Sunnuntai 18.8.2019

Täpärät brexit-äänestykset – Uusi kansanäänestys kaatui

  • Kuva: EPA / MARK DUFFY / UK PARLIAMENT HANDOUT
    Kuva
    Theresa May.
|

Brittiparlamentti ei löytänyt ratkaisua toisellakaan äänestyskierroksella brexit-ongelmiin, vaan äänesti nurin neljä vaihtoehtoa. Hallituksen on nyt päätettävä, tarkistaako se erosopimuspakettia ja tuo sen tällä viikolla vielä kerran äänestykseen.

Parlamentin alahuone äänesti hallituksen vastustuksesta huolimatta toisen kerran kansanedustajien ehdotuksista, eikä tälläkään kertaa mikään ehdotuksista saanut enemmistön tukea. Vain kolmen äänen erolla, äänin 273-276 kaatui konservatiivien kansanedustajan Kenneth Clarken ehdotus maan pysymistä brexitin jälkeen tulliliitossa EU:n kanssa.

Toinen pehmeää brexitiä ajanut, Yhteismarkkinat 2.0 -niminen ehdotus äänestettiin nurin äänin 261-282. Vaihtoehdon mukaan Britannia pysyisi EU:n sisämarkkinoilla ja tulliliitossa brexitin jälkeen.

Parlamentin enemmistö torjui toisen kansanäänestyksen niukalla enemmistöllä 280-291. Brexitin perumista sopimuksettoman brexitin estämiseksi ajanut ehdotus hylättiin tuloksella 191-292.

Äänestyksen jälkeen brexit-ministeri Stephen Barclay vetosi parlamenttiin hallituksen sopimuksen puolesta.

”Lain mukaan tilanne on se, että Britannia lähtee EU:sta vain 11 päivän päästä. Pidennyksen turvaamiseksi hallituksen on tuotava EU:lle uskottava ehdotus siitä, mitä teemme ylimääräisellä ajalla. Alahuone on jatkuvasti torjunut lähdön ilman sopimusta samoin kuin ettei lähdetä lainkaan. Ainoa vaihtoehto on löytää ratkaisu, joka mahdollistaa lähdön sopimuksen kanssa”, Barclay sanoi.

Pääministeri Theresa May on kutsunut tiistaiksi koolle monituntisen hallituksen kokouksen pohtimaan tilannetta. Hallituksen on päätettävä, tuodaanko erosopimuspaketti tällä viikolla vielä uuteen äänestykseen.

Perjantaina parlamentti hylkäsi EU:n kanssa neuvotellun erosopimuksen kolmannen kerran. Mukana ei ollut poliittinen julistus tulevista suhteista, joka oli paketissa kahdella aiemmalla kerralla. Pehmeää brexitiä koskevat ehdotukset eivät koskeneet erosopimusta vaan julistusta.

Edustajat pystyivät antamaan ”kyllä” tai ”ei” -äänen neljälle vaihtoehdolle suljetussa lippuäänestyksessä. Viime keskiviikkona parlamentin äänestäessä ensi kertaa omista ehdotuksista kahdeksan vaihtoehtoa torjuttiin.

Mayn kabinetti ja hallitusta aiemmin tukenut Pohjois-Irlannin unionistipuolue DUP äänestivät tyhjää. Konservatiivikansanedustajien vähemmistöltä tuli tukea eri ehdotuksille. Opposition työväenpuolue kannatti molempia pehmeän brexitin ehdotuksia ja kansanäänestystä.

Työväenpuolueen johtaja Jeremy Corbyn totesi äänestyksen jälkeen, että hallitus on voinut tuoda oman sopimusluonnoksensa äänestykseen kolmesti.

”Yhden ehdotuksen tappiomarginaali oli todella pieni ja pääministerin vaihtoehto on hylätty suurella enemmistöllä kolmesti. Jos pääministerille on oikein antaa kolme tilaisuutta, niin ehdotan, että parlamentilla on tilaisuus harkita uudelleen tämänpäiväisiä ehdotuksia keskiviikkona”, Corbyn vaati.

