Lauantai 19.1.2019

Käänne: Nykyihminen ei risteytynytkään neandertalien kanssa?

14.8.2012 08:00
    Nykyihmisen vaatteisiin puettu "neandertalinihminen" Neanderthal-museossa Saksan Mettmanissa.

Nykyihmisen ja sukupuuttoon kuolleen neandertalinihmisen geeniperimän samankaltaisuus johtuu todennäköisemmin yhteisistä esi-isistä kuin lajien ristiinlisääntymisestä, todetaan Cambridgen yliopiston tuoreessa tutkimuksessa. Tutkimuksesta kertoo BBC.

Tutkimus on ristiriidassa aiempien viime vuosina tehtyjen tutkimusten kanssa. Viime vuosina on alettu omaksua käsitys, jonka mukaan nykyihminen ja neandertalinihminen onnistuivat lisääntymään keskenään.

Cambridgen yliopiston tutkimuksen mukaan lajien DNA:sta yhteistä on noin 1–4 prosenttia. Tämä yhteneväisyys voisi selittyä sillä, että molemmat lajit olisivat saaneet alkunsa eristäytyneestä kantalajista esimerkiksi Pohjois-Afrikasta ja kantaneet saman geeniperimän mukanaan Afrikan ulkopuolelle.

Nykyihmisen ja neandertalinihmisen risteytymiseen on uskottu muun muassa saksalaisen Max Planck -instituutin tutkimuksessa. Instituutin tutkimusten mukaan eurooppalaiset, aasialaiset ja Tyynenmeren alueen ihmiset kantavat neandertalien geenejä, mutta afrikkalaiset eivät. Tämän on katsottu viittaavan siihen, että kaksi ihmislajia lisääntyi keskenään noin 80000 vuotta sitten, jolloin varhaiset ihmiset alkoivat levittäytyä Afrikasta muualle maapallolle.

Muut asiasanat:

Markku Ollikainen

Erään julkishahmon mukaan ennustaminen on vaikeaa - erityisesti tulevaisuuden ennustaminen. Sama vaikeus näkyy kaukaisen menneisyyden tutkimuksessa.

Mitä kauemmas menneisyyteen mennään, sitä vähemmän on todellista tutkimusmateriaalia, ja sitä enemmän jää tilaa tutkijoiden omalle arvailulle. Tämä arvailu tietysti nousee kyseisen tutkijan/ kyseisten tutkijoiden henkilökohtaisesta, usein ehkäpä vielä ei niin tiedostetusta maailmankäsityksestä. Maailmankäsitys on monien vaikuttajien summana hyvin henkilökohtainen ja suhteellinen asiakokonaisuus.
Moderni käsitys moniperustaisesta, moniarvoisesta, monikulttuurisesta maailmasta tulee helposti näkyviin myös monialkuisena selittelynä ihmisen juurista.

Cambridgen yliopiston tutkijat ovat tervehenkisesti oikeilla jäljillä. Ei liene salaisuus Suomessakaan, että savolaiset ja pohjalaiset ovat samoista menneisyyden juuriversoista eri suuntiin kasvaneita sukulaisia. Sama taitaa päteä koko ihmiskuntaan, kun asiaa tarkemmin tutkitaan. Mitä pitempi aika ollaan erillään, sitä erilaisempia ollaan.
Kun tämän päivän läsnäolevat lainalaisuudet ja niitä soveltava tervejärkisyys unohtuu, tutkimuskammmioissa saadaan aikaan mitä mielikuvituksellisempia puuttuvia palasia linkittämään tutkimusaineistoa, täyttämään muuten harvan tutkimusaineiston rakosia. On hyvä, että akateemisella luovuudella on rajansa. Ideologisista syistä tapahtuvasta tarkoitushakuisesta selittämisestä tietysti puhumattakaan.

Juho Ratava

"Lajien DNAsta on yhteistä 1 - 4 %."

Nyt alkoi vähän epäilyttämään. 2005 julkaistun tutkimuksen* mukaan simpanssin ja ihmisen genomin välillä oli 96 % yhteneväisyys. Alkuperäinen BBC:n juttu linkittää kyllä julkaistuun tieteelliseen artikkeliin, mutta valitettavasti artikkeli ei ole yleisön luettavissa.

*) Ze et al., 2005. "A genome-wide comparison of recent chimpanzee and human segmental duplications" Nature 437:88-93