Tiistai 11.12.2018

Kilpailuvirasto ihmettelee: Miksi Teosto rajoittaa muusikkoa myymästä omaa musiikkiaan?

Jaa artikkeli:
Luotu: 
30.6.2014 17:42
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Kilpailuviraston mielestä tekijänoikeusjärjestöjen monopoli voi haitata uusia innovaatioita. Arkistokuvassa cd-levyjä.
|

Faktakulma

Suomessa toimii neljä tekijänoikeusjärjestöä.

Teosto ja Gramex keräävät musiikkiin liittyviä tekijänoikeuskorvauksia.

Kopioston alaa on muun muassa kirjallisuus.

Tuotos edustaa audiovisuaalisen alan tekijöitä.

Suomessa kerättiin vuonna 2012 tekijänoikeuksiin liittyviä korvauksia noin 82 miljoonaa euroa. Tästä noin 62 miljoonaa euroa välitettiin edelleen tekijöille ja tuottajille.

Suomalainen tekijänoikeusjärjestelmä on monimutkainen, epäselvä ja haittaa uusien innovaatioiden syntyä. Näin arvioi Kilpailu- ja kuluttajanvirasto tuoreessa selvityksessä.

KKV arvioi, että neljällä suomalaisella tekijänoikeusjärjestöllä on Suomessa käytännössä tekijänoikeuksien monopoli. Monopoli on syntynyt osana tekijänoikeuksien hyvin monimutkaista sopimusjärjestelmää ja sääntelyä.

Tekijänoikeus sinänsä on viraston selvityksen perusteella hyvä asia, mutta oikeuksien siirto ja oikeuksien alaisen sisällön käyttäminen on muuttunut hyvin hankalaksi.

Sisältöjen käyttäjiä ovat esimerkiksi radio- ja televisiokanavat, ravintola-ala sekä teleoperaattorit. Tekijänoikeudenalaisia sisältöjä ovat kaikki teokset, kuten musiikki, elokuvat ja valokuvat.

Suomalainen tekijänoikeuksien sääntely on lakitasolla hyvin tiukkaa, mutta periaatteiltaan yksinkertaista. Teoksen tekijänoikeudet omistaa aina tekijä. Oikeuksilla tarkoitetaan oikeutta päättää teoksen jakelusta.

Oikeudet voi kuitenkin luovuttaa jollekin toiselle taholle, esimerkiksi levy-yhtiölle tai työnantajalle.

Teoksen käyttäjä on velvoitettu korvaamaan teoksen oikeuksien omistajalle käyttö. Korvaukset kerää ja välittää useimmiten tekijänoikeusjärjestö.

KKV moittii järjestöjen nykyistä käytäntöä vaatia tekijöiltä yksinoikeus välittää oikeuksia eteenpäin. Erityishuomio kiinnitetään musiikkialan Teoston toimintaan.

Teosto on erillisellä päätöksellä sallinut artistien ja bändien myydä kappaleitaan esimerkiksi verkkosivuillaan. Myynnissä saa kuitenkin olla vain 20 kappaletta, eikä yhtä kappaletta saa myydä enempää kuin tuhannen latauksen verran.

Teosto siis rajoittaa suoraan artistin mahdollisuuksia myydä omaa musiikkiaan suoraan kuluttajille. Kilpailuviraston mukaan tällaiset säännöt sopimuksissa voivat rikkoa kilpailulakia.

Toinen kilpailuviraston päähuomio sisältöteollisuuteen koskee itse sisältöä. Virasto painottaa, että nykypäivä tekijänoikeudet tulisi nähdä nimenomaan sisältötuotteina. Järjestöt puolestaan keskittyvät jakelukanaviin, joissa sisältöjä jaetaan.

Musiikkikappaleen soittaminen radiokanavan fm-taajuuksilla on tekijänoikeusjärjestöjen laskutuksen perusteella eri asia kuin saman kappaleen soittaminen kanavan verkkosivuilla. Siitä huolimatta, että lähetysvirta vain monistetaan.

Kilpailuviraston näkemys onkin periaatteellisesti lähes vastakohta tekijänoikeusjärjestöjen näkemykselle.

Tässä KKV näkeekin suomalaisen sisältöbisneksen suurimman ongelman: sama sisältö hinnoitellaan eri tavalla eri välityskanaville.

Faktakulma

Suomessa toimii neljä tekijänoikeusjärjestöä.

Teosto ja Gramex keräävät musiikkiin liittyviä tekijänoikeuskorvauksia.

Kopioston alaa on muun muassa kirjallisuus.

Tuotos edustaa audiovisuaalisen alan tekijöitä.

Suomessa kerättiin vuonna 2012 tekijänoikeuksiin liittyviä korvauksia noin 82 miljoonaa euroa. Tästä noin 62 miljoonaa euroa välitettiin edelleen tekijöille ja tuottajille.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Antti Kettunen

Tavallaan surkuhupaisaa että tarvitaan teosto osoittamaan etteivät kaikki virkamiesten pyörittämät lafkat ole täysin pihalla maailman menosta.

Täysin eri asia on se että miten vaikka joku chisu pystyy mitenkään puolustelemaan tuota TO-mafian toimintaa. Eivätkö ne artistit yhtään välitä kuka niiden "etuja" ajaa ja miten? Teosto/gramex/ttvk on ainakin sellainen roistojoukko josta ei ole mitään hyvää sanottavaa.

Aki Laukkanen

Ehkä kaikkein perversseintä on, että Teoston jäsen joutuu maksamaan oman musiikkinsa esittämisestä(!) tekijänoikeuskorvauksia.
No, onneksi summasta saa osan takaisin, jos oma ykkösbiisi sattuu juuri silloin olemaan formaattiradioiden soittolistoilla...

Ari Tamminen

Siinähän se ero onkin, kun Suomessa puhutaan tekijänoikeuksista joka on sinänsä hyvä ja tärkeä asia, mutta englanniksi puhutaan copyrightistä, eli kopion tekemisen oikeudesta. Tämä oikeus on Suomessa usein sopimuksilla riistetty tekijältä. Eli tekijällä on kyllä sinänsä tekijänoikeus omiin teoksiinsa, mutta ei copyrightiä, jota hallitsee copyright-järjestöt tai julkaisuyhtiöt.