Britannian on selvitettävä brexit-valintansa EU-maiden johtajille hätäkokouksessa 10. huhtikuuta, kaksi päivää ennen nykyistä takarajaa. Britannian on pyydettävä lisäaikaa, ellei maa halua lähteä ilman sopimusta. Brittiparlamentti on äänestänyt sopimuksetonta brexitiä vastaan.

Pitkä lisäaika merkitsisi sitä, että Britannian pitää osallistua toukokuussa Euroopan parlamentin vaaleihin.

LUE MYÖS: ”Sopimukseton brexit tarkoittaisi välittömiä kolhuja Suomelle”

Henkilöt: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Timo-Pekka Mustakallio

Noniin, aiheeton optimismi ellei illuusio eurofiilareiden laidalta murskattiin jälleen kerran. Jos EU siis haluaa muun kuin "hard Brexit":in sen olisi viimein luovuttava kovasta (koppavasta) neuvottelupolitiikastaan. Eräät arvailevat, että EU:n pitäisi poistaa backstop jotta sopimukseen päästäisiin - mistä EU:n luulisi voivan luopua helposti, sillä mikäli nyt joudutaan sopimuksettomaan eroon tuo kysymys raukeaa muutenkin. Taipuuko "bad faith"-Barnierin ja -Brysselin selkäranka, vai ajaako se tilanteen kaputtiin?

Kaputti nimenomaan kalvaisi tunnemaailman asioita - kansalaisten ja yritysten siteitä Euroopan ystäviinsä ja yhteistyötahoihinsa - eli pöyhkeälle EU:lle lankeaisi jälleen kerran syntipukin rooli. Se ei ole kenenkään keskushallinto, sen lippu ei ole kenenkään isänmaan lippu, sen hymni ei ole kenenkään hymni kuten tiedämme, joten jo ennestään vieroksutut eurokraatit ovat taas kerran oiva vihan kohde. Ymmärrän toki, että Brysselin hovin ja etenkin mennyttä loistoansa takaa ajavan "Grande Nation":in on vaikea niellä hylätyksi tulemisen tunteet... mutta niin vaan pitäisi, ja pitäisi palata rationaaliseen tapaan hoitaa asioita. Mutta, ai niin, Ranska... okay, siispä "fo'gettaboutit".

EU kaivaa omaa hautaansa, ja monttu alkaa jo ilman kovaa Brexitiäkin olla aika syvä.

Petri Kivenheimo

No, olipas vauhdikasta arviointia.

Saadun tiedon mukaan brittiparlamentin ratkaisuunpääsemisvaikeudet johtuvat kuitenkin aivan muista seikoista: vaikka selvä enemmistö kannattaa läheisiä EU-suhteita tulevaisuudessakin, niin kyseinen enemmistö on sisäisesti jakautunut mahdollisimman pehmeää brexitiä kannattavien ja koko brexitin peruuttamista tavoittelevien kesken, niin ettei kummankaan vaihtoehdon taakse (muista sitten puhumattakaan) tahdota millään saada parlamenttienemmistöä:

"
Group 3: MPs who favor leaving the EU but want a “soft” Brexit that goes further than the withdrawal agreement in retaining the closest possible trading links with the EU, in order to minimize the damage that Brexit inflicts on Britain’s economy.
– –
Group 4: MPs who believe that leaving the EU is a profound mistake.
– –
a majority of MPs—at least 400 or so out of 650—would personally prefer the kind of Customs Union and/or Single Market-style relationship with the EU that the UK currently enjoys. If Groups 3 and 4 joined forces, they would triumph.
" ( https://carnegieeurope.eu/strategiceurope/78598 )

Timo-Pekka Mustakallio

"We shall see", kuten britti sanoisi. Kansalta saatu mandaatti on erolle, ei venkuroinnille tai lykkäilyille, jäämisestä puhumattakaan. Muissa maissa "tavaran toimittamatta jättäminen" toisi vihaiset kansalaiset kaduille, parlamentin jäseniin taottaisiin kenties järkeä kunnes luu paistaa, tai petolliset johtajat menettäisivät jopa päänsä... mutta ei ehkä rauhallisemman mentaliteetin Iso-Britanniassa, hope so.

