Tiistai 17.7.2018

Professori: Suomen tilanne vakava – eläkkeet, palkat ja tuet jäädytettävä heti

Jaa artikkeli:
Luotu: 
27.11.2013 15:16
  • Kuva: Petteri Paalasmaa /Uusi Suomi
    Kuva
    Professori Matti Virénin mukaan keskusteluista julkisen sektorin säästöistä on hankalaa Suomessa. ”Kun aloitetaan supistukset kuntakentällä, niin silloin aina kerrotaan että ensimmäinen supistettava kohde on lasten syöpäosasto. Että mitään muuta ei ole”, Virén kärjistää. Arkistokuvassa pääministeri Jyrki Katainen (kok.) ja valtiovarainministeri Jutta Urpilainen (sd.).
|

Suomen julkinen sektori on kasvanut niin suureksi, että Suomi ei enää muistuta markkinataloutta. Näin väittää Turun yliopiston taloustieteen professori Matti Virén, jonka mukaan valtion menotason  jatkuvan nousun mysteeriin on puututtava pikaisesti kansan ”parkumisesta” huolimatta.

–Viimeisen kymmenen vuoden aikana julkiset menot ovat meillä kasvaneet kerta kaikkiaan liian paljon, Virén sanoo Uudelle Suomelle.

–Ei me pystytä rahoittamaan näin isoa julkista sektoria.

Virénin mukaan hallituksen olisi ensin jäädytettävä menotaso ja sitten aloitettava asteittaiset leikkaukset. Hän sanoo vasta sitten uskovansa hallituksen tosissaan pyrkivän eroon kestävyysvajeesta, kun se ilmoittaa jäädyttävänsä tulonsiirrot kuten eläkkeet, lapsilisät ja opintotuet nykytasolleen.

Tällä hetkellä kehitys on päinvastainen. Kansaneläke ja Kelan tuet nousevat indeksin mukana, ja syksyllä 2014 myös opintotuki sidotaan indeksiin.

–Indeksiin. Ei ymmärrä, Virén sanoo.

Hänen mukaansa poliitikot eivät säästöpuheista ja hallituksen tällä viikolla kasaamasta rakennepaketista huolimatta uskalla keskustella tulonsiirroista, joilla menojen kasvuun voitaisiin tehokkaasti puuttua.

–Kaikki tulonsiirrot pitäisi jäädyttää. Piste, Virén sanoo lisäten, että myös työmarkkinaosapuolten sopu 20 euron palkankorotuksista oli ”liikaa, tietenkin”.

–Ei meillä ole varaa nostaa palkkoja penniäkään.

Julkiset menot kohta yli 60 %

Taloustieteilijä Tuomas Malinen nosti eilen Uudessa Suomessa esiin EU-komission tilastot, joiden mukaan Suomen valtion menojen osuus bruttokansantuotteesta on jo lähes suurin EU- ja OECD-maissa. Ensi vuonna Suomen julkinen sektori olisi komission ennusteen mukaan jo suhteellisesti suurin, ohittaen muun muassa Kreikan.

Professori Virén jakaa Tuomas Malisen huolen. Hän korostaa, että aivan viime vuosina kehitykseen on vaikuttanut merkittävästi taantuman aiheuttama bkt:n sukellus. Isoa kuvaa se ei Virénin mukaan kuitenkaan muuta.

–Kun julkiset menot alkavat pikkuhiljaa lähestyä 60 prosenttia [bruttokansantuotteesta] niin ei se hirveän paljon muistuta markkinataloutta. Ihmettelen tätä suomalaista kehitystä ja sitä, miten vähän huomiota julkisten menojen määrään kiinnitetään, Virén sanoo Uudelle Suomelle.

–Jos ollaan julkisissa menoissa yli 55 prosentin, niin diagnoosi on selvä: menot ovat liian isot. Ajatus siitä, että ongelma olisi ratkaistavissa tuloja keräämällä, ei ole realistinen.

Virén ottaa vertailukohdaksi Saksan, jonka kanssa Suomen tulisi olla ”samalla hehtaarilla”. Näin ei kuitenkaan ole.

Suomessa julkisen sektorin osuus bruttokansantuotteesta on tänä vuonna jo noin 57,9 prosenttia. Ensi vuoden ennuste on yli 58 prosenttia.

"Mikä siinä saksalaisessa mallissa on sitten niin hirveän huonosti, että Suomen pitää käyttää yli kymmenen prosenttiayksikköä enemmän kokonaistuotannosta julkiseen sektoriin?"

–Saksassa luku on noin 45 prosenttia. Se on yli kymmenen prosenttiyksikköä pienempi kuin meillä, Virén sanoo.

Näin tullaan Virénin olennaisimpaan kysymykseen.

–Mikä on se ongelma, minkä takia me ei tulla samalla julkisen sektorin koolla toimeen kuin Saksassa? Mikä siinä saksalaisessa mallissa on sitten niin hirveän huonosti, että Suomen pitää käyttää yli kymmenen prosenttiayksikköä enemmän kokonaistuotannosta julkiseen sektoriin? Virén kummastelee.

–Kyllä Saksassa hyvinvointivaltio toimii kuitenkin.

Toisessa vertailukohdassa, naapuri Ruotsissa, julkinen sektori on noin 50 prosenttia bkt:sta. Vielä kymmenen vuotta sitten Suomenkin luku oli 50 prosentin kieppeillä. Virénin mukaan tätä vasten poliitikkojen ja median huoli palvelujen alasajosta Suomessa näyttää erikoiselta.

–Ei Suomessa ole ajettu julkista sektoria alas vielä yhtään.

Säästötarve 20 miljardia euroa

Hallitus yrittää puuttua kestävyysvajeeseen ja budjettialijäämän kasvuun parhaillaan viimeistelemällään rakennepaketilla. Paketin merkittävin säästötavoite on kuntien tehtävien vähentäminen noin miljardilla eurolla.

Miljardisäästöä on pidetty etenkin kuntakentässä massiivisena säästönä. Virénin vertailussa summa alkaa näyttää pieneltä. Hän laskee, että säästöjä tarvittaisiin noin 20 miljardin euron edestä, jos julkisten menojen osuus bruttokansantuotteesta haluttaisiin laskea Saksan tasolle.

Suomen rakennealijäämän arvioidaan olevan vajaat viisi prosenttia bruttokansantuotteesta eli vajaat kymmenen miljardia euroa. Saksan julkinen sektori sen sijaan on suhteellisesti kymmenen prosenttia pienempi kuin Suomen.

–Lasku Saksan tasolle tarkoittaisi sitä, että puhutaan 20 miljardista eurosta. Nyt kun on näitä hallituksen ratkaisuja, niin siellähän yleensä operoidaan muutamilla kymmenillä miljoonilla euroilla, Virén naurahtaa.

Hän korostaa, että kymmentä miljardia ei pidä eikä voi leikata tänään. Mutta menojen kasvun täytyy loppua.

–Tämä meno joka on jatkunut koko 2000-luvun ei kerta kaikkiaan voi jatkua. Yksinkertaisin ratkaisu on se, että menot kerta kaikkiaan jäädytetään, Virén sanoo.

Tämän jälkeen leikattavaa tulisi etsiä ensimmäisenä sieltä, missä ne ovat 2000-luvulla eniten kasvaneet, Viren sanoo.

Hallituksen rakennepaketista Virénille tulee ”tuskainen olo”. Hän epäilee, että tulevat säästötoimet ovat sanahelinää ja vaikutukset liian hitaita, koska säästöpäätökset tullevat voimaan vasta vuoden 2014 syksystä tai 2015.

Perusongelma on Virénin mielestä hallituksen ohjelma ja keväällä 2011 valitut talousennusteet.

–Jos silloin oli sata skenaariota valittavana, niin hallitus valitsi kaikkein optimistisimman skenaarion. Ensi vuonna meillä on bkt:n kasvu kymmenen prosenttia jäljessä siitä, miten keväällä 2011 optimistisesti arvioitiin, Virén sanoo.

Virénin mielestä on ”suurinta idiotismia” kuunnella, haluaako kansa leikkauksia. Hän arvioi hallituksen toimettomuuden johtuvan osittain siitä, että poliitikot pelkäävät kuollakseen kansan reaktiota säästöpäätöksiin.

–Yksi konkreettinen toimi voisi olla, että kielletään Ilta-Sanomien ja Iltalehden toimittaminen eduskuntaan kuukaudeksi, Virén sanoo.

–Jos ei sitä parkumista uskalleta kuunnella niin sitten on parempi, ettei lueta lehtiä ollenkaan.

Virén muistuttaa presidentti Mauno Koiviston sanoneen aikoinaan, että hän joutuu puolustamaan hallitusta sitä itseään vastaan.

–Hallituksen pitäisi nyt puolustaa kansaa niitä kansalaisia itseään vastaan, Virén sanoo.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Arto Heikinaro

Niinpä, mutta ensin voitaisiin aloittaa alentamalla professoreiden palkkoja. Sitten voitaisiin poistaa julkiselta sektorilta lomaltapaluurahat ja lyhentää kesälomat ja muut lomat yksityisen sektorin tasolle. Näin tulisi työtehoa lisää ja voitaisiin supistaa julkisen sektorin johto- ja päällikkötasoa 10000 henkilöllä eli päälliköiden määrä suhteessa suorittavaan portaaseen yksityisen sektorin tasolle.

