Lauantai 19.1.2019

Puolan presidentti kuoli lento-onnettomuudessa - 96 uhria

Jaa artikkeli:
Luotu: 
10.4.2010 10:48
Päivitetty: 
11.4.2010 11:00
  • Kuva: EPA / All Over Press
    Kuva
    Puolan presidentti Lech Kaczynski menehtyi lentoturmassa.
  • Kuva: Google Maps
    Kuva
    Onnettomuus tapahtui Smolenskissa Länsi-Venäjällä.

Puolan presidentti Lech Kazcynski on kuollut lento-onnettomuudessa Smolenskissa, vahvistavat Venäjän viranomaiset. Turma vaati 96 ihmisen hengen, eikä eloonjääneitä ollut.

Kone syöksyi maahan lauantaina kello 11:n aikaan sen ollessa lähestymässä Smolenskin kaupunkia, kertoo lentokentällä ollut puolalaisviranomainen uutistoimisto Reutersille. Maahansyöksyn jälkeen kone syttyi palamaan ja hajosi useaan osaan.

Venäläistietojen mukaan kaikki koneessa olleet 96 ihmistä saivat surmansa.

Kaczynskin ja hänen vaimonsa Marian lisäksi venäläisessä Tupolev-koneessa oli lukuisia Puolan johtohenkilöitä perheineen. He olivat matkalla Katyniin toisessa maailmansodan aikaan teloitettujen puolalaisupseereiden muistotilaisuuteen.

Puolan pääministeri Donald Tusk kutsui pian onnettomuuden jälkeen koolle kriisikokouksen. Hallituksen edustaja ilmoitti puolenpäivän jälkeen, että Puolassa pidetään ennenaikaiset presidentinvaalit.

Onnettomuuden syystä ei toistaiseksi ole varmaa tietoa, mutta Venäjän uutistoimistojen mukaan syyksi epäillään lentäjän erehdystä. Ria Novostin mukaan lentäjä oli tiettävästi tehnyt virheen lähestymislennon aikana.

Smolenskissa oli onnettomuushetkellä sumuista.

Lech Kaczynski nousi Puolan presidentiksi vuonna 2005. Kansallinen julkkis hänestä oli kuitenkin tullut jo vuosikymmeniä aiemmin tv:n lapsitähtenä.

Henkilöt: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Vieras

Warsaw Business Journalissa:

"The TU-154 aircraft, carrying Polish President Lech Kaczyński, his wife Maria Kaczyńska as well as Polish dignitaries, was about to land in Smolensk, Russia, when it hit crash landed and burst in flames.

President Kaczyński was travelling to Katyń on official duty.

According to press information, other passengers on the plane were NBP president Sławomir Skrzypek and IPN head Janusz Kurtyka."

http://www.wbj.pl/article-49161-presidential-plane-crashes-in-smolensk.h...

Solmu Müller

Ensimmäinen ilmeinen selitys turmalle on: KGB:n, uusstalinistien ja neuvostoveteraanien terrori-isku, joka oli suunnattu Katynin joukkomurhaa muistavan tilaisuuden päävierasta vastaan?

Motiivi: Neuvostoarmeijan ja muun stalinilaisen väkivaltakoneiston ja nykyhallinnon putinistien mieleen ei suinkaan ole se, että maailmaa muistutetaan Neuvostoliiton aloittaneen toisen maailmansodan natsi-Saksan rinnalla ja tehneen 1939 miehittämässään Puolassa 1940 maailmansodan ensimmäisen kansanmurhana pidettävän siviilien joukkomurhan. Joka asian ottaa esille, on venäläisnationalistien mielestä loukannut stalinismin pyhiä arvoja, ja tuhottava kuin luokkaviholliset.

Vieras

yksinkertaisempi selitys. Sumuinen keli,20v vanha kone, josta melko varmasti puuttui lähestymistutka (ils). Osuma puiden latvoihin,muuta ei sitten tarvitakkaan.
Eniten vain ihmetyttää, että koko korkein johto matkustanut samalla koneella?

Aimo Ruusunen

Kumma, että kaiken maailman höperehtijät heräävät heti kun jokin onnettomuus tapahtuu. Varmaan Haitistakin löytyi ilkkujia maanjäristyksen hetkellä: "Siitäs saitte, saatananpalvojat!" tms. asiatonta. Niin näyttää käyneen tässäkin tapauksessa. Häpeäisitte edes itse tykönänne, te ilkkujat. Ottakaapa saunakalja etuajassa ja menkää sohvalle maate!

Vieras

Venäjä on maa, jossa on liika sattumuksia toimittajille ja ikäville poliitikoille.

Kone ei ollut enää nyky mittapuun mukaan turvallisin tyypiltään. Tuskin kuitenkaan kyseinen pilotti olisi turhaan ottanut riskiä arvovieraat kyydissään ja lähtenyt yrittämään laskua ilman onnistumisen perusedellytyksiä.

Näiden koneiden lentäjät ovat parhaimmistoa eivätkä varmasti mielellään ota turhia riskejä.

Oliko lennonkorkeusmittaria kalibroitu vaingossa, tahallaan vääräksi. Sumu voi viittata mittarin muuttuneisiin millibaariarvoihin.
Sakkasiko kone matalalla, johon silminnäkijän humausääni viittaa. Kanto loppui hitaassa noepudessa ja matalalla siivistä.

