Maanantai 10.12.2018

”Huono diili Suomelle”? – EU:ssa vireillä iso hanke

Jaa artikkeli:
Luotu: 
22.6.2014 11:46
  • Kuva: EPA / All Over Press
    Kuva
    Euromaille suunnitellaan yhteiskassaa työttömien auttamiseksi. Arkistokuva.
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva
    Heikki Patomäki ei näe moraalikatoa ongelmana.
|

EU:n komissio ajaa uudenlaista mallia euromaiden yhteiseksi työttömyysturvaksi. Komissio ja saksalainen Bertelsmann Stiftung -säätiö järjestivät perjantaina konferenssin, jossa keskusteltiin euroalueen mahdollisesta yhteisvastuukassasta. Mukana oli myös maailmanpolitiikan professori Heikki Patomäki (vas.).

Ideana on, että jokainen maa maksaisi tietyn summan yhteiseen työttömyyskassaan, josta taas jaettaisiin apua talousvaikeuksissa olevien maiden työttömille. Juhani Huopainen kritisoi Puheenvuoro-blogissaan sitä, että tulonsiirrot maiden välillä lisäisivät moraalikatoa.
 
Kaksi mallia
 
Tilaisuudessa perjantaina mukana ollut Patomäki (vas.) kertoo Uudelle Suomelle, että esillä on kaksi erilaista mallia. 
 
- Ensimmäinen malli on se, että poolataan yhteen kansallisten työttömyysvakuutusjärjestelmien ydinosat. Se tasapainottaa tilannetta unionin sisällä silloin kun suhdannetilanteet ja työttömyystilanteet eri maissa poikkeaa toisistaan. Mutta tämä on suunniteltu niin, ettei sillä ole pitkän aikavälin tulonsiirtovaikutuksia maiden välillä, Patomäki kertoo ja kuvailee mallia ”konservatiiviseksi”.
 
EU:n kansalaisille maksettaisiin kassasta tietty perusosa työttömyyskorvausta. Komissaari László Andor kuvailee, että perusosa voisi olla esimerkiksi 40 prosenttia aiemmasta vertailupalkasta ensimmäisen puolen vuoden työttömyysjakson ajan. Lisäksi kansallisesta työttömyyskassasta maksettaisiin tietty osa.
 
Patomäen mukaan esillä on myös ”kunnianhimoisempi” versio, jossa esimerkiksi järjestelmä itse voisi velkaantua. Tässä mallissa joku maa, kuten pitkään korkean työttömyyden kanssa kamppaillut Espanja, voisi olla pitkäänkin saamapuolella.
 
- Se käytännössä tarkoittaisi sitä, että uusi malli muuttaisi osaa kansallisista järjestelmistä, sillä niissähän on hirveän suuria eroja, Patomäki sanoo.
 
Patomäki itse kannattaa kunnianhimoisempaa mallia. Hänen mielestään koservatiivisemmassa mallissa ”ei ole pointtia”, sillä se ei oikeastaan muuttaisi mitään.
 
- Kunnianhimoisella mallilla olisi elvyttävä vaikutus koko EU:n tilanteeseen. Konservatiivinen malli vain tasaisi eroja eri maiden välillä. Mutta jos koko Eurooppa on taantumassa tai lamassa, niin sillä ei ole vaikutusta. Tässä tilanteessa missä Eurooppa on tällä hetkellä, kunnianhimoisempi järjestelmä edesauttaisi myös Suomen talouskehitystä, Patomäki perustelee.
 
Iskeekö moraalikato?
 
Juhani Huopaisen esiin tuoma moraalikato ei Patomäen mukaan olisi ongelma, sillä korvaukset maksettaisiin suoraan eurooppalaisille kansalaisille.
 
- Avustuksia ei jaettaisi kansallisiin budjetteihin. Se ei vaikuta valtioiden budjettitilanteisiin millään lailla, hän sanoo.
 
Patomäen mukaan esimerkiksi Saksassa ajatellaan herkästi, että Saksa on maksupuolella pitkään, eivätkä kansalaiset halua maksaa yhtään sen enempää kuin nyt maksavat kansalliseen työttömyysvakuutusjärjestelmään. 
 
