Maanantai 10.12.2018

Pelko Venäjän sotatoimista Ukrainassa leviää: ”Putin on valinnut ajan ja paikan”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
11.8.2016 09:25
Päivitetty: 
11.8.2016 12:47
  • Kuva: All Over Press / EPA
    Kuva
    Ukrainalaisen Azov-pataljoonan sotilas harjoittelemassa Donetskin alueella. Arkistokuva.
|

Venäjän aikomus ryhtyä sotilaalliseen toimintaan Ukrainassa on päivänselvä. Lännen on reagoitava kolmen päivän sisällä voimakkaasti, kirjoittaa Boris Jeltsinin venäläishallinnon neuvonantajiin takavuosina kuulunut Per Anders Åslund Twitter-viestissään.

Yhdysvaltalaisen ajatushautomo Atlantic Councilin kokenut Itä-Euroopan asiantuntija, ekonomisti Åslund yhtyy monien muiden asiantuntijoiden arvioihin sodan tai sotilaallisen hyökkäyksen uhan yltymisestä Ukrainassa. Venäjän mahdolliseen uuteen hyökkäykseen viittaavia merkkejä listaa jutussaan muun muassa amerikkalainen The Daily Beast -lehti.

Venäjän turvallisuuspalvelu FSB kertoi keskiviikkona estäneensä Ukrainan tiedustelupalvelun terroristisen hyökkäyksen Krimin niemimaalla ja kahden sotilaansa kuolleen iskuja estäessään. Ukraina kiistää, että mitään hyökkäystä olisi tapahtunut sen toimesta, ja kuvaa tapahtumaa ”Venäjän järjestämäksi provokaatioksi”, jolla Venäjä pyrkii oikeuttamaan omat tulevat aggressionsa.

Venäjän presidentti Vladimir Putin ottikin väitettyihin tapahtumiin kantaa voimakkaasti vakuuttaen, että Venäjä ei tule ohittamaan tilannetta reagoimatta. Hänen mukaansa Venäjä tulee tekemään kaikkensa varmistaakseen Krimin ja itäisen Ukrainan turvallisuuden. Putin väittää Ukrainan valinneen ”terrorin harjoittamisen”.

Juuri tämä lausunto on asiantuntijoiden mielestä kaikkein huolestuttavin ja paljastavin, Anders Åslundin tilannearvion mukaan ”pelottavin”. Hänen mukaansa on koko ajan ollut selvää, että Venäjä tarvitsisi ”elokuisen sodan” sisäpoliittisista syistä. Elokuu on hänen mukaansa paras ajankohta Venäjän aggressioille, koska läntiset päättäjät lomailevat eivätkä ole nopeita vastatoimissaan. Arvostettu Foreign Policy -lehti ehti jo aiemmin verrata Ukrainan kiristyvää tilannetta elokuussa 2008 käytyyn Georgian sotaan.

– Viime viikolla kävi selväksi, että Ukraina on kohde. Raporttien mukaan suuri massa Venäjän joukkoja satoine tankkeineen on liikkunut Donbassissa ja Krimillä. Ne ovat osa Caucasus 2016 -sotaharjoitusta, Åslund kirjoittaa.

– Putin näyttää valinneen ajan ja paikan. Hän on tehnyt diplomaattisen pohjatyön. Joukot ovat liikkuneet. Hän on kehittänyt casus belli -tyyppisen [sodan aiheuttavan] tilanteen, joka muistuttaa Gleiwitzin välikohtausta ennen natsi-Saksan hyökkäystä Puolaan vuonna 1939, Åslund jatkaa.

Myös Ruotsin entinen ulkoministeri Carl Bildt toteaa, että kehittymässä oleva ”kaava ei näytä hyvältä”.

– Kehittääkö Venäjä casus belli -perustelua omille toimilleen? Bildt kysyy Twitterissä Åslundin tavoin.

Putinin mukaan kyseessä on ”hyvin vaarallinen peli”, jossa Venäjä on turvallisuuden takaamiseksi valmis ”vakaviin jatkotoimiin”.

– Vladimir Putin on raivoissaan – tai esittää olevansa, kommentoi Daily Beastin Ukrainaan ja Venäjään erikoistunut toimittaja Michael Weiss jutussaan.

Åslund arvioi, että todennäköisimmin Venäjän mahdolliset sotatoimet tarkoittaisivat Itä-Ukrainan Mariupolista Krimille johtavan kaistaleen eli logistisesti tärkeän niin sanotun maasillan haltuunottoa.

 

 

 

 

 

Päivitys: Otsikon sana hyökkäys” vaihdettu termiin sotatoimet, joka vastaa paremmin asiantuntijoiden arvioita.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
            Lars-Erik Wilskman
Lars-Erik Wilskman
Paikat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Janne Pohjala

Ukraina hakee nyt Mainilaa.

Onhan se pitänyt yllä tätä kriisiä Itä-Ukrainassa vuosia ja sieltä taas sanottiin jo viime viikolla että Ukrainalla on joukot siellä hyökkäysmuodostelmassa. Nyt vaan pitää saada se Mainila aikaan, koska Ukrainan on pakko saada tilanne näyttämään siltä että heidän kimppuunsa on hyökätty.

Venäjän harjoitus on joko sattuma tai ei ole, mutta ei Venäjä hyödy yhtään mitään Ukrainaan hyökkäämisestä. Ukraina taasen hyötyisi siitä jos se saisi NATOn sotimaan Venäjän kanssa sen puolesta.

Tämä taas olisi pahin mahdollinen skenaario Suomelle, koska isäntämaasopimuksen kautta olemme silloin sodassa naapurimaamme kanssa.

Mikä oli koko USAn infosotaoperaation tavoite. Saada suomen 600 000 reserviläistä käyttöönsä käytännössä ilmaiseksi.

Ruotsin valtiopäivät lisäsi heidän isäntämaasopimukseen ehdon, että Nato voi toimia Ruotsissa vain Ruotsin pyynnöstä. Meidän sopimuksessamme sellaista ei ole.

Tämä kehitys missä tässä nyt uutisoidaan, on juuri se syy miksi Putin Kultarannassa sanoi että USA taistelee mielellään Venäjää vastaan viimeiseen Suomalaiseen.

Siksi Ukrainan False flag ei saa mennä läpi.

Sepetius Kangas
Vastaus kommenttiin #11

Ei se vaan se, miksi Venäjä hyökkäisi Ukrainaan. vain täydellinen hysteerikko voisi näin ajatella. Eihän Ukrainalla olisi mitään hyötyä Venäjälle. Aatteet eivät ole syy sodissa, ainoastaan pienet mistä puhuu. Niin kuin Isis Viro Liettua ja miksi ei Ukraina joka ei ole pieni, mutta muuten köyhä ja on elänyt toisten kukkarolla vuosia. Eipä silti samaa suomessakin jotkut puhuu. Vaikka suomi itsenäisenä lännen ja idän välissä on puolustuksellisesti mitä parhain vaihtoehto kummallekin. Siihen riittää se kaksi tuntia jotka kuluu suomen ylittämiseen. Vain jotkut älykääpiöt voivat ajatella suomesta olevan muuta hyötyä kummallekaan puolelle. Ukraina on lännelle siitä syystä tärkeä että se voi antaa aiheen lännen hyökkäykselle. Venäjälle se merkitsee hidastetta, ei kovinkaan suurta. mutta kuitenkin. Toisaalta se antaa kyllä aikaakin. Mutta sotilaallisessa mielessä tarpeeton. kuitenkin ukraina on riittävän suuri lännen sotilasvarikoksi joten sen itsenäisyyttä lännen on hyvä puolustaa. Mutta maana lännen yhteydessä se on kallis. Mielenkiintoinen paikka kuitenkin sota haukkojen suunnitelmille.

Seppo Tossavainen
Vastaus kommenttiin #11

Kannattaa huomata että Venäjän trolliarmeija ja sen yksi sotilas Janne Pohjola ja muut Venäjä-trollit, on kiinteä osa Venäjän valtion ja armeijan operaatioita.

Suomella jos kellään on käytännän kokemusta Venäjän uhasta ja Mainilan laukauksista. Täällä ei ole epäselvyyttä mitä Putinin viime päivien lausunnot terroristihyökkäyksistä Krimillä tarkoittaa. Venäjä valehteli kansalaisilleen vuonna 1939 Mainilan laukauksilla ennen talvisotaa ja nyt täsmälleen sama strategia toistuu Ukrainassa.

