Perjantai 22.2.2019

Maapallolla alkamassa massatuho – Tutkijat: 4 erikoispiirrettä

5.11.2015 11:22
    Ihmisen pitäisi hyväksyä roolinsa luonnon muovaajana ja kääntää se positiiviseksi voimaksi, tutkijat sanovat.

Geologeista ja biologeista koostuvan tutkijatiimin mukaan nyt alkamassa olevassa kuudennessa massasukupuutossa on neljä erikoispiirrettä, jotka erottavat sen maapallon aiemmista massatuhoista, kertoo brittilehti Guardian.

Kesällä tutkijat arvioivat, että kuudes massasukupuutto on aivan ovella.

Guardianin mukaan alkamassa olevan massasukupuuton neljä erikoispiirrettä ovat ei-kotoperäisten lajien leviäminen ympäri maailmaa, se, että merkittävä osuus alkutuotannosta on siirtynyt ihmiselle, se, että ihmisen toimet ovat alkaneet ohjata evoluutiota sekä niin sanotun teknosfäärin nousu.

Ensimmäinen erikoispiirre näkyy muun muassa niin, että Italiassa voi syödä tomaatteja ja Chilessä voi ratsastaa hevosella, Guardian havainnollistaa. Toinen erikoispiirre konkretisoituu siinä, että ihmisestä on tullut ykkössaalistaja niin maalla kuin merelläkin.

Ihmisestä on tullut tutkijoiden mukaan myös massiivinen evoluution voima. Tähän ovat syynä esimerkiksi lajinjalostus mutta myös epäsuorat toimet, kuten ekosysteemien suojelu. Tutkijoiden mukaan myös lajien suojelu tarkoittaa evoluutioprosessien muuttamista.

Yksi tutkijatiimin jäsenistä, Peter Haff, loi teknosfääri-termin vasta viime vuonna. Haffin mukaan teknosfääri koostuu ihmisistä, teknologisista esineistä ja teknologian järjestelmistä sekä niitä yhdistävästä informaatiosta. Teknosfääri on siis ihmiskunnan ja sen teknologian yhdistelmä.

Termi on kuitenkin kiistanalainen: voi kysyä, onko varsinainen muutosvoima teknologia vai ihmisten väliset suhteet, joiden apuväline teknologia on.

Tutkijat ovat kuitenkin yhtä mieltä siitä, että juuri ihminen on mullistanut maapallon. Onko ihmisen toimilla kestävää vaikutusta riippuu siitä, miten pitkään ihmislaji säilyy planeetalla. Tutkijoiden mielestä ihmisen olisi tultava sinut luontoa muuttavan roolinsa kanssa. Guardianin jutussa korostetaan, että massasukupuutto ei vielä ole käynnissä, joten valtavat tuhot ovat vielä estettävissä.

LUE MYÖS: Uusi havainto ihmisestä – Tätä et haluaisi tietää

LUE MYÖS: Tutkijoiden pelottava havainto: ”Kestäisi vain kolme ihmisen elinikää”

Yrjö Matilainen

Tarvitaan mm.kapteeni Nemo, joka torpedoisi merenelämän tuhoavat ryöstökalastusalukset. Niistä osa on jopa aivan "pimeitä", eli eivät ole minkään valtion rekisterissä. Tai sitten kuten Nalle Wahlroos esitti, että jonkun pitää omistaa valtameret jolloin niiden suojelu alkaisi todella.

Matti Kolehmainen

Ettei vaan tämäkin ole "piilorasistinen" juttu."Ei-kotoperäisten" leviäminen. Ettei vaan ala mielenosoitusta pukkaamaan. Tsaijaijai. Mitenkä sensuuri nukkuu? Herätyys! Mutta asiaan. Missä on muuten se kello, joka näytti lajien katoamista maapallolta? Vietiinkö kellosepälle huoltoon kun pahus vieköön kokoajan löytyy uusia elikoita ympäri pallon. Nämä "tutkijat" voisivat mennä vaikka vuorelle syömään tomaatteja ja odottamaan, että taivas tippuu niskaan.Jos menevät Chileen niin voivat vaikka vähän ratsastellakkin odottaessaan.

Osmo Marttila

Massatuho tai ei - vielä.
Niin kyllä ihmisen vastuuton toiminta leikkiessään Jumalaa ohjaamassa tieten tai täysin ymmärtämättään luonnon ja lajien määrää, esiintyvyyttä ja laajuutta on erittäin tuhoisaa jo nyt.

www.cbc.ca/news/canada/u-s-firm-sues-canada-for-10-5-billion-over-water-...

Monokulttuuri ja luonnonvarojen ryöstö kirjaimellisesti tappaa - mikä on myös hyvä business. Millainen (mielisairas) persoona edesauttaa tällaista?

Reijo Helli

>>>>Ensimmäinen erikoispiirre näkyy muun muassa niin, että Italiassa voi syödä tomaatteja ja Chilessä voi ratsastaa hevosella, Guardian havainnollistaa. <<<<<

Mitähän tekemistä tällä ensimmäisellä erikoispiirteellä mahtaa olla?1 minulle se ei ainakaan auennut... eikö aikaisemmin ole voinut Italiassa syödä tomaatteja ja Chilessä ratsastaa hevosella... huh... huh...

Tuure Nyqvist

Taitaa olla juuri niin, että myös tomaatti perunan sukuisena on tuotu eurooppaan Etelä-Amerikasta.

Hevosen osalta vähän ihmettelen, olihan ainakin Pohjois-Amerikan intiaaneilla hevosensa, vai olivatko poneja.

Ilmaston lämpenemisen lisäksi on jo nyt hyvin vakava meidän ihmisten aiheuttama ongelma kemikalisoituminen.

On meillä ihan riittävästi korjattavaa elintavoissamme, ei ole tarvetta vitkastella tässä viisastumisessa.

Daniel Malinen

Kyllähän amerikassa on aikoinaan ollut oma hevoskanta mutta intiaanit onnistuivat metsästämään ne sukupuuttoon jo ennen Eurooppalaisten viikinkien saapumista. Myöhemmät "villihevoset" ja "mustangit" olivat mm Kolumbuksen sekä Americo Vespuccin retkikunnilta karanneiden hevosten jälkeläisiä.

Daniel Malinen

Eikös hevonen Chilessä ole varrattavissa samaan kuin että aasiannorsuja istutettaisiin mammutteina Eurooppaan vaikkakin faunan palauttaminen jääkaudelke on huvittavaa. Sitäpaitsi onhan nykyihminenkin tulokaslaji kaikkialla Etiopian ylängön ulkopuolella.

Hannu Myllynen

Miten määritellään alkuperäinen luonto? I, II vai III jääkauden jälkeinen? Niiden jälkeen kehitys on ollut valtava.

Itse aloin kerätä kasveja 60 vuotta sitten ja muutenkin tarkkailla luontoa. Muutos on ollut valtava kasvistossa, eläimistössä , hyönteisissä ja kaloissa ja muissa vesielävissä.

Suomen luontoa on eniten muuttanut maanviljelys joka on tuonut vieraita eläimiä sekä karjatalouteen että sen sivutuotteena jyrsijöitä, hyönteisiä, kasveja ja rikkakasveja.

Ilmastonmuutos on sekin jo muuttanut Monet jalot lehtipuut ovat alkaneet lisääntyä siemenistä. Pohjois-amerikkalainen vaahtera kasvaa jo keskellä Uusmaalaisia metsiäkin. Joka vuosi Suomeen havaitaan tulevan 70 uutta hyönteislajia .