Torstai 15.11.2018

Tutkijat havaitsivat suuren muutoksen: Maapallon magneettinen napa siirtyy

23.6.2014 16:59
    Maapallolla on tapahtumassa suuri muutos.

Maan sähkömagneettinen kenttä heikkenee, ja magneettinen napa on siirtymässä, paljastaa Euroopan avaruusjärjestön ESA:n kolmen satelliitin Swarm-mission selvitys, jossa tehtiin mittauksia kuuden kuukauden ajan.

Maapallon sähkömagneettiset navat vaihtavat paikkaa miljoonien vuosien kuluessa. Nyt osa tutkijoista spekuloi, että uusi vaihdos on tapahtumassa pian, kertoo IFL Science.

ESA:n mukaan pohjoinen magneettinen napa on siirtymässä kohti Siperiaa.

Edelliset muutokset osoittavat, että napojen siirtyminen tai heikkeneminen ei ole tappavaa, mutta se voi häiritä sähkölinjoja ja viestintäjärjestelmät voivat olla vaarassa, IFL Science kertoo.

Swarmin tulokset esiteltiin tänään Kööpenhaminassa järjestetyssä tilaisuudessa.

Antti Kettunen

Jokunen vuosi sitten jostain tiede-lehdestä (vai nimenomaan Tiede-lehdestä, no yhtäkaikki) luin että napojen siirtymisen seurauksena olisi huomattavasti kasvavat säteilymäärät maan pinnalla. Tuohon kun lisätään äärisäiden yleistyminen voi olla melkoista kyytiä luvassa.

Jouni Halonen

Tämä on selkeästi ihmisten aiheuttaman melun syytä. Melkein jokaisella on tykönään 100 W stereo tai kotiteatteriviritykset, joissa on lukematon määrä suuria kakainapaisia kestomagneetteja, jotka siis siirtävät maan magneettisia napoja. Magneettivero, jolla saadaan myös melu kuriin.

Jouni Halonen

Tottakai, ihmisten pitää viedä yksinapaiset magneettinsa stabiloimaan tilanne ennalleen ettei suunnistajien simpanssit sekoilisi. Teollisuus saa hurjat avustukset yksinapaisten magneettien valmistamiseksi ja saattaa joku suurvalta kyetä rakentamaan todella suuren, maan halkaisijan suuruisen kaksinapaisen magneetin.

Jouni Halonen

Ihmisen aiheuttamaa magneettisten napojen siirtymistä voidaan hillitä myös keräämällä ihmisiltä tavanomaiset kaksinapaiset kestomagneetit ja laittamalla ne pituuspiirien suuntaisesti peräkanaa. Jos tämäkään ei auta, pitää valjastaa ydinvoimaloiden tasasuunnattu tuotanto kääntämään napoja kohdalleen sähkömagneetein.

Yari Taipale

Ainakin nyt kun siitä on ehdotus annettu :D Niin ja kun siitä verotetaan ja maksetaan, niin ongelma poistuu ihan kuten Diesekverossakin mitä perusteltiin saastuttavuudellakin joskus. Kun maksetaan vero, ei ole enää saastettakaan yksinkertaisesti. sitten tietysti kenkävero olis varmaan ja hyvä, eli saataisiin verovelvollisuus jo 3 vuotiaasta asti vähintään, eli näitä tv lupamaksujen kaltaisia pakkoveroja. Noniin näitä odotellessa, on hyvä miettiä miten harmaataloutta voi parhaiten edistää, koska niin hanakasti ajetaan sitä mallia korotuksin ja verotuksin.

Reijo Siipola

"Tuohon kun lisätään äärisäiden yleistyminen"! Magnettikenttä suojaa sätelilyltä huonommin heikettyään. Äärisäiden yleistyminen tarkoittaisi, että säätila poikkeaa entistä enemmän normaalin molemmille puolille. Normaalisäätä ole kyetty laskemaan, mutta tiedetään, että normaalisti sää ei ole normaali. Äärisäiden lisääntyminen tarkoittaisi, että säätila olisi alkanut hylkiä normaalia. Esimerkiksi lämpötilan alentuessa ja lähestyessään normaalia, se lisäisi muutosnopeuttaan ehtiäkseen nopeasti normaalin ohi huomattavasti sitä kylmemmäksi. Tilastotieteilijät joutuisivat piirtämään Gaussin kellokäyrän uusiksi.
Magneettikentän muutoksella ei tosin ole tähän vaikutusta, mutta vaikuttaessaan aivoihin se voi lisätä uskoa sääennustuksiin.