"Vauhdikasta arviointia"? Ei. Karrikatyyri, ehkä. Mielestäni sinä takerrut yksityiskohtiin joilla on niukalti relevanssia, uskot pelkoprojektin kauhukuviin konkreeteista seuraamuksista jos Iso-Britannia ajautuu kovaan Brexitiin. Kuitenkin konkreetit seuraamukset ovat vain tavanomaisia "vastoinkäyntejä" joihin työllä ja tuskalla sittemmin keksitään B-ratkaisut... ei sen kummempaa. Todellinen, pitkäkestoinen, ajattelua muuttava ja vaikeasti korjattava vahinko sen sijaan syntyy, jos kansalaisten luottamus päättäjiinsä ja järjestelmään mennään hassaamaan. EU tekee tuon saman virheen kerta toisensa jälkeen, nostaa kansan tunteet itseään vastaan - eikä ymmärrä miksi unioni ajautuu yhä pahempiin vastoinkäymisiin (vaikkapa juuri Brexit-epäluottamustuomio). Mielestäni pitkät kaaret, historialliset mallit, ennustavat tapahtumia paljon paremmin... ei toki yksittäisiä tapahtumia itseään, vaan niiden laatua: ryhtinsä ja luottamuksensa hukannut unioni kohtaa yhä uusia vastoinkäymisiä (tuo negatiivinen kierre esiintyy toki muissakin organisaatioissa). Niiden päätepiste on lopulta niin suuri vastoinkäyminen, ettei organisaatio enää mitenkään selviä siitä.

Järjestelemätön Brexit, jos EU passiivis-aggressiivisesti antaa sen vaan tapahtua - kun järjestynyt Brexit olisi vielä tarjolla - olisi eräs EU:n alamäkeä kiihdyttävistä vastoinkäymisistä ellei strategisista virheistä. EU ehtisi vielä perääntyä... mutta luulenpa, ettei sen ylpeys taivu. Eräs kuitti on odotettavissa jo tulevissa EP-vaaleissa nyky-unionin vastaisten voimien vahvistumisena.

Pelkään tosin, että EU sinetöi kurjan loppunsa jo keväällä 2014, viimeistään keväällä 2016 ennen Iso-Britannian kansanäänestystä, eli ettei se ehdi tehdä enää mitään konkreettia "korjausliikettä" kun umpikujan peräseinä viimein ilmestyy näkyviin tulevaisuuden sumusta... vaan poistuu monen muun epäonnistuneen hallinnon tavoin historian jätteiden joukkoon. Menisin vieläpä aavistelemaan, että unionin sortuminen ei tapahdu väkivallattomasti, ja että kaputti on jo lähempänä kuin voimme aavistaa.

Lisää "vauhdikkaita visioita", noniin, mutta eikö tuo tapahtumien pitkä kaari ala olla jo hyvin ilmeinen, edessä oleva EU-haveri pelottavan selkeä? Ja eikö siksi olisi jo korkein aika Suomenkin pähkäillä miten ihmeessä me väistelisimme jos/kun "worst case" toteutuu?

Tapio Pento

Brexit vaikeudet johtuvat vain ja ainoastaan briteistä, jotka eivät osaa päättää mitä haluavat, tarjosit heille mitä vaihtoehtoa vain. Ainoa jonka he nähtävästi hyväksyisivät olisi saada kaikki EU oikeudet, ei mitään velvollisuuksia, ja EU maksaa 425 miljoonaa puntaa viikossa heidän sairaanhoitoonsa.

Backstop ratkaisua ei ole - - EU ei voi luopua rajoistaan aiheuttamatta valtavaa salakuljetusta, eikä rajaa Irlannin ja Pohjois-Irlannin välillä kuitenkaan saisi olla.