Sunnuntai 20.1.2019

Google: Suomessa kumma ilmiö

Jaa artikkeli:
Luotu: 
17.2.2010 16:04
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    - Tarvitaan läsnäoloa netissä, siellä, missä kuluttajatkin ovat, Anni Ronkainen sanoo.

Faktakulma

Suomi-Ruotsi-vertailu

Vuosi 2009

Online-mainonnan osuus kaikesta mainonnasta:

Ruotsi: 26,2 prosenttia - Suomi: 13,9 prosenttia

Tv-mainonnan osuus kaikesta mainonnasta:

Ruotsi: 23,2 prosenttia - Suomi: 19,5 prosenttia

Hakumainonnan osuus kaikesta mainonnasta:

Ruotsi: 8,0 prosenttia - Suomi: 7,5 prosenttia

Vuosi 2015

Online-mainonnan osuus kaikesta mainonnasta:

Ruotsi: 34 prosenttia - Suomi: 24,1 prosenttia

Hakumainonnan osuus kaikesta mainonnasta:

Ruotsi: 12,5 prosenttia - Suomi: 14,6 prosenttia

Luvut ovat ennusteita. Lähde: Analyyseja ja ennusteita tekevä Magna

Anni Ronkainen

- Googlen Suomen maajohtaja 1.12.2009 alkaen. Työskennellyt Googlella kohta pari vuotta. Edellinen maajohtaja Petri Kokko siirtyi Googlen kansainvälisiin tehtäviin.
- Aiemmin mainostoimisto McCannin Helsingin toimiston toimitusjohtaja.
- Sataman palveluksessa 1999-2006. Vastasi sähköisistä palveluista.
- Kuvailee itseään tiedonjanoiseksi ja systemaattiseksi ihmiseksi, jolle sopii nopea muutostahti.
- Tunnustaa olevansa "vempainhullu", esimerkiksi puhelinten suhteen. Nykyään käyttää Googlen Nexus One -kännykkää, joka ei ole myynnissä Suomessa

Nettijätti Google on törmännyt Suomessa kummalliseen ilmiöön. Koko kansa käyttää Googlen hakukonetta poikkeuksellisen ahkerasti ja kaikki, mitä yhtiö tekee, kiinnostaa suomalaisia. Tästä huolimatta yritykset eivät ole löytäneet hakukoneita kuluttajien lailla.

Googlen tuore Suomen-johtaja Anni Ronkainen kertoo Uudelle Suomelle ensimmäisessä laajassa haastattelussaan näkevänsä hyvää kasvupotentiaalia Suomen nettihaku- ja online-mainonnan markkinoilla. Ronkainen myös kertoo kolme syytä sille, miksi Suomessa nettimainonta laahaa muiden maiden perässä.

- Suomi ja Norja ovat jäljessä Ruotsista ja Tanskasta. Kasvukäyrät ovat meillä ja Ruotsissa samanmuotoiset, mutta meillä on vielä paljon kasvupotentiaalia, Googlen maajohtajana joulukuun alussa aloittanut Ronkainen sanoo Uudelle Suomelle.

Suomalaiset ovat Euroopan ahkerimpia googlettajia. Mobiili- ja nettihullut suomalaiset ovat siis verkossa, mutta yritykset eivät Ronkaisen mukaan vielä ole ehtineet perässä.

- Kuulin, että joka kolmas euro Suomen verkkokaupasta ohjautuu ulkomaille. Tarvitaan läsnäoloa netissä, siellä, missä kuluttajatkin ovat, Ronkainen sanoo.

Erityisesti Ronkainen näkee kasvupotentiaalia sähköisessä kaupassa ja matkailupalveluissa.

- Suomalaiset ostavat paljon matkoja verkosta, myös pakettimatkoja. Jopa puolet matkoista myydään verkossa. Esimerkiksi Saksassa vastaava osuus on viisi prosenttia, Ronkainen vertaa.

