Torstai 20.9.2018

Tutkijan jäätävä huomio Vladimir Putinin lausunnosta: ”Ohuesti verhottu uhkaus”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
19.8.2018 18:41
  • Kuva: EPA / All Over Press
    Kuva
    Vladimir Putinin mukaan Euroopan maiden on osallistuttava Syyrian jälleenrakentamiseen.
|

Ruotsin Kokonaispuolustuksen instituutin FOIn tutkimusjohtaja Robert Dalsjö ja Ruotsin entinen pääministeri Carl Bildt ovat kiinnittäneet huomiota Venäjän presidentin Vladimir Putinin lausuntoon, jonka mukaan Euroopan maiden on osallistuttava Syyrian jälleenrakentamiseen.

–Tarkoitan kaikkea humanitäärista apua syyrialaisille. Lisäksi on autettava niitä alueita, joille ulkomailla nyt olevat pakolaiset voivat palata, Putin sanoi The Guardianin mukaan lauantaina ennen tapaamistaan Saksan liittokanslerin Angela Merkelin kanssa.

Putinin mukaan Turkissa on kolme miljoonaa pakolaista, Jordaniassa ja Libanonissa molemmissa miljoonan verran. 

–Tämä on mahdollisesta valtava taakka Euroopalle, Venäjän presidentti totesi.

Carl Bildt huomauttaa, että lausunnosta voidaan päätellä, ettei Venäjä aio osallistua jälleenrakentamisen rahoittamiseen.

–Putin haluaa Euroopan maksavan Syyrian jälleenrakentamisen. Venäjällä ei ole aikomustakaan auttaa siinä, ja (Syyrian presidentti) Assad tarvitsee rahaa epätoivoisesti, hän tviittaa.

Robert Dalsjö näkee lausunnossa myös syvemmän merkityksen.

–Putin teki ohuesti verhotun uhkauksen siitä, että Eurooppaan tulee enemmän pakolaisia, jos emme maksa sotkua, jonka hän sai aikaan, Dalsjö vastaa Bildtille Twitterissä.

Bildt jatkaa asian pohtimista sunnuntai-iltana julkaisemassaan blogissa, ja toteaa, ettei ole mitään takeita siitä, että Syyria missään tapauksessa ottaisi pakolaisiksi lähteneitä takaisin.

–Assadin hallinto haluaa varmasti rahat, ja todennäköisesti he toivovat EU:n poistavan talouspakotteet. Kovin moni pakolainen tuskin kuitenkaan palaa, hän kirjoittaa.

Putin ja Merkel keskustelivat Syyrian tilanteesta lauantaina. Merkel totesi tapaamisen yhteydessä lyhyesti vain, että päämääränä tulee olla humanitäärisen katastrofin välttäminen.

Lue myös:

Tutkija: Angela Merkel ja Vladimir Putin lähettivät viestin Donald Trumpille

Saksalaisarvio Vladimir Putinin ja Angela Merkelin tapaamisesta: ”Venäjän presidentti on ajanut itsensä umpikujaan”

Jaa artikkeli:

Kommentit

Janne Pohjala

On ja Venäjä myös haluaa saada maahanmuuttajia. Esimeriksi Etelä-Afrikan 15 000 sinne aikoinaan Hollanista muuttanutta maanvlijelijää hakee turvaa Venäjältä, kun näiden maat ja henki ovat uhattuna Etelä-Afikassa.

Venäjälle tämä olisi mieluisaa, koska Venäjä on monta vuotta osana oman elitarviketuotantonsa kehittämisessä jo antanut viljelysmaata Venäläisille ilmaiseksi, jos nämä ryhtyvät maanviljelijöiksi.

15 000 maatilaa pitänyttä ammattilaista on varmasti lottovoitto Stavropolin maanviljelyalueelle, jopla 4000 uutta tilaa. Savropol on Pohjois-Kaukasiassa, Mustan meren ja Kaspianmeren välissä ja huvää viljelymaata.

Samalla tämä voi olla iso tappio Etelä-Afrikalle, jos osaavat viljelijät lähtevät maasta, kun heiltä viedään heidän maansa.

Vastaavasti olisi iso tappio Syyrialle jos miljoonat sen kansalaiset eivät palaisi maahan, joka tarvitsee jälleenrakennukseen kaikki tekijät.

Venäjä ei halunne vetää mattoa alta maalta, jota se on monta vuotta tukenut, vaikka muutama miljoona Syyrialaista varmastikin kääntäisi Venäjän ikäpyramidia oikeaan suuntaan ja elämä Venäjällä olisi taatusti parempaa kuin olla pakolaisleirillä Turkissa.