Ja yllätys yllätys näin saisimme riittävästi säästöjä aikaan. Eikä tarvitsisi supistaa suorittavaa porrasta ollenkaan. Mutta professorithan ei koskaan ehdottele oikeita asioita, sillä a) he ovat tyhmiä b) oma lehmä ojassa.

Erkki Penttinen

Kansanedustajilta joutaa apulaiset pois koska edustajilla näyttää olevan aikaa omiin bicneksiin joilla ei ole mitään tekemistä edustajan homman kanssa.Toinen jumalaton rahankylvö paikka on puolueille jaettavat erilaiset tuet joita näyttää persuillakin pankkitilit pursuavan niin paljon että päättivät perustaa säätiön jonne rahat piilotetaan muun kansan näkyviltä.Maataloustuet ym.yritystuet suurille firmoille pois sekä elokuva ja kaikki eri taiteenaloille maksettavat tuet lakkautetaan.Virkamieshallitus laittaisi maan asiat kuntoon kahdessa viikossa ja näyttäisi kuinka suomi pärjää paremmin pienellä hallituksella ja eduskunnalla.

Rauno Partanen

Mistä se julkisten menojen kasvu oikein johtuu? Niitä kuuluisia suojatyöpaikkoja kun ainakin on kymmeniätuhansia vähemmän kuin 90-luvulla:

http://sorsafoundation.fi/2013/05/14/julkisen-sektorin-kasvu-on-myytti-j...

Taitaa valua verorahat kaiken maailman ajatus- ja IT-pajoille.

Sinnikäästi tuota 60% raflaavaa harhaa Uusi Suomikin viljelee, vaikka väitteestä on jo Julkisen sanan neuvoston langettava päätös:

http://www.jsn.fi/paatokset/5571-sl-14/

Pasi Moilanen

Kerrotaan että nk. suuri ikäluokka opetti meidän elämään velaksi!
Elämme yli rajojemme. Meitä on syytetään siitä että haluamme liikaa ja yhä nopeammin. Elämme ts. velaksi. En syyttäisi nykypoliitikkoja tai nykyistä kulutussukupolvea. Kyllä kaikki lähti lapasesta jo vuosikymmeniä sitten. Hiukan liioitellen voisi kait todeta että koko eläkejärjestelmä sodan jälkeen oli utopistisesti luotu. Eläkkeelle lähti tuolloin pieni määrä sodan käyneitä veteraaneja köyhästä peltotöistä joiden eläkkeet maksoi sodan jälkeen syntynyt ns. suuri ikäluokka. Tästä innostuneena luotiin illuusio hyvinvointivaltiosta. Suuret ikäluokat eli velaksi – elettiin hippikauden hurmosta jota kiihdytti seksuaalinen vapautuminen p-pillereiden voimalla. Millään ei tuntunut olevan rajoja. Huomatkaa että puhun koko ajan parin sukupolven takaisista asioista – suomi on velkaantunut varsin lyhyessä ajassa – meidän omat vanhempamme ovat kasvattaneet meidät velkarahalla koska halusivat itselleen enemmän mitä tuottivat yhteiskuntaan tuloja. Meidän sukupolvi tekee nyt sitä samaa. Haluamme parempaa palvelua kuin mitä olemme valmiit siitä maksamaan. Meidän lapsemme eivät enää sitä pääse tekemään koska a) huoltosuhde on heikentynyt ja b) teolliset työpaikat ovat kadonnet eikä vientiä ole ja c) luottoluokitusten heiketessä rahan hinta nousee ja edessä on Kreikan tie.
70-luvulla ulkomaankauppa varmistettiin markan säännöllisellä devalvoinnilla - korkean inflaation politiikka maksoi asuntolainat kuin itsestään pois. Keksittiin tulonsiirtoja kuten lapsilisä ja asumistuki. 60-luvun lapsille opetettiin valheellisesti että peruskoulu on ilmainen, koululounas on ilmainen, hammashoito on ilmainen. 80-luvulla tullut 10 markan vuotuinen terveyskeskusmaksu tuntui riistolta. Meidät opetettiin siihen että lapsen voi viedä lähes maksuttomaan päivähoitoon. Kukaan ei vaan koskaan tuossa velaksi elämisen ekstaasissa muistanut kysyä että miksi? Eikä kukaan velkarahalla elämisen hurmiossa muistanut mainita että kun siirryt työelämään niin lasku odottaa sinua valtion ja kunnan velan muodossa…
En viittaa mihinkään poliittiseen suuntaukseen. En moiti sitä perheenäitiä joka on kasvattanut lapsiaan kotona ja saanut siitä pienen korvauksen. En moiti demareita ylisuurten tulonsiirtojen (mm. lapsilisät, kotihoidon tuet) ajamisesta enkä porvareita ahneudesta yritysverotuksen suhteen. Totean vain että illuusio hyvinvointivaltiosta on demokratian seurausta. Koko poliittinen järjestelmämme perustuu siihen että äänestäjille luvataan poliittisesta kannasta riippumatta enemmän kuin mitä voidaan antaa – tätä erotusta on 40 vuotta katettu valtion ja kuntien ottamalla lainalla.
Surullista asiassa on se että samaan aikaan on syntynyt pari sukupolvea ihmisiä jotka kuvittelevat että tämä kaikki on normaalia – minulle kuuluu kaupungin vuokra-asunto johon minun kuuluu saada asumistukea. Jos teen kolme lasta minun kuuluu saada olla 9 vuotta kotona ja saada siitä vielä valtin maksama korvauskin ja kun vien lapsen päivähoitoon sen kuuluu olla lähes maksuton. Härskeimmät tasa-arvohuudot tulee ruotsista jossa isät saa samat etuudet kuin imettävä äiti. Ja kun olen vanha ja oppinut yo. etuudet, pidetään itsestään selvänä että kunta hoitaa minut maksuttomassa vanhainkodissa jne.
Tämä korttipakka on nyt kaatumassa. On synnytetty kohtuuttoman iso julkinen sektori. Kuviteltiin vuosikymmeniä että kun sinä peset minun pyykin ja minä pesen sinun pyykin niin meillä molemmilla on työtä…
Yksinkertainen logiikka tietysti muuttaisi nuo maksuttomat palvelut kuluja vastaaviksi ja poistaisi sinänsä perusteettomat tulonsiirrot ja säästäisi väin valtion ja kunnat velkaantumiselta, mutta tämähän ei demokraattisessa yhteiskunnassa ole mahdollista koska päättäjät ovat äänestäjiensä vankeja.
Päättäjät puhuvat että kasvu korjaa kaiken. Palkkojen korotuksia perustellaan sillä että yksityinen kulutus pitää kasvua yllä! Mikä yksityinen kulutus? Koko ajan uutisoidaan tuhansien kauppojen sulkeneen ovensa. Päättäjiltä on jäänyt huomaamatta että julkisen sektorin paisuttaminen on vienyt kaiken ylimääräisen palkkatulon jonka olisi voinut paikalliseen kenkäkauppaan viedä ostamalla uuden koulurepun tämän yhteiskunnan mätätilanteesta täysin tietämättömälle koulutiensä aloittavalle sinisilmälle.
Ohessa vain muutama esimerkki valtion itsensä aiheuttamista palkkatulon varastajista ihan vain muutaman vuoden sisällä: autokatsastustoimintojen myynti pääomasijoittajille, alv:n nosto, makeisveron nosto, alkoholiveron nosto, mopokortin monisataprosenttinen hinnankorotus (tästä seurasi kerrannaisvaikutus missä mopomyynti romahti), C-kortin hinnan korotus (tästä seurasi oppilasmäärän romahtaminen 20.000:sta kolmeen tuhanteen josta seuraa autokouluyrittäjien liiketoiminnan alasajo ja muutaman vuoden päästä kuskipula jota korvataan maahanmuuttajilla – kuulostaa kansantalouden kannalta älykkäältä!) Hyväksyttiin nk. paskalaki jonka seurauksena sadattuhannet haja-asutusalueen perheet pakotetaan hankkimaan pienpuhdistamoja 50 metrin välein kun samaan aikaan Pietarissa halkaisijaltaan 5 metrin putki laskee venäläisten jätökset suoraan itämereen. Vaaditaan energiatodistus jne. Tätä vihreän politiikan listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Olemme muutaman vuoden kiukutelleet Jutalle kun suomen valtio antoi rahaa Irlannille, Kreikalle, Espanjalle ja kohta kait Italialle. Ei kannata. Kun jatkamme nykymenolla niin olemme muutamassa vuodessa samassa konkurssikypsässä tilassa. Positiivista siinä on se että tällöin olemme ns. saamapuolella ja suomalainenhan on perinteisesti tyytyväinen silloin kun kaverillakaan ei mene meitä itseämme paremmin…
Rakenteellinen ongelma tarkoittanee sitä että vuosien saatossa kuntiin on sysätty tuon tuosta velvoitteita ja nyt kun kuntien huoltosuhde on muuttunut (eläkeläisiä suhteessa työssäkäyviin), on kunnissa syntynyt tarve pienentää kuluja tai nostaa veroja – tai laittaa palvelulle hinta. Näitä kompensoidaan juustohöyläsäästöillä eli tingitään jokaisesta tuotetusta palvelusta mikä johtaa harvaan vaipanvaihtoon. Siitähän tuossa rakennemuutoksessa on kait kysymys - jättää elinvoimaiset kunnat pystyyn tuottamaan vain niitä välttämättömiä. Samalla pitää kyseenalaistaa mitkä ovat jäljelle jäävät kunnan ja niiden perustehtävät - Onko se rakennella uimahalleja verorahoilla? Tai palkata ylimääräisiä opettajia vain jotta pieni luokkakoko toteutuu. Kuskata taksilla yli 5 km:n koulumatkalaisia tai kustantaa taksiseteleitä kuntalaisille jne. Sitä lienee rakennemuutos…