Ronkainen huomauttaa, että yhdeksän kymmenestä suomalaisesta kuluttajasta esimerkiksi vertailee hintoja tai etsii referenssejä internetistä osana ostoprosessiaan.

Kolme Suomen erityispiirrettä

Miksi Suomen hakumarkkina sitten laahaa muiden perässä? Anni Ronkaisella on kolme selitystä. Ensinnäkin Googlella on ollut oma toimisto Suomessa vasta kolmisen vuotta, mikä on vähemmän kuin muissa Pohjoismaissa.

Ronkaisen mukaan Google Suomessa ollaan vielä "koulutusvaiheessa". Samalla noin kymmenhenkinen Google Suomi laajentuu. Useampi uusi työntekijä on parhaillaan hakusessa.

Toinen selitys on Suomen liiketoimintarakenne.

- Meillä on paljon konepajateollisuutta ja raskasta teollisuutta ja vähemmän palveluliiketoimintaa. Ei paperikoneita osteta yhdellä klikkauksella, Ronkainen sanoo.

Kolmas selitys on Suomelle ominainen mediamarkkina: kotiin tilataan edelleen runsaasti aikakaus- ja sanomalehtiä.

Google News Suomeen?

Google lanseerasi hiljattain Street View -katukuvansa Suomessa. Toinen suosittu Google-palvelu, uutiskeräin Google News, meiltä kuitenkin vielä puuttuu. Miksi?

- Suomi ei yleensäkään ole uusissa palveluissa ensimmäisten joukossa. Meillä on pieni markkina, ja Pohjoismaat usein ajatellaan yhtenä nippuna. Kysymys on myös siitä, miten mediatalot suhtautuvat, Ronkainen sanoo.

Yhdysvalloissa mediajätit ovat ryhtyneet vastustamaan Googlea. Mediamoguli Rupert Murdoch haukkuu yhtiötä parasiitiksi ja kleptomaaniksi ja sanoo Googlen varastavan mediatalojen mainostulot. Murdoch on uhannut blokata uutisensa Google Newsista.

- Samaa olisi joku voinut muutama vuosi sitten sanoa Murdochista, Anni Ronkainen naurahtaa.

- Mainostaja laittaa rahansa sinne, mistä saa parhaan hyödyn.

Ronkainen huomauttaa, että Google News kuitenkin ohjaa nettiliikennettä verkkolehtien sivuille. Sitä Ronkainen ei suostu kommentoimaan, onko Google News tulossa Suomeen.

Street View on puolestaan jo joutunut poliisitutkinnan kynsiin. Ronkainen uskoo, että siihen oli Googlessa varauduttu. Palvelu on käytössä jo niin monessa maassa, että tutkimustyö on tehty tarkkaan.

 

Faktakulma

Suomi-Ruotsi-vertailu

Vuosi 2009

Online-mainonnan osuus kaikesta mainonnasta:

Ruotsi: 26,2 prosenttia - Suomi: 13,9 prosenttia

Tv-mainonnan osuus kaikesta mainonnasta:

Ruotsi: 23,2 prosenttia - Suomi: 19,5 prosenttia

Hakumainonnan osuus kaikesta mainonnasta:

Ruotsi: 8,0 prosenttia - Suomi: 7,5 prosenttia

Vuosi 2015

Online-mainonnan osuus kaikesta mainonnasta:

Ruotsi: 34 prosenttia - Suomi: 24,1 prosenttia

Hakumainonnan osuus kaikesta mainonnasta:

Ruotsi: 12,5 prosenttia - Suomi: 14,6 prosenttia

Luvut ovat ennusteita. Lähde: Analyyseja ja ennusteita tekevä Magna

Anni Ronkainen

- Googlen Suomen maajohtaja 1.12.2009 alkaen. Työskennellyt Googlella kohta pari vuotta. Edellinen maajohtaja Petri Kokko siirtyi Googlen kansainvälisiin tehtäviin.
- Aiemmin mainostoimisto McCannin Helsingin toimiston toimitusjohtaja.
- Sataman palveluksessa 1999-2006. Vastasi sähköisistä palveluista.
- Kuvailee itseään tiedonjanoiseksi ja systemaattiseksi ihmiseksi, jolle sopii nopea muutostahti.
- Tunnustaa olevansa "vempainhullu", esimerkiksi puhelinten suhteen. Nykyään käyttää Googlen Nexus One -kännykkää, joka ei ole myynnissä Suomessa

Henkilöt: 
Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Vieras

En halua nyt mollata ketään googlessa, mutta itselleni on lähetetty monta kertaa postia niin goolelta kuin muilta alan firmoilta parantaa yritystemme ja yhteistyökumppaneidemme näkyvyyttä hakupalvelussa.

En vain ymmärrä miksi.

Teimme koehakuja erään palvelun myyjän kanssa miten "näymme". Aina ensimmäisenä listalla tuotemerkkiemme osalta.

Itse pidän itseäni googlen monikäyttäjänä alusta lähtien ja olen ollut rakentamassa googlen suosiota ennen kuin siitä juuri kukaan on tiennyt mitään. Katson, ettei tarvitse senkään vuoksi ostaa lisäpalveluja.

Joillekin se voi tietenkin sopia hyvin, esim. tuotelanseerauksen yhteydessä.

tapio_o_neva

Miksi maksaa Googlelle pienen kielialueen näkyvydestä? On paljon helpompi saada yrityksensä nimi kymmenen ensimmäisen Googlen hakeman piiriin suomen kielellä kuin englannin kielellä.

Pieni kielialue, jossa on maailman mitassa paljon englanninkielisiä sanoja harvemmin käytettyjä sanoja, saa asiansa paremmin omalla kielellään esille kuin jokin suurkielialue.

Se on nyt vain tyhmää maksaa liikaa turhasta!

Väärä kieli esim. street viewssa

Tästä huolimatta yritykset eivät ole löytäneet hakukoneita kuluttajien lailla.>>
Itse pienyrittäjänä en oikein koe Googlen palvelevan suomenkielistä mainostaja-asiakasta, koska esim. Street viewn kadunnimet on ruotsiksi, ei suomeksi. Miten potentiaalinen asiakas oikein löytää mapsien tai viewn kautta liikkeeseeni, jos maan valtakieli ei näy liikkeeni osoitteessa.
Googlen pitäisi päivittää tietonsa maamme kielioloista: 99 % ymmärtää täällä suomea, joten osoitteetkin olisi parasta olla suomeksi, ei ruotsiksi.Nyt google kuvittelee Suomen olevan ruotsinkielinen maa.

somppa

Googlen pitäisi päivittää tietonsa maamme kielioloista: 99 % ymmärtää täällä suomea, joten osoitteetkin olisi parasta olla suomeksi, ei ruotsiksi.

Mainostoimistojen luovat valopäät ovat enemmänkin luuvaloja, jotka elävät ikäänkuin Suomi Nokian valossa olisi muka markkinoinnin edistyksellinen ihmemaa.

Trent

Googlella on itsellään hukassa katutietojen suomentaminen. Katunimistö on järjestään ruotsinkielistä. Poikkeuksena sellaiset kadunnimet, joita ei voi ruotsintaa. Minkä kielistä tietokantaa on käytetty kodonnetuissa palvelussa?

Yrityshausta löytyy jopa 11 vuotta sitten kadonneita yrityksiä olemattomine numeroineen. Mistä nämä kannat on ostettu?

Lokalisointi ei näin ollen ole ihan sitä mitä olisi olettanut.