- Ei meillä voi olla toimivia sisämarkkinoita, jos emme ole fiskaalisesti solidaarisia. Jos ei halua olla fiskaalisesti solidaarinen, pitää luopua koko eurosta, Patomäki vastaa tällaisille ajatuksille.
 
”Suomelle huono diili”
 
Juhani Huopainen kirjoittaa blogissaan, että yhteiskassa olisi ”Suomelle huono diili”. 
 
Patomäen mukaan konservatiivisen mallin vaikutus Suomessa olisi tällä hetkellä ”plus miinus nolla”, mutta heikon talouskehityksen jatkuessa Suomi olisi saamapuolella.
 
Kunnianhimoisemman mallin vaikutus riippuisi suoraan Suomen taloustilanteesta. 
 
Pari vuotta sitten Suomessa oltiin ylpeitä, että olemme ylijäämäpuolella, mutta nyt aidosti pelätään Espanjan kohtaloa, Patomäki huomauttaa.
 
Komissio vaihtuu
 
Yhteiskassahankkeen tulevaisuus on Euroopan komission käsissä. Komissio kuitenkin vaihtuu, eikä ole tiedossa, miten tuleva komissio ehdotuksiin suhtautuu.
 
- Komissiossakin on tunnustettu, että pelkästään se ei näytä riittävän, että on budjettikuria ja pankkiunionia. Tarvitaan enemmän. Aika suurta huolta on herättänyt kansallismielisten puolueiden nousu, ja komissio on heltynyt ajattelemaan, että tarvitaan uusia ideoita, Patomäki sanoo.
 
Esillä on ollut Patomäen mukaan myös ajatus, että budjettikuria hieman löysättäisiin siten, että investoinnit erotettaisiin normaalista budjettikurimenettelystä.
 
- Kannatan sitä ehdottomasti. Euroopassa ja Suomessa erityisesti on ollut valtava investointilama. On vaikea nähdä, miten tilanteen voi kääntää, ellei Suomessa luoda kansallista investointiohjelmaa, Patomäki sanoo.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Teppo Vanamo

Suomen päättäjille ei ole koskaan annettu mandaattia liittovaltioon liittymiselle. Nykyisellään EU kuitenkin jo on monin tavoin liittovaltio. Nyt on viimeinen tilaisuus kansan päättää haluaako se edetä lopulliseen liittovaltioon, jossa Suomi menettää itsemääräämisoikeutensa, vai irrottautua kokonaan Euroopan Unionista. Mitään keskitietä ei enää ole olemassa, se on joko tai.

Seuraavat eduskuntavaalit ovat ratkaisevassa asemassa. Jos kansa äänestää Suomen itsemääräämisoikeuden luovuttamisen puolesta, Suomi valtiona lakkaa käytännössä olemasta. Päätökset tehdään sen jälkeen Brysselissä, eikä niihin ole vastaan sanomista. Jos eduskunnalle annetaan mahdollisuus perustuslain muuttamiseen liittovaltion vaatimaan muotoon voidaan kaikki siniristiliput polttaa samantien ja ruveta suunnittelemaan osavaltiolippua, jolla liputetaan silloin kun Brysselin herroille sattuu sopimaan.

Esa Paloniemi

- "Avustuksia ei jaettaisi kansallisiin budjetteihin. Se ei vaikuta valtioiden budjettitilanteisiin millään lailla, hän sanoo."

Mutta jos avustukset annetaan suoraan Unionin kansalaisille, eikö se tarkoita että valtion budjetissä säästyy työttömille tarkoitettua rahaa? Eli valtiot tienaisivat tällä kuten Suomessa on tapana sanoa. Säästetty raha on tienattu raha jne.

Reino Jalas

“ ..moraalikato ei Patomäen mukaan olisi ongelma, sillä korvaukset
maksettaisiin suoraan eurooppalaisille kansalaisille.
- Avustuksia ei jaettaisi kansallisiin budjetteihin. Se ei vaikuta
valtioiden budjettitilanteisiin millään lailla, hän sanoo.”

Yksi uusi EU-itsepetoksen malli hölmöyksien plakkariin. Tähän mennessä meidän pitäisi uskoa että Pankkiunioni, ja pankeilta kerättävä itsepetoksellisen pieni 55 Mrd € suuruinen rahasto muka takaisi jatkossa Euroopan pankkien vakauden. Eikä kuulemma valtioiden pankkitukia sitten enää tarvita.