Irja Laamanen

Pasi Moilanen taisitpa ampua väärää puuta. Suuret ikäluokat ovat eläneet säästöliekillä. Olemme itse säästäneet asuntomme. Emme ole ylellisyyksiä saaneeet. Olemme toki tehneet virheen ja järjestäneet seuraavalle sukupolvelle omaamme paremman ja helpomman elämän. Hämmästyttää tuo todellisuuden tajun puute ja tietämättömyys. Mutta mitä muuta voi nuorelta ihmiseltä odottaakaan.

Jani Miettinen

Älä kuule viitsi. Suuret ikäluokat pääsivät valmiiseen pöytään jonka oli rakentanut sotiemme veteraanit jotka menivät tehtaisiin töihin rakentamaan teollisuutta ja koneita joilla maksettiin Suomen sotakorvaukset Neuvostoliitolle, tästä syntyi sitten suomalainen konepajateollisuus joihin suurten ikäluokkien oli helppo päästä töihin (lukuunottamatta 1970-luvun öljykriisiä) eläkeikään asti.

Samalla markkaa devolvoimalla pidettiin vientiteollisuus kilpailukykyisenä ja annettiin inflaation maksaa asuntovelat. Sitten lähdettiinkiin 1980-luvulla leikkimään vahvan markan politiikkaa johon sitten yhditettiin kasinotalous, niin itäkaupan romahdettua saatiinkin aikaiseksi kaikkkien aikojen taloudellinen katostrofi Suomeen.

Kaiken lisäksi suuret ikäluokat ovat saaneet junailtua itselleen suuremmat eläkkeet kuin omille vanhemmilleen ja tämän lisäksi nuoremmat sukupolvet tulevat maksaan enemmän eläkemaksuja kuin lopulta tulevat itse saamaan eläkkeitä.

Lisäksi te onnistuivat torppaamaan eläkeikien noston Vanhansen hallituksen aikana, jolloin kyseinen nosto olisi koskenut myös teitä, mutta nytten kun viimeisetkin suurten ikäluokkien edustajat ovat pääsemässä eläkkeelle, niin sitä eläkeikää voidaankin nostaa!

Jaska Ojansuu

Älä viitsi. En Pasin tekstistä totuuden vastaisuuksia löytänyt. Täyttä faktaa. Ja seuraava kirjoittaja myös oikeassa. Ei ole suurten ikäluokkien ansiota suomalainen (mennyt) hyvinvointiyhteiskunta, vaan sodankäyneiden. Älä viitsi omia kunniaa. Suuri ikäluokka oli vain perässähiihjiä, jotka sälyttivät eläkkeensä maksun seuraavalle sukupolelle, jolla ei ole toiveitakaan itse saada eläkettä saatikka päästä eläkkeelle.

Eläkeiän nostaminen oki myös melkoista kusetusta. Oikea tapa olisi leikata 47-52 syntyneiden eläkkeitä 30 prosenttia.

Jarmo Lius

Irja Laamanen, kyllä me olemme lirissä nimenomaan suurten pullapössöikäluokkien tekojen tähden. Pari esimerkkiä valaisee asiaa.

Eläkkeiden määräytyminen ja eläkkeelle siirtymisen ajankohta - näistä aiheista keskusteltiin jo 70 luvulla käydessäni lukiota. Kun laskentamallit osoittivat, että eäkesäästöt ovat liian pienet, yleislakolla uhaten suuret ikäluokat vaativat talousmatemaatikkoja korottamaan tuotto-odotuksia sen sijaan, että suuri pullamössöikäluokka olisi alkanut säästää enemmän. Siispä nostettiin poliitisesti pari prosenttia tuotto-odotusta lisää ja vot! Koko eläkeongelma haihtui. Nyt me jo tiedämme, että sanomalehtipaperin tuotantoon, telakoihin ja Nokiaan sijoitetut tuotot eivät ole odotusten mukaiset, vaan peräti negatiivisia.

Kun jo lukion laajan matematiikan laskentaperusteilla pystyi todentaa, että suuret ikäluokat aikovat maksattaa eläkkeensä nuoremmilla työssä käyvillä, asuntoaan säästävillä, päiväkotimaksuja maksavilla, omia eläkkeitään säästävillä ikäpolvilla, on erityisen härskiä se, että suuret ikäluokat kieltäytyvät sekä siirtämästä omaa eläkeikärajaansa edes vuodella että lisäämään maksuosuuksia. Nythän kun suuret pullamössöt makaavat aurinkorannoilla eläketuloista nauttien, ollaan valmiit äänestyskopissa nostamaan eläkeikää ja eläkemaksuja. Aiemmin sitä vastustettin yleislakolla.

Entinen poliitikko Ilaskivi juuri esitti hätähuudon oman ikäluokkansa heikkenevästä asemasta. Kukaan ei ehdi syöttämään ja vaihtamaan vaippoja 20-30 luvulla syntyneiltä vanhuksilta. Nämä ovat suurten ikäluokkien omia vanhempia. Mitä tekee suuri pullamössö?

Eräskin vastasi, että maksavathan he eläkkeestä veroja joten antaa vain vanhusten maata paskoissaan sairaalasängyissä. Suuret pullamössöt eivät ehdi auttamaan vaikka terveinä eläkkeelle jäivätkin ja aikaa on matkustella ja huvitella ja tuhlata eläkerahat ulkomailla.

Sauli Aittola

Monessa asiassa samaa mieltä kuin Pasi Moilanen. Millä näitä tehtyjä virheitä korjaisi. Devalvaatio auttaisi vientiin, mutta kun Koivisto-Aho-Lipponen veivät EU:n ja euroon ja EKP pitää euron arvon Saksalle sopivalla tasolla. Kreikalle ym. annetuilla/taatuilla varoilla (velkaa kasvattaen) varoilla olisi pantu tiestö kuntoon. Raha pyörisi kotimaassa ja työllistäisi. Siitä riittäisi Talvivaaraankin ylimenokaudeksi. Julkiselle sektorille koko maata kattavat 5 prosentin palkanalennukset, se ei vielä tuntuisi töissä olevien toimeentulossa. Palkat ovat luultavasti suurin kustannuserä julkisella puolella.

Grayling Dainty

Meillä on tosiaankin paljon turhaa julkisella sektorilla. Ongelmahan on, kun pitäisi säästää siitä kaverista. Ei täällä tarvita näin säänneltyä ja näennäisturvallista yhteiskuntaa. Kaikkeen ei tarvitse määrätä lupalappua tai tarkastusta.

Elintarviketarkastuksissa voitaisiin säästää hurjasti, ei jokaista avattavaa nakkikioskia tarvitse tarkastaa. Kioskinpitäjä vastaa turvallisuudesta ja pistokokein voidaan tarkastella. Kaikkiin lupiin ei tarvitse hakea poliisilta, pelastusviranomaiselta, terveystarkastajalta, rakennustarkastajalta... lausuntoa. Maalaisjärkeäkin voisi käyttää.

Annettaisiin ihmisten elää vähän vapaammin, niin lähes puolet julkisesta sektorista voitaisiin poistaa.

Jouni Nordman

On täysin sama missä valuutassa ollaan jos meidän päättäjät ovat niin pätemättömiä, että eivät näe mikä on suurin ongelma. Tämän perus syy on nimen omaan holhous yhteiskunnan muoto, jossa itse päättäjät ovat norsunluu torneissaan, joissa vain korkeuksiin katselevat ja ei kuuntele ketään. Tätä pahentaa korubtio, joka on rakennettu niin huomaamattomaksi, että sitä ei helpolla huomaa, sillä se itse hallitsee rahoja. Eli oli Suomi missä järjestelmässä hyvänsä, niin peilistä ne ongelmat aina löytyy.

Jussi Keskinen

Hylätty ja eksyksissä oleva kansa

Huonon kansanjohtamisen tulos, josta kansa nyt syyllistetään ja pistetään maksajaksi!