Janne Pohjala
Vastaus kommenttiin #14

Kun Käyhköltä loppuvat argumentit, hän turvautuu yhkä kuluneempaan yritykseen väittää kaikkia hänen kanssaan eri mieltä olevia Pietarin trolleiksi vaikka jo aikaa sitten jopa HS uutisoi ettei väitetyssä trollitehtaassa ollut yhtään Suomea osaavaa.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000004997808.html

Mutta palataan asiaan.

30 Buurin lähetystö tiedusteli heinäkuussa hyväksysikö Venäjä näiden turvapaikan, koska buurien maat ja omaisuus aiotaan Etelä-Afrikan toimesta takavarikoida ja heidän turvallisuutensa on uhattuna.

Venäjä on ilmoitti että tervetuloa. Kukin viljeliäperhe on ilmoittanut maksavanssa viljelymaasta, jota on Venäjällä vapaana 43 miljoonaa hehtaaria.

Miksi Venäjältä? Yksi syy lienee se että Etelä-Afrikka on yksi BRICS -maa (S) ja koska maa on erittäin edullista Venäjällä ja uutisen alueella myös hyvälaatuista.

Venäjän media on erittäin hyvä toistamaan luotettavasti sen mikä on Venäjän kanta ja tähän asiaan se oli että tervetuloa farmarit jos haluatte tulla.

https://www.rt.com/business/432375-russia-south-africa-farmers/

Janne Pohjala

Ruotsin Kokonaispuolustuksen instituutin FOIn tutkimusjohtaja Robert Dalsjö ja Ruotsin entinen pääministeri Carl Bildt ovat aitoja Ilta-Fingerin toimittajia vääntämässä Putinin sanomisia kuin kaupunginjohtaja Homeliuksen.

Luin sekä Spiegelin että Venäjän Tassin uutiset. Kummankan kokousmaan edustajat eikä media ei nähnyt mitään uhkausta, ei verhoiltua eikä muutakaan. Politrukit Dalsjö ja Bildt vetivät tämän ihan omasta hatustaan. Putin pyysi että Eurooppa auttaisi Syyrian jälleenrakentamisessa. Ei uhannut, eikä kiristänyt.

Putin totesi että Jordaniassa, Libanonissa ja Turkissa on miljoonia Syyriasta paenneita, jotka pyrkivät Eurooppaan, elleivät pysty palamaan takaisin koteishinsa, kun ei ole sähköä, vettä ja peruspalveluita. Tosiasian toteaminen ei ole kiristämistä, eikä avun pyytäminen uhkailua.

Pitää olla melkoinen politrukki että kääntää asiat näin päälaelleen.

Merkel ja Putin keskustelivat myös Turkin ehdotuksesta järjestää Saksan, Ranskan, Turkin ja Venäjän tapaminen, jossa etsittäisiin yhdessä ratkaisua pakolaiskysymykseen. Merkel totesi että tapaaminen olisi järkevä ja tulee valmistella hyvin.

Voisko nyt joku valottaa miten ihmeessä Dalsjö ja Bildt näkevät aivan kamalana asiana jos Euroopan pakolaiskriisi helpottaisi kahta kautta? Sillä että leireillä olevat eivät pyrkisi Eurooppaan, kun voisivat palata koteihinsa ja Europpaan jo tulleet palata Syyriaan.

Janne Pohjala

Kannattaa muistaa että Venäjä ei Syyrian sotaa aloittanut, ei tukenut, eikä ollut edes siinä osapuoli ennen kuin syyskuusta 2015, Syyrian pyynnöstä.

Yleisen käytännön mukaan, kuten Suomikin joutui toteamaan 1947 Pariisissa

"Suomi, tultuaan Hitlerin Saksan liittolaiseksi ja osallistuttuaan sen rinnalla sotaan Sosialististen Neuvostotasavaltojen Liittoa, Yhdistynyttä Kuningaskuntaa ja muita Yhdistyneitä Kansakuntia vastaan, on osaltaan vastuussa tästä sodasta;"

Sotakorvaukset maksaa se joka sodan aloitti, ei se joka sen auttoi lopettamaan. USA ei maksanut sotakorvauksia Euroopan maille, vaikka pommitti niitä mäsäksi muitakin kuin Saksaa ja yhtä vähän tässä on Venäjällä korvausvelvoitetta.

