Keskiviikko 16.1.2019

Saab Spyker Automobiles syntyy

Jaa artikkeli:
Luotu: 
26.1.2010 21:13
  • Kuva: EPA / All Over Press
    Kuva

Yhdysvaltalainen autojätti General Motors ja hollantilainen Spyker pääsivät vihdoin tiistaina sopuun ruotsalaisen autonvalmistajan Saabin myynnistä. GM vahvisti illansuussa antamassaan tiedotteessa, että yhtiöt ovat tehneet sitovan sopimuksen Saabin siirtymisestä urheiluautoistaan tunnetun Spykerin omistukseen.

Sopimuksen mukaan Spyker perustaa Saabia varten uuden yhtiön, jonka nimeksi tulee Saab Spyker Automobiles.

Tarkempia yksityiskohtia ei vielä paljastettu, mutta hollantilainen De Telegraaf -lehti kertoi, että kauppahinta on 350 miljoonaa euroa, josta suurin osa maksetaan uuden konsernin osakkeina. Uutistoimisto Reutersin lähteet taas arvioivat hinnaksi noin 285 miljoonaa, josta runsas viidesosa maksettaisiin käteisellä.

Ruotsin hallitus käy seuraavaksi läpi kaupan yksityiskohdat ja päättää, takaako se yritysjärjestelyn vaatiman lainan Euroopan investointipankilta. GM:n mukaan kauppa on selvä helmikuun puoliväliin mennessä, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan.

–GM, Spyker ja Ruotsin hallitus paiskivat töitä kovasti ja luovalla tavalla saadakseen aikaan sopimuksen, joka turvaa tunnetun ja ainutlaatuisen brändin tulevaisuuden. Olemme kaikki tyytyväisiä myönteiseen lopputulokseen, hehkutti GM-johtaja John Smith tiedotteessa.

Yritykset: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

VarattuNimi

Hyvältä tuntuu. Olen seurannut tiiviisti ruotsalaismediasta tilanteen kehittymistä ja uskonut vakaasti nyt toteutuneeseen lopputulemaan. Samalla olen pitkin matkaa oudoksunut suomalaisten tiedotusvälineiden ilkkuvaa asennetta ja ilmeistä toivetta SAABin alasajosta. Miksi näin on suhtauduttu, onhan SAAB vuosien saatossa työllistänyt ja tuonut kosolti hyvinvointia Suomeenkin. Joka tapauksessa nyt saadaan markkinoille kautta aikain laadukkain premium-auto, uusi SAAB 9-5. Ja sen jälkeen jatkoa seuraa. Loistava juttu.

Seppo jo syntymästään

että totuus on taas tutunlainen...Saabin haaskalle tuli heti pieniä tuntemattomia pelureita, jotka haistoivat rahaa. Jos Saab olisi hyvä ja kannattava sijoitus, joku suurista alan autojäteistä olisi ostanut sen itselleen.

Eiköhän tässä käy taas se tavallinen tarina, uudet omistajat ottavat Ruotsin valtion takaamat lainarahat ja myyvät parissa vuodessa kaiken mahdollisen, minkä rahaksi voi Saabista muuttaa ja jättävät sitten ruotsalaiset nuolemaan näppejään.

Sen verran pieni tekijä Spyker on että ei sen taidoilla pidetä mitään Saabia voitollisena, heh. Eihän ne saa omiakaan autoja myytyä muutamaa kymmentä vuodessa.

Toivottavasti ruotsalaisten takia olen väärässä, mutta tällaista kuvioita eppäilen...

pakista

Pieni, tappiota tekevä yritys ostaa suuremman, tappiota tekevän yrityksen, uskoen kahden köyhän tukevan toisiaan
matkalla automaailman kuoppaisella tiellä.

Näköalat eivät ole ruusuiset, mutta viittaavat tiettävästi
itämaan oligarkien vaihtoon muiksi rahoittajiksi kaupan varmistamiseksi.

Vuosikymmenien tappiollisen autovalmistajan vaihtamiseksi voitolliseksi yritykseksi tarvitaan varmasti muutakin kuin salaperäisiä rahoittajia.

gibbo

Spykerin rahoitus on parhaimmillaankin hataralla pohjalla. Pelkästään Saabin tappioiden paikkaamiseen menee miljardi euroa vuodessa, plus mahdollinen kauppahinta (puoli miljardia?). Taitaa Saabin tekniikka löytää nopeasti uuden kodin Kiinasta tai Venäjältä.