Perjantai 18.1.2019

Mystinen lentoturma: Joku tuli ohjaamoon 16 minuuttia ennen putoamista

Jaa artikkeli:
Luotu: 
19.5.2010 16:30
  • Kuva: EPA / alloverpress
    Kuva
    Turmakoneen ohjaamossa oli henkilökuntaan kuulumattomia henkilöitä.

Puolan presidentin kuolemaan johtaneen lento-onnettomuuden syy on edelleen tuntematon.

Turmaa tutkiva ryhmä kertoi keskiviikkona Moskovassa, että turma ei johtunut ainakaan teknisestä viasta, terroriteosta tai räjähdyksestä. Koneen moottorit toimivat maahan syöksyyn asti.

Tutkijat vahvistivat myös virallisesti, että Smolenskin kentän lennonvalvoja varoitti kahdesti lentäjiä laskeutumasta.

Tutkijaryhmä on analysoinut koneen mustia laatikoita. Tiedoista ilmeni, että koneen ohjaamossa oli henkilökuntaan kuulumattomia ihmisiä 16–20 minuuttia ennen onnettomuutta. Yhden ulkopuolisen ääni on selvästi tunnistettu. Lisäksi kuuluu yksi tai useampia ääniä, joita vielä tutkitaan.

Puolan uutistoimiston mukaan tunnistettu ääni kuuluu Puolan ilmavoimien komentajalle. Media on aiemmin spekuloinut, että joku koneessa olleista korkea-arvoisista puolalaisista olisi määrännyt lentäjät laskeutumaan lennonjohdon varoittelusta huolimatta.

Puolan presidenttiä Lech Kaczynskia ja kymmeniä muita puolalaisia arvohenkilöitä kuljettanut kone syöksyi huhtikuussa maahan Smolenskin lähellä Länsi-Venäjällä. Kaikki 96 koneessa ollutta kuolivat.

Paikat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Krisse

varoituksia ymmärtäneet , joten ? tarvittiinko koneen matkustamosta apua .
-
France 24 International News'n 24/7 uutisartikkelista 'Non-crew in cockpit of doomed Kaczynski plane , says official'
http://www.france24.com/en/20100519-poland-aviation-non-crew-members-coc...
ilmenee Alexei Morozov'in kertomana " The air traffic controller at Smolensk Severny airport .. twice warned the crew that there was fog at the airport , visibility was 400 meters (440 yards) and the conditions were not present to receive the plane ," .. ?.. millä kielellä kentältä varoitettiin puolalaislentäjiä . Ymmärretävästi ei hallittu englantia ( kv ilmailukieltä ) , ja kuinka määrittää aika , jolloin koneen matkustamosta käytiin ohjaamossa ?
Hyvä , että syy koneen tuhoon alkaa selvitä .
+

Vieras

toimesta - keli on huono, näkyvyys 400m, näkyvyys enää 200m.
viimeinen varoitus 11sek ennen kuin vasen siipi katkesi osuttuaan 20-30cm paksuun koivuun.

kone oli ollut jo lähtiessään 1,5h myöhässä.

ven tutkijat eivät ilmailusääntöjen nojalla saa paljastaa kuka vieras puhui ja mitä. epäviralliset puolalaislähteet kertovat tunnistetun puhujan olleen ilmavoimien komentaja.

nytimes.com "passengers recorded in cockpit.. "

Vieras

- miten toimi yhteys näiden koneitten välillä , niin tästä luonnollisestiki myös tullaan raportoimaan .

"ven tutkijat eivät ilmailusääntöjen nojalla saa paljastaa .. , etc. " , .. . kommentoit hyvä 'Vieras' .
Periaatteessa , tutkimusten vielä ollessa kesken ei esille tulleista seikoista tiedotettaisi.
Salailusta siis ei ole kyse , eikä näin myös 'syyllistä' niinkään haeta , mutta sen sijaan syytä itse turmaan tutkitaan.

Vieras

kirjoittajana varsovan kirjeenvaihtaja.
linkkejä en pysty laittamaan, vaan jutun otsikon alun olin laittanut, sillä pitäisi löytyä.

jutussa ei muuten missään vaiheessa mainittu mahdollisia kieliongelmia. kerrottiin puolan ilmavoimien laskeutuneen muutamaa tuntia aiemmin kyseiselle kentälle, ja sen lentäjien antaneen turmakoneelle muiden kanssa noita kelivaroituksia.

myöskään radioyhteyksien ongelmia ei mainittu.

vaikutelmani: varoituksista ja kehotuksista huolimatta kone yritti laskeutua - jääräpäisesti?
miksi - siinä se vastaus eli selitys.

lisäksi: puola ja venäjä ovat sukulaiskieliä.

Vieras

vielä miten Smolenskin lentokentän puutteellinen kunto olisi ollut vaikuttamassa koneen turmaan ? ( .. kentän näkyvyys 200m koneen ohjaamosta .. ) , josta selkeämmin
täältä :
http://fi.wikipedia.org./wiki/Smolenskin_sotilaslentokentt%C3%A4
Käsite 'jääräpäisyydestä' tuntuu nyt hieman ontuvalta .
Puolalaiset ovat vanhan kulttuurin ja historiansa kautta ' ylpeä kansakunta' , mutta näin ovat sitä tavalla , jota me kaikki tuskin voisimme sen nähdä ( t. ymmärtää ) .

Merkittävintä luonnollisestikin on tutkimuksen loppuun saattaminen . Näin myös päästäisiin tätä traumaattisen rankkaa tapahtumaa käsittelemään , tehokkaamin , - jos itse Puolassa , - niin miksi ei myös meillä Suomessa .

laurimunkisto

"Tutkijat vahvistivat myös virallisesti, että Smolenskin kentän lennonvalvoja varoitti kahdesti lentäjiä laskeutumasta."

Ei voi pitää paikkaansa, sillä mm. Putkilo on näillä palstoilla sanonut ettei lentäjä voi yrittää laskeutua jos lennonjohto varoittaa. Luotammehan me nyt nettihölinään mieluummin kuin oikeisiin lähteisiin.

Kulkuri / Vieras

vaikenee , .. jollei järjestö olisi jo irtisanonut Smolenskin jäsenyyttä .
Smolenskin sotilaslentokenttä , toimii myös osaltaan siviilikäytössä ( lokakuusta 2009 alkaen ) . Luottamusta lisäävänä tekijäntä tuskin lupaisi tiedot , joiden mukaan lehdistö kuvaa kentän navigointilaitteiston puutteellisuuksia . 'ILS ' ilmeisesti vielä huhtikuussa 2010 ei toiminut ... , etc.
http://fi.wikipedia.org./wiki/Smolenskin_sotilaslentokentt%/C3%A4
Merkittävää ICAO:n jäsenenä on sitoutuminen englannin kielen käyttöön ilmailukielenä .

Kris

Lauri hyvä. Kommentissasi kirjoitat "Luotammehan me nyt nettihölinään .. ,.. jne."

Rankemmat uutiset tuppaavat nostamaan tensiota , jolloin niiden kevennykseksi tulee näitä 'ylilyöntejä' . Vaan kyllä näillä US.netti- sivuilla etupäässä on hyvin perusteltuja ( ml lähdelinkkinsä ) ja myös näpsän napakoita kommentteja . Oivallaletaan , huumoriakaan säästämättä.
Hyvää kesänalkua myös Sinulle.