Koko itsenäisyyden aikan ei tässä maassa ole vältytty radikaaleja virheitä tekeviltä johtajilta. 80- luvun loppu näytti hyvältä mutta kusi meni pipoon ja oltiinkin jo lamssa ja rosvontouhuissa 80-luvun alkupuolella. Pelkurit ja pelurit nostavat nyt päätään, koska oma perse alkaa käryämään.

http://jussikeskinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/154851-hylatty-ja-eksyksis...

Annetaanpa Väinö Linnan valaista erästä hahmoa, jota me suomalaiset olemme mielestäni alkaneet muistuttamaan paljon enemmän kuin Taipaleenjoen sankareita;

” Riitaoja marssi porukan viimeisenä, hiljaisena, mutta lapsellisen iloisena siitä, ettei tarvinnut olla tulessa. Hän olisi mieluummin marssinut iankaikkisesta iankaikkiseen ja kestänyt marssin rasituksia kuin kuunnellut korvissaan noita vihaisia sirahduksia, jotka ilmaisivat kuoleman etsivän uhriaan”

Raimo Ilaskivi

Olen kovasti tyytyväinen siihen, että muutamat professoritason asiantuntijat ovat nyt julkisesti korostamassa taloutemme ongelmia ja haavoittuvuutta. Mitäpä Virénin näkemyksiin on lisättävää, olemme kovaa vauhtia siirtymässä Kreikan tielle kaikkine siitä johtuvine seurauksineen. Kolmen A:n luottoluokituksen pudottaminen ensin tarkkailulistalle on nurkan takana.
Ongelmanamme on - valitettavasti - hallitus, jolta puuttuu rohkeus tarttua tilanteeseen ja tehdä siitä johtuvat päätökset. Ne ovat vaikeita mutta tarpeellisia, jotta voisimme turvata yhteiskuntamme toiminnan ja kansalaisten hyvinvointipohjan - niissä rajoissa, joita reaalitalous asettaa. Veli on velka otettaessa, veljenpoika maksettaessa. Siinä suomalainen sananlasku. Ja toinen: Hullu mies Huittisista, syö enemmän kuin tienaa. Siinä kylmiä realiteetteja päätösten pohjaksi.

J. Sakari Hankamäki

Kannattaisi aloittaa säästäminen professorien palkkoja leikkaamalla.

Saksa sopii huonosti Suomen vertailukohdaksi, koska Suomi on väestöönsä nähden suuri maa, ja infran ylläpidon vuoksi (esim. tielaitos) valtion menot ovat kansalaista kohden suuremmat kuin Saksassa.

Myös asuminen maksaa Saksassa puolet siitä mitä Suomessa, koska Suomessa sallitaan asuntokeinottelu. Sosiaalimenojen leikkaaminen kannattaisikin aloittaa palauttamalla vuokrien hintasääntely, jolloin asumistukien kulukuilu tukittaisiin oikeasta päästä.

Olisipa mielenkiintoista tietää, millainen "parkuminen" porvarien leirissä silloin alkaisi.

Jani Miettinen

No sen harvan asutustiheyden ongelmat ratkaistaan siten, että lopetataan se kepun junailema maaseudun keinotekoiden elossa pitäminen ja jokoisen kunnan pitäisi tulla toimeen omilla verotuloillaan, tai sitten suostuttava kuntaliitokseen.

Vielä agraariyhteiskunnan aikana pystyttiin asuttamaan koko suurta Suomenmaata, mutta emme enää ja meidän on aika hyväksyä kaupunkilaistumisen tosiasia kuten ruotsalaiset, norjalaiset ja tanskalaiset tekivät pari sukupolvea sitten.

Matti Myllyniemi

Omistusasumisen hype on Suomessa vienyt kansalaisten ylimääräiset mehut jo sukupolvien ajan! On ollut suorastaan elämäntehtävä hankkia oma asunto ja maksaa siitä pankeille ja gryndereille koko työuransa ajan ja elää "sitten kun"-eläkeaikaa odotellen. Valtiovalta suorastaan yllyttää näin toimimaan mm. verovähennysoikeuksin, joka sekin on harhaa säästöistä, grynderit ja rakennuskustannuksethan ovat sen edun jo ulosmitanneet! "Hajarakennusoikeudet" ovat lisänneet harhaa ja pendelöinnillä sitäkin harhaa maksetaan. Näin on synnytetty jäykkä ja joustamaton asunto- ym. -kiinteistökanta siihen kiinnitettyine kansallisvarallisuuksineen, joka ei sopeudu yhteiskunnan muutoksiin! Suurin soppa syntyy, kun nyt sote-kuntauudistuksen vanavedessä nämä joutuvat "uusjakoon"!

Keskitetty kauppa ravinnonhankinnassa on seuraavaksi suurin kuppaaja. Ja Nokia-hypen aikana oli suorastaan isänmaallista hommata kakaroita myöten kaikille kännykät sun muut nykyvimpaimet ja sairastuttaa lapset luukatoon ennen aikojaan liikkumattomuuden ja liikalihavuuden seurauksena.

Nyt olisi hyvä aika järkiintyä, asuttaa alkuun niitä ylisuuria asuntoja vaikka sukulaisilla tai alivuokralaisilla sekä aloittaa hartiapankki-/remonttirakentamisen perinteen elvyttäminen uusissa asumisratkaisuissa. Yhteisöllisyyttä elvyttämällä voisi myös ilo palata ryppyotsaiseen kiusayhteiskuntaan, voitaisiin siirtyä villi-/ luomu- ja lähiruokaan, sekä lihasvoimalla tapahtuvaan kuntouttavaan liikkumiseen asteittain! Näin heivattaisiin grynderit ja keskuskaupat ruotuunsa ja annettaisiin arvo ruokatuotannon alkupään toimijoille.

Kyllä silloin töitäkin alkaisi taas löytyä siihen halukkaille ja osaajille, mutta ilman muuta ylisuuret julkiset oarganisaatiot pitäisi kiireesti paluttaa sille tasolle, mitä työsuoritteita niiltä odotetaan ts. tulosvastuullisuutta mitattava riittävän lyhyellä tarkkailupedioorilla "tulos tai ulos" periaatteella! Ja tästä muistutukseksi yleinen ja massiivinen lomautusjakso voisi panna virkamiehetkin ajattelemaan jo ennen "kreikan-malliin" joutumistamme, ettei heidän työnsä ole yrittämistä kummempaa tai turvatumpaa!

Tapio Angervuori

Makrotaloudellisessa mielessä on yhdentekevää, teetetäänkö työt julkisella, yksityisellä vai jollain välimuotoisella sektorilla; julkinen sektori luo taloudellista aktiviteettia myös. Se miten työt käytännössä organisoidaan, on politiikkaa, ei makrotaloutta. Yksityinen sektori haluaa sekin palkkaa tehdystä työstä, joten töiden siirtäminen yksityiselle sektorille ei laske kustannuksia, kuten annetaan ymmärtää.

Sama johtopäätös on myös nähtävissä vertailemalla näitä kahta maata: Tanskaa ja Kreikkaa. Niiden taloudelliset tilat poikkeavat täysin toisistaan. Siis, Kreikalla menee huonosti, kun taas Tanskalla menee erittäin hyvin! Eli, Julkisten sektorien koot eivät korreloi maiden taloudellisiin tilanteisiin mitenkään.

Totta kai olisi hienoa, että julkinen sektori olisi pienempi suhteessa yksityiseen, mutta tässä taloudellisessa tilanteessa tuntuu siltä, että julkinen sektori helpommin keksii ihmisille tekemistä, kuin yksityinen. Siis, saadaan ihmiset työn syrjään kiinni, ja aikanaan he sitten siirtyvät yksityiselle.

Ongelman ydin on juuri nuo kohonneet palkkakustannukset, jotka pitäisi saada pysymään kurissa, tai mieluummin jopa kutistaa, kun kerran vienti on kutistunut 2006 tasolle!

Palkankorotukset vaativat rahavarannon kohottamista! Euromailta tämä onnistuu vain velkaantumalla lisää tai vientiä kasvattamalla. Kun, palkat eivät nouse, rahavarannonkaan ei tarvitse kasvaa. Valtion velkaantumisen kasvukin loppuu tai ainakin hidastuu merkittävästi! -Tietenkin sillä edellytyksellä, että vaihtotase pysyy kurissa.

Simo Perttula

Julkinen sektori on todella paisunut yli äyräittensä. Mutta samaan aikaan julkisia palveluja hakeva kansalainen huomaa hakiessaan jonojen kasvaneen. Miksi?
Siksi, että palveluja KÄSILLÄÄN tekevien määrää on vähennetty rajusti. Kunta- ja koko SOTE-uudistus ovat susia.Hallinto lisääntyy, samoin työ-yms. ryhmät lisääntyvät ja pohtivat mistä kunnallisia palveluja voi leikata?