Putinin lausunnon mukaan Venäjä ryhtyy toimiin parantaakseen Krimin niemimaan turvallisuutta. Todellisuudessa Venäjä on kaapannut Krimin Krimin. Putinin lausunnot kuullostavat samalta kuin Suomeen kohdistettu uhkaus joka edelsi talvisotaa. Neuvostoliitto hyökkäsi Suomeen ilman sodanjulistusta 30 marraskuuta 1939. Hyökkäystä edelsi vaatimus rajamuutoksista ja kuin lisämausteena Neuvostoliitto lavasti 26. marraskuuta 1939 Mainilan laukaukset, joilla se käänsi tosiasiat päälaelleen ja sanoi, että hyökkäys onkin puolustus.

Nyt Putinin lausunto ja Venäjän uhka Ukrainaa kohtaan on täysin vastaava. Kaiken lisäksi Venäjän suunnitelma näyttää olevan hyökätä Krimiltä Ukrainaan eli Venäjän armeija ei propagandasyistä hyökkääkään suoraan Ukrainaan vaan koukkaa Krimin kautta. Tavoite on luultavasti Krimin miehityksen vahvistaminen ja maayhteyden luominen ottamalla Ukrainan eteläosasta lisää aluetta liitettäväksi Krimiin.

Janne Pohjala
Vastaus kommenttiin #28

Nyt on Seppo se raja ylitetty että sinun on aika esittää todisteet väitteistäsi tai minun on harkittava rikosilmoitusta.

Esität että syyllistyn maanpetokseen, joka on vakava rikos ja tässä kohtaa minulle reservin upseerina ja tiedustelijana alkaa raja lähestyä siihen mikä on hyväksyttävää.

Eli näyttö siitä että työskentelen jonkin toisen valtion lukuun tai anteeksipyyntö.

Jukka Huhtamäki
Vastaus kommenttiin #34

Janne olen Sepon kanssa samaa mieltä sinusta. Olet selvää selvempi Kremlin trolli. Ja koska suollat sitä samaa paskaa suustasi suomalaisille, pidän sinua todellakin maanpetturina. Ja koska olet "upseeri" on tekosi vielä paskempi Suomea ja suomalaisia kohtaan. Näyttönä toimikoon toimintasi Kremlin juoksupoikana... vai oletko sittenkin vain "hyödyllinen idiootti"? käsitteen varmaan tunnetkin... Halveksin sinua syvästi "upseeri" PS: sota-aikanahan sinut olisi teloitettu toiminnastasi! Ja nyt sitten vain sitä syytettä nostamaan vellihousu... vastaan aina huutooni ja pääsempähän näkemään luonnossa miltä oikea Kremlin petturi näyttää. Siitä kannattaa jo jotakin kärsiäkin :-D

Sepetius Kangas
Vastaus kommenttiin #11

Eihän kyse ole Ukrainasta vaan sen käyttänmisetä venäjää vastaan. samoin kuin Mainilssa.jossa neuvostoliitto tarvitsi syyn sotaan. Koska pelkäsi saksan kulkua läpi suomen. Eikä muuten ollut turha pelko. koska siitä oltiin suomessa jo monasti neuvoteltu. Ei tosin virallisesti. No natsien kanssa liitoutuminen oli jo tosiasia ennen sodan alkamsta jo pitkään.

Risto Mäkinen

Olipa hauska tämä Pohjolan kommentti. Mielestäni Putin on lukenut historian hyvin ja tekee Krimillä Mainilat. Jos jatkaa historia mukaan niin valtaa Mariapolin suunnasta kaistaleen ja perustaa Ukrainan varjohallituksen mallia Kuusisen hallitus. Saas kattoo ny.

Janne Pohjala
Vastaus kommenttiin #22

Kiitos toki Panulle kohteliaisuudesta. Se että tutkii asioita ei tarkoita sitä että sokeasti kannattaisi jotain.

Jos olette saaneet purettu trollausrakkonne niin mitäs jos luetaan yhdessä mitä Venäjän ulkoministeriö ihan tarkalleen ottaen sanoi? Lukekaa tietenkin itse niin analysoidaan porukalla. Ohessa linkki englanninkieliseen tiedotteeseen.

Pääkohtia:

"Venäjä pitää Krimille tunkeutuneita Ukrainan puolustusministeriön tiedustelijoina. Kaksi pidätetty ja tunnustaneet. Venäjä ei hyväksy että Ukraina suorittaa terroria Donbassissa tai Krimillä. Ilmoittaa että mikäli Ukrainan asevoimien komentaja oli tietoinen tästä hankkeesta, on hän raunioittanut rauhanprosessin, jos taas hän ei ollut tietoinen asiasta, vielä huonompi."

"Venäjä totea että lännen ehdoton tuki on luonut Ukrainalle edellytykset jatkaa terroria alueella ja että Minskin protokollalla ei kannata edeltä, ellei se sido Ukrainaa. Venäjä kehottaa kumppaneitaan, jotka pitävät valtaa yllä Kiovassa järkiintymään ja estämään Kiovan jatkuvat provokaatiot.

Lopuksi kehotamme kumppaneitamme vaikuttamaan Kiovaan siten että provokaatiot loppuvat."

Tämä ei ole uhkaus vaan täysin selvästi tämä on vastalause sille että Kiovan toiminta ei ole hyväksyttävää ja ellei Ukrainaa tulevat valtiot ohjaa Ukrainaa lopettamaan jatkuvat provokaatiot ja toteuttamaan Minskin sopimusta, ei Minskin sopimus voi toteuta.

Koko viestin keskeisin asia oli vielä toistona lopussa:

"Lopuksi kehotamme kumppaneitamme vaikuttamaan Kiovaan siten että provokaatiot loppuvat."

Tämä ei siis ole uhkaus, vaan toivomus että Ukrainaa tukevat maat vaikuttavat Ukrainan toimintaan siten että rauha voidaan Ukrainassa saavuttaa.

Tämä sitten on spinnattu siihen että venäjä uhkaa ja tätä 180 astetta käänettyä tarinaa tukemaan Ukraina tekee lisää provokaatiota rullaamalla joukot taisteluvalmiudessa Krimile. Eli siis teki juuri sen mitä Venäjä moitti.

Toisaalta Venäjä sai Ukrainan tekemään juuri sen mitä se väitti Ukrainan tekevän. Ukraina todisti itse tekevänsä sitä mitä väitettiin, eli nielaisi koukun ja kohonkin.

Ja nyt sitten jokainen mielellään lukee alkuperäisen tekstin ja sitten esittää mitä mieltä on ja minkä kohdan perusteella, niin saadaan tähän keskusteluun sivistynyttä aikuismaista käytöstä. Uskon että se sujuu.

Tiedote englanniksi:

http://www.mid.ru/web/guest/foreign_policy/news/-/asset_publisher/cKNonk...

Janne Pohjala
Vastaus kommenttiin #33

Ukrainan tiedotusvälineiden mukaan Ukrainan tiedustelun päällikön Valery Kondratyukin mukaan Venäjän armeija ja Rajamiehet ammuskelivat toisiaan.

Tästä syystä presidentti määräsi Ukrainan joukot taisteluvalmiuteen.

Erikoinen logiikka, jos Venäläiset ammuskelevat toisiaan, niin eikös se ole Ukrainalle hyvä vain? Miksi siis viedä joukot taisteluvalmiudessa paikalle.

Ukrainan yleisölle ei puhuta mitään että Ukrainaa olisi millään tavalla moitittu jostain tai uhattu jollain. Mikä ei toisaalta yllätä.

Sen sijaan länteen sama tiedustelun päällikkö sanoo että Venäjä uhkaa ja että Ukrainan on puolustauduttava.

Aika monta eri versiota on Ukrainalla tässä tarinassa. Vai aikooko Ukraina sitten koolle kutsumassaan turvallisuusneuvostossa edelleen väittää että Venäläiset ammuskelevat toisiaan? Sen me kuulemme tänään.

Eivätkö kielitaitoiset ukrainalaiset ihmettele viestien eroa?