Näistä Eurovalheista ei oikein pääse perille. Että uskooko kulloinenkin asiantuntija *edes itse* noita suustaan ulos tulevia perusteluja.

Kaukaa Brysselin EU-kassasta tuleva ilmainen raha passivoittaa kansalaisia ihan samalla lailla kuin valtion kassastakin tuleva raha. Myös maiden hallitukset ymmärtävät vaivatta “jostakin” tulevan ilmaisen rahan merkityksen omassa budjettitaloudessaan.

Suomen hallituksella ja Ihalaisella ei olisi niin tulenpalavaa halua ja kiirettä rakentaa Nuorisotakuu-tyyppisiä aktivointijärjestelmiä. Miksi laittaa valtion tiukassa olevaa budjettiarahaa tuohon? Kun EU-ylätason työttömyysturva pitää Suomen työttömät elannossa, vuosikymmenen tai koko kansalaisen loppuelämänkin ajan.

Kuulostaa vähän kuin vaivihkaa rakenteilla olisi EU-tasoinen Kansalaispalkka –järjestelmä.

Kiina ja naapurit hykertelevät. Kankea Eurososialismi etenee. Kuihtuva maanosa luovuttaa taas uutta elintilaa ahkerille aasialaisille.

Antti Harkila

Eihän Lappi ja Uusimaa pärjäisi mitenkään samassa markkavaluutassa! Läänit takaisin ja joka läänin oma valuutta ja pakollinen rahanvaihtopiste läänien rajoille kaikkien teiden varsille. Sitten kaikki voivat vapaasti kilpailla / laiskotella jos oman läänin tuotteet ei käy kaupaksi niin helppo ratkaisu on devalvoida oman läänin valuutta. Kovan inflaation ja korkeat korot on helppo korvata massiivisilla palkankorotuksilla.
Toinen vaihtoehto on äänestää vaikka yksi puolue valtaan niin ei tarvita hallitusneuvotteluja eikä edusknnassa tarvitse koskaan äänestää. Nuijitaan vaan päätöksiä kovaan tahtiin!

Osmo Marttila

Tuhoisan huono diili Suomelle.

" Tässä tilanteessa missä Eurooppa on tällä hetkellä, kunnianhimoisempi järjestelmä edesauttaisi myös Suomen talouskehitystä, Patomäki perustelee. "
- - - Tämä on taas sitä samaa 'työntarjonnan lisäämistä', eli alimpien palkkojen laskemista niin pieniksi ettei niillä voi elää edes eteläeuroopassa - saati Suomessa. Yritysten omistajien, sijoittajien on tietenkin saatava entistäkin suuremmat tulot, muiden tekemän työn tuloksista.

" ... moraalikato ei Patomäen mukaan olisi ongelma, sillä korvaukset maksettaisiin suoraan eurooppalaisille kansalaisille. - Avustuksia ei jaettaisi kansallisiin budjetteihin. Se ei vaikuta valtioiden budjettitilanteisiin millään lailla, hän sanoo. "
- - - Täyttä roskaa. Kansallisia budjetteja tietenkin pienennettäisiin ko kulujen osalta vähintään vastaavalla summalla joka maksetaan muiden maiden budjeteista - niiden maiden työttömien kustannuksella. Vai luuleeko joku vakavissaan ettei välimeren rannoilla osata edes yhteen- ja vähennyslaskua?

" Aika suurta huolta on herättänyt kansallismielisten puolueiden nousu, ja komissio on heltynyt ajattelemaan, että tarvitaan uusia ideoita, Patomäki sanoo. "
- - - Mikä komissio luulee olevansa? Euroopan Neuvostotasavaltojen Liiton Kommunistisen Puolueen Keskuskomitea, Bolitbyroo, joka itsevaltaisesti jumalallisin oikeuksin määrää haluamaansa muottiin eurooppalaisten kansallisvaltioiden kansojen kohtaloita?
("Demokratia on liian hidas ja tehoton." - Björn Wahlroos)

____________________________________________

As former Federal Reserve Chairman Alan Greenspan quipped, “Quite frankly it does not matterwho is president as far as the Fed is concerned. There are no other agencies that can overrule theaction we take.” - ( www.globalresearch.ca/~/5387973 )
____________________________________________

Ideologia (mikä tahansa käy) on totalitaristille vain keino toteuttaa tavoite - itse itsensä nimittäneen - eliitin itsevaltaisesti johtama maailma.
Toteutuakseen tämä tietenkin edellyttää demokratian tuhoamista. Kansalaisen kannalta on aivan sama mitä reittiä, minkä ideologian viitoittamaa tietä, sinne (maanpäälliseen helvettiin) päädytään.