Pasi Käyhkö

Prof. Matti Viren puuttuu oikeaan asiaan. Meidän julkinen sektori on kasvanut vuoden 2000 jälkeen tuhtisti. Samaan aikaan kaikenlainen tukiviidakko on mennyt niin sekaisin ettei siitä ota "Erkkikään" selvää. Esimerkkinä OECD:n arvostelema ja ihmettelevä maatalouden kansallinen tukijärjestelmä (n.1,2miljardia €). Kyseistä summa on lisäksi jakamassa maatalouteen yli 200 instituutiota. Riittääpä paperinpyörittäjille ainakin töitä. Näitä vastaavia esimerkkejä riittää meillä useita.

antti immonen

Matti Wiren ja muut vastaavat äärikiihkokapitalistiuusliberaaliriistäjät ovat itse syyllisiä kaikkeen, mistä syyttävät kansaa. Aikanaan päätettiiin liittyä EU:n. Kansa peloteltiin sillä, että jollemme niin tee, teollisuus muuttaa muualle, Suomesta tulee kehitysmaa eikä vähin pelote ollut Venäjä -kortti. Samoille perusteella liityttiin yhteisvaluttaan. No, kaikki uhkakuvat joilla peloteltiin toteutuivat EU:sta ja eurosta huolimatta. Meitä huijattiin. Ongelma ei ole todellakaan siinä, että Suomi ei olisi kapitalisinen maa. Ongelma on siinä, että kapitalismi on neiden Vireniden taivas, raha on jumala ja taludelleinen kasvu uskonto. Tosiasiassa kapititalismi pitkällä tähtäimellä tuhoaa itse itsensä. Jatkuva kasvu ei voi kestää loputtomiin. Tämän ovat todenneet muutkin kuin ympäristöjärjestelmät. Kapitalisti laskee kaiken rahassa ja ajattelee muutaan vuoden päähän. Virenin tai ainakin hänen jälkeläistensä mieli voi muuttua, kun muutaman kymmenen vuoden päästä Turussakin meri peittää suuren osan kaupunkia, EU:sta on jäljellä vain rauniot ja koko maailmanjärjestys on sekaisin. Todellinen ongelma on se, että muutama prosentti maailman ihmisistä omistaa suurimman osan kaikesta. Nänä ihmiset voisivat pelastaa maailman jos haluaisivat. Mutta kapitalismiin se ei sovi. Ongelma ei ole kapitalismin puute vaan sen liiallisuus joka paikassa.

Sampo Sepäänen

Kyllähän noita isojakin säästöjä ja lisätuloja löytyisi helposti.

Asuntolainan verovähennysoikeuden poisto antaisi jopa miljardiluokan säästöt. On hieman kummallista, että minunkin verorahoistani maksetaan jonkun asuntoa. Saman voisi tehdä opintolainallekin, mutta mittasuhteet ovat aivan erilaiset.

Asumistuen voisi lakkauttaa ja muita yleisempiä tukia korottaa (vähän vähäisemmällä määrällä), jolloin tuen saajalle tulisi motivaatiota hakeutua halvempaan asuntoon. Samalla myös tilanne, missä valtio maksaa sukulaisen asuntoa asumistuen nauttijan kautta, tavallaan loppuisi. Tämä myös laskisi asuntojen hintoja vapauttaen pääomia parempaan käyttöön, ja kompensoisi näin ensimmäisen kohdan vaikutuksia.

Ansiosidonnaisen päivärahan kesto voidaan tiputtaa puoleen vuoteen ja sen määrää laskea. Johan nyt on kumma, jos ei puolessa vuodessa saa töitä. Siinä ajassa ehtii opetella vaikka ja mitä.

Tavoitteena yksityisautoilun vähentäminen, kaikkiin isompiin kaupunkeihin voitaisiin asettaa tietullijärjestelmä, ja autoille paikallisbussin lippuhinnan suuruinen päivämaksu. Järjestelmällä kerattäisiin vuodessa miljardiluokan tulot. Lisäksi järjestelmä motivoisi matkustamaan enemmän lihasvoimin - esimerkiksi pyörällä, mikä näkyisi positiivisena kehityksenä terveydenhuoltomenoissa. Järjestelmän toteutuksessa voisi liikenneministeriön kaavailema ajoneuvojen seurantajärjestelmä olla suureksi avuksi.

Vähentynyt liikenne vapauttaisi tietä tonttimaaksi sekä muuhun hyödyllisempään käyttöön. Ajoneuvotarpeen väheneminen näkyisi kauppataseessa ja valmistaisi maatamme robottiautoliikenteeseen, minkä käyttöönottoa tulee edistää, sillä sen arvioitu positiivinen vaikutus yhteiskunnalle on lähellä 10-miljardia euroa. Logistiikka-alalla automaattikuljetusten näkymät ovat huikeat.

Kaikki työmatkakorvaukset yms. tulee lakkauttaa. Tämä motivoi yrityksiä sijoittumaan lähemmäs asiakkaitaan sekä työntekijöitään, millä on erittäin positiivinen vaikutus kauppataseeseen sekä ekologisuuteen ylipäänsä. Kaikki muutkin verovähennykset ja -vapautukset, mitkä johtavat epätaloudelliseen käyttäytymiseen, tulee lakkauttaa.

Lähes kaikki energiamuotojen erityistuet tulee lakkauttaa. Pitkän tähtäimen energiaratkaisuista ainoa järkevä ekologinen vaihtoehto on ydinvoima. On kestämätöntä, että kohta kaikkia energiamuotoja tuetaan verovaroin.

Korkeakouluopetuksessa voidaan säästää mm. lisäämällä korkeakoulujen yhteistyötä ja tarjoamalla kaikki kurssit materiaaleineen ja harjoituksineen itseopiskelumateriaalina verkossa. Sama pätee osin alemmankin tason opetukseen. Samalla tutkijat voivat keskittyä enemmän niihin asioihin, jotka heitä itseään kiinnostavat.

Kaikki IT-hankkeet - ja oikeastaan kaikki muukin - tulee kilpailuttaa osissa niin, että yhdenkään osakokonaisuuden hinta ei voi ylittää esim. 10-miljoonaa euroa. Näin hankinta tulee automaattisesti pilkottua tarpeeksi pieniin osiin kokonaisuuden hahmottamiseksi, mikä vähentää riskejä ja edistää etenkin IT-hankkeissa asteittain tapahtuvaa kehitystyötä.

Penniosastolta huippu-urheilun ja kulttuurin tuki voidaan lakkauttaa niiltä osin, kuin se ei ole kannattavaa. Pitkäjänteisyyttä tulisi vaalia, mutta silti (ruumiin-)kulttuurikin pitäisi ennemmin nähdä lähinnä bisneksenä kuin pyhänä velvollisuutena, jonka tärkeydestä ovat vakuuttuneita ainoastaan alan toimijat (rahojen saajat).

Kaikkialla julkishallinnossa tulee pyrkiä siihen, että johtajia on suorittavaan väkeen nähden mahdollisimman vähän. Suorittavalle väelle on annettava enemmän valtaa järjestellä työtapojaan tehokkaiksi. Poliittisin perustein tapahtuvat työntekijän ja viranhaltijan valinnat on lopetettava, koska tämä ei johda pätevimmän aineksen päätymiseen nähin tärkeisiin toimiin. Prosessiosaamista julkishallinnossa tulee lisätä merkittävästi.

Turhuuksia voidaan verottaa enemmän. Makeisia ja muuta höttöä verotetaan jo, mutta esim. lemmikkieläinten ruoka ja tarvikkeet, meikit sekä hiustenhoitotuotteet, ja muu silkka turhamaisuus on oiva verotuskohde ja hyvä lähde taskurahoille valtion kassaan.

Lakikirjaa voisi yksinkertaistaa ensialkuun ainakin puoleen. Mitä enemmän lakeja, sitä enemmän valvottavaa ja sitä monimutkaisempia keissejä lakimiehille pähkäiltäviksi. Kaiken maailman jonninjoutavat lait, jotka säätelevät pariutumista ja päihteiden käyttöä yksityisesti asiaankuulumattomia häiritsemättä voidaan poistaa samoin tein.

YLE:n maanpäälliset lähetykset voidan lakkauttaa ja säästyneillä rahoilla edistää laajakaistayhteyden saatavuutta kotitalouksille.

Jne.

Summa summarum. On aivan älyttömästi paikkoja, joista voidaan höylätä lähes huomaamatta. On myös monia asioita, jotka voidaan ajatella kokonaan uusiksi. Faktaa on kuitenkin se, että taloutta saadaan kohennettua jopa miljarditolkulla kajoamatta perusturvaan, kun osataan tehdä rohkeita ja isoja päätöksiä.