Krisse

koska enää vain rahtilennoissa Venäjällä käytössä olleesta mallista luovuttiin viime vuoden lopulla . Tämän jälkeen Tu-154 - koneella on lennetty Puolassa ( " ..as the Polish Presidential Plane was the Tu -154 .." ) , sekä tiettävästi enää joissain Afrikan maissa .
- taustoista: http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/2/hi/europe/8612915.stm
" History of the Tupolev-154 plane ."
-
Tosin oudoksuttaa nyt sattuneen onnettomuuden samankaltaisuus , tilanteessa - jossa Puolan CASA C -295M ( 23.1.2008 ) tuhoutui .
http://www.avweb.com/avwebflash/news/Polish_Crash_295_197016-1.html
-
Se , että tämä tapahtui Katynin muistopäivään liittyen , voi aihettaa salaliittoteorioita . Mutta , järkevintä on odottaa , mitä onnettomuuden tutkimukset tulevat selvittämään .
+

Vieras

On tietenkin hämmentävää väittää, että puolalainen lentäjä olisi nin tyhmä, että ei osannut venäjää ja olisi halunnut ehdoin tahdoin laskeutua metsään. Lentäjä ei tiennyt, missä kone oli viimeisellä lasketumishetkellä eikä tiennyt sen korkeutta.Onneettomuus johtui siittä.
Miksi ei tiennyt? Korkeusmittari näytti väärin ja kompassi näytti väärin.

Sillä kone tuli selkeästi väärässä kulmassa lentokenttään nähden ja meni siksi metsään. Fakta Google Earthin kuva seuraavalta aamulta tai pian sen jälkeen.

Väitettiin koneen lentäjän tehneen, yrittäneen useita lähestymisyrityksiä ennen sitä. Mikäli kenttä ei tule näkyviin täytyy kone vetää ylös. Miksi jatkoi?

Silloin onnistui, koska luotti alinta lentokorkeutta näyttävään mittariin. Oli siis sumua ja kieltoja.

Tuskin kukaan järkevä elntää tuo konettaan maahan jos asiasta häntä varoitetaan. Suurin mielenkiinto on Google Earthin ottaman kuvaan, että kone oli väärässä paikassa ja lähestyi jopa kiitorataa väärässä kulmassa.

Kone sakkasi, käänsi korkeudelta, jossa ei sallita virheitä. Lentäjä oletettavasti loppuvaiheessa jopa näki kentän oikean sijainnin.

Alla ei ollutkaan kentää vaan metsää, hän oli finaalissa laskeutumassa metsään. Kone sakkasi syystä, että kone oli pakko vetää sivuun, jotta olisi ollut jotakin mahd selvityä. Tilanteessa mottorien teho ei riittänyt. Tupolevin laskeutumisnopeus on yleisesti suuri ja kulma on hankala. Kaasunkäyttön vaste tuossa finaalin alhaisessa nopeudessa kuitenkin suihku turbiinin mallista riipuen pitkä nostotehon tuottamiseksi.
Aikaa oli alle 5 sekunttia.

Tupolev-konetta 154 Carelsessiä ei faktisesti voine roikottaa käytännössä yhtään lisä kantopintaa siipien ja nopeuden saamiseksi.

Miksi kone tuli ehdoin tahdoin metsään, jää historian selvitettäväksi.
Välineet tuossakin koneessa oikean laskeutumisen suhteen olivat olemassa. Kapteeni tärkein turvaväline on pää. Niitä ja laitteita käytettiin ristiriitaisesti ja väärin tai näytöt olivat pielessä. Tiedon vaikeista olosuhteista saapuessa olisi kapteeni voinut kaasuttaa seuraavalle kentälle jo korkealta.

Tämän tason lentäjä ei tule yhdestä virheestä maahan.
Oliko teknisiä lentolaite häiröitä paljon, jotka jakoivat paljon lentäjän kesittymistä?

Keskustelija

Kaasuputken vastustaja, Puolan järjestelmää Neuvostoliiton/Venäjän edustajista aktiivisesti puhdistanut presidentti kuolee onnettomuudessa Venäjällä. Mikä on onnettomuuden todennäköisyys?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lech_Kaczy%C5%84ski

Venäjällä näyttäisi olevan aktiivinen "sisä- ja ulkopolitiikan" vaihe meneillään.

Ja olisi varmaan hyvä jos Suomessakin ryhdyttäisiin ottamaan tosiasiat tosiasioina ja toimimaan sen mukaisesti.

PeteH

Luin venäläiseltä foorumilta seuraavaa:

Severin lentokenttä Smolenskissa oli suljettu sumun takia. Lennonjohto ohjeisti koneen lentäjää laskeutumaan Minskiin tai Moskovaan, mutta lentäjä päätti yrittää laskeutua silti Smolenskiin. Neljän(!!!) epäonnistuneen yrityksen jälkeen kone putosi.

PeteH

Tässä joitakin turmassa kuolleita. Mukana myös useita Puolan armeijan kenraaleita.

Pan Lech KACZYŃSKI Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej

Pani Maria KACZYŃSKA Małżonka Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