Jos maailmassa olisi vielä kansainvälinen oikeus, niin Syyrian vastainen koalitio, kuten USA, UK, Israel, Saudi-Arabia, Quatar, Ranska olisivat ne maat, joille tulisi tuomita maksuun sotakorvaukset tämän sodan tuhoista. 195 miljardia olisi korvaussuma jaettavaksi näiden kesken.

Hupaisaahan tässä on se että eilen Trump sanoi että maksakoon Saudit korvauksia, USA:ta ei huvita. Ei olisi kannattanut paljastaa ketä sodan takana oli.

Mutta kun sotasyylliset laistavat velvollsuuksistaan, niin tilanteen ollessa tämä on EU:n etu että se osallistuu joko lainoina tai investoinena Syyrian jälleenrakentamiseen ja siihen että miljoonat pakolaiset voivat palata takaisin koteihinsa.

Tämä helpottaa merkittävästi Euroopan pakolaiskriisiä.

Kiina on jo sijoittanut alueelle yli 25 miljardia kahdessa vuodessa. Ellei Saksa ja muut EU -maat halua jäädä kokonaan sivuun Syyrian markkinoista, niin olisi varmastkin järkevää toimia nyt.

Toki Venäjäkin lienee mukana mutta ehkä enemmän urakoitsijoina kuin rahoittajina. Kiinalla rahatilanne on enemmän niin päin että rahaa on enemmän kuin hyviä sijoituskohteita. Kiina on dumpannut pois USA:n velkakirjoja, joten rahaa on jouten

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1030935164178903044?ref_src=t...

Markus Weyland

Täysin samaa mieltä. Venäjä ei lisäksi ole välittänyt siviileistä, vaan on surutta pommittanut asuinalueita ja tappanut myös paljon lapsia. Venäjä on diktaattori Assadin sydänystävä ja liittolainen, auttakoon nyt kaveriaan maan rakentamisessa.

Pekka Näränen

Syyrian hallitus aloitti sodan omaa kansaansa vastaan ja Venäjä on auttanut sitä tuhoamisessa. Hoitakoot itse ongelmansa.

Miyä tulee jatkosotaan, niin sen aloitti Neuvostoliitto pommittamalla Suomen kaupunkeja. 1947 rauhansopimus on voittajan oikeutta. Maksoiko Neuvostoliitto korvauksia Suomelle aloittamastaan Talvisodasta? Ai niin, Suomihan sen aloitti Mainilan laukauksilla, eiks niin :D

Juhani Nissilä

Pekka hei ! Eihän sillä kuka ampuu ensimmäiset ole aina merkitystä mutta n. viikkoa ennen Neuvostoliiton pommituksia suomalaiset miinoittivat Neuvostoliiton vesillä laivaväyliä ja saksalaiset pommikoneet pommittivat Neuvostoliitossa olevia kohteita lentäen suomen lentokentiltä. Asia on helppo tarkistaa !

Janne Pohjala

Ei aloittanut. Syyiassa tehtiin samanlainen tekaistu kansanousu kuin Libyassa. Lähteet Harvardin yliopisto ja HRW Libyan esimerkille.

"Toisin kuin länsimainen media uutisoi, Gaddafi ei tehnyt aloitetta väkivaltaisuuksissa eikä iskenyt siviilejä vastaan. YK ja Amnesty ovat dokumentoineet, että kaikissa neljässä kaupungissa – Benghazi, Al-Bayda, Tripoli sekä Misrata – joissa väkivaltaisuudet leimahtivat helmikuun puolivälissä 2011, väkivallan aloittivat mielenosoittajat.

Hallitus vastasi kapinallisten toimiin sotilaallisesti, mutta ei koskaan kohdentanut iskujaan siviilejä vastaan, tai käyttänyt "harkitsematonta" voimaa, niin kuin länsimedia kertoi. Varhaiset uutiset liioittelivat kuolonuhrien määrää kymmenkertaisesti, siteeraten "yli 2000 kuolemaa" pelkästään Benghazin kaupungissa konfliktin alkupäivinä. Myöhemmin Human Rights Watch dokumentoi vain 233 kuolemaa koko maassa tuona aikana."

Myös väitös, että Gaddafin joukot murhasivat siviilejä, on perätön. Esimerkiksi Human Rights Watchin raportissa hyökkäyksestä Misrataan kerrotaan, että 949 ihmistä haavoittui. Näistä 22 oli naisia ja 8 lapsia. Tämä vahvistaa käsityksen, että Gaddafin joukot keskittyivät nimenomaan aseelliseen vastarintaan.

