Torstai 19.10.2017

Jännittävä havainto Marsista – ”Valoilmiöt ovat paljain silmin nähtävissä”

27.5.2015 12:05
    Revontulia Marsissa.

Kansainvälinen tutkijaryhmä kertoo Aalto-yliopiston mukaan, että Mars-planeetan ylempi kaasukehä saattaa muistuttaa luultua enemmän Maan ilmakehää. Ryhmä on ensimmäistä kertaa ennustanut muualla kuin Maa-planeetalla paljain silmin nähtävien revontulien esiintymisen.

- Tutkijat osoittivat, että Marsin ylempi kaasukehä hehkuu sinisenä riippuen auringon aktiivisuudesta. Valoilmiöt ovat paljain silmin nähtävissä voimakkaiden auringonpurkausten jälkeen. Tulos saatiin aikaan numeeristen simulaatioiden ja revontulisimulaattorina toimivan Planeterella-laboratoriokokeen avulla, Aalto-yliopisto kertoo.

- Tutkimus osoittaa, että revontulien voimakkain väri on syvänsininen. Myös vihreää ja punaista väriä esiintyy, kuten Maassa. Mars-planeetan punaisella maaperällä kävelevä astronautti voisi ylöspäin katsoessaan nähdä hehkuvan yötaivaan paljain silmin, tutkija Cyril Simon Wedlund Aalto-yliopiston radiotieteen- ja tekniikan laitokselta kertoo.

- Revontulien on havaittu muodostuvan Marsissa samaan tapaan kuin Maassa. Revontulia muodostuu, kun auringosta peräisin olevat sähköisesti varautuneet hiukkaset syöksyvät paikallisten magneettikenttien kenttäviivoja pitkin alas ja kohtaavat planeetan kaasukehän, jossa ne törmäilevät sen atomeihin ja molekyyleihin, yliopisto jatkaa.

Marsin revontulet havaittiin ensi kertaa vuonna 2005 Euroopan avaruusjärjestö ESAn Mars Express satelliitissa olleen kuvauslaitteen avulla.