In the occupied Crimea armed clash took place with the use of small arms between the Armed Forces and the Border Service of the Federal Security Service of Russia.

This was announced by the head of the Defense Intelligence of Lieutenant-General Valery Kondratyuk.

On Thursday, after meeting with heads of security agencies Poroshenko ordered to bring the combat readiness of security forces to adminkordoni of Crimea and Donbas. Border guards have lead to the combat readiness of units to adminmezhi of Crimea.

http://hromadske.ua/posts/u-krymu-vidbulasia-perestrilka-mizh-viiskovymy...

Janne Pohjala
Vastaus kommenttiin #30

On. Reuters uutisoi jo turvallisuusneuvoston kokouksesta, mutta ei kerro mitään käydystä keskustelusta:

http://www.reuters.com/article/us-ukraine-crisis-russia-idUSKCN10M1LN

Venäjän RT uutisoi Churkinin lausunnon YK:n turvallisuusneuvoston kokouksesta.

Churkin sanoo olevansa tyytyväinen kokouksen kulkuun ja että Venäjä sai esiteltyä kaiken oleellisen aineiston kokouksessa. Hän totesi että pyytämällä kokoontumista Ukraina pyrki siirtämään huomion pois niistä ongelmista, joita sillä on Itä-Ukrainassa.

Churkin kehotti että Venäjän joukkojen laskemisen sijaan Ukrainan tulee saada sota ja siviilien tulittaminen loppumaan Donbassissa

Löytyykö muualta kuin Reutersilta kommentteja turvallisuusneuvoston kokouksesta siihen osallistuneilta?

Vai tarkoittaako että siitä ei jäänyt kerrottavaa - mikä taasen viittaisi siihen ettei menestystä ollut? Löytääkö kuka lisää lähteitä?

Russian envoy Vitaly Churkin, who declared himself satisfied with the meeting, said Russia presented all the relevant information to other members of the UNSC.

He added, however, that by initiating the gathering Ukraine tried to “distract” attention from problems it has in Eastern Ukraine.

"Instead of counting our military, they need to stop the conflict in the Donbass and stop shelling civilians," Churkin added.

https://www.rt.com/news/355520-ukraine-troops-border-alert/

Janne Pohjala
Vastaus kommenttiin #50

Kyllä usko, sillä Suomessa on sanan- ja mielipiteen vapaus:

12 §
Sananvapaus ja julkisuus

Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä.

Mielipiteeni sisältä ei ole minkään lain eikä hyvien tapojen vastainen. Sen sijaan julkinen perättömän väitteen esittäminen on lain vastaista.

´9 § (13.12.2013/879)
Kunnianloukkaus

Joka

1) esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, taikka

2) muuten kuin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla halventaa toista,

on tuomittava kunnianloukkauksesta sakkoon.

Teon tekeminen joukkotiedotusvälineitä käyttäen voidaan tulkita raskauttavaksi.

Panu Saarela
Vastaus kommenttiin #59

Trollit osaavat joskus olla myös hauskoja - toivottavasti tapaamme oikeudessa :D

Ei muuten olisi Suomessakaan sananvapautta jos agitoimasi Putin esikuntineen saisi vallan - mutta nauti vastustamasi järjestelmän eduista! Tosin "sananvapautesi" rajat selvästikin määrittää mainittu herra Putler.

Juhani Karlsson

"Pieni Krimin niemimaa Mustallamerellä on hiostanut Ukrainan ja Venäjän suhteita vuosikymmeniä. Vuonna 1992 alue julistautui ensi kertaa itsenäiseksi. Monelle kriminvenäläiselle tämä tarkoitti ensiaskelta kohti Venäjään liittymistä."
-
"... Asiantuntijan mielestä länsimaissa Krimin valtaus on käytännössä hyväksytty..."
-
-
---
"...Asiantuntijan mielestä länsimaissa Krimin valtaus on käytännössä hyväksytty"
"Arkady Moshesin mukaan Krimin miehityksen vuoksi Venäjälle asetetut pakotteet ovat heikkoja ja vain nimellinen vastustus Venäjän toimille."
"ULKOPOLIITTISEN instituutin ohjelmajohtaja Arkady Moshes ei kuitenkaan pidä Trumpin ajatuksia Krimistä kovin merkityksellisinä tai edes lännen nykypolitiikan vastaisina.
”Trumpin lausunto on vähemmän sensaatiomainen kuin miltä se voi kuulostaa, yksinkertaisesti siksi, että Yhdysvaltain nykyhallinto sekä kaikki eurooppalaiset poliitikot käytännössä jo hyväksyvät Krimin liittämisen Venäjään”, hän toteaa.
Länsi on vastannut Krimin miehitykseen asettamalla Venäjälle pakotteita, joita Moshes kuitenkin kutsuu heikoiksi. Hänen mukaansa pakotteiden tarkoitus on tuoda esiin lännen nimellinen vastustus Venäjän toimille, mutta sen enempään ne eivät pysty.
Moshesin mukaan kaikki sellainen pakotepolitiikka, jolla on käytännön merkitystä Venäjälle, liittyy Krimin sijaan Venäjän toimiin Itä-Ukrainassa."
http://www.hs.fi/ulkomaat/a1470022833214?jako=f00ab601cbdb9e53d00c3462c6...
---
"Trump voisi harkita Yhdysvaltain tunnustavan Krimin osaksi Venäjää"
"Yhdysvallat ei ole tunnustanut Krimillä järjestettyjä kansanäänestyksiä ja uskoo ettei niitä ole suoritettu oikeudenmukaisesti."
"Trumpin mukaan olisi ”suuri asia”, jos USA tulisi toimeen Venäjän kanssa ja jos se auttaisi taistelussa ISISiä vastaan.
– Meillä tulee olemaan parempi suhde Venäjään. Ja parempi suhde Venäjän kanssa on hyvä asia, ei huono asia, Trump sanoi."
http://yle.fi/uutiset/trump_voisi_harkita_yhdysvaltain_tunnustavan_krimi...
---
vanhoja:
---
"One Year After Russia Annexed Crimea, Locals Prefer Moscow To Kiev"
"One year after the annexation of the Ukrainian peninsula in the Black Sea, poll after poll shows that the locals there — be they Ukrainians, ethnic Russians or Tatars are mostly all in agreement: life with Russia is better than life with Ukraine."
http://www.forbes.com/sites/kenrapoza/2015/03/20/one-year-after-russia-a...
---
"Krim halusi irti Ukrainasta jo 1990-luvulla"
"Pieni Krimin niemimaa Mustallamerellä on hiostanut Ukrainan ja Venäjän suhteita vuosikymmeniä. Vuonna 1992 alue julistautui ensi kertaa itsenäiseksi. Monelle kriminvenäläiselle tämä tarkoitti ensiaskelta kohti Venäjään liittymistä."
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/03/21/krim-halusi-irti-ukrainasta-jo-1...
http://yle.fi/uutiset/elava_arkisto_krim_halusi_osaksi_venajaa_jo_20_vuo...
---
Vaikka Maidanin mielenosoitusten muistetaan leimahtaneen, kun presidentti Viktor Janukovytshin johtama Ukraina kieltäytyi allekirjoittamasta EU:n tarjoamaa assosiaatiosopimusta, kyse ei ollut vain siitä.
Ukrainan silloisen pääministerin Mykola Azarovin mukaan ( http://www.nytimes.com/2013/11/23/world/europe/ukraine-blames-imf-for-co... ) hallitus ei voinut allekirjoittaa assosiaatiosopimusta, koska sen olisi pitänyt sitä ennen hyväksyä IMF:n "liian ankara" tarjous uudesta lainaohjelmasta." "Nousevilla talouksilla ei ole sanansijaa
IMF on instituutio, johon tiivistyy Yhdysvaltojen ja Euroopan johtama maailmanjärjestys. Vaikka sen jäseniä ovatkin lähes kaikki maailman maat, äänivalta painottuu hyvin vahvasti länteen.
http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2015/08/22/eurooppa-ei-tarvitse-i...
---
"War in South Ossetia: Georgia started it" (2008)
"In more than 1,000 pages of analysis, documentation and witness statements, an exhaustive investigation by the European Union yesterday found in Russia's favour."
http://www.theguardian.com/commentisfree/2009/oct/01/russia-georgia-sout...
---
"Vain muutaman päivän kestäneen sodan taustalla oli Etelä-Ossetian itsenäistymispyrkimykset. Se on halunnut irtautua Georgiasta itsenäiseksi valtioksi jo Neuvostoliiton hajoamisen ajoista lähtien."
"Elokuussa 2008 Georgia hyökkäsi Etelä-Ossetian pääkaupunkiin aloittaen selkkauksen, johon Venäjä osallistui päivää myöhemmin."
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/ulkomaat/venajan-ja-georgian-sota-haavat...
---
"Kuka Ukrainan kriisin kärjistymisestä on vastuussa?"
"Saksalaisen Bild am Sonntag -lehden mukaan kymmenet CIA:n ja FBI:n asiantuntijat toimivat tällä hetkellä Ukrainan uuden hallituksen neuvonantajina. Toissa viikonloppuna itse CIA:n johtaja John Brennan vieraili Kiovassa."
http://www.hs.fi/ulkomaat/a1400118851194
---
"Victoria Nuland" "Leaked phone conversation"
"In their phone conversation, Nuland and Pyatt discussed who should be in the government after Viktor Yanukovych's ouster, with the name of Arseniy Yatsenyuk (whom Nuland refers to as "Yats") coming up several times.[9 ("Ukraine crisis: Transcript of leaked Nuland-Pyatt call" http://www.bbc.com/news/world-europe-26079957 )][10 ( "Leaked audio reveals embarrassing U.S. exchange on Ukraine, EU" http://www.reuters.com/article/us-usa-ukraine-tape-idUSBREA1601G20140207 )] Yatsenyuk became prime minister of Ukraine on February 27, 2014.[19 ( "Ukraine's Arseniy Yatsenyuk warns of tough days ahead" http://www.bbc.com/news/world-europe-26361657 )]"
https://en.wikipedia.org/wiki/Victoria_Nuland#Leaked_phone_conversation
---
"In recording of U.S. diplomat, blunt talk on Ukraine"
"“F--- the E.U.,” Assistant Secretary of State for European and Eurasian Affairs Victoria Nuland said in a private telephone call that was intercepted and leaked online."
"Nuland also assessed the political skills of Ukrainian opposition figures with unusual candor and, along with the U.S. ambassador to Ukraine, Geoffrey Pyatt, debated strategy for their cause, laying bare a deep degree of U.S. involvement in affairs that Washington officially says are Ukraine’s to resolve."
https://www.washingtonpost.com/world/national-security/in-purported-reco...
---
joulukuu 2013 Yhdysvaltalainen senaattori, Vietnam veteraani:
"John McCain tells Ukraine protesters: 'We are here to support your just cause"
http://www.theguardian.com/world/2013/dec/15/john-mccain-ukraine-protest...
---
NED ( National Endowment for Democracy.....funded primarily through an annual allocation from the U.S. Congress ) toimintaa Ukrainassa:
http://www.ned.org/region/central-and-eastern-europe/ukraine-2014/
---
Mitä Yhdysvaltojen varapresidentin poika ja ulkoministerin poikapuoli Ukrainan suurimman energiayhtiön hallinnossa?
http://www.theguardian.com/business/shortcuts/2014/may/14/hunter-biden-j...
http://time.com/2964493/ukraine-joe-biden-son-hunter-burisma/
---
"It's not Russia that's pushed Ukraine to the brink of war"
https://www.theguardian.com/commentisfree/2014/apr/30/russia-ukraine-war...
---
Yhdysvaltojen laivasto näki että sillä on tulevaisuudessa tukikohta Sevastopolissa?
tällainen urakka oli tarjolla syyskuussa 2013:
"Renovation of Sevastopol School #5, Ukraine"
"Solicitation Number: N33191-13-R-1240
Agency: Department of the Navy"
"Synopsis:
Added: Apr 15, 2014 5:18 am
Due to the current climate in Ukraine, the subject solicitation is hereby cancelled."
https://www.fbo.gov/index?s=opportunity&mode=form&id=2bb691b61c59be3a681...

