Lauantai 19.8.2017

Ihmiskunnan historia mullistumassa: Ensimmäinen esi-ihminen löytyikin Euroopasta?

24.5.2017 14:17
24.5.2017 14:29
    Afrikassa vai Euroopassa? Nykyihmisen eriytyminen saattoikin tapahtua jälkimmäisessä.

Bulgariasta löytynyt 7,2 miljoonaa vuotta vanha hammas saattaa mullistaa käsityksen nykyihmisen kehitysvaiheista, Tekniikka&Talous kertoo.

Kansainvälinen tutkijaryhmä uskoo, että sen Bulgariasta löytämä hammas on vanhin todiste hominineista. Ryhmään kuuluvat nykyihmiset, sukupuuttoon kuolleet Homo-suvun edustajat sekä vielä muinaisempia esivanhempia muun muassa Australopithecus-suvusta. Homininit ovat evolutiivinen kehityslinja, jossa ihmissuku on lopulta eronnut muista ihmisapinoista, viimeisimpänä simpanssien suvusta.

Tutkijaryhmä väittää löydön tarkoittavan sitä, että nykyihmisen suku saikin alkunsa Euroopassa eikä Afrikassa. Aiemmin ihmisten kehityslinjan vanhimpia fossiileja on löydetty vain Saharan eteläpuolisesta Afrikasta. Bulgarian hammas ja Kreikasta löytynyt saman ikäinen alaleukafossiili, joiden molempien uskotaan olevan peräisin Graecopithecus freybergi –alalajilta, ovat kuitenkin satojatuhansia vuosia vanhempia kuin Afrikan-löydöistä vanhimmat.

Reilut seitsemän miljoonaa vuotta sitten Välimerellä elettiin aikaa, jolloin merialue ja sitä myötä paikallinen ilmasto alkoi kuivua merkittävästi. Saharan aavikko oli myös todennäköisesti tuolloin jo muodostunut ja laajenemassa.

Tutkijat esittävät, että seitsemän miljoonan vuoden takainen kuivuus Välimeren ympäristössä aiheutti voimakkaan evolutiivisen paineen, joka sai ihmisten ja simpanssien kehityslinjat eroamaan toisistaan.

Graecopithecus-tutkimus julkaistiin PlosOne-lehdessä. Tutkimuksessa oli mukana tutkijoita Saksasta, Bulgariasta, Kreikasta, Kanadasta, Ranskasta ja Australiasta.

Lähde: Tekniikka&Talous