Markku Laihinen

Miten olisi, jos julkiselta sektorilta haettaisiin todellisia säästöjä. Eduskunnasta olisi hyvä aloittaa Vain 101 edustajaa ja vähemmän ministereitä ja sitä vähemmän avustajia ja sihteereitä. Lisäksi kansanedustajien ja ministereiden palkkioita täytyy alentaa vastamaan sitä tasoa, mihin heidän koulutuksensa yltää. Missä työssä joku maisteri ansaitsee pitkälle toistakymmentätuhatta euroa. Lisäksi puoluetuki, joka aivan järjetön, 34 m€:a, että istuu jossain puolueessa. Vähintään kansanedustajilta 30% pois ja ministereiltä min. 40% liksasta. Lisäksi heidän kunkin matkat uuteen syyniin, mitä niistä on hyötyä. Kuka vierailee Kiinassa, kuia missäkin. Mitä kauempana, sitä parempi. Edustusaudit pois. 130t€:n autot. Järjetöntä. Oman auton käytöstä korvausta, oikeista työajoista.
Siellä pelkästään ou hyvä veli järjestelmä ruokkinut jatkuvasti uusia sihteereitä, avustajia ja asiantuntijoista puhumattakaan. Siellä valtion hallinnossa on suojatyöpaikkoja lukuisille, jotka vain hyvän viran ja kovan palkan mukana roikkuvat siellä. Näillä päästäisin alkuun. Ja nämä ihmiset hakemaan oikeita töitä

Jukka P. Heinonen

Julkinen sektori rahoittaa tutkijoita, jotka tutkivat itsestäänselvyyksiä.

Tällainen turha tutkimustyö on näennäistyöllistämistä, sillä monella alalla on koulutettu liikaa ihmisiä, jotka muuten joutuisivat tekemään oikeita töitä.

Erkki Ketonen

Kyllä kusessa ollaan muistuttaa hyvin paljon 80-90 luvun vaihdetta.Otetaan vain lisää tutkioita kuinka voitasiin alentaa eläke,terveydenhoito,lapsiperheiden tukea ja pienieläkeläisten eläkkeen leikkausta.Eläkeikää on varmasti pomojen mielestä nostettava ettei heidän palkkakehitys vain pienene ja myös kannustimien on kasvettava.Ja tottakai verotusta täytyy kiristää työntekiöiden osalta mikä on tietink in herrojen mielestä tarpeellista ,eihän matti meikäläisellä ole taitoa ja neuvon antajaa kuinka veroja voisi kiertää.Joten lisää vain konsultteja rakentamaan tulevaisuuden visioita että silleen .On talvivaara ja talvivaara tähän aikaan vuodesta

Sauli Harju

Todellako joku luuli että tästä selvitään kun eduskunta alko tuhlaamaan suomalaisten rahoja ulkomaille ja rikkaat ei maksa verojaan vaan aina kiertää ne keinolla millä hyvänsä ? Tästä on yksi ainut keino ulos ja se on erota EU:sta ja saada velat anteeksi.

Jarmo Kanerva

Virkamiespuolue Kok-SDP-Keskusta palkkaa kolme kun tarvitaan yksi johtajaksi. Puoluevero 10-15 % palkoista, hoitaa rekrytoinnit. Moni yliopistokoulutuksen saanut jää virkanaiseksi paisuvaan byrokratiaan. Aina tarvitaan uusia säädöksiä ja sitten inspehtoorit seuraamaan niiden noudattamista. Varsinkin sosiaalipuoli on paisunut eksponentiaalisesti viime vuosikymmeninä, eli hallitusten voimin. Suomen suurin työllistäjä julkisella puolella on kahvi ja palaverit. Hallinto on saanut vaikutteita Saksan Demoraattisesta tasavallasta, jossa 30 % kyttää muiden touhuja.

Eetu Kinnunen

Professorilla paistaa puheesta Thatcherin ideologia. Keynesiä ei ole tainnut lukea lainkaan. Tulonsiirtojen määrähän on paisunut siksi, että kun porukkaa pannaan pellolle, automaattiset vakauttajat toimivat ja tasapainottavat muuten syvänä syöverinä ammottavaa talouskurimusta. Talouskasvu ei tule tyhjästä.

Julkinen sektori ei sitä paitsi edes paisu, vaan yksityinen puoli sakkaa. Prosenttiluku kun on suhteellinen. Tämä julkisen sektorin prosenttiosuuden dramaattinen nousu on tapahtunut 2009 jälkeen viennin romahdettua. Koska proffan on pakko ymmärtää prosentteja, puheenvuoro on selvän ideologinen. Olen kirjoittanutkin aiheeesta: http://eetukinnunen1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/150631-julkinen-sektori-on...

Hankamäen esitys professorien palkkaleikkurista on hyvä siinä tapauksessa, että julkisen sektorin palkkoja aletaan leikata. Isot edellä.

Mark Andersson

"Indeksiin. Ei ymmärrä, Virén sanoo."

Jaaha, Viren ei selvästi tiedä mitä indeksi tarkoittaa. Ei indeksi tarkoita automaattista nousua, se voi jossain tilanteessa merkitä myös laskua. Indeksi pienenee sitä mukaa kun palkat ja sitä myötä hinnat eivät nouse.

Kimmo Leino

"Olisi hyvä asuttaa" niitä ylisuuria kämppiä ; joopa joo MINÄ YRITIN ottaa alivuokralaisen eron jälkeen ylisuureen omakotitaloon ! KELA "naittoi" minut vuokralaisen kanssa; ja jos olisin hommaa jatkanut "ovoliiton oikeusvaikutuslain" takia olisi 5 vuoden jälkeen vuokralaisella ollut PERIMYSOIKEUS minuun ?

Suoraansanottuna Suomen "laki" on monessa kohtaa täysin P...TÄ. Aviopari voi otaa alivuokralaisen; muttei missään tapauksessa YKSITTÄINEN nainen tai mies; näin sanoo "laki" ( KELA tulkitsee aina asumisen avioliiton omaisiksi suhteiksi ).

Elämää ei siis saa yksittäinen henkilö helpottaa asumisen kustannustaakkaa jakamalla toisen henkilön kanssa ( laki lähes kieltää sanotunlaisen toiminnan)

Näistä perustuslain vastaisista laeista on turha valittaa; Syrjintälautakunta EI ota asiaa käsiteltäväkseen ja Suomen "perustuslaki" sisältää pykälän ( PL 118 § Kansalaisten kokemat ihmisoikeusloukkaukset ...Syyteoikeutta ei kuitenkaan ole mikäli syyte perustuslain mukaan on käsiteltävä valtakunnanoikeudessa; mm. perustuslain vastainen syrjivä laki ).

Koska Suomi on suossa sen "edustajien" jopa lähes rikollisen toiminnan takia; allekirjoitti oikeusministeri 2008 sopimuksen Kansainvälisen rikostuomioistuimen tulemisesta TOIMIVALLATTOMAKSI Suomea koskevissa "yksittäistapauksissa"; ja kansa maksoi lystin Ruanda-"oikeudenkäynnin" muodossa, koska sen TUOMINEN Suomeen oli osa "sopimusta"; jota ei ole näytetty EDES KANSANEDUSTAJILLE ?

Hyvinvointi on siis tarkoituksellisesti ANNETTU pois Suomen kansalaisilta VÄÄRISTELEMÄLLÄ oikeusjärjestelmää jotta erilaisia julkisen rahan väärinkäytöksiä EI VOIDA Suomen osalta tutkia missään koko Euroopassa !

Tiedän tämän; koska 8.9. 2005 Porin poliisilaitokselle tekemäni eoa päätöksen 876/2/05 kaltainen rikosilmoitus yhä on "esitutkinnassa" ! ( eoa 876/2/05 ; poliisilla ei ole oikeutta suorittaa esiutkintaa kansalaisen sille ilmoittamassa presidentin- ja ministerinvastuuasiassa; eli lainsäädännöllisessä ihmisoikeusloukkaus-tapauksessa ).

Sittemmin näitä tapauksia on tehty paljon lisää mm. laki 444/2012, jolla varastettiin 1,3 - 3 MILJARDIA euroa ylisuurina kerättyjä tapaturmaeläkerahoja "vakuutusyhtiöiden" taseisiin ( julkinen todiste Iltalehden artikkeli keväällä 2012 "Eduskunnassa muhii miljardikaappaus" ).

Rahaa siis löytyy miljardeja "sitä tarvitseville" Suomen perustuslaista välittämättä ja ilman, että kukaan voi asiaa edes prosessoida !

Suomi on tässä tilanteess koska Suomen "oikeuslaitoksen" "indeksi" on LAITETTU miinukselle jo vuosikymmenien ajan Suomen hallitusten toimesta!

Säästöjä etsitään kaikkialta muualta PAITSI mm. Kansanedustajien eläkelaista; ministereiden kulukorvauksista; julkisen rahan "valvojien" palkoista ( Keva-tapaus ) ... näitä MILJARDIKAAPPAUKSIA RIITTÄÄ !

Osmo Marttila

Terveisä tallin takaa.
Ensimmäiseksi on tietenkin saatava massivinen talousrikollisuus aisoihin. EU:ssa varastetaan joka ainoa vuosi noin 1.000.000.000.000 euroa - eikä hallintomme muka saa sitä mitenkään kuriin. Roskaa. Tämä todistaa sen että meitä EU:ssa vivät rikolliset apureineen.

Varastettu omaisuutemme vastaa summaa joka sijoitetaan koko EU:n terveydenhuoltoon. Eli se on ilmainen. Jos ...