Teppo Vanamo

Putinin tarkoitus on irrottaa turkki NATO:a, Bulgaria, Romania ja Moldova ovat silloin pala kakkua. Näin Venäjä kykenee siirtämään etupiirinsä rajan linjalle Liettua - Kreikka. Putin totesi, että Itämeri on liian kova pala, mutta Mustameri tarjoaa vähintäänkin yhtä hyvän, ja helpommin saavutettavan tuloksen. Jos venäjä miehittää Ukrainan, se samalla neutraloi Mustanmeren länsipuolen, ja NATO:n olisi ryhdyttävä täysimittaiseen sotaan tämän estääkseen. Kun turkki on ulkona NATO:a, kuten oletan, NATO on hampaaton koira, joka ei kykene kuin pitämään isoa meteliä. Strategia on kuin 180 astetta käännetty versio Pohjois-Euroopan valloittamiseen suunnitellusta strategiasta Neuvostoliiton ajoilta.

Janne Pohjala

Erdogan itse on syyttänyt USA:ta sotilasvallankaappauksen yrittämisestä Turkissa.

Kaappausta yrittivät Turkin NATO:n nopean toiminnan joukot Istanbulissa ja NATO:n lentotukikohdan F-16 hävittäjät.

Useiden lähteiden mukaan Venäjä paljasti kaappausyrityksen Erdoganille ja tämä ehti pakoon loma-asunnoltaan sekä kutsuttua kannattajansa kaduille.

Kaappaus jouduttiin paljastumisen vuoksi aloittamaan etuajassa, eikä kello 03 jolloin ihmiset olisivat olleet nukkumassa. Nämä johtivat kaappauksen epäonnistumiseen.

Erdoganilla lienee näin ollen aika monta syytä olla luottamatta NATO/USA:han?

" Erdogan Warned of Incoming Coup by Russian Alert"

http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13950430001452

Jukka Lampinen

Ehkä noin vuosi sitten, Venäjän parlamentti sääti Putinin esityksestä lain. Joka määrää, että sotatoimiin vieraissa maissa vaaditaan parlamentin hyväksyntä.
Putinin on aika mahdotona aloittaa mitään yllättävää sotatointa, myös sotilaiden lähettämiseen Itä-Ukrainaan vaadittaisiin parlamentin lupa.
Jos Venäjä tosiaankin toimittaisi sotilaita Itä-Ukrainaan, niin oppositio nostaisi siitä kyllä melkoisen metelin.
Putin on aivan harkitusti, vienyt itseltään vallan toimia, Venäjän yllätyshyökkäys ei ole mahdollinen.
Veikkaisin että todellinen syy tapahtumiin on siinä, että Ukraina valmistautuu suurhyökkäykseen Itä-Ukrainassa.

Panu Saarela

Onko trolli-Lampinen näin tyhmä vai leikkiikö? Putinilla on käytännössä diktaattorin asema ja valtuudet (valitettavasti) fasistiseksi muuttuneessa valtiossaan. Vai nostaisi oppositio metelin! Venäjällä ei ole mitään todellista oppositiota, ainakaan duumassa; maanalainen oppositio ilman vaikutusvaltaa ja -mahdollisuuksia varmaan löytyy. Ja Itä-Ukrainassa on ollut Krimin tavoin venäläisiä sotilaita jo vuosia - ilman tai kera duuman luvan.

Jukka Lampinen

Diktaattori ja fasisti ei säädätä omaa valtaansa rajoittavia lakeja, lain tarkoitus oli nimenomaan poistaa epäluuloja vallan suhteen.
Sinuun se ainakaan ei tehonnut, Putinilla ei ole enemmistö valtaa parlamentissa.
Jos sen toimintaa seuraa, niin se riitelee joka asiasta, eikä oikein mistään pääse yksimielisyyteen.
Ainoa asia missä parlamentti on hyvin yksimielinen on Krimin ja Ukrainan kysymys.
Putinilla ei ole mitään tarvetta painostaa, päinvastoin niitä pitää pidätellä.

Panu Saarela
Vastaus kommenttiin #29

Älä viitsi höpöttää. Putin on tehnyt silmänlumeeksi aiemminkin ties ja vaikka mitä, minkä "teho" kohdistuu vain idiootteihin. Hän on kiistaton fasisti ja diktaattori.

