Keskiviikko 16.1.2019

Venäjä pelastaa Ladan

Jaa artikkeli:
Luotu: 
5.11.2009 17:43
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva

Venäjän valtio maksaa Lada-merkkisiä autoja valmistavan Avtovazin velat ja myöntää rahaa uuden tuotantolinjan rakentamiseen. Tuet nousevat yhteensä noin 1,2 miljardiin euroon. Asiasta kertoi pääministeri Vladimir Putin.

Avtovaz on romahtanut konkurssin partaalle velkataakkansa ja vähentyneen myynnin vuoksi. Vanhentuneet Ladat eivät enää ole kilpailukykyisiä länsiautoihin verrattuna.

Välitön syy tukeen on se, että Avtovazin kaatuminen aiheuttaisi todennäköisesti vakavia levottomuuksia Toljatissa, jossa yhtiön tehdas sijaitsee. Levottomuudet saattaisivat levitä muihin teollisuuskaupunkeihin, ja ne olisivat omiaan viemään kansansuosiota Putinilta.

Uuden tuotantolinjan toivotaan palauttavan tehtaan kilpailukyvyn. Ranskalainen Renault, joka omistaa neljänneksen Avtovazista, on kieltäytynyt kaatamasta lisää rahaa yhtiöön, mutta on luvannut teknologiaansa yhtiön käyttöön.

Henkilöt: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Anonyymi

Koska Putin ei voi myöntää, että hänen kahdeksan vuoden aikana laatimansa talouden toimintasuunnitelma laajoine valtionyrityksineen oli jo lähtökohtaisesti maho. Tämän "valtiollisen suunnittelunhan" me tunnemme puukaupasta. Myös siellä on tuhottu kaikki mihin älylliset voimavarat ovat vain yltäneet. Autoteollisuudessa uudistuminen, joka olisi pitänyt aloittaa jo 20 vuotta sitten (viimeistään), tuhottiin byrokratiaan, ammattitaidottomuuteen, tyhmyyteen ja silkkaan välinpitämättömyyteen. Opelin tulo olisi saattanut pelastaa jotain. Nyt ei jää muuta kuin pitää silmät edelleen kiinni ja rahoittaa velan kasvua, kunnes rahaa ei ole enää jäljellä. Sitten alkavatkin mielenosoitukset. Sitä odotellessa.

Tynkä-Karjalan Antti

Venäjän hieman yli 1000 kaupungista lähes 400 on ns. yhden tehtaan varassa olevia eli yli 25% työikäisistä on saman yhtiön palveluksessa ja heidän tulonsa on yli 50% asukkaiden toimeentulosta.

Kun tälläinen tehdas, nyt Toljatin autotehdas, päätyisi konkurssiin, aiheuttaisi se siellä vakavia sosiaalisia ongelmia. - Venäjän sisäministeriö on laatinutkin 20 räjähdysherkimmän kaupungin listan, joissa rauhattomuudet voisivat eskaloitua.

LADA-tehdasta nimitetetään Venäjällä "finanssimaailman mustaksi aukoksi", koska sinne on jo kaadettu öljyruplia vuoden sisällä ainakin 25 mrd ja nyt sitten vielä tämä yli 50 mrd lamaruplaa.

Ranskan valtion omistamalla Renaultilla ei ole rahaa sijoittaa Toljatiin. Vielä vähemmän, kun lopputuloksesta ei ole kenelläkään varmaa tietoa.

manni

Lada on merkittävä osa Neuvostoliiton (myöhemmin Venäjän) historiaa. Avtozaz pystyy mihin vaan, jos haluaa. Esim. 80-luvulla Samara oli pikkuautoluokassa erittäin kilpailukykyinen auto. Sääli, jos näin merkittävä automerkki lopetettaisiin. Ladalla on Suomessakin ollut valtava rooli kansan autoistumisessa.

simo L

"Lada on merkittävä osa Neuvostoliiton (myöhemmin Venäjän) historiaa."
Lada oli alunperin Fiatin malli 124, jonka tehdas ja malli ostettiin sellaisenaan Italiasta Fiatilta. Ostettiin, koska neukut ei pystyneet uudenaikaista autoa kehittämään, vaikka avaruudessakin liikuivat. Siis sellaista historiaa.

lmarkku

Ei ihan 100%:sti Fiat 124, vuoden auto jotain -64, vaan hiukan modifioituna paikallsiin oloihin, Samaran konstruktio moottori y. muuta on Porschen suunnittelua.
Koko Avtovazin mallisto on ulkolaisperäistä.

On selvää ettei Ranault halua investoida vanhentuneseen tuotantoon, teknologiaan, mallistoon, se on pohjaton kaivo ilman investointisuojaa.

Valtion 1 mrd €:n panostus tuskin kykenee nostamaan Avtovaz'ia nykyaikaan, tuottavaksi, vaan jää puhtaaksi tekohengitykseksi.
Tuotteet ynnä markkinointiosaaminen puuttuvat. Sama tilanne on hyötyajoneuvopuolella, Kamaz on vanhentunut, Valko-Venäjän Maz henkitoreissaan.

Venäjä on yhä pelkkä raaka-ainetuottaja, Putinin politiikka ei ole tuonut tarvittavia rakenneuudistuksia talouteen, vaan pitäytynyt neuvostotyylisissä rakenteissa. Vaikka propaganda muuta väittääkin.

manni

Äläpä yleistä. Olen alle kolmekymppinen IT-duunari ja allani on hyvin vaalittu uusikaupunkilainen Eurosamara. Osoittaa käyttäjältä positiivista asennetta elämään. Ei tarvitse olla suurta ja kallista autoa pisteestä a pisteeseen b liikkumiseen, vaan pärjää vähemmälläkin.

Suomestakin löytyy aktiivista Lada-toimintaa, esim. Ladakerho yhdistää harrastajia läpi maan. Mukana on hyvin paljon työikäistä "normaalia" väestöä.

KJM

1,2 miljardia LADA :n pelastamiseen ei tunnu missään. FORTUM sentään "investoi" 13,7 miljardia euroa Suomalaisten veronmaksajien rahaa tuottamattomiin ruostuneisiin voimaloihin, huh, huh... Milloinkaan ei saada ruplaakaan takaisin! Terv. "Kaikenlaista vastuuttomuutta sitä esiintyy!"