Sunnuntai 16.12.2018

Avaruuden mystinen radiosignaali: Nyt tapahtui kummia – sykähtikin 15 kertaa

4.9.2017 12:30

Avaruuden niin sanottujen nopeiden radiopurkausten mysteeri on jälleen saanut uuden käänteen, kertoo Tekniikka&Talous.

FRB-radiopurkaukset ovat voimakkaita radiosignaaleja, jotka välähtävät ulkoavaruudesta millisekunnin ajan ja katoavat. Niiden alkuperää on yritetty liittää lähes kaikkeen mustista aukoista ulkoavaruuden älykkyyteen. Nopeita radiopurkauksia on havaittu vain pari tusinaa ja vain yhden niistä, FRB 121102:n, on havaittu toistuvan.

Nyt tutkijaryhmä on löytänyt 15 uutta sykäystä, jotka kaikki ovat lähtöisin FRB 121102:sta, kertoo New Scientist. Tutkijaryhmä etsii 100 miljoonan dollarin rahoituksella älykästä elämää ulkoavaruudesta.

Uudet signaalit olivat taajuudeltaan korkeampia kuin aiemmin havaitut.

– Aiemmin ajattelimme, että matalan tai korkean taajuuden säteilyä ei juuri ollut. Nyt näyttää siltä, että sitä on. Se on taajuudeltaan lähes kaksi kertaa korkeampi kuin tyypillinen taajuus tälle toistuvalle signaalille, sanoo tutkija Avi Loeb Harvardin yliopistosta.

Korkeampi taajuus voisi tehdä toistuvat FRB:t helpommiksi havaita, tutkijat pohtivat.

FRB 121102 sijaitsee kääpiögalaksissa noin 3 miljardin valovuoden päässä Maasta.

Lue myös: Avaruuden mystisen radiosignaalin lähde yllätti tutkijat – kääpiögalaksi ihmetyttää

Lähde: Tekniikka&Talous

Antero Kuortti

Vaikka uutinen kertoo "radiosignaaleista", niin ei se tarkoita radiolähetyksiä.

Se tarkoittaa vain sitä, että "signaalit", eli sädepurskeet ovat sähkömagneettista säteilyä, jotka ilmenevät taajuuksilla, jotka me maan asukkaat miellämme radiotaajuuksiksi.

Niiden taajuuksiksi usein katsotaan taajuudet 3kHz-300GHz. Avaruus on täynnä erilaista säteilyä erilaisilla taajuuksilla.

Muukalaiset (aliens) eivät varmaankaan nimittäisi niitä radiosäteilyksi tms radioon liittyvää. Eivät edes tuntisi sanaa.

Pekka Hovatov

Miksei ensin yritettäisi etsiä älykästä elämää vaikka maapallolta. Suomesta sitä on turha etsiä, mutta ehkä jossakin muualla saattaisi olla pieni esiintymä. Kannattaa kuitenkin välttää paikkoja, joissa suvakit kokoontuu joukolla, koska noiden paikkojen älykkyysosamäärä ei ylitä edes yhteenlaskettuna 80:tä. Jos olet suvakki, otan osaa...

Tapio Mäkeläinen

Kyllä ihminenkin aika pitkälle on teknisesti päässyt joskin kuuta kauempana ei kukaan ole käynyt. Eikös se 70-l Pioneer mene jo interstellaarisessa tilassa.

Kyllä noi etäisyydet on sellaisia ettei tavis tajua.

ulkopuolista älyä kyllä tarvittaisiin mm talousennusteiden tekoon. vetääkö noi pankkien ministerin liksaa saavat ennustajat ihan stetsonista lukujansa.
Amerikassa pantiin aikoinaan Goya simpanssi heittään tikkaa pörsikurssitaulukoihin ja tuotto oli ihan yhtä hyvä kuin ekonoomeilla.
kohta varmaan Hypo "ennustaa" että pienet asunnot käy kaupaksi ja markkina eriytyy.

Juha Lapveteläinen

Neutronitähden luhistuminen kauan aikaa sitten on voinut aiheuttaa nämä mystiset 15 sykähdystä radiosignaalien muodossa. Neutronitähti on painovoiman vaikutuksesta kokoon luhistunut tähti, se koostuu pääasiassa neutroneista. Esimerkkinä voisi todeta että aurinko on myös tähti. Mikäli neutronitähden kokonaismassa ylittää auringon kokonaismassan kooltaan, neutronitähti luhistuu mustaksi aukoksi. Neutronitähden sisältämä aine on erittäin tiheää, teelusikallinen neutronitähteä painaisi maan pinnalla kuusi miljardia tonnia. Kun neutronitähden ydin romahtaa, tähden kuorikerrokset sinkoutuvat avaruuteen muodostaen räjähdyspilven, kuoleman hetkellä räjähdys on havaittavissa laajalle maailmankaikkeuteen supernovana. Musta- aukko on äärimmäisen tiheä aika- avaruuden massakeskittymä, painovoima on niin voimakas ettei yksikään hiukkanen tai sähkömagneettinen säteily pysty pakenemaan alueelta. Mustan aukon sisustaa on mahdotonta tutkia, sillä mikään informaatio tai kappale ei pysty pakenemaan sieltä. Mustan aukon rajapintaa kutsutaan tapahtumahorisontiksi, sisäpuolella pakonopeus ylittää valonnopeuden missä kappale ei voi pysyä levossa vaan musta aukko tempaisee sinne joutuvan vastustamattomaan pyörimisliikkeeseen. Teoreettisessa astrofysiikassa on myös käsite valkoinen aukko, se on mustan aukon vastakohta joka sylkee ulos valoa ja ainetta, joka voi olla lähtöisin jostakin toisesta maailmankaikkeudesta. Musta aukko syntyy supernovaräjähdyksessä, sisäpuolella aika- avaruus on niin paljon kaareutunut, että jokainen valonsäde pyrkii kohti keskustaa, aukosta pakeneminen vaatisi valoa nopeamman kappaleen, sillä kaikki materia luhistuu matkalla kohti keskustaa. On mahdollista, että valoa nopeammin matkustava miehittämätön luotain mustassa aukossa pystyisi läpäisemään mustan aukon keskustan, tullen lopulta toiselle puolelle maailmankaikkeutta.