Valitsemme erittäin tarkoin ja huolillisesti ketä äänestämme. Päättämään lastemme ja lastemme lasten kohtaloista.
_

Juhani Huopainen

Vuorela ei tainnut edes lukea tekstiäni, tai ainakaan ei ymmärtänyt sitä. Tulonsiirrot ovat mielestäni välttämättömiä, mikäli euroalue halutaan pitää kasassa. Olen siis Patomäen kanssa samaa mieltä tuosta. Kokonaan toinen asia sitten on, olisiko tulonsiirtojärjestelmä reilu ja tehokas, ja kumpi olisi pienempi paha - euroalueen purku vai pydyvät tulonsiirrot. Patomäen kommentti, että tällä ei olisi vaikutuksia budjetteihin, on outo ja todennäköisesti toimituksen virhe. On nimittäin vaikea uskoa edes vasemmistoliittoon kuuluvan tohtoriksi koulutetun tosissaan väittävän, että muiden maiden työttömyyskorvauksien maksaminen ei olisi muiden maiden budjettien rahoittamista. Lopputuloksen kannalta on yksi ja sama, meneekö raha suoraan tuettavan jäsenmaan budjettiin vai mutkan kautta työttömyysrahaston kautta.

Juhani Huopainen

Vuorela, olet kyllä melkoisen pihalla. Ensinnäkin, en toimi markkinoilla. Toisekseen, on melkoisen outoa, että minä kannatan aitoa sijoittajavastuun käyttöönottoa ja suunnitelmataloudesta irrottautumista. Se on outoa siksi, että tämä yhteisvastuun ja riskien sosialisoimisen liitto on juuri sitä, mitä "markkinoilla toimivat" haluavat. Katso velkakirjojen hintoja - ne ovat kaikkien aikojen huipussaan euroalueella. Katso osakkeiden hintoja - sekä Saksassa että USA:ssa ne ovat kaikkien aikojen huipussaan.

Elämme jänniä aikoja, kun vasemmisto pelaa kapitalistin pussiin minkä kerkiää. Eikä edes itse tajua sitä, vaan osoittaa sormella muita omasta virheestään.

Kimmo Leino

Mitkähän olisivat tämän järjestelmän HALLINTOKULUT; eli pomojen PALKAT sivukuluineen ja eläkkeineen ?

Suomessa eläkejärjestelmän HALLINTOKULUT ovat luokkaa 700 miljoonaa euroa vuodessa.

KAIKKI tuo raha on pois MAKSAJILTA ja SAAJILTA .

Suomessa jo yrittäjien tapaturmaeläkejärjestelmästä VARASTETTIIN suoraan 1,6 - 3 MILJARDIA euroa ( laki 444/2012 ) jolla yli lain salliman perityt YLIMÄÄRÄISET maksut; joita ei tarvittu VARASTETTIIN "vakuutusyhtiöille".

Kuka antaa "Kreikka"-vakuudet sille, ettei vastaavaa voisi tapahtua hyvien aikojen jälkeen myös nyt suunnitellulle järjestelmälle ?

Suomen "perustuslakihan" on ja laitettu "KUNTOON" mahdollistamaan kansalaisten rahojen VARASTAMINEN !

Suomen perustuslaki 118 § .."Kansalaisten kokemat ihmisoikeusloukkaukset ...Syyteoikeutta ei kuitenkaan ole mikäli syyte perustuslain mukaan on käsiteltävä Valtakunnanoikeudessa".

Kuka uskoo JULKISEN lakitietokannan lukemisen jälkeen, ettei mitään käärmeitä ole tehty tai suunnitteilla !

Lehdistö LAHJOTTIIN ennen EU-vaaleja ylimääräisellä 20 miljoonan lehdistötuella; joten rahasta ei näyttäisi olevan pulaa Suomesssa ?