Tiistai 12.12.2017

Myytti laihtumisesta murtui: Aamupalaväite huuhaata

Jaa artikkeli:
Luotu: 
11.9.2013 10:40
  • Aamupalan yleisesti hoettua terveysvaikutusta ei ole todistettu tieteellisesti, kertoo tuore kokoomatutkimus.

Aamupalan väliin jättäminen aiheuttaa lihavuutta, kuuluu yleinen uskomus. Tieteellistä näyttöä väitteen paikkansapitävyydestä ei kuitenkaan ole, osoittaa tuore The American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä julkaistu kokoomatutkimus.

Sanomalehti The New York Timesin mukaan muun muassa Yhdysvaltain viranomaiset neuvovat kansalaisia syömään aamupalan, "päivän tärkeimmän aterian", säännöllisesti. Teorian mukaan aamupalan ohittaminen aiheuttaa nälkää koko loppupäivän ajaksi, jolloin tulee syödyksi liikaa ja epäterveellisemmin esimerkiksi välipalojen muodossa.

Tuoreen selvityksen mukaan tutkimukset, jotka tukevat aamupalateoriaa, eivät kuitenkaan todista teoriaa todeksi tieteellisesti. Selvityksen mukaan teoriaa tukevat tutkimukset osoittavat vain yhteyksiä aamupalan hylkimisen ja lihavuuden välillä, eivät niiden syy-seurausuhdetta. Selvityksen mukaan tutkimukset sisältävät myös ylitulkintoja ja vääriä johtopäätöksiä.

Tuoreessa koontitutkimuksessa selvisi, että aiheesta on vain yksittäisiä uskottavia pitkäaikaistutkimuksia. Esimerkiksi yhdysvaltalaisen Vanderbiltin yliopiston kolmekuukautisessa tutkimuksessa vuodelta 1992 huomattiin ristiriitaisia tuloksia: lievästi ylipainoiset kokelaat, joilla oli tapana jättää aamupala väliin, laihtuivat jouduttuaan ”aamupalakuurille”. Toisaalta säännöllisesti aamupalan syövät, joita käskettiin unohtamaan aamupala, laihtuivat myös.

–Aamupalan syömisellä tai syömättä jättämisellä ei näyttänyt olevan mitään vaikutusta, sanoo koontitutkimusta johtanut Alabaman yliopiston professori, tohtori David B. Allison New York Timesille.

Vanderbiltin tutkimuksen tuloksia on myöhemmin käytetty väärin, yksiulotteisesti, aamupalan tärkeyttä korostavien tutkimusten lähtökohtana, New York Times kertoo.

Joidenkin tutkimusten mukaan aamupalan säännöllisesti syövät ihmiset vaikuttavat lopulta syövän enemmän kaloreita päivän aikana, New York Times kertoo.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Grayling Dainty

Eipä tässä paljoa lihottu ole, vaikkei aamupalaa ole syöty 20 vuoteen. Aamulla kiireellä ylös ja työmaalle, jossa ehtii nauttimaan aamupalaksi kupin kahvia. Seuraava ateria onkin sitten päivällinen kuuden aikoihin. Iltapalaksi jotain pientä että nukkuu hyvin.

Tällä on menty nyt tosiaan 20 vuotta, paino on indekseissä ja olo on hyvä. Eipä ole pahemmin sairasteltukaan.

Lauri Furtato

Jenkkien suosituksia kannata ottaa suuntaan tai toiseen tosissaan. Sama maa josta Suomenkin pyramidit kopioitu kärsii superlihavista ihmisistä.

Aivan varmasti aamupalalla on merkitystä ainakin jos haluaa aivojen toimivan optimaalisesti tai muuten ylläpitää hyvää kuntoa. Se on olennaisempaa kuin yksittäinen ateria että mitä syö. Yleensä lihavilla taas on taipumus vihata ja rakastaa ruokaa. Vältellään oikeaa ruokaa ja syödään jotain "pientä" ja sitten kun on pantattu tarpeeksi niin menee vaikka kolme perhepizzaa kerralla :D. Ruokaan pitää suhtautua arvostuksella ja nauttia aterioinnista ja syödä kohtuudella ja hyvin. Paras tapa on kun suhtautuu rehellisesti ja itse arvioi mitä kannattaisi syödä ja milloin. Ei mikään viranomainen voi määrätä kaikille ihmisille sopivaa ruokavaliota. Sehän on täysin fasistinen ajatus että ruokasi, lääkkeesi, elämäntapasi yms. on ylhäältä päin määrättyä, eikä kuulu 2000-luvulle!

Tuomas Taivasaho

Aamupalalla on merkitystä vain siihen kuinka hyvin jaksaa pakertaa työpaikalla aamupäivän. Kolme kuppia kahvia aamulla ja menoksi, oli 20 vuotta minun resepti, eikä läskiä kertynyt luiden ympärille. Nykyisin tulee syötyä usein aamuisinkin ja vaikutus on juuri lihominen.

Väite, että aamupalan jättäminen väliin lisää napostelua, kuulostaa humpuukitieteeltä. Paremminkin niin, että aamupala tuo mukanaa yhden kaloripommin ja energiatason laskun päivään lisää, ja jokainen kerta luo halun tasapainottaa tilanne. Varmasti kaikki on joskus havainnut kuinka pidempi jakso syömättä turruttaa nälän tunnetta niin ettei syöminen tule edes mieleen.

Sepetius Kangas

No lihoamiseen se ei vaikuta vaan siihen miten jaksaa työskennellä. Ja myös siihen miten näläntunne etenee. Syömisen oikea jaksottaminen on tärkeää liikkumisen ja työnteon kannalta. Vai sillä mien paljon kaloreita ruuassa ob vaikuttaa ja myös niiden imeytyminen. Ajatellaanpa vaikka maratoonaria. Känen täytyy olla hyvin tangattu enen matkaan lähtöä ja muistaa myös matkan varrella lähelle maalia asti tankata sopivalla tahdilla. Että tulos olisi mahdollisimman hyvä. Voisihan sitä syödä vasta maratonin jälkeen. Vaikka tuskin jaksaisi maaliin asti. Amupalan laihduttaminen perustuu ruoan oikeampaan jakamiseen. Ja siiihen, ettei ovaa näläntunnetta päivän aika tule.