Lumi

Olen monet kerrat ihmetellyt, miksei sivun laidassa ole kirjakaupan mainosta - siis toisin sanoen linkkiä kirjakaupan sivulle - jos artikkeli on vaikka kirja-arvostelu, miksei teatterijutun laidalla näy teatterien mainoksia jne. Matkajutuissa saattaa sentään näkyä matkatarjouksia, mutta aika kehittymättömältä verkkomainonta vielä vaikuttaa.

usjussi

Sen näkee siitä, että samanlaiset suoramarkkinointikirjeet, joita on tullut viimeiset 30 vuotta jatkavat samalaisina tuloaan luukun täydeltä. Markkinoinnin päättäjät ovat Suomessa niin luutuneita vanhoihin menetelmiin, että ne eivät edes uskalla testata uutta - etenkin lehdistö. Balttiakin on vuosikymmenen Suomea edellä sähköisessä markkinoinnissa. Mainostoimistojen luovat valopäät ovat enemmänkin luuvaloja, jotka elävät ikäänkuin Suomi Nokian valossa olisi muka markkinoinnin edistyksellinen ihmemaa. Nyt, kun vielä 97 % suoramarkkinoinnin kirjeistä menee heti roskiin ja tietoisuus siitä kasvaa niin loputkin paperitehtaat saavat panna lappunsa luukulle. Viva, markkinoinnin uudet tuulet!

Juusozzzzzz

Ilmainen mainos Googlelle? Hankala keksiä muuta suurempaa syytä "uutiselle". Olisin erittäin innoissani, jos olisin Googlen markkinointipuolella ja saisin huijattua jonkun tiedotusvälineen tekemään jutun, jossa ihmetellään, miksi kukaan ei maksa firmalleni mainoksista.

TSV

Pohjolan juntit ei osaa mainostaa ja myydä? Älä helvetti, senkö takia tässä ollaan laahattu Ruotsalaisten perässä joiden tuotteet ovat suurelta osin olleet roskaa verrattu kotimaisiin?

Pitäisiköhän perustaa joku komitea miettimään miten voitaisiin toimia?

tapio_o_neva

Ainoa kieli, jossa olen käyttänyt käännöskonetta on arabia: Al-Jazeeran uutiset kauan sitten. Luen suoraan suomea, ruotsia, englantia ja venäjää, silmäilen saksaa.

Ne, mitä suosittelen ovat:

http://lite.ampparit.com
http://www.topix.net
http://www.gazeta.ru

Topixiin pitää laittaa joku hakusana, missä käsitellään STT:n uutista. Muutoin perspektiivi vääristyy ja uskotaan suoraan, se, minkä Alma Media, Sanoma tai Yleisradio tarjoavat.

Yleisradion eroaminen STT:stä on parasta, mitä Suomen tiedonvälitykselle on sattunut.

LISÄKSI suosittelen eri kiinnostusaiheista Moreoveria
http://w.moreover.com/public/free-rss/rss-feeds.html

PARASTA Kokoomuksessa ovat Verkkouutiset
http://www.verkkouutiset.fi/

tapio_o_neva

Harjoitin mediakritiikkiä. Pakkoruotsia nimittäin on perusteltu sillä, että se auttaa ymmärtämään englantia, saksaa ja muita germaanisia kieliä.

Sen sijaan latinan ymmärtäminen auttaisi englannin ja ranskan opetuksessa.

Klassinen sivistys, siis ihmiskunnan ja Euroopan oikea sivistys, perustuvat kreikkaan ja latinaan. Näitä eivät oikein opiskele enää muut kuin papit raamatun ymmärtämisen vuoksi.

M1K4

Eihän kaikken tarvitse tulla googlen kautta. Kilpailu pitää virkeänä, niin kuin joku aikaisemmin totesi.

Jos mainos ostetaan netistä, täytyy asiakkaan käyttää nettiä ja mainostilan myyjän palveluja. Kuten googlea ja vastaavia sekä ainakin puoliaktiivisesti hakea tietyillä hakusanoilla itseään kiinnostavia asioita.