DELEGACJA OFICJALNA

1. Pan Ryszard KACZOROWSKI b. Prezydent RP na Uchodźctwie

2. Pan Krzysztof PUTRA Wicemarszałek Sejmu RP

3. Pan Jerzy SZMAJDZIŃSKI Wicemarszałek Sejmu RP

4. Pani Krystyna BOCHENEK Wicemarszałek Senatu RP

5. Pan Jerzy BAHR Ambasador RP w Federacji Rosyjskiej

6. Pan Władysław STASIAK Szef Kancelarii Prezydenta RP

7. Pan Aleksander SZCZYGŁO Szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego

8. Pan Jacek SASIN Sekretarz Stanu, Zastępca Szefa Kancelarii Prezydenta RP

9. Pan Paweł WYPYCH Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP

10. Pan Mariusz HANDZLIK Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP

11. Pan Andrzej KREMER Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych

12. Pan Stanisław KOMOROWSKI Podsekretarz Stanu w MON

13. Pan Tomasz MERTA Podsekretarz Stanu w MKiDN

14. Gen. Franciszek GĄGOR Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego

15. Pan Andrzej PRZEWOŹNIK Sekretarz ROPWiM

16. Pan Maciej PŁAŻYŃSKI Prezes Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”

17. Pan Mariusz KAZANA Dyrektor Protokołu Dyplomatycznego MSZ

PRZEDSTAWICIELE PARLAMENTU RP

1. Pan Leszek DEPTUŁA Poseł na Sejm RP

2. Pan Grzegorz DOLNIAK Poseł na Sejm RP

3. Pani Grażyna GĘSICKA Poseł na Sejm RP

4. Pan Przemysław GOSIEWSKI Poseł na Sejm RP

5. Pan Sebastian KARPINIUK Poseł na Sejm RP

6. Pani Izabela JARUGA – NOWACKA Poseł na Sejm RP

7. Pan Zbigniew WASSERMANN Poseł na Sejm RP

8. Pani Aleksandra NATALLI – ŚWIAT Poseł na Sejm RP

10. Pan Arkadiusz RYBICKI Poseł na Sejm RP

11. Pani Jolanta SZYMANEK – DERESZ Poseł na Sejm RP

12. Pan Wiesław WODA Poseł na Sejm RP

13. Pan Edward WOJTAS Poseł na Sejm RP

14. Pani Janina FETLIŃSKA Senator RP

15. Pan Stanisław ZAJĄC Senator RP

OSOBY TOWARZYSZĄCE

1. Pan Janusz KOCHANOWSKI Rzecznik Praw Obywatelskich

2. Pan Sławomir SKRZYPEK Prezes Narodowego Banku Polskiego

3. Pan Janusz KURTYKA Prezes Instytutu Pamięci Narodowej

4. Pan Janusz KRUPSKI Kierownik Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych

PRZEDSTAWICIELE KOŚCIOŁÓW I WYZNAŃ RELIGIJNYCH

1. Ks. Bp. gen. dyw. Tadeusz PŁOSKI Ordynariusz Polowy Wojska Polskiego

2. Abp gen. bryg. Miron CHODAKOWSKI Prawosławny Ordynariusz Wojska Polskiego

3. Ks. płk Adam PILCH Ewangelickie Duszpasterstwo Polowe

4. Ks. ppłk Jan OSIŃSKI Ordynariat Polowy Wojska Polskiego

PRZEDSTAWICIELE RODZIN KATYŃSKICH I INNYCH STOWARZYSZEŃ

1. Pan Edward DUCHNOWSKI Sekretarz Generalny Związku Sybiraków

2. Ks. prałat Bronisław GOSTOMSKI

3. Ks. Józef JONIEC Prezes Stowarzyszenia Parafiada

4. Ks. Zdzisław KRÓL Kapelan Warszawskiej Rodziny Katyńskiej 1987-2007

5. Ks. Andrzej KWAŚNIK Kapelan Federacji Rodzin Katyńskich

6. Pan Tadeusz LUTOBORSKI

7. Pani Bożena ŁOJEK Prezes Polskiej Fundacji Katyńskiej

8. Pan Stefan MELAK Prezes Komitetu Katyńskiego

9. Pan Stanisław MIKKE Wiceprzewodniczący ROPWiM

10. Pani Bronisława ORAWIEC - LOFFLER

11. Pani Katarzyna PISKORSKA

12. Pan Andrzej SARIUSZ – SKĄPSKI Prezes Federacji Rodzin Katyńskich

13. Pan Wojciech SEWERYN

14. Pan Leszek SOLSKI

15. Pani Teresa WALEWSKA – PRZYJAŁKOWSKA Fundacja „Golgota Wschodu”

16. Pani Gabriela ZYCH

17. Pani Ewa BĄKOWSKA wnuczka Gen. bryg. Mieczysława Smorawińskiego

18. Pani Maria BOROWSKA

19. Pan Bartosz BOROWSKI

20. Pan Dariusz MALINOWSKI

PRZEDSTAWICIELE SIŁ ZBROJNYCH RP

1. Gen. broni Bronisław KWIATKOWSKI Dowódca Operacyjny Sił Zbrojnych RP

2. Gen. broni pil. Andrzej BŁASIK Dowódca Sił Powietrznych RP

3. Gen. dyw. Tadeusz BUK Dowódca Wojsk Lądowych RP

4. Gen. dyw. Włodzimierz POTASIŃSKI Dowódca Wojsk Specjalnych RP

5. Wiceadmirał Andrzej KARWETA Dowódca Marynarki Wojennej RP

6. Gen. bryg. Kazimierz GILARSKI Dowódca Garnizonu Warszawa

PeteH

Smolenskin kaupungin keskustelufoorumilla oli seuraava viesti.

"Severny suljettu sumun takia. Konetta ohjeistettu lentämään Moskovaan tai Minskiin, mutta pilotti päätti (kiireen vuoksi???) laskeutua Severnyn kentälle. Neljännen yrityksen jälkeen kone osui puuhun ja putosi."

Haggis

Onhan se tietenkin hieman mautonta vetää venäläiset tähän heti lonkalta mukaan. Ensivaikutelmahan on se, että puolalaisten moka tässä on kyseessä. Miksi käyttää huonomaineisia Tuplev-koneita arvokkaiden henkilöiden kuljetukseen, ja vielä näin suuria määriä kerralla? Käsittämätöntä.

