Maanantai 10.12.2018

Tutkijoiden väite: Näkyy paljain silmin – Valtava räjähdys taivaalla 2022

11.1.2017 08:22
    Arkistokuvassa tähtitaivas.

Yhdysvaltalaiset tähtitieteilijät ennustavat, että näemme vuonna 2022 taivaalla valtavan räjähdyksen. Se näkyy todennäköisesti myös paljain silmin, Phys.org kertoo.

– Todennäköisyys kyetä ennustamaan tällainen räjähdys on yksi miljoonasta. Sellaista ei ole tehty koskaan aiemmin, Calvin Collegen professori Larry Molnar sanoo. Hän on kuitenkin osa tutkijaryhmää, joka rohkenee väittää KIC 9832227 -kaksoistähden tähtien sulautuvan toisiinsa vuonna 2022, Tekniikka & Talous kertoo.

Sulautuminen lisäisi tähtijärjestelmän kirkkauden hetkellisesti kymmentuhatkertaiseksi, ja siitä tulisi yksi yötaivaan kirkkaimmista tähdistä. Tämä kirkas tähti näkyisi Joutsenen tähdistössä.

Molnar kollegoineen on seurannut KIC 9832227 –tähteä vuodesta 2013 lähtien. Heidän ensimmäinen kysymyksensä tähdestä oli, onko se pulsari vai kaksoistähti. Molnarin oppilas Daniel Van Noord oli ensimmäinen, joka havaitsi sen värin ja kirkkauden yhdistelmän perusteella kaksoistähdeksi.

”Hän havaitsi itse asiassa sen olevan kosketuskaksoistähti. Kahden tähden pinnat ovat niin lähellä toisiaan, että ne jakavat yhteistä kaasukehää. Ne ovat kuin kaksi maapähkinää yhden kuoren sisällä”, Molnar kuvaa. Hänen ja kollegoiden havaintojen mukaan tähtijärjestelmän tähtien kiertoaika toistensa ympäri oli vielä jokin aika sitten noin 15 vuotta. Nyt se on nopeasti lyhentynyt, mikä antaa laskelmien tukemana aiheen odottaa sulautumista noin vuonna 2022.

Lähde: Tekniikka & Talous, Sofia Virtanen