Vai ei ole Putinin Yhtenäinen Venäjä -puolueella enemmistöä duumassa? Jonkun muun mielestä 238 paikkaa 450:stä on enemmistö.

Lana Kortie

Usa on vaihtanut ukrainankin hallintoa ja
POROSHENKO ON VAIN USA:N VASALLI UKRAINASSA.
Ukraina on elänyt Sovussa ja Rauhassa Venäjän kanssa ennen kun usa on vaihtanut hallintoa ukrainassa.Usa:n hallinnon vaihdon jälkeen ukraina on tavallisesti sotatilassa.
LÄNNEN VALTAMEDIA ON PITKÄLTI KORPORAATIOIDEN OMISTUKSESSA
ja sitä sanotaankin toimivan, kuin
PROPAGANDAN MINISTERIÖ

EU:N OSANA SUOMI ON SODAN KÄYNNISTYMISEN PARTAALLA
http://lanakortie.puheenvuoro.uusisuomi.fi/220766-loppuuko-demokratia-sa...
sillä
EU:N + USA:N LÄNNEN AIKEINA ON SODAN KÄYNNISTYS

EU:N JA NATON KAUTTA SOTIIN ->
http://lanakortie.puheenvuoro.uusisuomi.fi/220002-naton-ja-eun-kautta-so...

OHJAAVATKO RIKOLLISOLIGARKIT EU:TA JA USA:TA -
MIKÄ ON SE YDINSODAN JUTTU?
http://lanakortie.puheenvuoro.uusisuomi.fi/220433-ohjaavatko-rikollisoli...

SUOMEN ON TÄRKEÄ VÄLITTÖMÄSTI EROTA EU:STA
ja palauttaa suomen itsenäisyys, talouden nousu ja
menestyneeksi osoitettuja-
Kekkosen ja Paasikiven linjaukset

ja suurmedian, suuryritykset - valtion omistukseen!

Janne Pohjala

Mitäpä jos Panu yrittäisi osallistua keskusteluun jollain perustellulla sisällössä jossa on keskusten kannalta lisäarvoa, etkä vain itse Trollaisi täällä. Toimintasi täyttää täysin trollauksen määrityksen:

Wikipedia: "Trolli on internet-slangisana, jolla tarkoitetaan viestiä tai henkilöä, jonka ensisijainen tarkoitus on ärsyttää ihmisiä, aiheuttaa ristiriitoja, turhien viestien kirjoittamista ja saada vastaukseksi fleimejä tai ennalta-arvattavia viestejä taikka peittää kirjoittajan puutteet käsiteltävänä olevan asian tuntemuksessa.[1][2] Samaa tarkoittava suomenkielisillä palstoilla syntynyt sana on provo, sanasta provokaatio."

Kaarle Akkanen

Putinilla on nyt "sauma"? USA on vaalien takia hajalla (so. Nato) ja EU on ns. paperia Turkin ja muiden kriisiensä kanssa! Vallanhimo vienee Venäjällä voiton ja Ukrainan kansa "itkee" yksinäisyyttään ja hylätyksi tuloaan juuri ratkaisevalla hetkellä!?

Arto Luukkainen

On surullista, että lännen demokratioiden toiminta on osoittautunut näin hampaattomaksi Venäjän diktatuurin hyökkäyssotien edessä. Vaikka Ukraina ei kuulukaan Natoon, eikö lännen pitäisi vedota YK:hon asiassa ja vaikka aloittaa toimet Venäjän erottamiseksi YK:sta. Ukrainalle pitäisi myös toimittaa välittömästi sotilasapua, jonka turvin Venäjän hyökkäyskolonnat tuhotaan.

Hitlereille, stalineille ja putineille on pantava kova kovaa vastaan.

Mikko Toivonen

Aivan selväähän se on, että Putin rakentaa laajempaa valloitusretkeä ja toteuttaa sen nyt ilmaistujen tapaisilla keksityillä syillä.

Putinin strategia lie ollut aivan selkeä eli minimillään Koko Itäisen ja eteläisen Ukrainan sekä Moldovan valtaaminen Georgian lisäksi. Tämä siis sen minimitavoitteena.

Valitettavasti ajankohta taitaa tukea Putinin tällaisten aikeitten toteuttamista. Niiden torjunta vaatisi vahvaa johtoa USA'ssa sekä Euroopassa. Kummassakaan ei ole ja Turkki on menossa täysin hajalleen ja melkoisella varmuudella eroon Natosta.

Jos Venäjä lähtee nyt tekosyillä valloitusretkelle niin sen torjunta edellyttäisi kovia vastatoimia sekä USA että EU johdoilta. Siviilitoimista ensimmäinen olisi silloin Venäjän irroittaminen Swift järjestelmästä.

Esko Kotilainen

Mikäs hätä Ukrainalla on kun on tämä Azov-pataljoona vastassa,He he.Lukekaa nyt mitä porukkaa he ovat.Eivät ole suoraan Porosenkon eikä Ukrainan hallituksen käskynalaisia.Näitä pikkukoplia on jokaisella kyläpääliköllä Ukrainassa.Nämä ovat erityisesti Usan ja cia,n juoksupoikia,Porosenko kavereineen ovat taas se julkinen huutosakki.Mutta tottakai Venäjä puolustaa alueitaan jotka ovat eetnisiä venäläisalueita.Viimetalviset ja keväiset voimalinja räjäytyksetkin olivat näiden pikkuryhmien tekemiä tihutöitä.Eli en yhtään ihmettele vaikka nämä tihutyöyritykset jatkuvatkin.Ukrainan paras ratkaisu on sen jako,venäläisalueisiin ja ukrainalaisalueisiin,raja suurinpiirtein Dneprille.Näin olisi eetnisen väestön turvallisuus taattu alueilla.Kyllä Venäjä pitää huolen omasta puolestaan,naurattaa vain kuka pitää huolen länsiukrainan porukasta.EU ja Usa,sekä IMF ovat nyt jo syytäneet kymmeniä miljaardeja korruptioon Kiovaan.Eikö nyt kannataisi lisätä rahaa,kuolevaan lehmään, vai laittaa teuraaksi.IMF,näyttäisi olevan teurastuksen kannalla.Eli huolehtiminen kuuluu EU:lle,ja täten myös Suomelle.Usa:n on jo menettänyt toivonsa Kiovan hallituksesta.Minulle se ei kuulu koska en asu EU:ssa,vaan vapaassa Norjassa.

Markku Lehto

Venäjähän on aloittanut valtavan projektin rakentaakseen 19 km pituisen sillan Kertsin salmen yli Venäjältä Krimille. Tämä hanke on kohdannut melkoisia teknisiä ja taloudellisia vaikeuksia, joiden vuoksi projekti uhkaa venyä. Tavoitteena oli luoda autoyhteys vuoteen 2018 mennessä ja rautatieyhteys vuoteen 2019 mennessä. Näistä tavoitteista ollaan ilmeisesti selvästi myöhässä.
https://themoscowtimes.com/articles/why-kerch-may-prove-a-bridge-too-far...

Toinen vaihtoehto, ja ehkä nopeampi tapa , yhdistää Krimin alue Venäjään on Asovan meren pohjoisen rantakaistaleen ja sitä myötäilevän valtatien haltuun otto Ukrainalta. Tämä voisi olla se presidentti Putinin mainitsema Krimin ja itäisen Ukrainan turvallisuuden varmistaminen, jossa Venäjä "tulee tekmään kaikkensa". Tässä operaatiossa Venäjä voi hyödyntää Itä-Ukrainen separatistien joukkoja sekä maihinnousua ( merikoukkausta ) Mariupolin kaupungin alueelle.

Merikoukkaus on perinteinen venäläinen sotilaallinen operaatio, jollaisia se on käyttänyt mm. toisen maailmansodan aikana. Merikoukkauksella isketään rannikolle maihinnousosastolla vihollisen selustaan ja katkaistaan sen yhteydet päävoimiin. Laatokalla Tuuloksessa venäläiset sovelsivat tätä kesäkuussa 1944 ja yrittivät myös Viipurin lahdella heinäkuun alussa 1944. Viimeksi mainittu yritys torjuttiin.