Vieras

" The Tupolev Tu-154 (NATO reporting name Careless) is a Soviet medium-range trijet airliner designed in the mid 1960s. "

- Yksi nopeimmista alisoonisista suihkumatkustajakoneista (975 km/h), siksi kai vielä käyttivät.

- Nato-koodinimi "Careless" osoittautuu traagisen ironiseksi.

tapio_o_neva

Se, että koko Puolan keskeinen valtiojohto meni kerralla Katynin vuoksi, kirjataan moneen tietosanakirjaan ja tietosanakirjalta vaikuttavaan teokseen Katyniin liittyen on tosiasia.

Lehdistössä tämän toteutuu ensi viikolla, kun humanistinen kulttuurielittti alkaa jälleen olla viikonlopun juhlliltaa työkykyinen.

Se, mitä tällä hetkellä saksalais-venäläis-punavihreä toimittajakunta tekee, on se, että Puolan preisidentti kuvataan vain lapsitähdeksi, joka ulkonäöllään ja hurmaamistaidoillaan nousi demokratiassa poliittiseen johtoon.

Toisin sanoen Katynista ja Puolan johdon politiikasta ei puhuta mitään, vaikka oli nimenomaan puolalaisten ankaran Neuvostoliitto-kritiikin tulosta se, että venäläiset nöyrtyivät vastaanottamaan heidät Katynin vuoksi.

Toisin sanoen puna-vihreä media suruaikana kaivertaa Puolan poliittista linjaa korostamalla, että tämä oli lapsitähti.

Tämä kuvastaa myös toimittajakunnan naisistumista, vaikka kysymys Katynistä on nimenomaan ihmisoikeusulkopolitiikka kysymys Stalinin ajan rikoksen osoittamisessa.

LT

Osassa USn mielipidekirjoituksista loistaa aina geenitason Venäjä-viha. Salaliitoteoriat voi mielestäni unohtaa. Selvä onnettomuushan tämä oli. Kyllä äkkikuolema voi kohdata menestyneitäkin ihmisiä. Ei heillä sen kummempaa varjelusta ole kuin muillakaan kuolevaisilla. Sitäpaitsi poliitikot matkustelevat paljon.

PeteH

"Osassa USn mielipidekirjoituksista loistaa aina geenitason Venäjä-viha. Salaliitoteoriat voi mielestäni unohtaa."

Näinhän se on.

Luin Militaryphotos foorumilta, että pudonneessa koneessa oli aiemmin havaittu vikoja joita oli pitänyt korjata.

1. Miksi Puola lennättää suurta osaa valtionjohdostaan ikivanhalla koneella, jota ei voi millään syyllä sanoa turvalliseksi?

2. Miksi lentäjä teki päätöksen laskeutua Smolenskiin sumusta huolimatta?

tapio_o_neva

Miksi lentäjä teki päätöksen laskeutua Smolenskiin sumusta huolimatta?

=> Slobouttaan: 1) halusi olla johdolle mieliksi, jotta venäläiset eivät olisi päässeet sanomaan, että puolainen ei osannut eikä uskaltanut laskeutua.

=> Puolalaisuuttaan: Me kyllä pärjäämme kuin 1939! Olemme urheita.

Kyse oli henkisestä yliotteesta puolalaisten ja venäläisten kesken. Olisi ollut Venäjälle arvovaltavoitto, mikäli puolalaiset olisivat joutuneet laskeutumaan jonnekin kauas ja myöhästyneet juhlista.

Euroopan unionissa suunnittelemme seuraavaa Venäjän vastaista sotaammekin Yhdysvaltain takuulla ja puolalaisen innostuksen vallitessa.

Jos lasku ei onnistu neljään kertaan niin turha on yrittää viidettä kertaa.

geenikko

Tuo Militaryphotos foorumi onkin paras tietolähde, kun ryhdytään selvittelemään lento-onnettomuuksia.

Tuskin ovat vainajat ennättäneet kylmetä, kun Venäjä-mieliset täällä esittelevät faktoina asioita, joita kukaan ei oikeasti voi vielä tietää.

Jokainen järkevä lukija ymmärtää, että edes ei-epäilyttävien lento-onnettomuuksien tutkinta on hidasta ja vastauksien saaminen voi kestää kuukausia tai vuosia ja silloinkaan ei todellisia syitä aina pystytä kertomaan. Eli tuollaiset väittämät kuin että "koneessa oli aiemmin havaittu vikoja joita oli pitänyt korjata" ovat aivan luokattomia.

geenikko

Selvä onnettomuus? Mistäköhän päätellen?

Ja mihin tuo väite "geenitason Venäjä-vihasta" perustuu?

Tarkoitatko, että luonnonvalinta on jättänyt jäljelle ne, joilla on itsesuojeluvaiston ja itsenäisen ajattelun kyvyt sisältämät geenit? Niitä on Venäjän naapurimaissa kieltämättä usein tarvittu eikä niitä ole syytä olla käyttämättä tänäkään päivänä.

Osassa US:n mielipidekirjoituksissa loistaa aina FSB:n palkkalistalaisten käsiala.

tapio_o_neva

Minusta Venäjä-viha on puhdas elintarvike, josta tulee saada nauttia raakana eikä Helsingin Sanomien ja Suomen Kuvalehden manipuloidussa muodossa paneroituna.

Vastavihapoliitikot, jotka kieltävät vihapolitiikan yrittäen olla salakavaluudessa taitavampia ovat hyvä media-ajan vastaisku, mutta ongelmana on se, että puolalaisten poliittinen linja jää sen alle ja lopulta kun myötäillään Venäjää liikaa, joutuvat Muumimamma ja Pottu Venäjän kynnysmatoksi muissa kysymyksissä.

