Maanantai 17.6.2019

Herätys Suomi – Googlelta havahduttava luku nettikaupasta

Luotu: 
23.6.2015 16:59
  • Kuva: AfterDawn
    Kuva
    Googlen tuoreen tutkimuksen mukaan 68 prosenttia suomalaisista on tehnyt ostoksen ulkomaisesta verkkokaupasta.
|

Yli kaksi kolmesta suomalaisesta, 68 prosenttia, on tehnyt ostoksen ulkomaisesta verkkokaupasta. Tieto selviää Googlen Consumer Barometer -tutkimuksesta.

Hakukonejätin Suomen toiminnoista tällä hetkellä vastaava Hanna Kivelä arvioi, että suomalaisilla yrityksillä on petrattavaa oman kotimarkkinansa tuntemisessa. Kilpaillakseen ulkomaisten verkkokauppojen kanssa suomalaistenkin on uskallettava satsata markkinointiin.

– Se on ehkä sitä, että se markkinoinnin roolin ymmärtämisessä on suomalaisilla. Ei riitä, että avataan kauppa tai perustetaan yritys ja valmistetaan maailman parhaita tuotteita. Pitää ymmärtää, että tuote itsessään ei myy, vaan sitä pitää markkinoida. Markkinointiin pitää investoida, jotta potentiaaliset ostajat löytävät sen, Kivelä toteaa.

Suomessa tapahtuva digitaalinen murros ja muutos tapahtuvat nyt nopeasti. Vuonna 2012 suomalaiset käyttivät keskimäärin 1,9 internetiin kytkettyä laitetta. Luku on noussut kolmessa vuodessa huimasti ja nyt suomalaiset käyttävät keskimäärin kolmea laitetta.

Älypuhelimet ovat yleistyneet ja kaksi kolmesta suomalaisesta käyttää sellaista. Myös tablettitietokoneiden käyttö on kasvanut huimasti vuoden aikana. Vielä viime vuonna alle kolmannes (29 prosenttia) käytti tablettia ja nyt vastaava osuus on jo 40 prosenttia.

– Kun katsoo esimerkiksi älypuhelinlaitteiden käyttöä ja ylipäänsä digipalveluiden käyttöä, niin nyt mennään aika nopealla askeleella eteenpäin. Tyypillisesti kuluttajakäyttäytyminen muuttuu nopeammin kuin yritykset sopeutuvat muutokseen. Mutta kyllä Suomessa täytyy olla hereillä sen muutoksen kanssa. Kilpailu on globaalia. Kansainväliset toimijat haluavat suomalaisten kuluttajien rahat itsellensä, Kivelä huomauttaa.

Kivelän mukaan suomalaiset yritykset tarvitsevat nyt kahta asiaa: analytiikkaosaamista ja rohkeutta.

– Yksi osaaminen, mitä suomalaisilla yrityksillä pitäisi entistä enemmän olla, on analytiikkaosaaminen, verkon analytiikkaosaaminen ja verkon kuluttajaymmärrysosaaminen. Kaupasta on tullut teknologiabisnestä, eli parhaissa menestystarinoissa on analytiikka taustalla: ymmärrys, miten kuluttajien ostopolut muuttuvat ja toimivat verkossa sekä kivijalkakaupoissa, Kivelä toteaa.

Hän kertoo, että etenkin pelialalla on onnistuttu pelaajien toimien analysoinnissa. Peleistä kerätään tietoa, joita käytetään hyödyksi uusia pelejä kehitettäessä.

– Toiseksi pitää olla rohkeutta. Ei voi enää ajatella, että mennään vähän tuohon lahden yli myymään, vaan verkossa koko maapallo on markkina. Siitä voi sitten ruksia jotain erityisiä maita pois, joissa ei haluta toimia. Lähtökohtana pitää olla, että tehdään isosti. Totta kai realismin nimissä eri toimialoilla on erilaisia rajoitteita, mutta ajatusmallin täytyy olla se, että tehdään globaalisti parasta, Kivelä sanoo.

– Verkon skaalautumisen nopeus ja kuinka yhdestä markkinasta voidaan siirtyä toiseen, niin se on huikeaa. Tietyllä tavalla verkko tarjoaa sen mahdollisuuden, että jos ymmärtää ja osaa hyödyntää tietoa Saksan tai Italian markkinasta, voi avata myyntikanavan hyvin nopeasti.

Googlen Consumer Barometer -tutkimusta varten tehtyyn kyselyyn vastasi 3 000 yli 16-vuotiasta suomalaista. Lisäksi tutkimusta varten haastateltiin puhelimitse noin tuhat suomalaista. Suomen lisäksi vastaavanlainen tutkimus toteutettiin noin 60 maassa. Kaikki tulokset löytyvät täältä.

Henkilöt: 
Yritykset: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Sami Panula

Eipä taida olla jakoa näillä markkinoilla kotimaisille firmoille, tai edes kansainvälisten firmojen suomen liikkeille. Jos tilausta on varaa vetkuttaa viikko ennen toimitusta ja sekin tapahtuu johonkin siwaan viikon viiveellä, niin en minä ainakaan ala tätä kahta viikkoa odottelemaan. Kamat saa nopeammin vaikka Yhdysvalloista tai jopa Kiinasta ja usein vieläpä tullit, verott ja toimituskulutkin huomioiden edullisemmin. Jos ei palvelu kiinnosta, niin turha ihmetellä ettei kauppa käy.

Hannu Korpilampi

Postikulut ovat kalliit ja toiminta usein hidasta sekä amatöörimäistä. Miksi tilaisin Suomesta, kun toimitusajoista päätellen tilauksen asettamisen jälkeen kauppa tilaa tuotteen itse ensin ulkomailta ja lähettää sen sitten minulle? Joudun paitsi odottamaan ikuisuuden, myös maksamaan kaksinkertaiset postikulut.

Ongelmat ovat niin pahoja etten ole vuosiin edes ajatellut tilaavani suomalaisesta nettikaupasta.