Jos mainos painetaan paperiseen mainokseen/sanomalehteen/ilmaisjakelulehteen saadaan mainoksen lukijaksi satunnaisia silmäilijöitä. Ilmeisesti kyseinen tapa on vielä hyvin toimiva.

jennitamminen

yli 3400 merkkiä on mielestäsi suppea haastattelu? Hienoa kuulla, että jaksaisit lukea vielä pidemmänkin jutun!

Ja tuo on laajin haastattelu joka Ronkaisesta on tehty - itse asiassa ainoa varsinainen henkilöhaastattelu. Jos hakukoneita on uskominen siis :)

t. Jenni / US

tapio_o_neva

Ronkaisesta kannattaisi tehdä uusi uuden ajan naisjohtamisen ikoni, melkein sellainen Eija Malmivirta, Sirkka Hämäläinen, Sari Baldauf, Liisa Joroinen, Kirsti Paakkanen,Anni Vepsäläinen, Kaarina Buure-Hägglund, Helvi Sipilä.

Minusta on jälleen aika, jolloin tarvitaan naisjohtajia framille. Heidän valmistamisensa julkisuudelle on erittäin tärkeää.

Tuhkimo-tarinat ovat hyviä. Mitä savolaisempi -nen -päätteinen nimi ja mitä amerikkalaisempi yritys, sen parempi.

salakankee

Jos tarvitsen joko yksityishenkilönä tai yrityksen työntekijänä vaikkapa kampiakseleita, heitän sen hakusanana koneeseen ja asia selviää heti mikä on tarjonta!
Missä on ongelma! Näin jokainen toimii!
Kai jokainen yritys joka kauppaa kampiakseleita ja joilla on kotisivut, on laittanut hakusanoikseen sekä kampi, akseli että kampiakseli. Jollei, aika pölvästejä.

Yritys jolla taas ei ole kotisivuja, ei voi olettaa olevan mitään tekemistä netissä

tapio_o_neva

Ronkainen ei ymmärrä, että suomi on harvinaiskieli ja sanalla "kampiakseli" tulee paljon vähemmän iskemiä kun sanalla "crankshaft" . Näin ollen harvinaiskieli ei tarvitse erottuakseen erityistä mainontaa niin paljoa kuin sama asia englannin kielellä.

Lisäksi Muttisen konepajalla on vähemmän rahaa maksaa Googlelle kuin Crankshaft Corp Inc Ltd Internaionalilla.

EI TARVITSE EIKÄ KANNATA!

On turha selitellä, että Suomessa ollaan jäljessä tai alemmuudentuntoisia. Minusta tuo röyhkeä svenskafolkpartistinen huonon itsetunnon pakkosyöttäminen saisi jo loppua savolaisiltakin!

Janne J

Hakusanoikseen minne? Google Adwordsiin? Näinhän sitä luulisi, mutta näin ei todellakaan ole. Toisena vaihtoehtona on tietysti luottaa että oma yritys löytyy orgaanisista tuloksista. Vaikka näkyminen siellä ei ole Suomessa niin vaikeaa kuin englanninkielisillä alueilla, niin ei se nyt itsestäänselvyys ole. Kyllä yrityksen omalla nimellä ja tuotenimillä löydytään varmasti, mutta entäpä juuri jos halutaankin niitä uusia asiakkaita jotka etsivät sitä autokorjaamoa tampereelta? Tämä vaatii usein jo hakukoneoptimointia ja tietämystä aiheesta.

Suomessa Adwords mainonta on vielä halpaa ja ainoastaan sivuille tulevista kävijöistä maksetaan. Helppoa ja halpaa ohjata kohdennettua liikennettä suoraan omille sivuille. Tämä tulee kasvamaan jatkossa vielä hurjasti.

