Keskiviikko 18.10.2017

Nasa ratkaisi äänivallin rikkomisen ikuisuusongelman – havittelee yliäänikonetta 390 miljoonalla

Jaa artikkeli:
Luotu: 
26.7.2017 08:24
  • Kuva: NASA / Lockheed Martin
    Kuva
    Jos aikataulu pitää, Nasan on määrä aloittaa testilennot uudella yliäänikoneella vuonna 2022.
|

Nasa alkaa elokuussa vastaanottaa tarjouksia uuden sukupolven yliäänikoneen rakentamisesta, kertoo Tekniikka&Talous Bloombergin pohjalta.

Bloombergin mukaan Nasa on onnistunut testaamaan tuulitunnelissa pienoismallia, joka tuotti äänivallin rikkomisessa äänenvoimakkuuden, joka vastaa auton tuottamaa melua moottoritiellä. Nasa tähtää yliäänikoneissaan 60–65 a-painotetun desibelin tuntumaan. Se vastaa auton tuottamaa ääntä moottoritiellä tai täyden ravintolan taustamelua.

Nasa ja Lockheed Martin testasivat esisuunnitteluvaiheessa erilaisia muotoja, jotka vaikuttavat yliäänikoneen äänivallin rikkomisessa tuottamaan pamaukseen. Virtausdynamiikan mallinuksilla löydetty muotoilu ei päästä äänivallin rikkoutumisesta syntyvää ääniaaltoa muodostamaan terävää N-muotoa. Sen sijaan ääniaallot hajaantuvat useaan pisteeseen koneen taakse, mikä tuulitunnelikokeissa on tuottanut vain huminaa muistuttavan äänen.

Nasa aikoo käyttää seuraavan viiden vuoden aikana 390 miljoonaa dollaria uuden sukupolven yliäänikoneen rakentamiseen ja testaamiseen.

Mikäli aikataulut pitävät, Nasan on määrä aloittaa testilennot uudella yliäänikoneella vuonna 2022.

Lähde: Tekniikka&Talous

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Antero Kuortti

Aah noita asiantuntijoita. Selvää on että yleensäkin budjetit pettää usein, joten entä sitten.

Mutta suunnitelmissa on vasta proto,

- kyseessä on yhteisprojekti Lockheedin kanssa ja on edellenkin
- proto ei välttämättä ole ihan täyskokoinen,
- protoa ei rakenneta valmiiksi kaupalliseksi versioksi, jolloin säästyy julmetusti rahaa.
- proton kalleimpiin kuuluvat osat, eli moottorit ovat samanlaiset kuin Lockheedin F-16-hävittäjässä, säästyy rahaa.
- Lockheedilla on valmis laboratorio- ja rakennuskapasiteetti sekä henkilöstö.

390 milj on NASAn osuus.

Oiva Luosujarvi

Varmaan 390 miljoonaa dollaria riittäisirakentamiseen, mutta sitten tulee palkat ja tarvikekulut päälle.
Firman toimitusjohtajan palkka 100 miljoonaa dollaria, varatoimitusjohtajan palkka 80 miljoonaa, suunnittelujohtajan palkka 75 miljoonaa... Palkkoihin menee 1 - 2 miljardia dollaria vuosittain.
Materiaaleihin toiset 1 - 2 miljardia dollaria.

Melkein kuin ydinvoimalan rakentaminen, jossa aikataulu ja menot kasvavat moninkertaisiksi suunnittelusta poiketen.
Jos tuo valmistettaisiin Kiinassa, jossa palkat pieniä, niin voisi olla mahdollistakin pysyä 390 miljoonan dollarin raameissa, mutta ei yhdysvalloissa ole mahdollista. Paitsi siinä tapauksessa, jos työt tekee laittomat maahantulijat mitättömällä palkalla.