Tiistai 23.10.2018

Eeppinen romahdus – mitä ihmettä tapahtui Ferrarille?

Jaa artikkeli:
Luotu: 
8.10.2018 18:55
  • Kuva: EPA / AOP
    Kuva
|

Formula ykkösten maailmanmestaruuksia juhlinevat tänäkin vuonna Lewis Hamilton ja Mercedes. Pitäisi tapahtua jotain todella dramaattista, jos Sebastian Vettel ja Ferrari nousisivat vielä mestareiksi.

Kaudesta on ajamatta vielä neljä kilpailua, mutta mediat keskittyvät jo syihin, miksi Vettel ja Ferrari tänäkin vuonna hyytyivät loppukaudesta, vaikka kesällä näytti vielä hyvältä. Vuosi 2018 on Ferrarille kuin toisinto viime kaudesta.

Kesällä Vettel johti MM-sarjaa. Ferrarilla näytti olevan tehoja enemmän kuin Mercedeksellä syyskuun alussa ajettuun Monzan kisaan saakka.

Kolmessa viimeisessä kisassa Singaporessa, Venäjällä ja Japanissa Mercedes on dominoinut. Avoin kysymys kuuluu, mihin katosi Ferrarin kilpailukyky?

Viime viikolla Japanin kisan yhteydessä vahvistettiin, että Kansainvälinen Autoliitto FIA on asentanut Ferrarin autoon uuden sensorin, jolla tarkkailee ”Maranellon korskean orhin” kulkua. Syytä asialle ei virallisesti kerrottu, mutta väitetään, että FIA epäilee Ferrarin akkujärjestelmää sääntöjen vastaisuudesta.

Ferrari kiistää, että olisi kiertänyt sääntöjä. Äkillinen suoritustason pudotus Mercedekseen verrattuna saattaisi kuitenkin kieliä auton voimayksikköön tehdyistä yllättävistä muutoksista FIA:n sensorin takia.

Sensori ei ole ainoa teoria Ferrarin romahdukseen. Tallin organisaation kerrotaan olevan kuutamolla.

Italialainen Corriere della Sera -lehti kirjoittaa, että Ferrarin puheenjohtajan Sergio Marchionnen kuolema viime kesänä olisi vienyt tallin sekasortoon. Marchionne oli koossa pitävä voima, mutta nyt talli on jakautunut kahteen toisilleen vihamieliseen leiriin. Toista leiriä johtaa kilpailujohtaja Maurizio Arrivabene ja toista tekninen johtaja Mattia Binotto.

Vikaa lienee myös kuljettajissa. Vettel on monessa kisassa tehnyt yllättäviä virheitä ja lahjoittanut Mercedekselle tukun pisteitä. Hänen paineensietokykynsä ei vain näytä kestävän.

Red Bullilla Vettel voitti 2010-13 neljä maailmanmestaruutta. Silloin hän tunsi olonsa hyväksi ja luottavaiseksi. Ferrarilla paineet taitavat olla Vettelille liian kovat.

Kakkoskuljettaja Kimi Räikkönenkään ei ole kyennyt sotkemaan Mercedeksen kuvioita riittävän paljon. Ferrari on toki mokannut taktiikallaan monta kertaa, mutta Räikkösen vauhtikaan ei ole vakuuttanut. Viiden vuoden aikana Räikkönen ei ole voittanut Ferrarilla yhtään kisaa.

Ferrari päätti syyskuussa, ettei Räikkönen jatka ensi vuonna tallissa. Hänen paikkansa ottaa 2019 nuori Charles Leclerc.

Muitakin muutoksia talliin saattaa tulla. On täysin mahdollista, että sekä Arrivabene että Binotto saavat lähteä.

Vettelin Ferrari-sopimus jatkuu vuoteen 2020. Formula ykkösissä mikään ei ole kuitenkaan varmaa ja rahalla sopimuksista pääsee rahalla aina eroon. Rahaa Ferrarilla ainakin riittää, jos ei muuta.

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Topi Rantakivi

Kiintoista tieto on se, että jos Ferrarilla ei suju mikään eikä saavuta kumpaakaan mestaruutta, niin silloin sen vuoden valmistetut Fiat-autot ovat hyviä.

Jos taas Ferrari menestyy F1-kisoissa, niin sen vuoden valmistetut Fiatit ovat huonoja. Niiden on siis pakko raahata osa tiimiä rakentamaan tehtaalla tavallisia autoja ja toisinpäin. ;)