Tiistai 21.11.2017

Saako Kimi Räikköstä ja Valtteri Bottasta kritisoida?

Jaa artikkeli:
Luotu: 
13.11.2017 11:54
  • Kuva: EPA / All Over Press
    Kuva
|

Valtteri Bottas ajoi Brasilian F1-kilpailussa sunnuntaina toiseksi ja Kimi Räikkönen kolmanneksi. Kolmen parhaan joukossa oli kaksi suomalaista. Puhtaasti tuloslistan perusteella tulosta tulisi pitää erinomaisena.

Suomalainen mediakin hehkutti Bottaksen ja Räikkösen suorituksia maasta taivaisiin. MTV:n selostaja Niki Juusela päätti selostusurakkansa ylisanoihin.

Bottas itse oli kuitenkin erittäin pettynyt, eikä palkintopallilla paljoa tuuletellut. Hän ilmoitti, että vain voitto oli tavoitteena, kun kerran paalupaikalta startattiin.

Kaiken lisäksi Bottaksen mahdollisuudet MM-hopealle muuttuivat myös teoreettisiksi. Voittihan kisan Sebastian Vettel, joka kasvatti etumatkansa Bottakseen 22 pisteeseen. Kaudesta on ajamatta enää yksi kisa.

Räikkönenkään ei kolmostilaansa hehkuttanut. Hän ei kyennyt tuomaan Ferrarille kaksoisvoittoa eikä haastamaan Bottasta.

Totuus on, että Brasilian kisassa voittomahdollisuuksia oli vain neljällä kuljettajalla. Mercedes ja Ferrari olivat ylivertaisia. Red Bullilta puuttui pitkällä suoralla tehoja Renault-moottorin tehovajeen takia ja monessa kisassa säväyttänyt F1:n kuumin kyky Max Verstappen taisteli korkeintaan viidennestä sijasta.

Mercedeksen Lewis Hamilton nousi neljänneksi, vaikka starttasi varikolta muiden perään. Hamilton paineli vaikeuksitta ohi myös Verstappenista. Monella muulla radalla moinen ei olisi onnistunut.

Räikköstä Hamilton ei pystynyt ohittamaan. Syynä oli, että Ferrari ja Mercedes olivat Brasiliassa tasavahvoja.

Bottas starttasi paalupaikalta, mutta jäi toiseksi. Se todellakin oli epäonnistuminen, kuten Bottas itsekin antoi ymmärtää.

Kisan ainoat ratkaisupaikat menivät Bottakselta pieleen. Hänen starttinsa epäonnistui, eikä hän kyennyt hyökkäämään riittävästi varikkopysähdyksen yhteydessä. Ohittaminen Interlagosin radalla on nykypäivän F1-autoilla miltei mahdotonta, jos autot ovat suorilla käytännössä yhtä nopeita.

Räikkönen ei kyennyt haastamaan varikkopysähdysten aikana Bottasta riittävästi, jotta olisi voinut nousta edelle. Kolmostila kolmosruudusta oli Ferrarin kakkoskuljettajan roolissa toimivalta Räikköseltä perussuoritus, mutta kakkostilakin oli mahdollinen, koska Hamilton oli aika-ajojen ulosajonsa takia poissa voittotaistosta.

Bottas on voittanut tällä kaudella kaksi kilpailua. Hän auttoi Lewis Hamiltonin kuljettajien mestariksi ja Mercedeksen merkkimestariksi. Odotukset täyttyivät ja Bottas sai jatkosopimuksen kaudelle 2018.

Harppaus tähtiosastoon on Bottakselta silti ottamatta. Ensi kaudella Bottaksen pitäisi haastaa Hamiltonia tasaisesti tai muussa tapauksessa hän uhkaa jäädä F1-historiaan Ricciardo Patresen tai Rubens Barrichellon kaltaisena hyvänä kakkoskuljettajana.

Räikkönen palasi Ferrarille 2014, mutta ei ole voittanut neljän kauden aikana yhtään kilpailua. Vettel on viimeisen kolmen kauden aikana napannut kahdeksan voittoa.

Italiassa Räikköstä on kritisoitu kovastikin, mutta hän on saanut pitää paikkansa, koska täyttää roolinsa kakkoskuljettajana. Ferrari haluaa kuljettajiensa välille harmoniaa.

Suomessa jääkiekkomaajoukkuetta lyödään arvoturnausten aikaan kuin vierasta sikaa. Leijonissa on kuulemma ”kriisejä”, vaikka peleistä tulisi pelkkiä voittoja, kuten MM-kisoissa Pietarissa 2016.

F1-kuljettajia ei suomalaismediassa kritisoida. Se johtunee siitä, että positiivisuus myy F1:ssä negatiivisuutta paremmin. Jääkiekossa tilanne on päin vastainen ja häviäjänä on molemmissa tapauksissa journalismi.

Tietysti Bottaksen ja Räikkösen pääsystä palkintopallille samassa kisassa on syytä iloita. Pian sellainen voi olla harvinaista herkkua, jos Renault saa kurottua Mercedeksen ja Ferrarin tehoetumatkan. Tuolloin Red Bull, Renault ja McLaren saattavat nousta voittotaistoon ja voitoista taisteleekin kymmenen kuljettajaa, eikä neljä, kuten vielä marraskuussa 2017 Brasiliassa.

Formula ykkösten ongelmana ovat autojen liian suuret nopeuserot. Brasilian kisa oli suurimmaksi osaksi unettavaa seurattavaa.

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Niko Ojala

Nyt on jotenkin erikoinen kirjoitus toimitajalta. Otsikko ja teksti ei kohtaa. Eikä jutussa sikäli ole muutenkaan mitään mieltä, että tottahan formula-veijareitakin kritisoidaan ja paljonkin.

Mitä kisaan tulee, niin jos Bottaksen kohdalla epäonnistumisen perustelu on lähtöpaikka, niin aika heikoilla perusteilla siinä ollaan, koska paalu tuli todella pienellä erolla ja ehkä enemmänkin Vettelin liian suurella varmistelulla ja Bottaksen hienolla onnistumisella. Kisamatkalla Ferrari oli nopeampi. Joten noista lähtökohdista Bottaksen viikonloppu pitäisi nimenomaan olla onnistunut, kuten olikin.

Kimin kohdalla aika-ajo oli hyvä ja kisa yhtä hyvä, ellei lopun ansiosta jopa parempi. Kisan ylivoimaisesti nopeimman kaverin takana pitäminen oli hieno tulos kisan lopussa.

Eiköhän kahteen suomalaiseen F1-kisan kolmen parhaan joukossa ole ihan riittävä perustelu yleisön tyytyväisyyteen. Kuskeille itselleen ei toki kelpaa kuin voitto - ja niin kilpakuljettajilla pitääkin olla.