Belfer Center:

"Väitös, että Naton päätavoite Libyassa oli siviilien suojeleminen, on virheellinen. Todisteet paljastavat, kuinka Naton päätavoite oli Gaddafin hallinnon kaataminen, silläkin hinnalla, että libyalaiset kärsisivät."

Joku on ehkä huomannut jokusen "Assad must go" -lauseen sitten vuoden 2011. Syyriassa sama muslimiveljeskunta ja Al-Nusra olivat Syyrian "kansannousun" toimijat.

USA:n kenraali Wesley Clark todistaa tässä että jo vuonna 2002 USA:lla oli suunnitelma näiden seitsemän maan tuhomiasesta ja lista on toteutunut:

"This is a memo that describes how we're going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran."

Syyrian "kansannousu" ei ollut sattuma. Hillary Clinton:

Date: 2001-01-01 03:00
Subject: NEW IRAN AND SYRIA 2.DOC

UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2014-20439 Doc No. C05794498 Date: 11/30/2015

RELEASE IN FULL

The best way to help Israel deal with Iran's growing nuclear capability is to help the people of Syria overthrow the regime of Bashar Assad.

Tarvitseko lisää lähteitä?

Lähteet:

http://belfercenter.ksg.harvard.edu/publication/23387/lessons_from_libya...
http://www.hrw.org/news/2011/04/10/libya-government-attacks-misrata-kill...
https://www.youtube.com/watch?v=9RC1Mepk_Sw
https://wikileaks.org/clinton-emails/emailid/18328

Pekka Näränen

Totalitaarisesti hallituissa maissa on luonnollista että kansa nousee hallitsijoita vastaan ja yhtä luonnollista on, että sorretut saavat apua ulkopuolelta. Assad aloitti oman kansansa suunnitelmallisen tuhoamisen ja venäläiset ryhtyivät auttamaan siinä, molemmat ovat syyllistyneet sotarikokseen. Sinun "todisteistasi" en piittaa: muistan vielä miten esittelit "todisteita" amerikkalaisten suunnitelmista hyökätä Venäjälle. Kun sait itse kääntää "todisteet" suomeksi, ilmeni vastaansanomattomasti, että niissä puhuttiin vain puolustautumisesta. Annan kuitenkin arvoa sille, että suoritit käännöstyön asiallisesti. Todettakoon nyt että osaan itsekin englantia ja hyvin.

Janne Pohjala
Vastaus kommenttiin #23

Siitä ei ole näyttöä sen enempää kuin että Gaddaf olisi niin tehnyt ja tämä on tutkittu tosiasia. Lähteet edellä.

"Sorretut" olivat maksttuja palkkasotilaista, jolla palkkaa maksoivat mm. Saudiet, Israel, USA:n, Quatarin ja UK:n Tässä uutinen jossa Reuters kertoo että Pentagon maksaa Syyrian "kapinallisille" jopa 400 USD kuukaudesa sotimisesta.

https://www.reuters.com/article/us-mideast-crisis-syria-usa-idUSKBN0P22B...

Ja kun rahoittajat ovat muita maita, niin varmaankin palkkasotilaat todella saivat apua näiltä mailta. Itse asiassa juurikaan mitään epäilystä ei asiasta ole.

Ja jos viittaat Edustajainhuoneen 758:iin niin tässä Ron Paulin tulkinta, hän lienee poliittinen natiivi:

Reckless Congress Declares War on Russia
by Ron Paul

Today the US House passed what I consider to be one of the worst pieces of legislation ever. H. Res. 758 was billed as a resolution “strongly condemning the actions of the Russian Federation, under President Vladimir Putin, which has carried out a policy of aggression against neighboring countries aimed at political and economic domination.”

In fact, the bill was 16 pages of war propaganda that should have made even neocons blush, if they were capable of such a thing.

These are the kinds of resolutions I have always watched closely in Congress, as what are billed as “harmless” statements of opinion often lead to sanctions and war.

http://www.ronpaulinstitute.org/archives/featured-articles/2014/december...

Janne Pohjala
Vastaus kommenttiin #24

Ei toki, mutta jos verrataan kotimaiseen tuotantoon se pätee, tai huomioidaan että Kiinan rooli on kasvanut kauppakumppanina, niin Kiinan hintaso vastaa Venäjän hintatasoa. Vastavasti tuonti esimeriksi Euroopasta on meidän tappioksemme vähentynyt.

Venäjän BKT 2016 oli 1280 mljardia$, tuonti 180 vienti 269, eli kotimarkkina 831. Tuosta voi arvioida PPP:n merkitystä.