Vesa Äijälä

Olisi syytä tarkkailla rahan kulkua itseään. Meidän pitäisi keksiä rahatarpeeseen muita ratkaisuja kuin velan ottaminen ulkomailta.

Olisiko aika Suomen painaa taas omaa rahaa?

Meillä on myös työttömiä enemmän kuin työpaikkoja, joten työttömiä emme voi asiasta syyttää, vaan sitä ettei esim. yrittäjyyttä tueta.

Kimmo Leino

Tässä esimerkkejä yritäjyyden "tukemisesta" Suomessa ; paketiautojen "käyttömaksun" eli omaisuusveron nosto 2,8 keratiseksi 3,5 vuoden aikana; pienyrittäjien tapaturmavakkuutusmaksun keinotekoinen nosto VARASTAMALLA näitä varoja 1,3 - 3 MILJARDIA euroa ( laki 444/2012 PK-yrityksille olevan VELAN lakkauttamisesta vakuutusyhtiöiden taseissa ; Iltalehti huhtikuu 2012 Edukskunnassa muhii miljardikaappaus ).

EU-"vero" eli CE-merkintäoikeus-PAKKO; jonka hinnaksi tulee pienimmällekkin yritykselle 17 - 25 000 euroa ! ( Porissa menettettiin osin siitä syystä 270 työpaikkaa; koska merkintä-"oikeuden" lakimuutos olisi määrännyt korottamaan halleja 3 metrillä ). Käänteinen ALV rakennusalle ; nosti Suomen hallituksen laskelmien mukaan aliurakoitsijoiden kuluja 1,5 % ; Kiinteistöveron HALLITUSOHJELMAAN kirjattu nosto ( Aamulehti kesä 2013 ) kiintestöveron peruste eli jäleenhakinta-arvo nousee 50 %:iin 2015 mennessä eli nostaa vahojen kiinteistöjen verotusta 2,5 KERTAISESKSI Ilman jo sovittua veroprosenttien nostoaja ( eräs 5 työntekijän yritys mm. sai jo 5 000 euron "kiinteitöveron" kun päivitti vanhan hallinsa "vaatimusten" mukaiseksi ).

Muutaman hengen yrityksellä on 10 000 euron veroluonteiset kulut vuodessa; vaikka yrityksen tuotto olisi jonakin vuonna tilapäisesti pyöreä nolla ! Tavallista kansalaista ei veroteta TYÖKALUJEN OMISTAMISESTA; jollaisena pidän kulkuneuvoja; kalustoa ja halleja.

Miksihän moni yrittäjä REKISTERÖI "työkalunsa" Viroon vaikka toimiikin Suomessa ( puoli vuotta saat ajaa Virossa rekisteröidyllä autolla ILMAN OMISTUSMAKSUA ). Kiinteät kulut yrittämisessä ovat Virossa luokkaa PUOLET Suomesta ( voin siis tehdä puoli vuotta keikkaa Suomessa ja lomailla toisen puolen jossain halpamaassa TÄYSIN SAMALLA TYÖNTEON MÄÄRÄLLÄ ja mikä parasta LAKIA RIKKOMATTA ). Päivärahat ovat VEROTTOMIA !

Siinä on haastetta Helsingin herroille; miksi yrittäjyyden esteitä pitää purkaa Suomessa !

Esteitä EI pureta; koska ( Iltalehti kesä 2013 MILJOONIEN RAHAVIRRAT PUOLUEILLE) eli vakuutusyhtiöt ovat LAHJONEET puolueita Suomessa vuosikymmeniä ja saaneet vastineeksi "lakisääteisen" ja YLIHINTAISEN vakuutuspakon ( tapaturmavakuutus; eläkevakuutus; vastuuvakuutus ... jotka on käytännössä tehty pakollisiksi ).

Hannu Myllynen

Ongelmamme on helppo ratkaista mutta poliittisesti mahdotonta-

Sisäinen devalvaatio: tehdään enemmän työtä samalla palkalla tai pienennetään palkkoja ja sivukuluja.

Supistetaan maataloustukia . Niistä ei ole mitään hyötyä mutta tuhlaavat pääomiamme ja korkeatasoista työvoimaa, raaka-aineitakin.

Annetaan lupa ja suositaan talkootyötä ja osuustoimintaa. Sodan jälkeen rintamamiestalot rakennettiin talkoilla . Mikä pääomanmuodostus! Olisi yksi ratkaisu nytkin.

Julkinen hallinto ja palvelutuotanto pyrkii tekemään itsestään aina vain tarpeellisemman kustannuksista välittämättä. Yksityistäminen kääntää suunnan kustannustehokkuuteen . Tarvitaan asian- ja kaupanteontunteva ja taitava hankintaorganisaatio kehittämään toimittajia ja toimintaa.

Julkiselle sektorille on otettu hoidettavaksi tehtäviä , jotka eivät sovi virka-aikana virkatyönä tehtäviksi. Perheet, omaishoitajat, läheiset, naapurit ja yhdistykset ovat tehokkaampia ja inhimillisempiä tuottamaan lähimmäisenrakkautta ja huolenpitoa ja hoitoa.

Helppoa kuin heinänteko?

Kimmo Leino

Nimenomaan NÄIN ; eli kun HALUSIN maksaa veroaja ( noin1/3 olisin maksanut veroa vuokratulosta omakatitalon osan vuokraaamisesta) ESTI "lainsäädäntö" minulla olevan PÄÄOMAN hyötykäytön ja VAPAAEHTOISEN VERONMAKSUN !

Suomessa on siis paljon asuntopääomaa; jota lainsäädännön epäasiallisuuksien takia EI saa laittaa verolliseen hyötykäyttöön ?

Jari Vuorijoki

Aika mielenkiintoinen tuo vertailu Saksaan, jolla on velkaa prosentuaalisesti huomattavasti enemmän kuin Suomella. Jos nyt oikein ymmärsin uutisointia koskien Saksaa, niin siellä tehty nollabudjetti on historiallinen moneen vuoteen:
a) joko Saksa tietää jostain syystä kaupankäynnin kehittymisestä lähitulevaisuudessa enemmän kuin muut tai
b) se on epärealistinen eikä toteudu

Ainahan sitä sanotaan, että ensin tulee vale, sitte emävale ja lopuksi tilasto, mutta silti olisi varmaan paikallaan vertailla maita tilastollisesti

https://www.google.fi/publicdata/explore?ds=ds22a34krhq5p_&met_y=gd_pc_g...

Ennenkuin kiltteinä suomalaisina lähdetään tekemään, mitä EU toivoo. Samalla voi ihmetellä sitä, että eihän niillä huonoiksi väitetyillä talouksilla niin paljon velkaa ollut.

Jos Sakaa tosiaan peräänkuulutetaan malliksi, niin mikäs siinä velkaannutaan vielä vähän lisää, niin päästään samalle linjalle. Eivät tosin taida myöntää noin paljoa luottoa tai ainakaan samaan hintaan.

Kun Iltalehti taisi etsiä syyllisiä vuosilta 2008-, niin eikö tarvitsisi etsiä syitä muutokselle 2011

https://www.google.fi/publicdata/explore?ds=ds22a34krhq5p_&met_y=gd_pc_g...

Mitä silloin tapahtui? Matti Vanhanen jo totesikin, että lama osoittautuikin W:n malliseksi. Osa Euroopan maista ilmeisesti osasi sen ennustaa ja osa ei:

https://www.google.fi/publicdata/explore?ds=ds22a34krhq5p_&met_y=gd_pc_g...

Mutta kukas niitä talousennusteita tekee? Joku jo ehdottikin professoreiden palkkojen leikkaamista. Kohdistetaan se sitten kokonaisuudessaan poliittisia mielipiteitä esittäviin taloustieteen professoreihin.

Jari Vuorijoki

Muistaakseni Matti Vanhanen totesi myös, ettei meillä oikein ole varaa elvyttää ja se oli ennen talouspakotteita. Tämä perinteinen oikeisto-vasemmisto vääntö on ihan kiva asia, mutta enemmän toivoisi rakentavia ehdotuksia siitä, miten Suomen talous saadaan kasvuun, etenkin tässä uudessa tilanteessa, jossa EU on lähtenyt haastamaan Venäjää.

Kim Söderström

Niin siis totuushan on se, että Suomen "Hyvinvointi yhteiskuntaa" on jo 15-20 vuotta ylläpidetty ulkomailta otetuilla lainarahoilla ja samoin se julkinen sektori on ollut kuin "sisäkkö" perheessä jota on työllistetty lainarahalla, kun perheen vanhempien tulot on samaan aikaan dramaattisesti pienentyneet ( toinen jäänyt työttömäksi tai joutunut paljon pienempi palkkaiseen työhön).