Mielenkiintoinen yhteensattuma on se, että Putinin ilmoitus tulee vain vuorokausi sen jälkeen, kun hän oli neuvotellut Turkin presidentti Erdoganin kanssa. Varmistiko Putin neuvotteluissa selustansa eteläisen Mustanmeren suunnassa ?

Eero Laine

Upeaa on havaita, että näin moni tietää, mitä Venäjä aikoo, eritoten, kun jutussa on siteerattu pääasiassa toisia tiedotusvälineitä ja Jeltsinin entistä neuvonantajaa. Kuten muistetaan, Jeltsin oli juoppo ja hänen oli pakko väistyä, kuten neuvonantajansakin.

Mikko Toivonen

Kyllä Venäjän strategia ja tavoitteet ovat erittäin selviä ja helposti luettavissa.
Ainoa mikä on vaikeaa on se lopullisen toteuttamistavan ennustaminen. Siksi onkin tarkkailtava ajantasaisesti mitä Venäjä tekee ja miten eikä niinkään sen puheita.

Markku Lehto

Niin, ei siinä tarvita kovin ihmeellistä päättelykykyä, jotta ymmärtää presidentti Putinin tavoitteet. Riittää kun lukee Putinin puheita:

Esimeerkiksi Putinin puhe Venäjän Duuman jäsenille Moskovassa 18.3.1914:
http://www.hs.fi/ulkomaat/a1395200431780

tai Putinin puhe Valdain konfrenssissa 24.10.2014:
http://venajastasuomeksi.blogspot.fi/2014/11/putinin-valdai-puheen-tekst...

Puhumattakaan Venäjän silloisen asevoimien komentajan, kenraali Makarovin, puheesta Helsingin Yliopiston juhlasalissa 5.6.2012:
http://yle.fi/uutiset/kenraali_makarovin_puhe_kokonaisuudessaan/6169951

Kyllä näistä puheista ilmenee harvinaisen selvästi, mitkä Venäjän nykyhallinnon tavoitteet ovat. Se miten niihin päästään , missä ja milloin toimitaan onkin arvailujen varassa. Mutta, jos peilaa Venäjän toimia ja puheita Krimin sekä Itä-Ukrainan alueilla, niin on aivan perusteltua pelätä pahinta ja varautua pahimpaan. Tokihan on ymmärrettävä, että venäläinen toimintatapa ei aina noudata länsimaista loogista toimintamallia.

Kukahan se puhui Saksassa sapelien kalistelusta ? Vai onko se niin, että toiset huitovat jo sapeleilla ja toiset vasta kalistelevat niitä ?

Markku Lehto
Vastaus kommenttiin #39

Strategia on linjaus pitkän tähtäimen tavoitteista sekä toimista tavoitteiden saavuttamiseksi. Aikajänteet strategiassa vaihtelevat muutamasta vuodesta kymmenneen vuoteen. Strategian tavoitteiden saavuttamisessa edetään yleensä vaihe kerrallaan. Toki strategian keinovalikoimassa on myös nopeat ja yllättävä toimet.

Venäjän strategian vaiheita: Georgian sota, Krimin valtaus, Itä-Ukrainan operaatio, Venäjän asevoimien 500 miljardin euron uudistamisohjelma, Itämeren alueen läheltäpiti tilanteet Naton ja Venäjän lentokoneiden ja alusten välillä, Venäjän ilmavoimien aktiivinen toiminta ja alueloukkaukset, Venäjän mittavat ja näyttävät sotaharjoitukset Suomen rajan pinnassa , USA:n ohjustorjuntajärjestelmän rakentamisen jarruttaminen, osallituminen Syyrian sotaan , Venäjän ehdotus erillisten Itämeren Nato-maiden sekä Ruotsin ja Suomen neuvotteluista ilman Naton johtoa ja EU:n johtoa, maahanmuuttajien päästäminen Suomeen Lapissa, Turkin ja Venäjän yllättäen alkanut yhteistyö. Näitä pieniä askeleita Venäjän toteuttaa jatkuvasti. Kaikki nämä ovat synkronissa siihen mitä Putin on puhunut kuin myös sen kanssa mitä Makarov esitelmöi Helsingissä.

Venäjän strategian suunta on pysynyt ennallaan jo vuosia: Tavoitteena on palauttaa Venäjälle neuvostoaikaiset suurvallan etupiirit ja hegemonia maksoi mitä maksoi.

Ja perinteisesti kansahan Venäjällä on tottunut maksamaan johdon suuret tavoitteet. Siitä on myös Venäjän naapurimaat ja niiden kansalaiset joutuneet maksamaan kalliisti, esimerkiksi Itä-Ukrainassa.

Janne Pohjala
Vastaus kommenttiin #41

Uhan piti olla välitön.

Jos taas se on kaukana tulevaisuudessa on kyse spekulaatiosta ja mutusta.

Molemmat ovat disinfirmaatiota eli informaatiosotaa. Esimerkiksi Ukrainan informaatiosodan on kirjoittanut Joel Harding. Se on ollut loputonta spekulaatiota ja disinformaatiota.

Joko ei löydy näyttöä mitä on tapahtunut tai tapahtuvaksi väitetyt eivät ole tapahtuneet.

Jokaisen pitäisi alkaa havaita tämä, jos on asiaa seurannut ja perustelee kantansa muullakin kuin omilla uskonkappaleilla, jotka perustuvat irtolauseista tehtyihin mutuihin.

Markku Lehto
Vastaus kommenttiin #42

Krimillä uhka syntyi yllättäen ja "välittömästi" talviolympiakisojen jälkeen.

Kyse onkin siitä, milloin alkaa missäkin tapahtumaan. Luottamuksen puute ja ennakoimattomuus pitävät lännen varpaillaan Putinin hallinnon kanssa. Lännen on oltava valmiina readoimaan lyhyellä varoitusajalla.

Tähän Putin on politiikallaan ajanut tilanteen. Siitä sitten saadaan lännessäkin nauttia, mutta erityisesti tilanteesta saavat "nauttia" Venäjän kansalaiset ja ne naapurimaat, joihin Venäjä on agressionsa kohdistanut. Osansa ovat saaneet myös täysin sivulliset kuten Itä-Ukrainassa alasammutun matkustajakoneen matkustajat ja heidän omaisensa.

Markku Lehto

Niin tuo tahtoo jo unohtua. Krimhän kuulluu edelleen Ukrainalle vaikka Venäjä on sen vastoin kansainvälistä oikeutta miehittänyt. Eikös jokaisella maalla ole oikeus ja velvollisuus puolustaa maataan ? Sitä ei muuta miksikään se, että miehitetyllä alueella on järjestetty näytösvaalit, joidenka laillisuutta kukaan muu kuin Venäjä, ei tunnusta.

Markku Lehto

Venäjä on ilmoittanut että se aloittaa Mustanmeren laivastonsa harjoitukset jossa harjoitellaan torjumaan sen laivastotukikohtaan tehäviä hyökkäyksiä. Kuka sinne on hyökkäämässä ? Ukrainan muutama partiovene konekivääriaseistuksellaanko ?

Vai liittyykä harjoitteluun laivatykistön ampumaharjoituksia rannikolla sijaitseviin kohteisiin ?

Mikael Halleen

Kauheata, että Ukraina on hyökännyt Ukrainaan. Tämähän alkaa olla kuin vanhasta Neuvostoliitosta jossa sananparret olivat legendaarisia: Neuvostoliitto kehoittaa USAta olemaan puuttumatta Neuvostoliiton sisäisiin asioihin eri puolella maailmaa. Tai: En ole lukenut Pasternakin kirjaa mutta tuomitsen sen neuvostovastaisena.
Tälle vetää vertaa vain Turun Sanomien uutisointi:"Margaret Thatcherin ero, jota oli osattu odottaa, tuli täytenä yllätyksenä."

Tapani Moilanen

Venäjän hallinto mätänee sisältäpäin ja Putinin ainut keino saada tuo hullujenhuone (nyt en tarkoita perinteistä piirimielisairaalaa) ruotuun kehittelemällä ulkopuolisia vihollisia.Kovina patriootteina se menee venäläisiin kuin häkä.Ja se enemmistö joka on eri mieltä on hiljaa kun omassa arjessakin on tarpeeksi kestämistä.Ei siihen tarvitse lisätä FSB:n lähikontaktia ja sen listoille joutumista.Edesmenneen ystäväni,Ilmari Susiluodon sanoin "Mitä huonommin Venäjällä menee,sitä nasevampia anekdootteja kansan suusta pulppuaa"....että näitä odotellessa........