Venäjän kiitollisuus Nord Streamista ei kestä kauan, ellei olla muistuttamassa omista asioista jatkuvasti niin kuin Kekkonen ja Karjalainen.

Suomelle ei ole mitään hyötyä hyväntahtoisuudesta, ellei sitä kapitalisoida heti. Se menee ilmaiseksi.

Toinen asia on sitten se, että kun rekkojen tullaus Venäjän tahdon vastaisesti painostettiin Vaalimaalle, on tuloksena se, ettö muu liikenne ruuhkaantuu. Tämä johtuu siitä, että Suomessakin vuosia veljenmaljaa juoneet tullijohtajat eivät ymmärrä, mistä Venäjän tullivalvonnassa on kysymys. Kysymys on siitä, että tullivuoron päällikkö ja Viipurin tullin johtaja ja varapäällikkö luottavat maahantuojaan ja kuljettajaan hänen edustajaaan.

Kun automäärän tullaus siirretään muun tavaran oheen Vaalimaalle siksi, että Suomen sisäinen transitoliikenne eteläkarjalaisten toivomuksesta vähenee, on tuloksena se, ettö Vaalimaalla on tarkistettava luottamuksen puuttuessa entistäö tarkemmin myös autojen tuonti, mikä hidastaa kaikkea muuta liikennettä. Venäjän tullin ei anneta erikoistua.

Kyse on tavallaan siitä, että Suomi EU-maana sanelee Nord Streamin good willillä Venäjän siirtämään tullauspaikkaa, jonka Halonen kokee jonkinlaiseksi voitoksi siksi, että Etelä-Karjalaan ei tule transitoliikenettä autojen vuoksi.

Tosiasiassa siirto voi vain vaikeuttaa asioita transiton kokonaisuuden kannalta.

vieras

Luin venäliäiseltä sivustolta: puolalaiset olivat tulossa Varsovasta, olivat Smolenskissa laskeutumassa sotilaslentoketälle. Kone oli Puolan presidentin virkakone (TU-154). Edelleen, venäläiseltä sivustolta: Tämä malli on ollut sarjavalmistuksessa vuosina 1968-2006.
Kaikkiaan näitä koneita valmistettiin 935 kpl. Vakavia onnettomuuksia on ollut 63, viimeisin vuonna 2009 Teheranin lentokentällä

jussi vaarala

- suomalaiset jopa kielitaitoiset - minäkin, täytyypä yrittää parantaa tapansa - ovat suomalaisen median umpiossa eivätkä osaa lukea muita medioita joissa on arvokasta realistista tietoa asioista ja siksi jäävät monesta faktasta paitsi

- liian monella suomalaisilla on erityinen asenneoksennusaivolohko - ei koske minua - joka laukeaa yhdistettynä tietolähteiden kapeuteen ja niiden jopa propagandistiseen syöttöön nojautuen niin että tulos on surkea täystunnelatausasenneoksennus vailla vertaa

tapio_o_neva

Paljonko lisätietoa Jussi Vaaralta tarjosi Katyn II:een? Puolassa on paikkoja nyt auki Rissalan onnettomuuden jälkipuintia enemmän.

Jotenkin tuntuu, ettei edes NATO ole opettanut puolalaisia käyttämään itse huollattamaansa Airbusia tai Boeingia. Sama slobomeininki turvallisuuden kustannuksella jatkuu.

On tietenkin komeaa se, että nyt Putin ja Medveved saavat tulla Varsovaan komeisiin hautajaisiin.

Toivottavasti Matti Vanhanen ehtii viikonloppukiireiltään pyytämään Puolan hengissä jääneeltä valtiojohdolta, että ei varoittanut tulevasta ja toivottavasti Tarja Halonenkin lähettää sähkeen Puolan chauvinistipresidentin poismenon johdosta eikä anna punatukkaisen feminististisyyden vaikuttaa asiaan. Toivottavasti myös Stubb ymmärtää heteropresidentin karmeaa loppua Moskovankin gay-yhteisön puolesta.

Katyn on vaatinut jälleen uhrinsa: puolalaisia on kuollut.

jussi vaarala

mielenkiintoista on tietää onko koneen ohjaaja ottanut ohjeet presidentiltä

tässä käsittämätöntä taustaa kommenntteina

vastaus
11:59 PeteH

Smolenskin kaupungin keskustelufoorumilla oli seuraava viesti.

"Severny suljettu sumun takia. Konetta ohjeistettu lentämään Moskovaan tai Minskiin, mutta pilotti päätti (kiireen vuoksi???) laskeutua Severnyn kentälle. Neljännen yrityksen jälkeen kone osui puuhun ja putosi."

* vastaa
* ilmoita asiaton viesti

Tupolevin lentoasento laskeutumisessa on vaikea
12:16 Vieras (kirjautumaton)

Kone ohjataan laskuun normaalia huomattavasti pienemmässä laskeutumiskulmassa kuin tavalliset matkustajakoneet.

Kone todellakin hipoo puita laskeutuessaan.

On käsittämätöntä että kone ei ole lentokiellossa.

* vastaa
* ilmoita asiaton viesti

uskomaton tieto
12:49 jussi vaarala

ja vielä puolan johdon koneena

voiko tämä olla tottakaan

ja vielä sumussa

äääääähhhh....

