Perjantai 19.7.2019

Vanha riesa piinaa yhä suomalaisia yrittäjiä – Yhteydenottoja päivittäin

Luotu: 
14.1.2014 17:01
  • Kuva: Petteri Paalasmaa /Uusi Suomi
    Kuva
    Erilaisia yritystietopalveluja ja -rekisterejä kauppaavien yritysten harhaanjohtava mainonta on yhä suomalaisten pienyritysten riesa.

Erilaisia yritystietopalveluja ja -rekisterejä kauppaavien yritysten harhaanjohtava mainonta on yhä suomalaisten pienyritysten riesa. Yrityksiä edustavan Suomen yrittäjien lakineuvontaan aiheesta tulee yhteydenottoja päivittäin.

Suomen yrittäjien lainsäädäntöasioiden päällikön Janne Makkulan mukaan harhaanjohtava markkinointi on toiseksi yleisin yhteydenottojen aihe työelämään liittyvien kysymysten jälkeen.

– Meille tulee 55 000 juridista neuvontapuhelua vuodessa, ja työelämäkysymyksiä niistä on reilu kolmasosa. Harhaanjohtava markkinointi on heti toiseksi yleisin, eli puhutaan varmasti 10 000–20 000 yhteydenotosta vuositasolla, Makkula sanoo Uudelle Suomelle.

Makkulan mukaan ilmoituksissa vilahtelevat samat toiminimet. Toistuvasti esillä ovat Makkulan mukaan esimerkiksi Suomen 118 ja Suomen Yritysrekisteri -nimiset yritykset.

Molemmat yritykset ovat Endora-nimisen yrityksen aputoiminimiä. Yritysrekisterissä Endora Oy:llä on yhteensä yli 30 aputoiminimeä.

– Se (Endora) on tullut tutuksi vuosien varrella yrittäjien yhteydenottojen perusteella, Makkula sanoo.

Endoran johdosta ei vastattu Uuden Suomen soittopyyntöön.

Makkulan mukaan syy useisiin aputoiminimiin on se, että kun yhden nimen maine menee, käyttöön voidaan ottaa toinen.

Makkulan mukaan yritysten myymistä rekistereistä ja hakemistoista ei ole kenellekään hyötyä ”tuon taivaallista”, vaan niitä kauppaavien yritysten toiminta perustuu harhaanjohtamiseen. Usein rahastuskeinona on katteettomien laskujen lähettäminen palveluista, joita ei ole tilattu.

Aiemmin toistuvasti esillä oli yritystietopalveluita tarjonnut Directa, joka ei kuitenkaan enää ole aktiivinen. Yle kertoi viime viikolla hovioikeuden tuominneen Directan toimitusjohtajan viiden kuukauden ehdolliseen vankeuteen markkinointirikoksesta.

Kuluttaja- ja kilpailuvirastolle Suomen Yritysrekisteristä on tullut 101 ja Suomen 118:sta 80 yhteydenottoa. Yrittäjiin kohdistuva markkinointi ei kuitenkaan kuulu Kuluttajaviraston toimivaltaan.

Makkulan mukaan harhaanjohtava markkinointi suunnataankin yrittäjille juuri siksi, että kuluttajilla on suojanaan oma virasto, Makkula sanoo.

Makkulan mukaan lainsäädännössä ei ole mekanismia, jonka avulla yrittäjät voisivat samalla tavalla suojautua harhaanjohtavalta markkinoinnilta. Ongelmana on Makkulan mukaan myös se, että esimerkiksi poliisi käsittelee tapauksia yksitellen, ja kokonaisuuden laajuus jää piiloon.

– Jos yrittäjä tekee rikosilmoituksen poliisille, monesti se käsitellään sopimusoikeudellisena riitana, jossa tahoilla on eri näkemys siitä, onko sopimus syntynyt vai ei. Ei nähdä kokonaisuutta eli sitä, että kyse on järjestelmällisestä harhaanjohtamisesta, Makkula sanoo.

Jos yritykseltä saa laskun, vaikka ei ole tilannut palvelua, se pitää Makkulan mukaan reklamoida sähköpostilla ja jättää maksamatta.

Puhelimella ei kannata yrittää ottaa yhteyttä. Usein toimivaa numeroa ei löydy.

– Sellaistakin on, että puhelinnumero, joka ehkä annetaan, on maksullinen. Sitten asiaa käydään läpi puhelimessa, ja se näkyy sitten puhelinlaskussa, Makkula sanoo.

Ongelma on kuitenkin se, että yrittäjät eivät uskalla jättää laskua maksamatta, sillä he pelkäävät perintää ja luottotietojen menetystä.

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Markku Kemppainen

Eli siis ihan tiedetyt rikolliset voivat viedä tekaistuilla laskuilla rehellisen yrittäjän maineen ja taloudellisiin vaikeuksiin? Ja itse sen kun porskuttavat ja nauravat koko matkan mennessään pankkiin? Eikö tämä yhteiskunta pystykään suojelemaan kansalaisiaan ja yrittäjiä vaan rikolliset voivat rellestää ja pitää meitä ihan pilkkanaan?

Rose Living

Olen näiden huijareiden kanssa tapellut monta vuotta, ja myös auttanut lukuisia yrittäjiä heidän taisteluissaan. Oikeudellinen ongelma kumpuaa kuitenkin lopuksi siitä ettei lainsäätäjää eikä viranomaisia kiinnosta tämä asia ollenkaan koska tämän toiminnan kitkemisestä ei saa 1) rahaa valtiolle eikä 2) poliittisia pisteitä. Yrittäjät voivat toisiaan huijata aivan vapaasti kunhan pitää huolen siitä etteivät summat nouse yksittäisissä tapauksissa kovin korkeiksi. Lisäksi pitää muistaa tuottaa luvattu palvelu vaikka aivan alkeellisella tasolla.