Vieras

Jos Google ei ole osannut markkinoida palvelujaan oikealla tavalla, se on Googlen ongelma! Minkä ihmeen takia tätä pitää höpöttää lehden sivuilla? Ei minua kiinnosta mainokset tai mainostajien ongelmat, muutama miljoona suomalaista luultavasti jakaa kanssani tämän mielipiteen.

adwordsseteliä

Googlen markkinointi on älyttömän kallista. Suomalaiset ovat ahkeria googlettajia ja kun sitten joudut maksamaan 30 senttiä jokaisen klikkauksesta, niin ainakin kokeilemani Googlen "etuseteli" + 10 euroa omaa rahaa meni kankkulan kaivoon. (Googlen adwords neuvoi, että 20 senttia per klikkaus oli tapauksessani liian vähän... )

Kovasti kun googlaillaan ja klikkaillaan niin google rikastuu, sehän siinä on tarkoituksena. Toki on muutamia aloja, joissa samaa palvelua tarjoaa niin moni, että on pakko maksaa itsensä listoille, mutta Suomessa usein asia ei ole niin.

Alkaa muutenkin kyllästyttää koko google-yhtiö. Rahaa kerätään ja tuodaan puolivillaisia sovelluksia kansalle, mutta viimeistelyyn ei sitten käytetäkään resursseja. Google on nykyisin kuin Microsoft, mammutti jolla on liikaa rahaa.

JanneJii

Google mainonnassa pitää tietää mitä tekee tai palkata avuksi joku joka tietää. Kaikki kun on suhteellista. Jos saat sivuillesi kohdistetun kävijän joka ostaa 100e tuotteen ja maksat tästä kävijästä 30centtiä, ei se varmaan ole mielestäsi paljon? Tärkeätä onkin valita avainsanoikseen tarpeeksi kohdennettuja hakuja, ettei maksa turhasta.

Esimerkkinä jos pidät sitä autokorjaamoa tampereella, ei välttämättä kannata mainostaa pelkästään sanalla autokorjaamo, koska ihmiset saattaa etsiä autokorjaamoa vaikkapa kajaanista. Tässä tapauksessa "autokorjaamo tampere" "autokorjaamo pirkanmaa" jne. olisi kohdennettuja ja todennäköisestsi huomattavasti halvempia mainoksia!

adwordsseteliä

Tuossa aiemmat ovat tuoneetkin asian jo esille: Autokorjaamo Tampereelta ei tarvitse maksettua Google-mainosta. Hakukone löytää sen muutenkin + satakunta yrityshakemistoa + vaikkapa yrityswiki.fi + monta muuta ilmaispalvelua.

Parasta on, ettei mene googlen kalliiseen markkinointiin, silloin kun se ei ole tarpeen. Tarpeellista se on vain harvoille, se on minusta homman juju.

tapio_o_neva

Jos saat sivuillesi kohdistetun kävijän joka ostaa 100e tuotteen ja maksat tästä kävijästä 30centtiä, ei se varmaan ole mielestäsi paljon?

<i>Google panee maksamaan myös renkaidenpotkijoista. Ei Google veloita 0,30 euroa varmasta maksavasta asiakkaasta, vaan verkkosivun katsojasta. Mainoksen katsojan (kontaktin) hinta on eri asia kuin asiakkaan hinta. Kauppahuoneet perivät 5%-15% maksavasta asiakkaasta!</i>

salakankee

tutkimus osoitti, että "nettiasiakas joutuu hikoilemaan paljon kauemmin etsiessään tuotetta tai palvelua kuin perinteisessä suoramainonnassa. Erikoinen lopputulos oli koko tutkimuksella, puolet ostohalukkaista jäi sivuille harhailemaan, koska eivät löytäneet tilaussivua tai maksaminen ja tilaaminen koettiin liian vaikeaksi. Näin tapahtui siitä huolimatta, että tutkimusjoukoksi oli valittu kokeneita surfaajia.."
Olen ihan Matti, että mikään ei ole kohta 10 vuodessa muuttunut, vaan asiointi on vieläkin perin nihkeätä monessa firmassa ja monilla sivuilla.
Mikä olikaan ns tarinan opetus! Googleko?