Lauantai 26.5.2018

Mystinen, toistuva radiosignaali havaittu Maassa – Tulee kaukaisesta galaksista?

4.3.2016 11:55

Tutkijat ovat havainneet toistuvia, samasta lähteestä tulevia nopeita radiosignaalipurkauksia (FRB). Asiasta kertovan tiedotteen mukaan purkaukset näyttäisivät tulevan oman galaksimme ulkopuolelta.

Näyttäisi myös siltä, että nämä mystiset radiosignaalipurkaukset tulevat erittäin voimakkaasta lähteestä, joka ajoittain lähettää useita signaalipurkauksia minuutin sisällä, tutkijat kertovat.

Aiemmat havaitut nopeat radiosignaalipurkaukset ovat olleet kertaluonteisia tapahtumia. Tämän vuoksi niiden aiheuttajien on oletettu olevan esimerkiksi romahtavia tähtiä tai muita vastaavia merkittäviä, mutta kertaluonteisia tapahtumia avaruudessa.

Toistuvat purkaukset havaitsi McGillin yliopiston opiskelija Paul Scholz, joka kuvailee löytöään erittäin innostavaksi.

FRB:t (fast radio bursts) ovat mietityttäneet tutkijoita jo lähes kymmenen vuoden ajan. Tähän asti astronomit ovat turhaan etsineet toistuvia purkauksia.

Tutkijat arvioivat, että nyt löytyneiden purkausten lähde lienee ”eksoottinen”. Se voisi olla esimerkiksi ennennäkemättömän voimakas neutronitähti.

Nyt tutkijat toivovat voivansa selvittää, mistä galaksista toistuvat purkaukset tulevat.

Tutkimus julkaistiin Nature-lehdessä.

Matti Auer

Signaali tulee vähintään 2,5 miljoonan valovuoden päästä (andromedan galaksi), joten vastaaminen älylliseen viestiin antaa tuloksia vasta 5 milj. vuoden päästä. Kyseessä lienee astronominen ilmiö, jota ei vielä tunneta.