* muokkaa
* vastaa

tapio_o_neva

Olen tottunut siihen, että mitään uutista ei pidä kommentoida Reuters-STT -pohjalta niin kuin Suomessa yleensä tehdään. Siksi kannattaa AINA katsoa maailmanuutiset http://www.topix.net :stä.

Venäjän kysymyksessä ollessa on niin, että Helsingin Sanomilla ja Yleisradiolla on tunnollinen Moskovan toimittaja, mutta toimituspäälliköt Helsingissä päästävät vain vähän läpi. Siksi peistataan ammattitaidottomasti STT:ä, joka rajoittuu vain Reutersiin.

Yleisradion juniorit sen sijaan pyrkivät tekemään yövuorossa tekstitelevisiossa parempaa työtä useista lähteistä. Kannattaa siis maakuntalehtien STT-vyöryn SIJASTA katsoa ensiksi Yleisradio, sitten http://www.topix.net

Venäjän osalta kannattaa EHDOTTOMASTI katsoa http://www.gazeta.ru

Se, joka ei osaa venäjää, voi yrittää http://translate.google.com :ia.

Yleisesti ottaen se, että Katynin muistotilaisuus sovittiin järjetettäväksi oli ihmisoikeuksien ja Puolan voitto jäykkäniskaisuudesta.

Puolalaisten turmaksi koitui puolalaisuus eli heidän omalta kannaltaan perusteltu ylpeys venäläisten edessä, joka ei sallinut olla yrittämättä laskeutua liian sumuiselle kentälle kolmatta tai neljättä kertaa.

Minusta me suomalaiset olemme suruvalittelut velkaa puolalaisille. Toivottavati Puolan Helsingin suurlähetystö saa aikaan maanantaina suruvalittelukirjan, johon voi kirjoittaa nimensä.

Tasavallan presidentti, pääministeri, ulkoasiainministeri ja puolustusministeri voisivat lähettää suruvalittelun jo huomenna edes jonkinlaisen uskottavuuden vuoksi siksi, että ovat palveluksessa viikonloppunakin. Myös puolustusministerille Puola on hyvä asiakas.

JATK

Todennäköisyys kuolla lento-onnettomuudessa on noin yksi kahdeksasta miljoonasta. Kuinkas sattuikin, että se tapahtuu juuri Venäjällä, juuri äänekkäille puolalaisille poliitikoille (jotka mm vastustivat kaasuputkea) matkalla Venäjän kannalta kiusalliseen Katynin muistojuhlaan.

Venäjän kannalta herkullinen onnettomuus. Liikaa sattumaa ollakseen onnettomuus.

Krisse

lento-onnettomuus ( 23.1.2008 ) , josta ilmenee tiettyä samankaltaisuutta , mitä nyt pääsi tapahtumaan
http://www.avweb.com/avwebflash/news/Polish_Crash_295_197016-1.html
-
Tutkimukset tulevat osoittamaan , mitä - tänään sattuneeessa onnettomuudessa - olisivat koneen lentäjät voineet kuulla kentältä .

Raskaampana me , ja ennenkaikkea Puolan kansa - joudumme Katynin julmuuksien muistopäivää muistamaan .
+

tuulakiilamo

ja suuntaan sen kaikille puolalaisille.

Jos siirtäisimme tapahtuman omaan maahamme, luulen, että kylpisimme kyynelissä, täysin riippumatta poliittisista näkökulmista.

Ei politiikka saa ohittaa inhimillisyyttä.
Tai ei ainakaan saisi. Joidenkin mielestä inhimillisyys saattaa olla vain heikkoutta tai suorastaan typeryyttä.

Surun päivä.

isanmaantoivo

Eikö Puola ollut riittävän myöntyväinen ohjuskilven suhteen tai lähettikö se liian kitsaasti joukkoja Afganistaniin. Ehkäpä nimetön lähde kertoo kohta presidentin ohjanneen lentokonetta huumaavien aineiden alaisena tai jotain muuta typerää.

Juhani Putkinen

Suosittelen lämpimästi Andrzej Wajdan elokuvaa Katyn.

Venäjän NKVD/KGB/FSB murhasi yli 20 000 puolan älymystöön kuulunutta ihmistä Katynissä - ja Venäjä valehteli puoli vuosisataa, että saksalaiset olisivat tehneet sen kansanmurhan.

En ihmettelisi yhtään, vaikka tämänkin "onnettomuuden" järjestäjä olisi Venäjä.

Puolan presidentti oli varmaankin Georgian presidentin jälkeen vihatuin valtionpäämies Kremlissä.

tuulakiilamo

on tapahtunut jotain hirveää.

Suomella on ymmärtääkseni tarjota sellaista teknistä osaamista, joka voisi tuoda jotain valaistusta asiaan.

Ehkä se ei kelpaa paikan päälle, mutta saisimmepa sitä omaan mediaan. Suomalainen tieto on objektiivista, luulen.

Lento-onnettomuuksien yhteydessä puhutaan usein " mustista laatikoista". Niiden tiedot ovat olleet avainasemassa monta kertaa. BBC:kään ei ottanut niitä esille.

Lyhyesti: toivon, että suomalaiset lentoasiantuntijat arvioisivat tapahtunutta mediassa.

Oblomov

War es ein Pilotenfehler?

Über die Absturzursache wird bereits heftig spekuliert. Und die Spekulationen gehen in Richtung Pilotenfehler. Wegen des dichten Nebels in Smolensk hätten die russischen Behörden dem Piloten empfohlen, in der weißrussischen Hauptstadt Minsk oder in Moskau zu landen, berichtete die russische Nachrichtenagentur Interfax unter Berufung auf den polnischen Fernsehsender Polsat. Der Pilot habe sich jedoch dagegen entschieden. Ähnlich äußerte sich laut Interfax auch ein Vertreter der weißrussischen Luftfahrtbehörde. Laut Interfax stürzte die Maschine beim vierten Landeversuch ab.