Mikko Toivonen

Tässä on melko vähälle huomiolle keskusteluissa jäänyt tosiasia, että Putin julisti nuo Krimin "Mainilat" tapahtuneeksi vain pari päivää sen jälkeen kun hänen ystävänsä Erdogan oli vieraillut Pietarissa.

On täysin spekuloitavissa, että Erdogan on antanut Putinille takuut siitä, että Turkin kautta Nato ei tule hänen Mustanmeren alueen aggressioihinsa puuttumaan eikä laskemaan Nato sotavoimia lisää Bosborin kautta Ukrainan tai muidenkaan alueen potentiaalisti uhattujen maiden tueksi.

Jarmo Lius

Presidentti Poroshenko haluaa testauttaa valtansa armeijaan. Hälytyksellä hän hakee vastausta käskeekö armeijaa presidentti, vai Yhdysvallat, vai Venäjä. USA on konsultoinut armeijan johtojärjestelmiä jo kaksi vuotta, on aika testata, miten muutos etenee. Minsk sopimuksen kaatuminen yhdessä armeijan käskyvallan siirtymisessä joko presidentti Poroshenkon tai USAn valtaan johtaisi nationalistiseen verilöylyyn Donbassissa.

Pauli Vuorio

Poropaska näkee pikku-ukkoja joka nurkan takana. En usko, että Ukraina kiinnostaa
Venäjää. Puola ja Romania saavat olla huolissaan, koska heidän "ohjuspuolustus" järjestelmä on pienellä ohjelmisto muutoksella aktiiviseksi hyökkäys aseeksi. Se taas on uhka Venäjälle ja he tulevat varmasti puolustamaan omaa maatansa. Silloin puhuvatkin
ydinaseet ja voimme sen jälkeen sanoa näkemiin niin Puolalle kuin Romaniallekin. Ja
takaan ettei USA siinä tapauksessa tee yhtään mitään.

Markku Lehto

No nyt on kuitenkin niin, että ne ohjustentorjuntaohjukset ja niiden järjestelmät eivät todellakaan sovellu hyökkäysaseeksi. Se on vähän sama kuin yrittäisi 23 mm Sergei-ilmatorjuntatykillä ja sen ennakkolaskimella ampua kenttätyksitön tapaan tuli-iskuja.

Tokihan se on ymmärrettävää, että Venäjä kokee ohustentorjuntajärjestelmät uhkakseen. Milläs sitten Venäjän nykyhallinto uhkailisi tarpeen tullen lähinaapureitaan, jos Venäjän kykyä käyttää taktisia ydinaseita naapureitaan vastaan oltaisiin kiistämässä ? Olisiko Iskander -ohjuksilla enää pelotevaikutusta ?

Jukka Huhtamäki

En ole vielä minkään toisen uutiskanavan palstalla tavannut yhtä paljon trolleja kuin täällä. Täytyy ehdottomasti alkaa seuraamaan enemmän Uuden Suonen juttuja, koska selvästi Kreml arvostaa ja pelkää näitä. Ei kait noita "hyödyllisiä idiootteja" muuten tänne olisi laitettu.

Jukka Huhtamäki

Putinin FSB:n mukaan Porochenkon pikkuserkku tai vaihtoehtoisesti tämän pikkuserkun serkku tai joku muu Ukrainalainen sabotaasiterroristi on nähty alueella. Valokuvia tulee kun saamme ne kehitettyä kunhan photoshoppaaja palaa lomalta. (Siltä varalta, että joku taho toisin todistaa on FSB:llä myös muita vaihtoehtoja Ukrainan syyllisyydestä.) Myöhemmin Putin lisäsi, että ryhtyvät tarvittaviin voimatoimiin vastaavanlaisten sabotaasiterroristien aiheuttamien terroritekojen estämiseksi. Tämän varmistamiseksi olemme aloittaneet Krimin alueen irroittamisen lopullisesti Ukrainan kyljestä, aloittamalla niin idästä kuin lännestä yhteensä 20:llä kaivinkoneella rajan kaivamisen kokonaan auki. Jonka jälkeen hinaamme niemimaan 20 km itään ja peruutamme siltaprojektin. Kaivuutyötä nopeuttaaksemme olemme liittäneet Venäjään kolmen ison kaivinkonemyyjän myyntivarastot tontteineen Ukrainan Odessan kaupungin alueelta. (alueellisen vapaaehtoisen kansanäänestyksen jälkeen, Putin ja Lavrov nähtiin valvomassa äänestystä, kertoo luotettava lähde FSB:stä)

Jukka Lampinen

Venäjä siis painostaa siirtämällä joukkoja Krimille ja provosoimalla mediassa, mutta mikä on järkevä selitys toimille.
Eiköhän se järkevin selitys ole, että Venäjä pyrkii ennalta ehkäisemään Ukrainan hyökkäyksen kapinallisia vastaan.
Tuntuu toimivan ainakin sikäli, että Ukraina joutuu siirtämään hyökkäys joukkoja Krimin rintamalle.
Media osuus toimii myös hyvin, sillä lännen sekopäät vakuuttaa suureen ääneen, että hyvä Ukraina ei hyökkää.
Vaan se paha Venäjä aikoo hyökätä, tahtomattaan lännen kiihkoilijat estää sodan, sillä Ukrainan on nyt hyvin vaikea aloittaa hyökkäystä..

Panu Saarela

Trolli-Lampinen jatkaa Kremlin propagandan suoltamista. Kummallahan lie syytä, pelkästään muutaman viime vuoden tapahtumien perusteella, pelätä toisen aggressiota? Ukraina taistelee olemassaolostaan arvaamattoman ja uhkaavan jättiläisen naapurina. Suomalaisillakin on tästä hieman kokemusta.

Jukka Huhtamäki

Vellihousu "Lampinen" ei edes omalla nimellä ilkeä noita juttujaan tarinoida :-D aikamoinen paskahousu. Erittäin halveksittava ihminen. no tuollaisia "hyödyllisiä idiootteja" on aina ollut kieli ruskeana omaa maataan pettämässä...

Mitä Putlerin sähläykseen alueella tulee, niin se on vain yritys vaikeuttaa Ukrainan lähestymistä länteen. Ei sen kummempaa.
Enkä oikein jaksa uskoa, että Venäjä hyökkää voimalla alueella. Tulisi aivan liian kalliiksi, eikä edes toisi toivottua tulosta. Venäjä on koulukiusaaja joka häröilee joka suuntaan, koettaen kääntää riutuvan kansan huomion samalla pois sisäisistä ongelmista.