Aimo Kauppinen

Pietarin trolli on helppo tunnistaa, katsoo vain profiilista, niin selvästi "janne pohjola" on KGB/FSB pelle, putlerin kihomato joka osaa suomea. Näitä orjakansan edustajia koulutetaan kuten ennenkin naapurikansoja ja koko maailmaa tuhoamaan. On suomalaisissakin harvoja mieleltään häiriintyneitä ja/tai maksettuja putlerin ja venäjän ohjattuja "ymmärtäjiä", oli siellä vallassa tsaarit, punaiset roistot tai kleptokraatit.

Jaakko Niskasaari

Jännästi hyvin valikoitu tutkija käyttää kielenään lähes Orwellimaista doublespeakia jotenkin kääntäessään Putinin toteamuksen tilanteesta uhkaukseksi ja varsinkin tämä "unless we pay for the mess he made" särähtää korvaan kun muistelen että Venäjä meni tosiaan Syyriaan laillisen hallituksen kutsumana taistelemaan maata terrorisoivia, lännen ja "lähi-idän lännen vasallien" tukemia moninaisia terroristiryhmiä vastaan: kuten väkivaltaisuudestaan surullisen kuuluisat ISIS ja Syyrian Al-qaida eli al-Nusrah tai millä nimellä tällä hetkellä kulkeekaan. Tottakai Venäjälläkin on omat intressinsä ajettavana Syyriassa kuten heidän Välimeren laivastotukikohta joten ei tietenkään pelkästään hallitusta tultu auttamaan.

Tutkijan väitteestä tekee pelottavan se, että näin asian annetaan täällä länsimaissa kuulua vaikka se ei edes pitäisi paikkaansa, siksi yhtäläisyys Orwellin doublespeakiin on ilmeinen, joko sitä tai sitten tutkija ei ole ollenkaan tilanteen tasalla tai sitten hän yrittää aivan tarkoituksenmukaisesti johtaa ihmisiä harhaan. Yksikään näistä ei ole hyvä vaihtoehto ja johtaa vain alati kasvavaan epäuskoon näitä "tutkijoita" kohtaan joiden puolueellisuudesta ei lie epäilystäkään ja moisten ulostulojen tarkoitusperiä voi itse kukin pohtia.

Ei kai tuo mikään suuryllätys ole että Syyriassa täytyy tehdä melkoinen jälleenrakentaminen kunhan sotiminen saadaan loppumaan, ja pakolaisten tulvaan voisi jo maalaisjärjelläkin kuvitella auttavan sen että lähtömaassa on rauhallista eikä jatkuva pelko päänsä menettämisestä (kirjaimellisesti) sekä että kotikaupunki ylipäänsä on vielä olemassa. Länsimaat jenkit etunenässä ovat itse alusta asti tukeneet erinäisiä "kapinallisryhmittymiä" = terroristiryhmiä, joka ei ole edistänyt sen enempää rauhaa, tilanteen purkamista eikä jälleenrakennusta vaan palvelee joidenkin pienten eturyhmien (pankit, aseteollisuus ja muut häikäilemättömimmät bisneksentekijät) taloudellisia intressejä. Mutta kukapa täällä "vapaassa lännessä" koskaan myöntäisi virheitään tai edes kehtaisi kertoa asioista totuudet ja niiden syy-seuraus-suhteet.
Likaista peliä. Enkä ole edes putinisti tai Venäjän trolli ollakseni tätä mieltä asioiden tilasta-kuten täällä takuulla monella mieli tekisi sanoa.

Markku Lehto

Putinin ilmavoimat pommimatoillaan ja Al Assadin helikoptereiden tynnyripommit tappoivat ihmisiä ja raunioittavat Syyrian kylät ja kaupungit. Sitten Putin esittää, että EU pitää korjaa tuhot. Eipä mitää uutta Venäjän suunnalta.

Kun Iso-Britannia ja USA jauhoivat strategisilla pommituksillaan Hitlerin Saksan teollisuuden ja kaupungit tuusan nuuskaksi, USA sodan jälkeen antoi mittavasti rahaa Marshall -avun muodossa läntisen Euroopan jälleenrakentamiseen. Vastaavaa ei silloinkaan nähty idän suunnalla.

Sen sijaan Neuvostoliitto esti silloin Suomea saamasta tuota apua. Siinä sitten Suomi ja suomalaiset valmistivat seitsemän vuotta ilmaiseksi Neuvostoliitolle sotakorvausmateriaalia.

ks. https://fi.wikipedia.org/wiki/Marshall-apu

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_sotakorvaukset