Die russische Generalstaatsanwaltschaft teilte mit, dass als Unglücksursache das neblige Wetter, ein technischer Defekt oder menschliches Versagen infrage kämen.

Lentäjälle oli annettu suositus lentää joko Minskiin tai Moskovaan, raskaan sumun takia. Hän halusi kuitenkin laskeuttua Smolenskiin ja kone tuhoutui neljännen laskuyrityksen seurauksena (osui puiden latvoihin).

tuulakiilamo

Warum kommentieren sie diese Sache auf deutsch?

Ihmettelen tätä saksankielistä kommenttia? Kenelle se oli suunnattu?

Pilotenfehler? Wer weiss? Haben sie keine weitere Information aus Deutschland oder aus Poland?

Informationsquellen: Weissrussland und Russland. Nach ihrer Meinung: reicht es?

Interfax kertoo: että oli suositus lentää Minskiin tai Moskovaan. Uskot siis?

Teorioita

Taphtumasta saadun informaation perusteella voi luoda monia versioita tapahtumista tässä pari niistä.
1. Lento lähti Varsovan lentokentästä noin klo 7.00. Klo 8.56 puolan aikaa tulivat ensimmäiset viitteet katstrofista. Puola sai tietää katastrofista tunnin myöhemmin noin klo 9.56 (Otettu muistista puolalaisita lähteistä). Voidaan teorisoida, että lennonjohto antoi tahallisesti viheellisiä lukemia, jotka johtivat lento-onnettomuutteen.("kapinallisen elementin" myyrä?) Heti koneen syöksyttyä paikalle saapuivat Venäjän kansallisen turvallisuuspalvelun "kapinalliset" elementit, jotka siistivät onnettomuuspaikkaa todisteista ja vaihtoivat tai muokkasivat mustan laatikon nauhoitusta. 20 min kuluttua onnettomuudesta saapuivat ensimmäiset todelliset pelastusjoukot, jolloin turvallisuuspalvelu oli kaukana tapahtumapaikalta. Kapinallisilla elementeillä tarkoitan Venäjän turvallisuuspalvelun radikaalimpaa siipeä, joka toimi luultavasti Putinin tietämättä. Venäjän turvallisuuspalvelussa ja monissa muissa puolustukseen liittyvissä ministeriöissä ja organisaatioissa on ihmisiä, jotka näkisivät Kaczynskin kuoleman milellään (ajankohtakin sopii....). Ajatus tuntuu ehkä oudolta, mutta täytyy muistaa, että Venäjän sisäpolitiikassa on erinäisä valtaklikkejä ja putinin ja Medvedevin taustalla tapahtuu jatkuvaa valtataistelua. Oletettavasti Medvedev ja Putin tajusivat, että kysessä saattaa olla radikaalimpien elementtien toimeenpanema operaatio ja siistivät taphtuman lento-onnettomuudeksi.(Olisihin varsin noloa jos tulisi esille, ettei Venäjän turvallisuuspalvelu ole yhtenäinen tai kontrollissa)

2. Puolalaisten tai sääolosuhteista aiheutunut onnettomuus

Haggis

Tämä sattui menemään liian hyvin Venäjän kannalta. Saatiin huomio vedettyä pois Venäjälle kiusallisen häpeällisestä Katynin muistotilaisuudesta. Nyt kaikki puhuvat vain lento-onnettomuudesta.

Tietenkin jos Putin, FSB tai joku muu tällaisen junailisi, niin se näyttäysi täysin satunnaiselta onnettomuudelta - joko teknisestä tai lentäjän virheestä johtuvaksi. Eihän se muuten olisi salaliitto. Näinhän sen juuri pitäisi mennäkin.

Teoria on tietenkin vain teoria, mutta sopia yhteensattumia on kiusallisen paljon. Ja kun vielä tunnemme Putinin ja kumppanien moraalin sekä nykyisen Stalinin ihannoinnin Venäjällä niin ...

Haggis

... itse muistotilaisuus on uutisissa vain lento-onnettomuuden liitännäinen ja ala-otsikko. Varsinaisia Katynin tapahtumia ei käydä analyyttisesti läpi, vaan ikäänkuin ohimennen todetaan siellä tapetun 20.000 puolalaista upseeria.

Ilman tätä turmaa Katynia olisi nyt käsitelty aivan toisella tavoin useissakin maissa - ainakin Puolassa. Suomihan ei ole mikään maailman napa.

Junnu Kaleva

Osanottoni Puolan kansalle uusien ja entisten Katynin uhrien puolesta.
Yhteensattumia on todella paljon. Älkäämme kuitenkaan täällä Suomessa unohtako Katynia, sen puolalaisia uhreja ja murhaleirin alkuperäistä tarkoitusta valkosuomalaisten tuhoamiseksi.
Muistetaan myös se, että koko nyky-Venäjän hallintoeliitti (lapsiaisamiestaä myöten) on KGB-taustaista; tällaisen väen koulutus, kyky ja halukin mitä erikoisempiin operaatioihin on jotain ihan muuta, mitä esim. täällä Suomessa missään kenellekään opetetaan.
Kaleva

MDtTU

Jussi Julma

Muuten nuo m.m. lentokoneiden niinsanotut mustat laatikot eivät ole mustia,vaan ne on maalattu orange värillä eli onko se suomen kielellä puna/keltainen?

