekemään töitä ja nauttivat tukirahoista. Sitten vielä käyttävät hyväkseen ja kutsuvat koko perheen kun täällä ollaan avokätisiä maahanamuuttajia kohtaan.. Onhan niitä rehtejäkin mutta on myös niitä lusmuilijoita mahtuu aina mukaan