Juhani Karlsson

"Jos läntinen liittouma hajoaa, se hajoaa sisältäpäin Yhdysvallat ja Eurooppa ovat maailmansotien jälkeen yhdessä johtaneet maailmaa sekä sotilaallisesti että poliittisesti. Nyt läntinen liittouma rakoilee, mutta se ei johdu ainakaan yksinomaan siitä, että idän suurvallat pyrkisivät iskemään kapuloita länsimaiden väliin."
-
"Vaikka Nato on sotilasliitto, se on samalla koko Yhdysvaltojen ja Euroopan maailmanpoliittisen liittouman kulmakivi......Yhdysvallat vaatii Kreikalle rahaa, jottei maa käänny Venäjän puoleen......Wikileaks-sähkeistä selviää, että 70-luvun loppupuolella Yhdysvallat rahoitti Kreikkaa avokätisesti pitääkseen maan Natossa ja läntisen liittouman kasassa. Vaikka Kreikka ei ole sotilaallisesti naapurinsa Turkin kaltainen mahti, sen asema Välimeren rannalla ja Mustanmeren läheisyydessä on keskeinen. Naton pahin pelko toteutuisi, jos sekä Turkki että Kreikka irtautuisivat lännestä."
-
"...Kriisin aloittaneet Maidanin mielenosoitukset leimahtivat, kun presidentti Viktor Janukovitshin johtama Ukraina kieltäytyi allekirjoittamasta EU:n tarjoamaa assosiaatiosopimusta. Ukrainan silloisen pääministerin Mykola Azarovin mukaan hallitus ei voinut allekirjoittaa assosiaatiosopimusta, koska talousvaikeuksista kärsivän maan olisi pitänyt sitä ennen hyväksyä IMF:n "liian ankara" tarjous uudesta lainaohjelmasta. Niinpä Ukrainan hallitus kääntyi Venäjän puoleen hakemaan hätälainaa......Syksyllä 2015 eteen tuli ongelma, kun Ukrainan rahat loppuivat......IMF:n sääntöjen mukaan valuuttarahasto ei voi antaa uusia lainoja maalle, joka on jättänyt julkisia velkoja maksamatta......Ongelma ratkesi, kun IMF päätti......muuttaa sääntöjään niin, että rahasto voi lainoittaa myös maksukyvyttömiä valtioita........päätöksen tavoitteena oli estää se, etteivät ongelmaiset maat kääntyisi hakemaan lainaa Kiinalta tai sen johtamalta Aasian investointipankilta"
-
"TTIP:llä halutaan varmistaa, että Yhdysvallat ja EU päättävät "talouden normit""
-
-
http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2016/07/24/kolme-talouden-keinoa-... tämäkin vain vahinko eikä sotarikos kuten viimeksi?
---
"Kolme talouden keinoa – näin USA:n ja Euroopan liittoa varjellaan"
"Trumpin valinta saattaisi olla viimeinen pisara Natolle, jonka yhtenäisyys rakoilee Euroopassa jo nyt.
Kesäkuussa Saksan ulkoministeri Frank-Walter Steinmeier syytti Natoa "sodan lietsomisesta" Itä-Euroopassa, ja vain pari viikkoa myöhemmin Yhdysvaltojen ja Euroopan välisenä liimana toiminut Britannia äänesti EU:sta lähtemisen puolesta.
Oman lusikkansa kiehuvaan soppaan lisäsi sotilasvallankaappausyritys Turkissa, jolla on Nato-maista suurin armeija heti Yhdysvaltojen jälkeen.
Vaikka Nato on sotilasliitto, se on samalla koko Yhdysvaltojen ja Euroopan maailmanpoliittisen liittouman kulmakivi."
"1. Yhdysvallat vaatii Kreikalle rahaa, jottei maa käänny Venäjän puoleen"
"Syy ei ollut salaisuus: Naton kakkosmies Alexander Vershbow sanoi suoraan, että Kreikan euroero olisi uhka sotilasliitolle.
Pääministeri Aleksis Tsiprasin johtama Syriza-puolue kritisoi etenkin ennen valtaannousuaan Natoa voimakkaasti, ja Kreikan kassan ehtyessä Tsipras kävi neuvotteluja Venäjän ja sen presidentin Vladimir Putinin kanssa.
Wikileaks-sähkeistä selviää( http://www.taloussanomat.fi/uutiset/2015/07/08/usa-pelasti-kreikan-kerra... ), että 70-luvun loppupuolella Yhdysvallat rahoitti Kreikkaa avokätisesti pitääkseen maan Natossa ja läntisen liittouman kasassa.
Vaikka Kreikka ei ole sotilaallisesti naapurinsa Turkin kaltainen mahti, sen asema Välimeren rannalla ja Mustanmeren läheisyydessä on keskeinen. Naton pahin pelko toteutuisi, jos sekä Turkki että Kreikka irtautuisivat lännestä."
"2. IMF:n sääntöjä muutettiin, jotta länsi voi rahoittaa maksukyvytöntä Ukrainaa
IMF:n rooli on suuri myös sodan repimässä Ukrainassa, jonka tasapainoilu idän ja lännen välillä on ollut kaikkea muuta kuin kivutonta.
Kriisin aloittaneet Maidanin mielenosoitukset leimahtivat, kun presidentti Viktor Janukovitshin johtama Ukraina kieltäytyi allekirjoittamasta EU:n tarjoamaa assosiaatiosopimusta.
Ukrainan silloisen pääministerin Mykola Azarovin mukaan( http://www.nytimes.com/2013/11/23/world/europe/ukraine-blames-imf-for-co... ) hallitus ei voinut allekirjoittaa assosiaatiosopimusta, koska talousvaikeuksista kärsivän maan olisi pitänyt sitä ennen hyväksyä IMF:n "liian ankara" tarjous uudesta lainaohjelmasta. Niinpä Ukrainan hallitus kääntyi Venäjän puoleen hakemaan hätälainaa."
"Syksyllä 2015 eteen tuli ongelma, kun Ukrainan rahat loppuivat kesken eikä maalla näyttänyt olevan varaa maksaa 3 miljardin dollarin velkaerää Venäjälle. IMF:n sääntöjen mukaan valuuttarahasto ei voi antaa uusia lainoja maalle, joka on jättänyt julkisia velkoja maksamatta.
Ongelma ratkesi, kun IMF päätti joulukuussa – vain kaksi viikkoa ennen Venäjä-velan erääntymistä – muuttaa sääntöjään niin, että rahasto voi lainoittaa myös maksukyvyttömiä valtioita.
Wall Street Journalin( http://www.wsj.com/articles/imf-tweaks-lending-rules-in-boost-for-ukrain... ) mukaan päätöksen tavoitteena oli estää se, etteivät ongelmaiset maat kääntyisi hakemaan lainaa Kiinalta tai sen johtamalta Aasian investointipankilta.
Tunnettu amerikkalainen taloustieteilijä Michael Hudson syytti Yhdysvaltoja ja osaa Euroopan maista siitä, että ne pyrkimään IMF:n sääntöjä muuttamalla eristämään Kiinan ja Venäjän.
3. TTIP:llä halutaan varmistaa, että Yhdysvallat ja EU päättävät "talouden normit""
"Sekä Stubbin että työntekijäjärjestöjen mukaan TTIP:n solmiminen on tärkeää, jotta Yhdysvallat ja Eurooppa voivat jatkossakin päättää yhdessä "maailmantalouden normeista" Kiinan tai Venäjän sijaan.
TTIP-sopimus on herättänyt vastustusta lukuisissa Euroopan maissa, ja Saksan johtaviin ekonomisteihin lukeutuva Hans-Werner Sinn arvioikin heti Brexit-äänestyksen Helsingin Sanomille, että Yhdysvaltojen tärkeimmän liittolaisen lähtö EU:sta olisi kuolinisku TTIP-sopimukselle."
Vaarassa on myös Yhdysvaltojen ja EU:n yhteinen Venäjä-pakotteiden rintama. Britannia on ollut kauppapakotteiden vankkumaton kannattaja, mutta suurin Euroopan talous Saksa on jo väläytellyt halukkuuttaan löysätä pakotteita.
Pakotteiden poistamista ovat ilmoittaneet kannattavansa ainakin talous- ja energiaministeri Sigmar Gabriel ja Natoa kritisoinut ulkoministeri Steinmeier. Heidän mielestään pakotteet ovat haitaksi Saksan ja Euroopan taloudelle eivätkä johda mihinkään.
Liittokansleri Angela Merkel puolestaan vastustaa pakotteista luopumista ja sanoi heinäkuun Nato-kokouksen alla, että sotilasliiton läsnäoloa Itä-Euroopassa tulisi Venäjän aiheuttaman uhan vuoksi lisätä."
"Jos läntinen liittouma hajoaa, se hajoaa sisältäpäin
Yhdysvallat ja Eurooppa ovat maailmansotien jälkeen yhdessä johtaneet maailmaa sekä sotilaallisesti että poliittisesti. Nyt läntinen liittouma rakoilee, mutta se ei johdu ainakaan yksinomaan siitä, että idän suurvallat pyrkisivät iskemään kapuloita länsimaiden väliin."
"Yhdysvalloissa johtavat poliitikot ovat syvästi erimielisiä siitä, kannattaako maan sotia Lähi-idässä ja Euroopassa oman maailmanpoliittisen valta-asemansa ylläpitämiseksi.
Euroopassa poliitikot puolestaan kiistelevät siitä, kuinka paljon maanosan kannattaa uhrata omaa taloudellista hyvinvointiaan Yhdysvallat-johtoisen maailmanjärjestyksen ja niin sanottujen länsimaisten arvojen ajamiseksi."
http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2016/07/24/kolme-talouden-keinoa-...