Olen varma että tässä onnettomuudessa syytetään kaikkia osapuolia ensimmäiset ½ vuotta kunnes tulee virallinen tutkimuksien tulos selville.

Mutta mahdottomasti on tilaa esittää kaikenlaisia salaliitto teorioita kuinka nyt kostetaan j.n.e.

demarien vihollinen no1

..Puolassa niinkuin muissakin itä-Blokin maissa on vielä sosialismin painolasti. Asioita ei osata hoitaa, luotetaan venäläiseen ilman valvontaan, lentokoneisiin...ollaan vielä kaikessa jäljessä arkipäisen elämiseen asti.Otsen hara sooooo ja ei sen kummenpaa...
On uskomatonta, että koko Puolan johto oli tämänkaltaisessa ruumisarkussa matkalle muistelemaan hirvittävää Neuvostoliiton tekemää murhaa puolan kansaa kohtaan.
Oliko putoamine todella lentäjän syy, ettei vain konetta pudotettu tarkoituksella? terroistit tai muu poliisi sakki venäjältä...?

hojo hojo

Urhea pilotti koki sankarikuoleman?

Osanottoni, puolalaiset!
------------------------------------
Eikö NATO:n tiedutelu säämiehineen tienneet, että Smolenski on suljettu ja sää paikalla kelvoton laskeutumiseen?
Eikö pilotti muka tiennyt konetyypin mahdollisista
erikoisominaisuuksista?
Oliko pantu "poika" puikkoihin?
Häh?

Vieras

Kuolema on erittäin hyödyllinen monelle taholle.
Puolassa eniten onnettomuudest hyötyy Platforma Obywastelska puolue, koska nykyisetä PO:n puhemiehestä tulee lähes varmasti puolan presidentti. Kaczynski, vaikka olikin vanhoillien, oli ainoa, joka olisi ehkä kyennyt voittamaan hänet tulevisssa presidentinvaaleissa. Donald Tuskin puolue voi siis rauhassa tehdä terveydenhuollon yksityistämisuudistuksen, jonka Kaczynski muuten esti. Venäläisille kuolema on hyödyllinen, sillä Kaczynski ja hänen puoleensa vastusti maakaasusopimusta ja hän oli piikki lihassa EU:n ja venäjän välillä (Lihakiista anyone?). Kuolemasta PO saa lisää hyotyä kun kansallispankin johtaja kuoli. PO:n suunnittelemassa budejetissa on näet vaje joka on virallisesti jo hoidettu, mutta henkilökohtaisesti uskon luovaan kirjanpitoon ja budjettivaje saattaa olla huomattavasti enemmän. Puolassa Presidentti valitsee kansallispankin johtajan ja näin Kansallispankin rahahanat aukeavat korjaamaan budjettivajetta (kinaa valiton ja pankin välillä 4-8mld zl).
Venäjän radikaalinen siipi taas pääsi eroon suurimmasta Katynin oikeuksia vaativista ja kritisoivista ryhmistä.
Kuolema on liian otollinen ollakseen luonnolinen, sillä kuolemasta hyötyvät liian monet tahot.
Kaikki todisteet kulkevat enisn venäläisviranoimaisten kautta joten totuutta ei tulla koskaan tietämään.
Tekopaikkaikin on liian otollinen. Metsä, jossa lentokenttä ilman moderneja navigointilaittesitoja ja vähän silminnäkijöitä. Otollinen paikka antaa lennonjohdosta käsin väärää tai liian vähän informaatiota ja johtaa kone syöksymään. Mikäli venäläiset olisivat vastuussa en usko, putinin olevan tietoinen operaatiosta. Venäjällä laitosten ja organisaatioiden sisällä on omia klikkejä, jotka eivät täysin ole hallinnassa (esim. punageneraalien sanomat katynista eivät ole harvinaisia, niissä ministeriöissä). Putin tajusi tämän ja nyt kaikki loputkin todistet, jos niitä on ollutkaan katoavat.

Krisse

korostettu sitä , että " ilman tätä onnettomuutta muistotilaisuudesta ei olisi maailman lehdistössä paljoakaan kirjoitettu ."
-
Suomessa , mm Helsingin Sanomat ( 2.4.10 ) kirjoitti aiheesta otsikolla "Puola hakee oikeutta Stalinin joukkomurhan uhreille ". Aamulehti "Venäjän Putin ja Puolan Tusk tapasivat Katynin metsässä " , .. jne. lukuisat lehdet meillä kirjoittivat Katynin muistotilaisuudesta , jonka merkitystä korosti Venäjän pääministeri Putinin ja Puolan pääministeri Tusk'in ensimmäistä kertaa yhdessä kunnioittavan joukkomurhan uhrien muistoa ( > ml Uusi Suomi fi. , kahdella artikkelillaan "Putin osallistuu Katynin muistojuhlaan" , sekä "Putin ei pyytänyt anteeksi Katynin joukkomurhaa" ) .
'Maailman lehdistössä' olikin jo huomattavasti laajemmin huomioitu Katynin muistotilaisuutta käsittävä ( analyyttisempi ? ) kerronta myös tapahtuman taustoista .
+

Krisse

jotka haluaisitte tietoa miten osoittaa surunvalituksensa , niin katsokaa tästä linkistä:
http://www.suomi-puola.fi/helsinki
( - joskin on Helsingin Suomi-Puola Yhdistys , niin se kuuluu valtakunnalliseen Suomi - Puola Yhdistysten Liittoon ) .
Useat uskottavasti tahtoisivat olla osallisena surunvalitteluissa , mutta Helsingissä sijaitsevaan Puolan Suurlähetystöön eivät pääsisi tulemaan .
+