Kyllä tässä perhe esimerkissä oikeasti sisäkkö irtisanottaisiin ja hänen työnsä tulisivat muiden perheen jäsenten tehtäviksi ja ns. "Eduista" (huone ja talo aina siivottuna valmiina, ruoka tehtynä kun lapset tulee koulusta, sisäkkö saattaa lapset kouluun jne.) luovuttaisiin hyvin nopeasti tulojen tiputtua. Voi olla että perheen teinitytär välillä raivoaisi kun ei saisi uutta iPhone mallia tai omaa autoa kuten olisi onnistunut vielä 5 vuotta aiemmin, muttei se raivoaminen muuttaisi faktoja - kun EI OLE RAHAA, niin ei ole rahaa. JA näin toimisi myös jokainen Suomen Kommunistisin hyvinvointi yhteiskunnan ylläpitämistä suureen ääneen vaativa työläinen omassa perheessään!

Kuinka se voi olla niin vaikeaa ymmärtää valtion osalla - KUN EI OLE RAHAA YLLÄPITÄÄ HYVINVOINTI YHTEISKUNTAA ILMAN ISOJA LEIKKAUKSIA, NIIN EI VAAN OLE RAHAA SITÄ TEHDÄ!

Ja se ulkomaisen lainan jatkuva lisäottaminen vie samaan kuin yksityishenkilöidenkin ylisuuri ja holtiton lainan otto - Maine ja luottokelpoisuus menee ja uusien lainojen korot nousee jo niin suuriksi, että sillä uudella lainalla ei saa yhtään rahaa käyttöön, vaan ne menee pelkkien korkojen maksamiseen... Ja kierre vaan pahenee vuosi vuodelta.

NYT STOP tälle hulluudelle, hyväksytään tilanne ja aletaan tiputtamaan hyvinvointi yhteiskunnan palvelujen tasoa tai osia koko palveluista ja julkisen sektorin (=se sisäkkö esimerkissä) kustannuksia alas tai joudumme kokonaan irtisanomaan sen, kun meidän yksityiseltä sektorilta palkkaa tienaavien ihmisten (=ne vanhemmat esimerkissä) tuoma verotulo ei riitä julkisen sektorin palkkaan!

Heimo Suuronen

Edustan viimeistä yltäkylläisyyden ikäluokkaa. 90-luvun laman jälkeen alkoi säästäminen ja leikkaaminen. Välillä vähemmän ja välillä enemmän. On jauhettu suurista ikäluokista, kestävyysvajeesta ja paisuneesta julkisestasektorista, eläkkeistä puhumattakaan ym. jonninjoutavaa jargonia. Samaan aikaan kun on säästetty ja leikattu, niin valtion velka on kasvanut mukavaa tahtia. Minne se kaikki säästetty raha on mennyt? Minne se kaikki velka on mennyt? Miten rahasta on kokoajan puute? Ei auta vaikka kuinka säästetään, leikataan, supistetaan, tehostetaan, järkeistetään, ulkoistetaan jne....Ongelman ydin on leivottuna vallitsevan raha- ja talousjärjestelmän sisälle. Kaikkien aikojen pyramidihuijaus ja valitettavasti suomi ei ole huipulla!!!

Heikki Martikainen

Katsokaa peiliin, sieltä löytyy ratkaisun avaimet. On ihan turhaa syytellä toisia ja kaivaa menneitä, kun kaikilla on jo housuissa. Suomi nousee vain yhteisellä lujalla tahdolla ja työnteolla. Opettajia voi olla vaikka 1/100, jos oppilaat haluavat oppia, tekevät töitä sen eteen ja vanhemmat heitä siinä tehtävässä kannustavat, tukevat ja puhaltavat opettajan kanssa samaan hiileen. Sama koskee työpaikkoja, jossa on tehtävä hieman enemmän, paremmin, autettava kaveria ja haettava yhdessä ratkaisuja pulmiin. Vuorovaikutuksessa asiat kehittyy ja menee eteenpäin. Nyt vain kaivetaan entistä syvempiä taisteluhautoja ja ammutaan sieltä kaikkea mikä liikkuu. Tehdään ensin jokainen itse päätös, että ollaan ahkerampia, positiivisempi, auttavaisempia ja muutetaan asennetta, niin sillä tämä homma hoidetaan - yhdessä koko Suomi.

Marko Martiskainen

Erittäin hieno artikkeli ja tilanteen ymmärtää ihan lainsuojatomanakin (yrittäjänä).. Eihän tälläinen suomen kaltainen sirkus enää kauaa voi pysyä pystyssä.. Suomi on jo seuraava Kreikka tai pahempikin tapaus, sillä ongelmat ovat erit.. Mutta molemmissa ollaan päättäjä tasolla sokeita asialle se on yhteistä.

Suomessa puhutaan hyvinvointi valtiosta, hyvinvointi, valtiostahyvinvointi valtiosta, hyvinvointi valtiosta,

Kyllä Saksassa hyvinvointivaltio toimii kuitenkin.,,,,,,,, ,,

Marko Martiskainen

Erittäin hieno artikkeli ja tilanteen ymmärtää ihan lainsuojatomanakin (yrittäjänä).. Eihän tälläinen suomen kaltainen sirkus enää kauaa voi pysyä pystyssä.. Suomi on jo seuraava Kreikka tai pahempikin tapaus, sillä ongelmat ovat erit.. Mutta molemmissa ollaan päättäjä tasolla sokeita asialle - se on yhteistä.

Suomessa puhutaan hyvinvointi valtiosta, hyvinvointi valtiosta, hyvinvointi valtiosta, hyvinvointi valtiosta, hyvinvointi valtiosta, ...

Syytä olisi kuitenkin puhua tällähetkellä paapomis yhteiskunnasta tai lastentarhasta.. Sitä Suomi on ja haluaa olla..

Hallitus ja sitä kautta eduskunta tekee päätöksiä, joilla kosiskellaan vain mukavimman päättäjän titteliä - hymypoika palkintoa..

Ongelmista yksi suurimpia on se että työttömäksi jääntiä halutaan suorastaan suositella, vastikkeettomilla ja ylisuurilla työttömyyskorvauksilla.. Ja samaan aikaan mietitään miten otetaan lisää heiltä, jotka vielä viitsivät kantaa vastuunsa suoraselkäisinä itsensä ja yhteiskunnan eteen tekemällä sitä kauheutta eli työtä..

Työstä puhutaan hallituksessa paljon..

Diipadaapa, mutta samaan aikaan kannustetaan työttömyyteen päätöksillä.. Uskomatonta sokeutta..

Työttömyys tuki tulee muuttaa täysin vapaaehtoiseksi ja samalla vastikkeelliseksi, sillä kyllä jokaiselle löytyy yhteiskuntaa tukevaa työtä, lumenluontia, marjojen poimintaa, vammaisten ja vanhusten seura palvelua, yms..suomi on täynnä toimia mitä tarvitaan (ilman vapaan kilpailun heikentämistä, eli kunnallis sektorin töihin. Näin saadaan samalla nyyhkyttävien kuntien taloutta kasaan.)... Eli työttömyystukea haluavien täytyy osallistua yhteiskuntapalveluun, kuten sivareidenkin..

Mutta kuten sanoin vapaaehtoisesti, jokaisella sohvan kuluttajalla täytyy olla vapaus valita tyhjäntoimittaminenkin, mutta tällöin pitää ymmärtää ettei siitä tule myöskään maksaa valtiolta "palkkaa". (ei yrityksetkään pysy pystyssä, jos työntekijät eivät tee töitään. Miten Suomen hallitus kuvittelee, että valtio pysyy pystyssä jos jengi ei halua tehdä muuta kuin mukavia töitä ja jos niitä ei löydy niin maksetaan sormien pyörittämisestä "palkkaa") Eli täysin omavalintaisesti joko ilman valtion tukea tai valtiota tukemaan ja työttömyyskorvaukselle, joka ei tietty enää olisikaan työttömyyskorvausta vaan valtion palkkaa työstä..

Uskon että näin suomalaisetkin löytäisivät jälleen takaisin myös matalapalkka aloille ja suorittavaan työhön, joiden työntekijöitä arvostan ylikaiken, sillä tekevät erittäin kovaa työtä ilman tukia ja ilman tuhansien eurojen palkkaa.. Ei kaikki vaan voi olla asiantuntijoita, konsutteja tai johtajia..

Mutta onko nämä työt suomalaisille liian huonoja, sillä päättäjätkin toimillaan ohjaavat ihmiset työttömyystuelle, eikä näihin vapaisiin töihin.. Siinä on ISO ONGELMA..

Ei pyörää tarvitse uudelleen keksiä, aletaan oikeasti vaan kaikki yhdessä polkemaan.. Kukaan ei jaksa loputtomasti kantaa toisia, jotka eivät vaan itsekkyyttään, viitsi kantaa vastuutaan.. Vaan elävät yhteiskunnan loisina.

Marko Rantaiso

Ei ole säästettykö muka. Onpa lyhyt muisti, jos ei 90-lukua muista. Silloin säästettiin ja nyt ei ole enempää "löysää" missään. Toinen vaihtoehto on terveydenhuoltosysteemin ajaminen kokonaan alas. Silloinhan se ei enää maksa. Jätetään ihmiset heitteille!
90-luvulla tyydyttiin pelastamaan vain pankit ja yrittäjät ja tavallinen kansa maksoi. Minusta ei ole mitään järkeä lähteä tätä toistamaan.