Torstai 19.7.2018

Suomesta löytyi 3-kilometrinen meteoriittikraatteri – Summanen kätki alleen muinaisaarteen

27.6.2018 09:21
27.6.2018 09:28
    Summasjärvi eli Summanen kätkee osin alleen muinaisen meteoriittikraatterin.

Keski-Suomesta on löytynyt muinainen meteoriittikraatteri, joka jää osittain Saarijärven kaakkoispuolella sijaitsevan Summasjärven eli Summasen alle, Helsingin yliopisto tiedotti tiistaina.

Löytö nostaa Suomen maailman kärkimaihin kraattereiden löytämisessä, sillä se on jo Suomen 12. kraatteri. Kraatteri on nykyisin halkaisijaltaan noin kolme kilometriä laaja, noin 200 metriä syvä ja muodoltaan pyöreä. Sen synnyttäneen meteoriitti-iskun ikää ei vielä tunneta.

Yliopiston mukaan ensimmäiset viitteet Summasen meteoriittikraatterista saatiin 2000-luvun alussa, kun geologi Jouko Vanne Geologian tutkimuskeskuksesta kiinnitti huomiota alueen lentomittauksissa havaittuun sähkönjohtavuudessa esiintyvään poikkeamaan.

– Summasen poikkeavuus muista järvistä käynnisti uudet tutkimukset, kertoo emeritusprofessori Lauri J. Pesonen Helsingin yliopistosta tiedotteessa.

Tutkijoiden kesällä 2017 tekemän tutkimusmatkan tuloksena alueen kivistä löydettiin kiistattomia todisteita muinoin tapahtuneesta meteoriitin iskusta. Löytö on julkistettu kansainvälisesti arvostetussa Meteoritics and Planetary Science -lehdessä maanantaina 25. kesäkuuta. Tutkimuksessa analysoitiin jo 2000-luvun alussa tehtyjä alueen kallioperän sähkömagneettisia mittauksia ja magneettisia luotauksia, jotka viittaavat vahvasti meteoriitin iskuun.

– Törmäysteoria vahvistui kesäkuussa 2017, kun Summasjärven alueelta löydettiin kiistattomia jälkiä meteoriitti-iskusta. Erityisesti kraatterialueelta löydetyt pirstekartiot, rikkoontunut kallio ja törmäyskivet ovat tutkimuksissa vahvistuneet keskikokoisen meteoriitin jättämiksi jäljiksi, kertoo Tarton yliopiston tutkija Jüri Plado tiedotteessa.

Summasen räjähdys on tutkijoiden arvion mukaan ”aiheuttanut lähialueellaan melkoisen ympäristötuhon”.

Maan pinnalta tunnetaan 191 törmäyskraatteria. Suomen kookkain meteoriittikraatteri, Keurusselkä, on läpimitaltaan ainakin 30 kilometriä ja iältään yli 1000 miljoonaa vuotta.